Yeti SB150 / SB130 / SB165

Westman

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Henrik83 sa:
Skillnaden i länkage mellan Yeti & Evil påverkar nog betydligt mer för den upplevda cyklingen än nån millimeter hit eller dit på geometritabellen.
Ja, allt är en helhet, några mm på enskilt mått påverkar inte så mycket, men ca tre grader sadelrörsvinkel påverkar rätt mycket. Har provcyklat Evilen och jag upplever den som galet trampeffektiv, men tycker att man kommer väl långt över bakhjulet vid klättring. Ska testa lite mer och se om hur de känns med sadeln så långt fram i railsen det går, borde motsvara någon grad brantare SA.
 
Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
H. sa:
Tycker du ska kolla på Smugglern också.
Just ja, den är på kandidatlistan men glömde skriva ut den i denna tråd.

Edit: såg nu att dom gjort om de svintråkiga 2018-färgerna till 2019 och faktiskt blivit rätt snygga. Det har varit min största invändning med den hojen innan, vilket kanske säger en del om hur bra den ser ut (egenskapsmässigt).
 
Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Westman sa:
H. sa:
Tycker du ska kolla på Smugglern också.
Just ja, den är på kandidatlistan men glömde skriva ut den i denna tråd.

Edit: såg nu att dom gjort om de svintråkiga 2018-färgerna till 2019 och faktiskt blivit rätt snygga. Det har varit min största invändning med den hojen innan, vilket kanske säger en del om hur bra den ser ut (egenskapsmässigt).
Här har jag summerat mina intryck:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3408974#msg-3408974
 

waqr

Ny medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Nån gång ska jag äga en Yeti cykel, så är de bara. Dock känns SB150 alldeles för enduro för mig så väntar nog också in en med lite mindre slaglängd.
 

jonteald

Medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
theBrand sa:
Jag hade föredragit om de vänt på infinity-rören som de gjort på SB100. Det är en seriöst snygg hoj.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt en SB100 och en SB150 :)
Håller med, SB100 är otroligt vacker, känns som min drömcykel. trampeffektivitet som en XC hoj med geometri och kapacitet som en större stigcykel. Finns coola videos på youtube där dom kör den sjukt hårt.

Kan finnas i planen att plocka över delar som uppgraderats på nuvarande cykel och sätta på en SB100 ram.
36000:- för ramen på cykelkraft svider ändå :D
 

AX3L

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
jonteald sa:
theBrand sa:
Jag hade föredragit om de vänt på infinity-rören som de gjort på SB100. Det är en seriöst snygg hoj.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt en SB100 och en SB150 :)
Håller med, SB100 är otroligt vacker, känns som min drömcykel. trampeffektivitet som en XC hoj med geometri och kapacitet som en större stigcykel. Finns coola videos på youtube där dom kör den sjukt hårt.

Kan finnas i planen att plocka över delar som uppgraderats på nuvarande cykel och sätta på en SB100 ram.
36000:- för ramen på cykelkraft svider ändå :D
Men det är ju nästan.. Nej det är inte rimligt nånstans såklart, men det är ju inte så långt ifrån vad andra premiumramar kostar. Typ Santa Cruz. Och då har Yeti ännu lite mer länkar och grejer, samt att instegscykeln komplett kostar typ 60kkr medan Santa har CF cyklar för 45k.
 

Tergorotas

Ny medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
AX3L sa:
jonteald sa:
theBrand sa:
Jag hade föredragit om de vänt på infinity-rören som de gjort på SB100. Det är en seriöst snygg hoj.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt en SB100 och en SB150 :)
Håller med, SB100 är otroligt vacker, känns som min drömcykel. trampeffektivitet som en XC hoj med geometri och kapacitet som en större stigcykel. Finns coola videos på youtube där dom kör den sjukt hårt.

