XXL cykelverkstad ett skämt?

Sam00

Aktiv medlem
Fel. Biltema har bara sina egna varor. XXL har massor av märkesvaror, ofta till väldigt bra priser jmf med övrig svensk sporthandel. Däremot kräver det lite mer kunskap som kund. Men har man bara det är XXL jättebra.
Jag håller med. Jag fick min Ridley Kanzo för samma pris som det hade kostat mig att köpa en 696 Carbonda ram löst, plus samma komponenter som sitter på cykeln. Det är alltså samma ram. Ridley använder 696 open mold för sin 2020 Adventure, som flera andra tillverkare gör.

Fördelen är att jag har Ridleys garanti och att köpa lokalt har sina fördelar.

Sam00

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg när de hade en 30k Ghost mtb på rea för 9000kr, på den stora rean de hade för ett par år sedan. Tror inte jag nånsin sett en sån prissänkning nån annanstans. Plus att många av deras priser är lägre redan från början.

DoubleD

Aktiv medlem
Vad prylarna kostar är en sak, hur man skruvar ihop det är en annan. För vi talar väl om verkstaden och inte priset på prylar i butiken?

ooms

Aktiv medlem
Får ändå säga att killarna i verkstäderna på XXL Sisjön och Backaplan var väldigt hjälpsamma när jag panikletade växelöra i veckan.
Det varierar mycket. Har man tur är det nån som är intresserad och kan mycket, har man otur är det nån som bara fått det som jobb. Det är samma med längdskidor, jag har nån gång börjat prata med nån av dem i butik och snabbt insett att de inte har nån koll. Men en gång chansade jag och beställde skidor på nätet, skrev lite hur jag ville ha dem. Då ringde killen som skötte plocket upp och diskuterade, visade sig att han hade bra koll så de skidorna blev riktigt bra. Och till grymt bra pris, annars skulle jag inte chansat.

MagerValp

Aktiv medlem
Det varierar mycket. Har man tur är det nån som är intresserad och kan mycket, har man otur är det nån som bara fått det som jobb.
Stor kedja med många verkstäder, så rätt naturligt att det är stor variation. Den enda cykeln vi köpt från XXL var ju bedrövligt dåligt ihopskruvad.

oJsan

Aktiv medlem
Stor kedja med många verkstäder, så rätt naturligt att det är stor variation. Den enda cykeln vi köpt från XXL var ju bedrövligt dåligt ihopskruvad.
Jag bytte vevlager på min White Fatbike nyligen och upptäckte att en spacer-bricka på dub-lagret var vänd fel. Det är ju en liten fals som ska ner i ett spår i lagrets tätningsring. Ingen större fara direkt, men det borde inte vara så svårt att få rätt..

krakel

Medlem
Lämnade in en cykel jag köpt hos XXL för framväxeln fungerade dåligt. För tredje gången. När jag fick tillbaka f*nskapet fungerade den helt otroligt nog ännu sämre. Kedjan ligger och tuggar som en gammal traktor och vill nu inte växla alls. Smörjan de kletat på växeln ser knappast ut att hjälpa. Dessutom hade de tagit sig friheten att "justera" om bromsarna så de fungerade klart sämre dem också. Fattar inte hur man kan vara så inkompetenta. Är knappast någon tröst att justeringen är gratis. Gratis är för dyrt för deras usla j*kla service.

Blir ett återköp imorrn.

NickPick

Aktiv medlem
Lämnade in en cykel jag köpt hos XXL för framväxeln fungerade dåligt. För tredje gången. När jag fick tillbaka f*nskapet fungerade den helt otroligt nog ännu sämre. Kedjan ligger och tuggar som en gammal traktor och vill nu inte växla alls. Smörjan de kletat på växeln ser knappast ut att hjälpa. Dessutom hade de tagit sig friheten att "justera" om bromsarna så de fungerade klart sämre dem också. Fattar inte hur man kan vara så inkompetenta. Är knappast någon tröst att justeringen är gratis. Gratis är för dyrt för deras usla j*kla service.

Blir ett återköp imorrn.
Ha inte så höga krav på din white gx, det är ju typ världens billigaste gravel.
Kolla en film på youtube och lös problemet själv istället.

Ulkan

Aktiv medlem

Blir ett återköp imorrn.
Tror du kommer få en ny framväxel innan det blir återköp.

darkforce

Aktiv medlem

Blir ett återköp imorrn.
lämna in den för växeljustering hos en riktig cykelbutik ist om du inte kan sånt själv kostar nåra hundringar o du e kvitt bekymret o kan njuta av cykla ist för lägga energi på xxl

xxl där köper man en cykel sen gör man en justering hos en vettig cykelbutik för de som jobbar på xxl har oftast bara råkat säga dom gillar cyklar o så får dom jobbet i verkstan finns nog vääääldigt få bra kunniga cykelmekaniker som skulle sätta sin fot i deras verkstad

vet inte vilka som e sämre xxl eller cykelringen... själv skurar ja fasen hellre skithus på donken än ta ett jobb hos nån av dom två

freber

Medlem
Kan inte svara för alla XXL verkstäder, men min erfarenhet från XXL Barkarby i norra Stockholm är att de är i alla fantastiska. Kunniga, service minded och sköna typer.
Har fått hjälp både med cyklar och skidor och toknöjd

Topp