XXL cykelverkstad ett skämt?

CBrandel

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig om en rolig sak som hände idag på lokala XXL när jag skulle hämta ut min cykel som jag gjort en reklamation på.

Backstory: Köpte en damcykel av märket "White" på XXL sensommaren 2019 då jag flyttade till stan och ville ha något för att transportera mig till affären.

Sommaren 2020 gjorde jag lite service och insåg att ramen spruckit under vevlagret (säkert pga watten jag pumpat ut 😏). Var inne på XXL och fick en ny (demo) cykel.

Använde cykeln litegrann under 2021 och den "knackade" lite men det var inte så farligt så jag tänkte inte så mycket på det.

Tog ut cykeln nu för några veckor sedan för att cykla till jobbet då bilen var på verkstad. Märktes direkt hur illa vevlagret lät, knakade i varenda tramptag. Men man slapp plinga för folk hörde när man kom upp bakom.

Nu börjar det roliga, eftersom jag anser att ett vevlager absolut inte ska gå sönder efter så lite användning så tog jag med cykeln till XXL och bad de göra en reklamation (det var mindre än 3 år sen köp).

Killen bakom disken var inte så pigg på idén men eftersom XXL har "fri" service när man köpt cykeln där så skulle de ta in den och titta på den (han trodde ljudet kom från slapp kedja eller att växeln behövde justeras).

När jag lämnade in cykeln sa jag åter igen att detta är inte normalt slitage. Vevlagret ska hålla längre än några ynka mil fram och tillbaka till affären. Cykeln såg ut som ny och hade org kedja/bromsbelägg etc.

Han kommenterar att jag "cyklat ikull" med cykeln för att kedjeskyddet fattas och att det är därför det låter.

Jag svarar med att jag skruvat loss skyddet för att lättare kunna underhålla kedjan och frågar ifall han sett några cyklar som kraschat där endast kedjeskyddet trillat bort och i övrigt finns det inte en skråma?

Till slut kommer vi överens om att ifall vevlagret visar sig trasigt så ska de byta ut det utan kostnad för mig. Om det är något annat så ska de ringa innan det byts (notera att den är inne på "fri" service).

På morgonen idag fick jag ett sms att cykeln var klar att hämta. Toppen tänkte jag!

När jag kommer in så sitter det en faktura på 700:- för arbete + vevlager 🙄.

Trött man blir... Tar upp vilka uppgifter jag fått dagen innan med den (nya) killen bakom disken och han anser att jag ska betala eftersom vevlagret är en "slitdel".

Hur som haver slutade det med att jag fick med mig cykeln hem utan extra kostnad. MEN vad säger happy. Är det normalt att vevlagret går sönder när man fortfarande är på första kedjan (som knappt går se slitage på)? Jag hävdade bestämt tillverkningsfel.

Det var inte svårt att räkna ut vad som hänt. Org vevlager hade inte fått något fett i sig vid tillverkning, utan endast någon tunn olja. Något som är mycket vanligt bland budgetlager, för att öka marginalerna något.

Pedalisten

Aktiv medlem
modernare vevlager är ju inte servicebara, däremot på ett i princip nytt lager borde det räcka med att ha fettat in kontaktpunkterna så håller det sej tyst

rois

Aktiv medlem
Jag är inte domare här. Men vevlagret skall hålla mer några mil, borde hålla flera kedjor. Å andra sidan är det en slitdel. Men till slut, överenskommet är överenskommet, har du och XXL kommit överens om att om vevlagret skall bytas kostnadsfritt, så skall det bytas kostnadsfritt.

Nu verkar det ha löst sig enligt överenskommelsen, så det blev bra till slut.