Kan finnas i planen att plocka över delar som uppgraderats på nuvarande cykel och sätta på en SB100 ram.
36000:- för ramen på cykelkraft svider ändå :D
Men det är ju nästan.. Nej det är inte rimligt nånstans såklart, men det är ju inte så långt ifrån vad andra premiumramar kostar. Typ Santa Cruz. Och då har Yeti ännu lite mer länkar och grejer, samt att instegscykeln komplett kostar typ 60kkr medan Santa har CF cyklar för 45k.
De är helt enkelt för dyra, i princip orimligt dyra men vi människor är komplexa varelser och när känslorna styr så är det inte helt orimligt att det kan komma att landa en Sb130 hemma i vardagsrummet en vacker dag. :)
 

AX3L

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Tergorotas sa:
AX3L sa:
jonteald sa:
theBrand sa:
Jag hade föredragit om de vänt på infinity-rören som de gjort på SB100. Det är en seriöst snygg hoj.

Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt en SB100 och en SB150 :)
Håller med, SB100 är otroligt vacker, känns som min drömcykel. trampeffektivitet som en XC hoj med geometri och kapacitet som en större stigcykel. Finns coola videos på youtube där dom kör den sjukt hårt.

Kan finnas i planen att plocka över delar som uppgraderats på nuvarande cykel och sätta på en SB100 ram.
36000:- för ramen på cykelkraft svider ändå :D
Men det är ju nästan.. Nej det är inte rimligt nånstans såklart, men det är ju inte så långt ifrån vad andra premiumramar kostar. Typ Santa Cruz. Och då har Yeti ännu lite mer länkar och grejer, samt att instegscykeln komplett kostar typ 60kkr medan Santa har CF cyklar för 45k.
De är helt enkelt för dyra, i princip orimligt dyra men vi människor är komplexa varelser och när känslorna styr så är det inte helt orimligt att det kan komma att landa en Sb130 hemma i vardagsrummet en vacker dag. :)
Dock verkar Yeti lite mer premium än SC i det avseendet att man inte rear ut cyklar och ramar på ett annat sätt. Eller så är man bara tråkiga och kör med samma modeller och färger år efter år, det beror lite på hur man ser det. Att hitta SC ramar kring 2000€ brukar ju inte vara så svårt kring hösten, men jag har nog aldrig sett riktigt så bra rabatter på Yeti.
 

Aron

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Finns det fler skillnader mellan Turq och C-series rammarna än vikten av två chockladkakor och priset av en njure?
 

TK

Ny medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
larsaw sa:
Lingon sa:
Aron sa:
Finns det fler skillnader mellan Turq och C-series rammarna än vikten av två chockladkakor och priset av en njure?
Det är bara prisdifferentiering.
+1 inte läst någonstans om att det skulle vara någon annan fördel än just vikten på premium-plasten...

Samma QA-process på båda.
Det är nog samma, troligtvis är den billigare lite slagtåligare pga tjockare laminat.
 

larsaw

Aktiv medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Eftersom den nya SB165 är ”dubbelkrona”-approved, så lär det bli en rätt knepig setup m 200mm slag fram o 165mm bak. Hade som inte kunnat gå på 170mm+ isf?
Nåja, nu ska jag inte vara surgubbe!
Är säkert en dråpare till cykel, men känns ”onödig” iom att SB150’an är så potent...
 

Tergorotas

Ny medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Ja det blir lite väl snålt med 165mm, hade gärna sett 180-180 om de ändå ska ta i. SB165 är den första 27,5 i nya generationen så där har vi en tydlig skillnad mot t.ex SB150.

larsaw sa:
Eftersom den nya SB165 är ”dubbelkrona”-approved, så lär det bli en rätt knepig setup m 200mm slag fram o 165mm bak. Hade som inte kunnat gå på 170mm+ isf?
Nåja, nu ska jag inte vara surgubbe!
Är säkert en dråpare till cykel, men känns ”onödig” iom att SB150’an är så potent...
 

bikerX

Medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
Nu när jag är sugen på en Yeti sb130 så verkar det som att Cykelkraft inte längre säljer dem, någon som vet?
 

Gushem

Medlem
Yeti SB150 / SB130 / SB165
funderar på om det kan vara så att ck plockar bort artiklar från deras sida när dom kör vissa kampanjer för att det inte går att sälja vissa prylar med tex. ytterligare 10% på priset.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer