Xtr bromsar 2000kr varning bluffannons här på happyride

gunnar_hoj

Ny medlem
Tog kontakt med säljare via pm. Han mailade bilder på bromsarna (som jag senare upptäckte att hen tagit från en annons på Ebay). Kom överens om betalning och fraktsätt. Betalade via bankkonto. När det var betalt slutade säljare svara och inget kollinummer på paketet dök upp. Jag mailade många gånger och bad om info men inga svar. Jag betalade 13/6. Och inga bromsar har dykt upp. En polare skickade pm några dagar senare och frågade om bromsarna fanns kvar. Han fick bilder (Ebay bilder) på dem och svar att de fanns kvar vilket är konstigt då jag redan betalt dem.

eiskall

Aktiv medlem
Happyrides Köp & Sälj börjar bli ett ökänt rövarnäste.

Läste till och med på Flashback att det tipsades om att det var enkelt att scamma här.

båtbensbudet

Aktiv medlem
gunnar_hoj sa:
Tog kontakt med säljare via pm. Han mailade bilder på bromsarna (som jag senare upptäckte att hen tagit från en annons på Ebay). Kom överens om betalning och fraktsätt. Betalade via bankkonto. När det var betalt slutade säljare svara och inget kollinummer på paketet dök upp. Jag mailade många gånger och bad om info men inga svar. Jag betalade 13/6. Och inga bromsar har dykt upp. En polare skickade pm några dagar senare och frågade om bromsarna fanns kvar. Han fick bilder (Ebay bilder) på dem och svar att de fanns kvar vilket är konstigt då jag redan betalt dem.
Usch trist o höra. Polisanmäl :(
Ja känns som det blir mer o mer scams på happy tyvärr.

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
Jag har tagit bort annonsen och bett säljaren kontakta mig och förkkara sig.

Trist.

Skogling/annonsmoderator

Karikari

Medlem
Jkligt trist men samtidigt måste jag skriva att om bilderna finns på ebay borde en varningsflagga hissas.

GoranS

Aktiv medlem
För en som inte är inne på K&S särskilt frekvent, hur vanligt är det med säljare som inte gjort några inlägg på forumet?

Spacekitty

Aktiv medlem
GoranS sa:
För en som inte är inne på K&S särskilt frekvent, hur vanligt är det med säljare som inte gjort några inlägg på forumet?
Mycket vanligt. Men alla är inte skummisar, bland aktuella Skåne-annonser just nu känner jag flera annonsörer som är fullt seriösa och aldrig skrivit något.

AX3L

Aktiv medlem
GoranS sa:
Jag skulle helst inte handla av nån sån oavsett. Det är lite som att gå in och tigga rabattkoder som första inlägg. Köp en blocketannons som alla andra om ni ändå inte bryr er om forumet.

Hasse#7

Aktiv medlem
Är man flitig på forumet och trevlig i verkligheten kan det hända att man köper en komplett 90-tals retro-mtb för två pizzor med tillhörande läsk.

moros

Aktiv medlem
Tycker verkligen det är läge att införa någon form av begränsning för annonseringen. Har varit uppe förr. Antingen ett visst antal månaders medlemsskap eller antal inlägg, eller att man visar annonshistorik eller på annat sätt gör det lättare att verifiera en annonsör äs legitimitet. Tycker k&s är bra men personligen skulle jag nog inte köpt något från en helt nyskapad användare om jag inte kunde hämtat och betalt den på plats.

Hasse#7

Aktiv medlem

Mårten

Aktiv medlem
Röstar för att KS ska vara för medlemmar med över 50 inlägg. Potentiellt fler... kanske 100.

mr bobcat

Ny medlem
Tror detta blir mitt första inlägg här ?

Men har hängt här i många år först utan ”medlemskap” och nu x-antal år som medlem.
Jag har handlat en hel del på KS aldrig några problem (än!?!).

Men håller med viss försiktighet behövs, frågan är bara hur man skulle kunna begränsa det till ”rätt” säljare/köpare... tycker mig se en trend mot mer vanliga Svenssons cyklar bland annonserna.

Ps. Där var en säljare som bara ”försvann” men det var innan jag betalat som tur var ?

NickPick

Aktiv medlem
moros sa:
Tycker verkligen det är läge att införa någon form av begränsning för annonseringen. Har varit uppe förr. Antingen ett visst antal månaders medlemsskap eller antal inlägg, eller att man visar annonshistorik eller på annat sätt gör det lättare att verifiera en annonsör äs legitimitet. Tycker k&s är bra men personligen skulle jag nog inte köpt något från en helt nyskapad användare om jag inte kunde hämtat och betalt den på plats.
Moderatorerna duckar. Antingen vill man inte tappa alla annonsklick, eller så är det svårt att genomföra...

