CBrandel
Aktiv medlem
XXL cykelverkstad ett skämt?
Tänkte dela med mig om en rolig sak som hände idag på lokala XXL när jag skulle hämta ut min cykel som jag gjort en reklamation på.
Backstory: Köpte en damcykel av märket "White" på XXL sensommaren 2019 då jag flyttade till stan och ville ha något för att transportera mig till affären.
Sommaren 2020 gjorde jag lite service och insåg att ramen spruckit under vevlagret (säkert pga watten jag pumpat ut 😏). Var inne på XXL och fick en ny (demo) cykel.
Använde cykeln litegrann under 2021 och den "knackade" lite men det var inte så farligt så jag tänkte inte så mycket på det.
Tog ut cykeln nu för några veckor sedan för att cykla till jobbet då bilen var på verkstad. Märktes direkt hur illa vevlagret lät, knakade i varenda tramptag. Men man slapp plinga för folk hörde när man kom upp bakom.
Nu börjar det roliga, eftersom jag anser att ett vevlager absolut inte ska gå sönder efter så lite användning så tog jag med cykeln till XXL och bad de göra en reklamation (det var mindre än 3 år sen köp).
Killen bakom disken var inte så pigg på idén men eftersom XXL har "fri" service när man köpt cykeln där så skulle de ta in den och titta på den (han trodde ljudet kom från slapp kedja eller att växeln behövde justeras).
När jag lämnade in cykeln sa jag åter igen att detta är inte normalt slitage. Vevlagret ska hålla längre än några ynka mil fram och tillbaka till affären. Cykeln såg ut som ny och hade org kedja/bromsbelägg etc.
Han kommenterar att jag "cyklat ikull" med cykeln för att kedjeskyddet fattas och att det är därför det låter.
Jag svarar med att jag skruvat loss skyddet för att lättare kunna underhålla kedjan och frågar ifall han sett några cyklar som kraschat där endast kedjeskyddet trillat bort och i övrigt finns det inte en skråma?
Till slut kommer vi överens om att ifall vevlagret visar sig trasigt så ska de byta ut det utan kostnad för mig. Om det är något annat så ska de ringa innan det byts (notera att den är inne på "fri" service).
På morgonen idag fick jag ett sms att cykeln var klar att hämta. Toppen tänkte jag!
När jag kommer in så sitter det en faktura på 700:- för arbete + vevlager 🙄.
Trött man blir... Tar upp vilka uppgifter jag fått dagen innan med den (nya) killen bakom disken och han anser att jag ska betala eftersom vevlagret är en "slitdel".
Hur som haver slutade det med att jag fick med mig cykeln hem utan extra kostnad. MEN vad säger happy. Är det normalt att vevlagret går sönder när man fortfarande är på första kedjan (som knappt går se slitage på)? Jag hävdade bestämt tillverkningsfel.
Det var inte svårt att räkna ut vad som hänt. Org vevlager hade inte fått något fett i sig vid tillverkning, utan endast någon tunn olja. Något som är mycket vanligt bland budgetlager, för att öka marginalerna något.
Backstory: Köpte en damcykel av märket "White" på XXL sensommaren 2019 då jag flyttade till stan och ville ha något för att transportera mig till affären.
Sommaren 2020 gjorde jag lite service och insåg att ramen spruckit under vevlagret (säkert pga watten jag pumpat ut 😏). Var inne på XXL och fick en ny (demo) cykel.
Använde cykeln litegrann under 2021 och den "knackade" lite men det var inte så farligt så jag tänkte inte så mycket på det.
Tog ut cykeln nu för några veckor sedan för att cykla till jobbet då bilen var på verkstad. Märktes direkt hur illa vevlagret lät, knakade i varenda tramptag. Men man slapp plinga för folk hörde när man kom upp bakom.
Nu börjar det roliga, eftersom jag anser att ett vevlager absolut inte ska gå sönder efter så lite användning så tog jag med cykeln till XXL och bad de göra en reklamation (det var mindre än 3 år sen köp).
Killen bakom disken var inte så pigg på idén men eftersom XXL har "fri" service när man köpt cykeln där så skulle de ta in den och titta på den (han trodde ljudet kom från slapp kedja eller att växeln behövde justeras).
När jag lämnade in cykeln sa jag åter igen att detta är inte normalt slitage. Vevlagret ska hålla längre än några ynka mil fram och tillbaka till affären. Cykeln såg ut som ny och hade org kedja/bromsbelägg etc.
Han kommenterar att jag "cyklat ikull" med cykeln för att kedjeskyddet fattas och att det är därför det låter.
Jag svarar med att jag skruvat loss skyddet för att lättare kunna underhålla kedjan och frågar ifall han sett några cyklar som kraschat där endast kedjeskyddet trillat bort och i övrigt finns det inte en skråma?
Till slut kommer vi överens om att ifall vevlagret visar sig trasigt så ska de byta ut det utan kostnad för mig. Om det är något annat så ska de ringa innan det byts (notera att den är inne på "fri" service).
På morgonen idag fick jag ett sms att cykeln var klar att hämta. Toppen tänkte jag!
När jag kommer in så sitter det en faktura på 700:- för arbete + vevlager 🙄.
Trött man blir... Tar upp vilka uppgifter jag fått dagen innan med den (nya) killen bakom disken och han anser att jag ska betala eftersom vevlagret är en "slitdel".
Hur som haver slutade det med att jag fick med mig cykeln hem utan extra kostnad. MEN vad säger happy. Är det normalt att vevlagret går sönder när man fortfarande är på första kedjan (som knappt går se slitage på)? Jag hävdade bestämt tillverkningsfel.
Det var inte svårt att räkna ut vad som hänt. Org vevlager hade inte fått något fett i sig vid tillverkning, utan endast någon tunn olja. Något som är mycket vanligt bland budgetlager, för att öka marginalerna något.