Marklyft

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt köpte du alltså en cykel 2019 och tre år senare har du reklamerat denna cykel två gånger utan kostnad för dig. Låter inte som att XXL varit väldigt oschyssta sammanlagt tycker jag. Snarare tvärtom.
Håller med, fantastiskt ju att du fick ett nytt lager, håller med om att det bör hålla längre, men det är ju omöjligt för xxl att veta, hur långt lagret gått, eller vilka andra yttre faktorer det utsatts för. Sen verkade kommunikationen internt på verkstan brustit, och det är ju lite dåligt.

rois

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt köpte du alltså en cykel 2019 och tre år senare har du reklamerat denna cykel två gånger utan kostnad för dig. Låter inte som att XXL varit väldigt oschyssta sammanlagt tycker jag. Snarare tvärtom.
Enligt svensk lag har man rätt har man rätt att reklamera en vara i upp till 3 år. XXL skriver det på sin hemsida. Så det är inget konstigt att en köpare tar upp vad som köparen uppfattar som onormala problem om dom uppstår inom 3 år. Sprucket vevhus är inget normalt, och ett vevlager bör hålla länge, men det är en bedömnings fråga om det det är normalt slitage eller inte. Men man har ju kommit överens om att ett vevlagerbyte skall vara kostnadsfritt, och då skall det vara så.

CBrandel

Aktiv medlem

Du tycker inte det är befogat med en reklamation när ramen spricker i svetsen på under ett år?

Om de inte sålde skit så skulle de inte haft detta problem. En cykel från biltema hade varit någon tusing billigare och hållit längre, 100%.

Jag har förövrigt cyklat flera tusen mil på andra cyklar, bland annat en Merida köpt på XXL utan att byta något annat än broms och kedja.

Ett vevlager ska inte rosta ihop invändigt när cykeln står inomhus och knappt ser användning under två år. Om den gör det så är det ett tillverkningsfel.

Men leverantören av vevlaget sparade in 2g fett... Det var inte Shimano om man säger så 😂.

BJS

Aktiv medlem
Du tycker inte det är befogat med en reklamation när ramen spricker i svetsen på under ett år?

Om de inte sålde skit så skulle de inte haft detta problem. En cykel från biltema hade varit någon tusing billigare och hållit längre, 100%.

Jag har förövrigt cyklat flera tusen mil på andra cyklar, bland annat en Merida köpt på XXL utan att byta något annat än broms och kedja.

Ett vevlager ska inte rosta ihop invändigt när cykeln står inomhus och knappt ser användning under två år. Om den gör det så är det ett tillverkningsfel.

Men leverantören av vevlaget sparade in 2g fett... Det var inte Shimano om man säger så 😂.
Även shimano vevlager kan iofs ha kort livslängd ibland. Dock verkar de ha blivit bättre med åren då iaf jag fått ur fler mil ur samma produkt vid senare tillfällen.

rois

Aktiv medlem
700 spänn? Fan det var billigt!
Jag tycker inte det är billigt. Det verkar vara en billigare cykel, på dessa sitter standardmässigt fyrkantvevlager. Priser ca 140-250 kronor. Det blir omkring 500 kronor för arbetet, som för en van cykelmekaniker borde ta mindre än en halvtimme, förmodligen ännu mindre tid. Jag tycker det är dyrt. Men du var kanske ironisk!?

CBrandel

Aktiv medlem
Gör man jobbet själv är det billigare.

Vilket är precis vad jag hade gjort om de nekat mig. Det tar ungefär en kvart och ett nytt Shimano kostar 150 riksdaler.

Nu bytte de lager till en kostnad som inte var avtalad i förväg dessutom.

Däremot hade jag i det fallet aldrig någonsin handlat på XXL igen.

Utfallet blev ju rätt så det ska de ha. Men de skulle bytt lagret utan att försöka slinga sig, alt gett mig ett lager i handen att byta själv. Att försöka få det att låta som att vevlaget är trasigt pga "slitage" före man ens kan se slitage på kedjan är inte rimligt.

Till och med att neka reklamationen rakt av hade varit mer ädelt.

En analogi är att om man köper en ny bil och bromsskivorna är slut efter 200 mil.

En bromsskiva är en slitdel, men slits den så fort är det tillverkningsfel. Hade bilen däremot kört 10 000 mil...

me.I.am

Aktiv medlem
Jag tycker inte det är billigt. Det verkar vara en billigare cykel, på dessa sitter standardmässigt fyrkantvevlager. Priser ca 140-250 kronor. Det blir omkring 500 kronor för arbetet, som för en van cykelmekaniker borde ta mindre än en halvtimme, förmodligen ännu mindre tid. Jag tycker det är dyrt. Men du var kanske ironisk!?

Tror inte det var ironiskt, i såna här trådar brukar alltid Ben Dover ha några representanter.

Lejon

Aktiv medlem

Jo jag tycker verkligen det är rimligt och självklart att ramen ska bytas om den går sönder efter ett år. Det var väl heller aldrig någon diskussion om det?
Jag tycker också det är rimligt att de bytte vevlagret utan kostnad eftersom om den gått så lite som du beskriver. Men det är inte alls lika självklart för mig. Men en schysst butik gör så, en mindre schysst kunde krånglat utan att jag hade blivit särskilt förvånad.

Däremot tycker jag det är lite trist att starta en tråd med titeln du valt när butiken faktiskt skött sig bra (med facit i hand).
Om du tycker de var besvärliga/struliga/otrevliga (vilket jag gissar är huvudanledningen till att du startat tråden?) så är det väl snarare en sak du ska ta upp direkt med butiken ifråga istället för att starta en tråd här (tycker jag).

me.I.am

Aktiv medlem
Jo jag tycker verkligen det är rimligt och självklart att ramen ska bytas om den går sönder efter ett år. Det var väl heller aldrig någon diskussion om det?
Jag tycker också det är rimligt att de bytte vevlagret utan kostnad eftersom om den gått så lite som du beskriver. Men det är inte alls lika självklart för mig. Men en schysst butik gör så, en mindre schysst kunde krånglat utan att jag hade blivit särskilt förvånad.

Däremot tycker jag det är lite trist att starta en tråd med titeln du valt när butiken faktiskt skött sig bra (med facit i hand).
Om du tycker de var besvärliga/struliga/otrevliga (vilket jag gissar är huvudanledningen till att du startat tråden?) så är det väl snarare en sak du ska ta upp direkt med butiken ifråga istället för att starta en tråd här (tycker jag).

I min erfarenhet så blir det aldrig bättre av att säga att någon ger dålig service - oavsett om det verkligen är så eller det beror på en själv. Finns nog inte många människor här i världen som reagerar positivt på kritik.

Jag brukar säga ifrån när det är dryg personal, men har aldrig varit med om att det blivit bättre av det, snarare tvärtom. T.ex. mobilavdelningen på Elgiganten där jag bor har väldigt dryg personal, har skällt på dom någon gång. Nu är det direkt sura blickar när jag visar mig, även om dom just när jag sa ifrån bad om ursäkt.

Så om man vet att man tyvärr måste gå till en butik igen, alla har inte flera att välja mellan, så är det bäst att svälja förtreten. Och kanske prata av sig i en tråd på något forum. Det tror jag har bättre effekt, om dom råkar läsa det, annars sitter dom väl mest i fikarummet och skrattar åt "jobbiga" kunder.

Tyvärr, även om verkligheten borde se annorlunda ut.

EDIT:
Och att först lova gratis om det är vevlagret för att sedan ta betalt 700 :- för det tycker iaf jag är rena stölden. Om jag förstod det rätt fick TS stå på sig rätt mycket för att dom skulle hålla vad dom lovat. Det är inte speciellt bra, oavsett allt annat.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
I min erfarenhet så blir det aldrig bättre av att säga att någon ger dålig service - oavsett om det verkligen är så eller det beror på en själv. Finns nog inte många människor här i världen som reagerar positivt på kritik.

Jag brukar säga ifrån när det är dryg personal, men har aldrig varit med om att det blivit bättre av det, snarare tvärtom. T.ex. mobilavdelningen på Elgiganten där jag bor har väldigt dryg personal, har skällt på dom någon gång. Nu är det direkt sura blickar när jag visar mig, även om dom just när jag sa ifrån bad om ursäkt.

Så om man vet att man tyvärr måste gå till en butik igen, alla har inte flera att välja mellan, så är det bäst att svälja förtreten. Och kanske prata av sig i en tråd på något forum. Det tror jag har bättre effekt, om dom råkar läsa det, annars sitter dom väl mest i fikarummet och skrattar åt "jobbiga" kunder.

Tyvärr, även om verkligheten borde se annorlunda ut.
Jag läste (i motsats till det du skriver) någon undersökning någon gång för länge sen som kom fram till att riktigt jobbiga och krävande och otrevliga kunder var de som i slutändan fick mest som de ville. Snälla och trevliga kunder fick i lägre utsträckning igenom reklamationer eller andra klagomål. Sorgligt…

me.I.am

Aktiv medlem
Jag läste (i motsats till det du skriver) någon undersökning någon gång för länge sen som kom fram till att riktigt jobbiga och krävande och otrevliga kunder var de som i slutändan fick mest som de ville. Snälla och trevliga kunder fick i lägre utsträckning igenom reklamationer eller andra klagomål. Sorgligt…

Det låter mycket troligt. Det är inte omöjligt att jag får mer rätt om jag säger ifrån, men det är inte precis så att jag välkomnas med ett leende och service mind. Fast måste jag välja så tar jag ju att få rätt :)

me.I.am

Aktiv medlem

PS.
Dock om man tolkar Hollywoodfilmer rätt så ska man nog undvika att klaga på restauranger och snabbmatställen. Man kanske får rätt, men något oönskat i rätten.

BJS

Aktiv medlem
Åas kan besvärliga kunder bli icke önskvärda eller som på en firma jag jobbade för tidigare. De hade speciellt en kund där vi alltid lade på en negativ rabatt på 30%. För att de var enormt struliga. Det lustiga var att de aldrig protesterade trots att vi totalt transperanta med förfarandet. Antar att de var glada att någon ville leverera trots att de var strulpellar från någon stans där solen aldrig lyser.....

NickPick

Aktiv medlem
Jag tycker ts ska betala tillbaks till xxl för det där är ju bondfångeri. Stackars personal, hur ska dom kunna bedriva verksamhet?

kebarb

Aktiv medlem
XXL har fler olika cykelmekaniker än de har butiker. Det varierar alltså stort mellan de olika butikerna. Det vet jag för jag har varit i nästan alla butikerna i hela Skandinavien.

Den service och de priser jag har fått på XXLs verkstäder har gjort att jag kommit tillbaka när jag behöver, även om spridningen kunskapsmässigt mellan de olika personerna i personalen är stor. Man får bara känna sig fram. Får man inte de svar man förväntar sig så tar man nästa man.

Har blivit mer lurad på andra ställen, och då med än mindre möjlighet att nå upprättelse.. så får ändå ge XXL cred här. De erbjuder vad jag vet stor tillgänglighet och lågt pris.

Trist för TS att ha negativ erfarenhet, alltid skit när såntdär händer. Vevlager som säljs utan fett (om det nu är sant) är ju gräsligt dåligt. Och om de knakar kanske de fortfarande går att rädda med fett.

Så länge de inte glappar är de väl levande?

//K

BJS

Aktiv medlem
XXL har fler olika cykelmekaniker än de har butiker. Det varierar alltså stort mellan de olika butikerna. Det vet jag för jag har varit i nästan alla butikerna i hela Skandinavien.

Den service och de priser jag har fått på XXLs verkstäder har gjort att jag kommit tillbaka när jag behöver, även om spridningen kunskapsmässigt mellan de olika personerna i personalen är stor. Man får bara känna sig fram. Får man inte de svar man förväntar sig så tar man nästa man.

Har blivit mer lurad på andra ställen, och då med än mindre möjlighet att nå upprättelse.. så får ändå ge XXL cred här. De erbjuder vad jag vet stor tillgänglighet och lågt pris.

Trist för TS att ha negativ erfarenhet, alltid skit när såntdär händer. Vevlager som säljs utan fett (om det nu är sant) är ju gräsligt dåligt. Och om de knakar kanske de fortfarande går att rädda med fett.

Så länge de inte glappar är de väl levande?

//K
Lagret är bytt

Blåmax

Medlem
Mitt intryck av xxls verkstad är inte speciellt bra.

Jag köpte en cykel där förra året och har vid upprepade tillfällen (i två butiker) försökt beställa växelöra att ha i reserv. Cykeln säljs fortfarande och jag har redan plockat fram art.nr.

"Växeöron är inget vi har spårning på, vi kan leta efter ett som passar i vår låda när vi har tid" samt "får maila tillverkaren och fråga" är responsen jag fått.

Därefter ett löfte om att dom ska höra av sig men lappen med kontaktuppgifter har nog gått rätt ner i papperskorgen.

CBrandel

Aktiv medlem

Hade de varit seriösa så skulle bytt vevlagret med ett leende på läpparna och sedan undersökt vad som gått snett. Sen ska de kolla i statistiken ifall det märket av vevlager oftare går sönder än det bör och i så fall ta upp det tillverkaren.

Hade de gjort det hade jag skapat en tråd med titeln "XXL cykelverkstad - Sveriges smidigaste?".

De ska inte stå och försöka slingra sig med lögner såsom att det är "normalt" slitage eller att jag "kraschat" med cykeln när det inte finns en repa på den. Dessutom komiskt när personen bakom disken försökte använda sin "titel" som cykelmekaniker som slagträ i debatten.

Dessutom är jag knappast en jobbig kund i övrigt, har spenderat norr om 30 000:- på XXL (främst cyklar / cykelkläder) de senaste åren. Så även om jag inte är deras bästa kund så är det knappast en obetydlig summa. Alla produkter har motsvarat förväntningarna förutom denna cykel som behövt reklameras två gånger.

Men jag startade tråden mest för att se vad Happy hade för åsikter i frågan, och jag har valt att inte nämna vilken butik det gällde då det ändå slutade gott. 4/10 cykelpumpar.

kebarb

Aktiv medlem
Tyvärr tror jag detta är generellt genomgående för flera cykelverkstäder..

Jag har fått knasiga svar också på XXL, sist då jag försökt köpa tubeless tape så har de försökt pracka på mig fälgband som såg ut att vara i tyg..

Men samtidigt så var det också på XXL de luftade mina bromsar på direkten när jag kom till butiken inför en helg i Hafjell, då jag glömt mina luftningsverktyg i Sverige. De gjorde det även för bara ett par hundringar när den andra cykelbutiken i samma stad ville ha 800:- för jobbet och inte kunde få det gjort om jag inte lämnade bort cykeln till nästa dag. Klart det är väl svårt att motivera 800:- för 10min arbete.

Det är sjukt stor spridning på kunskapskapitalet iallafall. Vissa av de som jobbar där är väldigt duktiga och service minded, andra cyklar förmodligen inte ens själva utan klarar i huvudsak bara av att byta däck eller andra enklare moment.

Tyvärr är det av min erfarenhet precis likadant på bliverkstäder, MC verkstäder, PC butiker osv.. Så kanske är det inte unikt för XXL. Det är generellt lite fokus på kunskap.

//K

BJS

Aktiv medlem
Tyvärr tror jag detta är generellt genomgående för flera cykelverkstäder..

Jag har fått knasiga svar också på XXL, sist då jag försökt köpa tubeless tape så har de försökt pracka på mig fälgband som såg ut att vara i tyg..

Men samtidigt så var det också på XXL de luftade mina bromsar på direkten när jag kom till butiken inför en helg i Hafjell, då jag glömt mina luftningsverktyg i Sverige. De gjorde det även för bara ett par hundringar när den andra cykelbutiken i samma stad ville ha 800:- för jobbet och inte kunde få det gjort om jag inte lämnade bort cykeln till nästa dag. Klart det är väl svårt att motivera 800:- för 10min arbete.

Det är sjukt stor spridning på kunskapskapitalet iallafall. Vissa av de som jobbar där är väldigt duktiga och service minded, andra cyklar förmodligen inte ens själva utan klarar i huvudsak bara av att byta däck eller andra enklare moment.

Tyvärr är det av min erfarenhet precis likadant på bliverkstäder, MC verkstäder, PC butiker osv.. Så kanske är det inte unikt för XXL. Det är generellt lite fokus på kunskap.

//K
Fälgtejpen behöver inte ha varit fel. På ett hjulpar jag har kom det med något som såg ut som textilfälgtejp, men jag tänkte äha jag testar fast jag tror att det är fel, men det fungerade och fungerar än. Säger inte att det var så, men det KAN vara så.

kebarb

Aktiv medlem
Fälgtejpen behöver inte ha varit fel. På ett hjulpar jag har kom det med något som såg ut som textilfälgtejp, men jag tänkte äha jag testar fast jag tror att det är fel, men det fungerade och fungerar än. Säger inte att det var så, men det KAN vara så.
Ja, de hade ju en annan fälgtejp som faktiskt var för Tubless så jag vet inte vad han tänkte. Men när han fick frågan om den var för tubless kunde han inte svara.. och det stod inte tubless på förpackningen. Den killen visste inte heller vad en ekertensiometer var så jag tror han egentligen mest jobbade med att montera barncyklar eller något =)

Såg ut som på bilden. Den hade säkert tätat om man körde stans i fälgen, men jag tror inte den är gjord för det.

fälgband.jpg

Själv kan jag ingenting om fälgtejp, men har sett flera olika typer av tubless tejp och ingen av dem har sett ut som den han tog fram.

Det lär vara hyfsat svårt att få tag i så många bra cykelmekaniker att butiken konstant har en rutinerad guru i verkstaden, de är ju trots allt där ganska sent på kvällarna och ibland på helgerna också i flera av butikerna.

Kan ju också vara så att de som är mest rutinerade kanske inte gillar att jobba på en kedja/varuhus med de arbetstider det innebär.

//K

BJS

Aktiv medlem
Ja, de hade ju en annan fälgtejp som faktiskt var för Tubless så jag vet inte vad han tänkte. Men när han fick frågan om den var för tubless kunde han inte svara.. och det stod inte tubless på förpackningen. Den killen visste inte heller vad en ekertensiometer var så jag tror han egentligen mest jobbade med att montera barncyklar eller något =)

Såg ut som på bilden. Den hade säkert tätat om man körde stans i fälgen, men jag tror inte den är gjord för det.

Visa bilaga 567758

Själv kan jag ingenting om fälgtejp, men har sett flera olika typer av tubless tejp och ingen av dem har sett ut som den han tog fram.

Det lär vara hyfsat svårt att få tag i så många bra cykelmekaniker att butiken konstant har en rutinerad guru i verkstaden, de är ju trots allt där ganska sent på kvällarna och ibland på helgerna också i flera av butikerna.

Kan ju också vara så att de som är mest rutinerade kanske inte gillar att jobba på en kedja/varuhus med de arbetstider det innebär.

//K
Det är väl dessutom inte överdrivet bra lön heller, det lär ju påverka vilka som söker jobbet...

Trim

Aktiv medlem
Det är en hel del som ändrats med tids perspektiv från fasta enväxlade cykel och modeller med växlar typer och hel fjädrade cykel och dator beställning på nätet och inte ovanligt med 3 cykel typer mot endas en cykel används tidigare och det krävs service kunskap då som nu på cykel det är inte lätt bygga upp kunskap standard på cykel verkstäder och butik.

rois

Aktiv medlem
Å andra sidan är det inte direkt nåt avancerat jobb, de flesta normalhändiga kan göra det själva
Jag tycker inte att lönen är speciellt dålig, om denna länk stämmer, https://yrkeskollen.se/lonestatistik/cykelmekaniker. Men den kan ju varar missvisande.
29.800 för ett jobb som det inte finns gymnasieutbildningar inom, där du lär dig själv. Det finns en hel del gymnasieutbildningar som ger lägre lön, exempelvis undersköterska enligt denna länk https://skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/kollektivavtal/faktaochstatistik/faktaomloner.554.html

Jobbet är inte heller oavancerat, det finns ju enkla saker som däcksbyte, kedjebyte etc. Men att bygga ett hjul, serva avancerade framgafflar/bakdämpare, ha koll på alla standarder och komponenter etc kräver en del. Cykelmekanikeryrket är väl som många andra hantverksyrken, mycket kan man göra själv, men en hel del saker kräver kunskaper.

jonte987

Aktiv medlem
Tippar vilt att en del på cykelavdelningen är butikspersonal snarare än mekaniker. Jag tror man ska reglera förväntningarna så blir det bra.

Trim

Aktiv medlem
De tror jag också jag kan se att bara i böcker tidens cykelbok avhandling typ 60-70 cykel och Chris sidwells 80-04 mer inte tar med senaste växel typen och det är inte mycket svenskt skrivet som cykel lärobok och det blir fort inaktuell nya typ dyker upp och sedan är bokform lite nostalgi nu mera som lärobok när allt skall sök finns på tuben gör så vist information men som vanligt veta vad man skall söka men klart något grund lära från något annars finns inte service kunskap alls.

Topp