Plush

Moderator
Forumvärd
Är inte moderatorernas uppgift att lösa detta, det är dom som driver siten som ska ta denna uppgift och inga andra.
Moderatorna följer bara de förhållningsregler ägarna satt upp.
Vänligen gör en skillnad däremellan.

marr

Moderator
Forumvärd
Plush sa:
Är inte moderatorernas uppgift att lösa detta, det är dom som driver siten som ska ta denna uppgift och inga andra.
Haha, hur tror du happy sköts och vem äger det?

Plush

Moderator
Forumvärd
marr sa:
Plush sa:
Haha, hur tror du happy sköts och vem äger det?
Jag vet precis vilka som äger och driver happy.

weldion

Aktiv medlem
Ta inte från folket sitt egna ansvar att försäkra sig om att kunna genomföra en säker affär.
Tycker att Happyride har gjort det man kan kräva från dem.

NickPick

Aktiv medlem
Plush sa:
Ok, men det är ju happys intresse. Annonserna minskar ju och om det till och med varnas på flashback så är det ju allmänt vedertaget. Har själv aldrig blivit lurad, men köpt grejer i "fel skick" som går under en annan kategori än bedrägeri tror jag.

Till de som driver siten: Gör något åt saken. vad är problemet? Annars rekommenderar jag facebook och cykeldelar köp och sälj. Mycket bra. Där ser man direkt vilka som är från livets hårda skola och säljer stulna damcyklar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Skulle det hjälpa om happy tog en krona för annonsen att betalas med Swish och att det numret skall nyttjas vid betalning? Kan man inte använda Swish av en eller annan anledning så kräver det lika mycket som idag av köparen. Jag menar inte att happyride skall ta mer ansvar utan bara att det finns en spårbarhet vid problem eller återkommande id till olika nick.

jonte987

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Skulle det hjälpa om happy tog en krona för annonsen att betalas med Swish och att det numret skall nyttjas vid betalning? Kan man inte använda Swish av en eller annan anledning så kräver det lika mycket som idag av köparen. Jag menar inte att happyride skall ta mer ansvar utan bara att det finns en spårbarhet vid problem eller återkommande id till olika nick.

Det låter smart o enkelt, men egentligen verkar man klara så rätt bra så länge man kör swish.
Många har väl åkt dit på bankkonto betalningar vad jag förstår.

Nån skrev också om nån tjänst med digitala kontrakt som lät intressant

staine

Aktiv medlem
Först besvara ett antal kluriga frågor för att visa att man pluggat ordentligt.
Vad är tdf-tecknet. Härled +ANNAT. Beskriv uppkomsten av maskrosföretag. Vad har snäckantråden fått sitt namn ifrån. Karaktärisera *utvald happyit*

GoranS

Aktiv medlem
staine sa:
Först besvara ett antal kluriga frågor för att visa att man pluggat ordentligt.
Vad är tdf-tecknet. Härled +ANNAT. Beskriv uppkomsten av maskrosföretag. Vad har snäckantråden fått sitt namn ifrån. Karaktärisera *utvald happyit*
Hoppas de inte kräver att gamla happyreliker ska göra testet också. Det skulle kunna bli pinsamt.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Mårten sa:
Plush sa:
Mårten sa:
Röstar för att KS ska vara för medlemmar med över 50 inlägg. Potentiellt fler... kanske 100.

Och ett betygs/referenssystem precis som alla andra siter har.
Egentligen vore det bästa att hela Happy bara var för folk med mer än 5000 inlägg och 10 års medlemskap. Övriga kanet efter ansökan få läsbehörighet - kanske.
Jag har två år kvar till min läsbehörighet, om jag klarar provet.

Philan

Medlem
Jag betalade i förskott, 9000, för ett par hjul nu i helgen. Tror ni att jag får dem under veckan?!?

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Läge för massterrorisering med en aldrig sinande ström av frågor och en massa falsk information till "gubbnils"?

GoranS

Aktiv medlem
Man kan ju kolla om han är villig att skicka en bild och se om e-bay-bilden dyker upp ...

Hasse#7

Aktiv medlem
GoranS sa:
Man kan ju kolla om han är villig att skicka en bild och se om e-bay-bilden dyker upp ...
Varför använda samma vara som man inte har om man ändå skall byta nick?
Det känns som det här kan vara ett olyckligt sammanträffande.

GoranS

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Varför använda samma vara som man inte har om man ändå skall byta nick?
Det känns som det här kan vara ett olyckligt sammanträffande.
Kan vara eller inte. Jag tror inte man ska övertolka den typen av förändringar/avsaknad av förändring. Inbillar mig att personer som håller på med den typen av verksamhet inte gör så djuplodande analyser av situationen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer