Yt Capra / the tråd

Johge

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Slängde på en Fox38 29” så jag har möjlighet att köra mullet. Flackade även ut HA till strax under 64gr
7BAA5D53-BF80-4223-A6E2-35139B8B80C5.jpeg
 

Johge

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ser bra ut! Berätta gärna om du kan beskriva några intressanta iakttaganden.

Jag vet i och för sig att du bara använder den till att köra nedför med men ändå 😁
Första testet blev i söndags i Åre som jag aldrig cyklat i förut och så här långt känns det väldigt positivt.. hjulbasen har förlängts lite grann och bb kommit upp lite så tighta kurvor har nog blivit lite knixigare.. röda å svarta stökleder funkar skitbra förutom en liten vurpa i måndags😄 Den känns definitivt styvare än 36:an. Ska ge mer recensioner när jag kört med den i Järvsö och Flottsbro som är ”hemmabanan”
 

josofin

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Vet inte vad som är på g för nästa år... Men en liten varning; Beställde en Capra Shred i början av augusti, skulle levereras i början av september... Väntar fortfarande...! YT customer service är under all kritik... Mejl svarar de inte på alls när man väl har betalat sin order (innan gick det bra!). När jag ringer säger den som svarar att han inte vet någonting.., att jag ska mejla istället. När jag säger att jag har mejlat (5 ggr senaste veckorna...) men inte får svar, säger han "I´m not the guy answering the e-mail, I´m the guy answering the phone...". Ett skämt faktiskt...! Det jag har fått veta är "att de gör så gott de kan", att cykeln skulle byggas förra veckan, men blev framflyttad till denna vecka, eller kanske nästa... ingen vet! Överväger att avbeställa den helt och begära pengarna tillbaka... Synd bara att jag är så sugen på den cykeln 🤔... Facit i hand, aldrig mer postorder cykel och aldrig mer YT. Skräcken är ju att det ska vara något strul med cykeln när den väl dyker upp, för då lär man aldrig få hjälp... Skönt, nu fick jag gnälla av mig... och ni som funderar på YT, consider yourself warned 😉!
 

josofin

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ja, man kan ju hoppas det. Tveksam dock om ett showroom i UK gör de bättre på att svara på mejl eller leverera cyklar i tid. Men visst vore det bra, för jag tror absolut att de gör bra cyklar, annars skulle jag ju inte sitta här med skägget i brevlådan och längta 🙄
 

jonte987

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ja, man kan ju hoppas det. Tveksam dock om ett showroom i UK gör de bättre på att svara på mejl eller leverera cyklar i tid. Men visst vore det bra, för jag tror absolut att de gör bra cyklar, annars skulle jag ju inte sitta här med skägget i brevlådan och längta 🙄
Kompromissen är kanske att köpa en Nukeproof i Dalarna? Som internet fast hemma.
 

littan

Ny medlem
Yt Capra / the tråd
Riktigt nöjd med min svarta Capra Base 29 2020, som en lätt DH cykel och problemfri. Fettade upp alla lager och bussningar vid leverans(tidigare problem från YT, "dry bearings"). Nya Super deluxe är väldigt potent och linjär, perfekt för Capran´s progressivitet. Yt har även valt en bra tune på SuperDeluxen. Coil är värt om man primärt kör liftburen cykling. Guide RE är väldigt nära Code R i bromsförmåga. Nya postman fungerar klockrent(var skeptisk).
Dividerade länge mellan olika märken, men helt klart bästa enduro/freeride hojen för pengen vid inköp, om man prioriterar utförs capability. Har bara haft bra erfarenheter av YT´s Customer Service (har Jeffsy CF Gen1 sedan tidigare, just nu för bra för att säljas tyvärr även fast den mest står, Jeffsy Gen2 har tappat lite av lekfullheten och blivit en mini-enduro).
 

mtb565

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Har bara haft bra erfarenheter av YT´s Customer Service

Jag förstår inte hur det kan skilja sig så mycket. Jag har bara dåliga erfarenheter. Har vart i kontakt 3 olika ggr angående warranty och ett par ggr till med frågor. Alla gånger har dom varit otrolig sega med svar och när som väl svarar kan jag inte heller ge dom cred för att vara speciellt smidiga heller.

Som cykel gillar jag min YT skarpt men kundservicen är 2 tummar ner.
 

slim_jim

Medlem
Yt Capra / the tråd
Lite sugen på att byta till coil på min Capra 27,5, men är ju dyrt som knark så frågan är om det är värt det och om det tillför något för min typ av åkning? Förutom att det ser jävligt ballt ut då'ra
Gammal stel gubbe (så behöver all hjälp man kan få) och kör bara lift (Flottsbro och Järvsö) och nästan bara hoppleder då som jag skuttar runt i.
Sitter en Fox Float X2 på just nu och hojen används bara i parken, har annan för stig.

Vad säger ni som uppgraderat?
 

Johge

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Lite sugen på att byta till coil på min Capra 27,5, men är ju dyrt som knark så frågan är om det är värt det och om det tillför något för min typ av åkning? Förutom att det ser jävligt ballt ut då'ra
Gammal stel gubbe (så behöver all hjälp man kan få) och kör bara lift (Flottsbro och Järvsö) och nästan bara hoppleder då som jag skuttar runt i.
Sitter en Fox Float X2 på just nu och hojen används bara i parken, har annan för stig.

Vad säger ni som uppgraderat?

jag har både en dpx2 och en dhx2 till min Capra. jag varvar mellan dessa men kör mest med coilen. Går man upp lite i hårdhet så blir den rätt poppig men visst torskar man lite smoothness dom få gånger man styr in i DHÅTVÅ i Flottsbro eller nån röd stökled i Järvsö.. X2:ans feeling sägs ju vara rätt lik en coil så tveksamt om du kommer uppleva några mirakel. Du kan få testa min Capra I Flobban om du råkar väga typ som mig (86kg) Bara knata fram och fråga nästa gång du ser mig där. Svart Capra med Fox38 factory och orange coil.
 

slim_jim

Medlem
Yt Capra / the tråd
Men då kanske det är som jag misstänkte inte värt det (eller tvärtom bara dumt)
Varför jag frågade är ju för att man ser väldigt många köra just coil, även dom som typ bara kör hopplederna i JBP

@Johge Tack för erbjudandet men tror jag är lite för spinkig, men kan ju vara kul att testa.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Jag har haft en Capra 29 al comp en sommar nu. Kör mest enduro men får inte bakdäcket att slicka marken som jag trodde att X2 dämparen skulle. Tycker att compressionen funkar, men tror HSR är för långsam. På denna saknas ju inställningar för HSR och HSC på X2 dämparen. Någon som upplever samma sak? Nån som tror det skulle vara skillnad att köpa en HSR ventil för att få en full X2?

https://www.foxracingshox.de/8789/s...j-assy-cartridge-rebound-x2.868in-bore-piston

Kan man köpa till denna för att konvertera en vanlig Performance X2 till att få alla fyra inställningar som Factory X2?
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Kanske. Fast YT brukar väl ha 4 års produktcykler? Isf dröjer det ett år till.
Jag ser då fram emot en uppdaterad Capra som dessutom har ett til hål för flip-chip:et som möjliggör att köra den som mullet. Enkel sak tänker jag mig. Dock inte sett någon som ger detta alternativ (utom möjligtvis någon, typ Rocky Mountain Altitude vilken verkar ha en massa höga flip-chip-lägen där högsta läget har 15 mm högre bb än lägsta vilket iofs inte riktigt är 18 mm, vilket är skillnaden i radie mellan 29" och 27,5").
 
Yt Capra / the tråd
Jag ser då fram emot en uppdaterad Capra som dessutom har ett til hål för flip-chip:et som möjliggör att köra den som mullet. Enkel sak tänker jag mig. Dock inte sett någon som ger detta alternativ (utom möjligtvis någon, typ Rocky Mountain Altitude vilken verkar ha en massa höga flip-chip-lägen där högsta läget har 15 mm högre bb än lägsta vilket iofs inte riktigt är 18 mm, vilket är skillnaden i radie mellan 29" och 27,5").
Jag lyfte på en 29 gaffel på min 27,5 Capra.
Nu känns cykeln faktiskt som jag ville ha den från början. Funderar nästan på att sänka ner den fram ytterligare 10mm.
20201206_143155.jpg
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Jag lyfte på en 29 gaffel på min 27,5 Capra.
Nu känns cykeln faktiskt som jag ville ha den från början. Funderar nästan på att sänka ner den fram ytterligare 10mm.
Visa bilaga 457935
Vad menar du med din sista mening där? Låter som att du menar att du redan sänkt den. Har du? Jag menar, vad du gjort i och med gaffelbytet, är ju i praktiken att ha höjt den med 38 mm (så mycket du uppat diametern av framhjulet). Eller missar jag nåt?

Och ja, det är ju det jag tänker mig är den lilla ”obalans” man får om man tar en 27a till en mullet, att den blir lite hög eftersom ramen är byggd med längre styrrör ovan gaffeln för att komma upp naturligt från det lägre 27-hjulet.

Eller så får man obalansen som jag får, av att ta en 29a till mullet, för att bb hamnar för lågt där det är stök.
Därför är det i linje att jag säter i 160 airshaft (från 150) och en mer linjär bakdämpare för att få upp bb lite till. Så får jag se hur det funkar 🤙
(Varför en mer linjär bakdämpare får upp bb kan jag ta en annan gång.)
 
Senast ändrad:
Yt Capra / the tråd
Ja, det är ju det jag tänker mig är den lilla ”obalans” man får om man tar en 27a till en mullet, att den blir lite hög eftersom ramen har högre styrrör ovanför gaffeln för att man ska komma upp från det lägre 27-hjulet.
Eller så får man obalansen som jag får, av att ta en 29a till mullet, för att bb kommer för långt ner för där det är stök. Just nu ska jag sätta i 160 airshaft och en mer linjär bakdämpare för att få upp bb lite till. Så får jag se hur det funkar 🙄
Jag har hittills gått ner 20mm i slaglängd fram, med alla ändringar (gaffel, hjul, däck) är styret nu ca 8mm högre upp än original.
Upplever ingen som helst "obalans", känns som en grov stigcykel som är rätt kvick.
Men jag nyttjar ändå inte hela 160mm i skogen, så jag tror jag även kommer testa den på 150mm bara för skojs skull.

Blir det mer park nästa sommar är det inte många minuter bort för att återställa den till original 27 och 180mm.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Ah, så du har gjort om den till en 27a bak med 180 slag och 29a fram med 160 slag. Ja, det är väl så man körde downhillhojar förut va? Jag tänker mig det funkar bra eftersom 29an fram rullar över saker så mycket bättre. Och till sist antar jag du tagit bort en 10mm spacing under styrstammen för att få totalt +8; +38 -20 -10. Jag skulle bra gärna vilja prova o känna hur den här hojen känns å köra på! 👍
 
Yt Capra / the tråd
Ah, så du har gjort om den till en 27a bak med 180 slag och 29a fram med 160 slag. Ja, det är väl så man körde downhillhojar förut va? Jag tänker mig det funkar bra eftersom 29an fram rullar över saker så mycket bättre. Och till sist antar jag du tagit bort en 10mm spacing under styrstammen för att få totalt +8; +38 -20 -10. Jag skulle bra gärna vilja prova o känna hur den här hojen känns å köra på! 👍
Japp, exakt så 😁 glömde nämna de 10mm under stam som nu hamnat ovanpå.

Sedan (enligt mitt eget ovetenskapliga tycke) är nya Lyriken betydligt bättre på mindre ojämnheter än 36 Factory. Fox gaffeln var antingen slapp eller studsig, men för nedförsåka var den helt perfekt 🤔

Över förväntan så här långt. Iofs är ju Capran ingen stighoj ändå, men det var den här känslan jag letade efter från början. Skulle varit kul att köra en fjälltur igen med den här setupen. Funkade hyfsat bra förut också, men jag gillade inte det lilla framhjulet när det gick sakta, plötsliga stopp och en gaffel som (känslan var) inte hann med.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Jag lyfte på en 29 gaffel på min 27,5 Capra.
Nu känns cykeln faktiskt som jag ville ha den från början. Funderar nästan på att sänka ner den fram ytterligare 10mm.
Visa bilaga 457935
Du skulle ju även kunna sätta i ett angle set och flacka till den en eller två grader vilket både sänker framändan till mot hur den var innan och ger den head tube angle som motsvarar många moderna hojar.

Då kan du gå tillbaka till 180 eller 170 slag fram vilket kanske skulle matcha de 180 slag bak hojen har, om nu du vill ha det för att kunna ta större kompressioner, vilket ju 180 bak är dimensionerat för och tillåter.

Min Capra 2014 var ju 170/170 och jag kommer ihåg att den var otroligt plush där bak med sag som satte mig lite inne i slaget. Den här måste ju bara va bättre balanserad med 1° brantare STA (seat tube angle) (75° vs 74,5), och med längre reach (min hade 422 i Medium som i din lär va 435 i M & 455 i L). Mitt dåvarande problem med att min vikt hamnade för långt bak vid klättring minskas ju både med längre reach och en sadelplacering som lite längre fram. I och för sig kanske sadeln hamnar längre bak igen om hojen roteras bak med 29 fram. Och just därför tänker jag att om man skulle vilja den kom ner igen så kan ett angle set på nån grad lösa det.

Då kanske HTA (head tube angle) går ner från 65° till 63°. 🤷‍♂️
 
Senast ändrad:

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
(Nu redigerade jag mitt ovan efter det du lajkade det - får du notis även om att jag ändrat mitt meddelande sedan du såg det sist? Annars kanske det är bättre att bara korrigera om något fel med redigering och sen nytt meddelande-svar med tillägg. 🤷‍♂️)
 
Yt Capra / the tråd
Jag såg din edit också.
Kan ju vara en idé, tänkt tanken själv.
Funkar dock oväntat "bra".. även ute på stig. Självklart ingen pigg stighoj, men det kan man inte förvänta sig heller.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Hur är capra 27,5"? Såg att dom har den i lager i min storlek och tanken på att ha en enduro i stallet har funnits ett tag.

Dom är ju små i strl som det verkar, känns 27,5" ännu mindre någon som rullar på en? En 29" verkar ju inte finnas att få tag på..
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
Inte med leverans i närtid, jag tänkte isf köpa den billigaste då jag får ihop rätt få dagar i parken per år. Men barnen blir ju större och det blir enklare för varje år att komma iväg själv..
När jag läser vad du ska använda hojen till så tycker jag Capra v2 27.5” verkar va ett riktigt bra val för dig. Tycker bara det är för stig den inte är ultimat, alltså för att jag vill ha 29” fram för att rulla över ojämnheter lättare i lägre fart, men i bike park kanske det är en nackdel, eller bara personlig preferens.
 
Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Yt Capra / the tråd
När jag här läser vad du ska använda hojen till så tycker jag Capra v2 27.5” är ett riktigt bra alternativ till dig. Jag tycker bara att det är när det kommer till stigcykling som den kan ses som icke ultimat, alltså för att jag personligen vill ha 29” fram för det där lilla extra att plöja igenom när det är riktigt stökigt, men i bike park kan det i stället va en nackdel och egentligen bara en personlig preferens.

Jo det är säkert ok med 27,5" i parken. Jag har en fin 29" trailhoj för allt annat, undrar vilken leveranstid det kan vara på cyklar som finns i lager? Får testa att ringa på måndag det är väl ingen idé att maila antar jag.
 
Topp