XXL Nya enduro, White AM 275 Interceptor 18

Dannyyr

Medlem
Haha, du hann före.
Tänkte precis samma sak.

Ang dragningen av slangar så ser det ärligt inte jättebra ut på democykeln på hemsidan heller men det ser ju ut som du bytt det mesta på den fronten?
Ja, jag va tvungen. För korta kablar har dom någ aldrig hört talas om. Dom drog ut typ 40cm rak ut från styret.. P.s detta är min första ”riktiga hoj” över 2000kr. Har aldrig varit insatt i cykling. Men efter som jag inte kan köra motocross mer så fick de bli att prova på detta..
Ni dom är inbitna cykelfantaster kan ni svara på varför det känns som att framdäcket har en egen vilja? Tänkte på de idag när jag va ute en sväng. Påväg hem så va jag trött så tänkte att jag trampar på ”with no hands on the bar” men de va de mest skrämmande jag gjort. Det gick inte cykla rakt utan att hålla i styret. Och cyklat har jag ändå gjort i ex antal år. Så balansen är de inget fel på. Nån mer som kanske känner igen problemet?

manneblask

Aktiv medlem
Ja, jag va tvungen. För korta kablar har dom någ aldrig hört talas om. Dom drog ut typ 40cm rak ut från styret.. P.s detta är min första ”riktiga hoj” över 2000kr. Har aldrig varit insatt i cykling. Men efter som jag inte kan köra motocross mer så fick de bli att prova på detta..
Ni dom är inbitna cykelfantaster kan ni svara på varför det känns som att framdäcket har en egen vilja? Tänkte på de idag när jag va ute en sväng. Påväg hem så va jag trött så tänkte att jag trampar på ”with no hands on the bar” men de va de mest skrämmande jag gjort. Det gick inte cykla rakt utan att hålla i styret. Och cyklat har jag ändå gjort i ex antal år. Så balansen är de inget fel på. Nån mer som kanske känner igen problemet?
Håll i styret för att cykla rakt och sen dra bromsslangen på insidan av gaffelbenet för att blidka modepolisen 🙂

Valhalla_

Aktiv medlem
En annan sak, är du väldigt lång? Ser ut som om du höjt din sadelstolpe till rätt höjd, dock är den i sitt bottenläge. Den höjs ju upp i alla fall 12 cm till..

Dannyyr

Medlem
Håll i styret för att cykla rakt och sen dra bromsslangen på insidan av gaffelbenet för att blidka modepolisen 🙂
Har ingen aning ifall du är sarkastisk nu eller inte. Men om du läser allt jag skrivit så är jag nybörjare på cyklar....så håna på om de va de du gjorde. Jag bryr mig inte , för jag är inte rädd för att fråga.

Dannyyr

Medlem
En annan sak, är du väldigt lång? Ser ut som om du höjt din sadelstolpe till rätt höjd, dock är den i sitt bottenläge. Den höjs ju upp i alla fall 12 cm till..
Nä jag är ”normal” lång? 178 typ. Nu när du säger de så va de precis då problemet med framdäcket började , när jag höjde upp mig. Men när jag sänkte till typ botten så hade jag mer kontroll.

manneblask

Aktiv medlem
Har ingen aning ifall du är sarkastisk nu eller inte. Men om du läser allt jag skrivit så är jag nybörjare på cyklar....så håna på om de va de du gjorde. Jag bryr mig inte , för jag är inte rädd för att fråga.
Jag skojar bara lite 🙂 Jag är asdålig på att cykla utan händer så det var mitt bästa tips! Bromsslangen var menat i all välmening också. Kul med alla som får upp ögonen för mtb, man fastnar snabbt. 🤙

yonsson

Aktiv medlem
Jag har inte ens vågat testa att cykla utan att hålla i styret. Dagens Mtb-hojar är ju mycket längre än de man hade när man var 15 år, lagren får styret att snurra läsare, balanspunkten blir helknas osv.

zinkpasta

Aktiv medlem
En flack gaffelvinkel gör att cykeln vill självstyra mer. Har du (riktigt) lågt däcktryck så kan det också bidra. Lösningen är att cykla på bakhjulet.

bokaj

Medlem
Spontant låter det som att nån av vajrarna hjälper till att styra när du släpper styret, alternativt så är styrlagret för hårt åtdraget vilket gör att styret och hjulet inte hålls rakt när du släpper det.

bokaj

Medlem
Till viss del kan det bli svårare med reservdelar till ramen, allt annat är inga problem. Lager borde gå att mäta sig till vad man behöver, växelöra går säkert att krångla fram vilket det är men det kan bli sämre med t.ex. en ny baksving eller så. Men nu killgissar jag! Men för halva nypriset har man råd att byta ram när man har kört slut på den gamla.

Dannyyr

Medlem
Spontant låter det som att nån av vajrarna hjälper till att styra när du släpper styret, alternativt så är styrlagret för hårt åtdraget vilket gör att styret och hjulet inte hålls rakt när du släpper det.
Jag har dragit om alla varjrar och slangar. Så ingen slang ”drar” längre. Det gjorde de innan. Men nu när jag håller den över marken så rör sig inte styret nånting om man inte vinklar den då. Så de är de inte heller. Har en white el hoj oxå. Dock ”hardtail” men den beter sig inte allt så :/ kan de va så att geometrin är så sjukt fel? Isf blir de ju att ”reklamera”

Dannyyr

Medlem
En flack gaffelvinkel gör att cykeln vill självstyra mer. Har du (riktigt) lågt däcktryck så kan det också bidra. Lösningen är att cykla på bakhjulet.
Har ingen aning om va som menas med flack dämpare. Men vill tro att de är vinkeln på ramen/ dämparen. Och de kan jag hålla med om att de känns som den är någon grad för ”flack”

Naveus

Aktiv medlem
Har ingen aning om va som menas med flack dämpare. Men vill tro att de är vinkeln på ramen/ dämparen. Och de kan jag hålla med om att de känns som den är någon grad för ”flack”
Cykeln har flack gaffelvinkel för att det ska vara stabilare nedåt och det inte ska vara lika lätt att fara över styret eller få "nervös" styrning när du tar dig ner på trailsen.
Och om vi ska vara helt ärliga, hur ofta cyklar du utan att hålla i styret i skogen?

Känns som att de positiva effekterna av vinkeln väger upp för den negativa i det här fallet.

Dannyyr

Medlem
så en flack vinkel är något positivt? Jag har läst lite hör och där och fått för mig att de är något negativt? 🤔
Aldrig i ”skogen”. Men på väg hem efter ett ”pass” så gör jag de och jag blev lite fundersam över att den va så nervös fram. Jag har aldrig upplevt det innan.( på nån annan hoj)Som sagt jag är helt grön på detta. Därför jag frågar så mkt. Några kanske tycker att vissa frågar är helt hjärndöda. Men jag vill lära mig. Av folk som kan..

Naveus

Aktiv medlem
så en flack vinkel är något positivt? Jag har läst lite hör och där och fått för mig att de är något negativt? 🤔
Om det är positivt eller negativt beror på vilken typ av cykling man tänker använda cykeln till.
Googla på cykelgeometri så finns det många sidor med bra information kring detta och geometrins inverkan på vilken karaktär och känsla cykeln har under olika användningsområden (y)

köpte den gula i höstas och har kört ungefär varannan helg. Jag märkte att gaffeln hade fått suck down och ska se om man kan lämna in det på någon form av garanti på xxl. Sen märkte jag att båda skruvarna som håller fast bakdämparen har blivit böjda och en av specerna är trasig. Om det är ett produktionsfel eller design fel vet jag inte. Hoppar inte jätte mycket (max 2.5 meter) så det borde inte vara några problem. Ska se vad xxl gör åt det.

Generellt tycker jag att den funkar finfint. Har inte något att jämföra med annat en min kompis canyon spectrail 2018 som jag testat någon gång. Känner ingen jätte skillnad. Ska uppgradera handelbaren till en med 35 mm rise eftersom jag inte vill minska reachen genom att sätta stemen högre upp.

Dannyyr

Medlem
köpte den gula i höstas och har kört ungefär varannan helg. Jag märkte att gaffeln hade fått suck down och ska se om man kan lämna in det på någon form av garanti på xxl. Sen märkte jag att båda skruvarna som håller fast bakdämparen har blivit böjda och en av specerna är trasig. Om det är ett produktionsfel eller design fel vet jag inte. Hoppar inte jätte mycket (max 2.5 meter) så det borde inte vara några problem. Ska se vad xxl gör åt det.

Generellt tycker jag att den funkar finfint. Har inte något att jämföra med annat en min kompis canyon spectrail 2018 som jag testat någon gång. Känner ingen jätte skillnad. Ska uppgradera handelbaren till en med 35 mm rise eftersom jag inte vill minska reachen genom att sätta stemen högre upp.
just bussningarnas till bakdämparn har jag löst att fler har haft problem med. Men de går på garantin!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer