Ytterligare en köprådstråd från en virrig snåljåp

cykelstöd

Aktiv medlem
Tl:dr
Villhöver ny, billig, snygg och mångsidig hoj. Kom gärna med förslag. Som om det inte vore nog har jag lite frågor och funderingar också.

Hej happyiter!

Jag har länge gått i tankar på att skaffa en lite mer ordentlig hoj än min gamla världsmästarraket som tagit mig framåt de senaste åren. Eftersom jag är student så är plånboken inte den mest välfyllda.

Tanken är att använda cykeln till vardaglig pendling (~7 km enkel väg, ur och skur), rekreation, cykelsemester och kanske även för att spöa brorsan i Vätternrundan något år. Mer seriös träning får jag på annat håll.

Jag har spanat en hel del på köp och sälj här på forumet de senaste månaderna. Tyvärr är jag för okunnig för att bedöma vad som är prisvärt och inte. Det känns lättare att köpa andra komponenter än just ramen begagnat.

Det svåraste tycker jag är att veta på vilken nivå man ska lägga sig. Efter alla fantastiska byggtrådar man läst är det ju lätt att få för sig att det krävs utrustning motsvarande en halv kontantinsats för att kunna börja trampa. Jag har väl dock landat i att jag vill ha:

- Fästen för skärmar, pakethållare etc
- Hyfsat avslappnad geo
- Bockstyre
- Låg vikt (sett till budgeten)
- Plats för däck med upp till åtminstone 40c
- Ram för max ~ 6000 loppor, billigare gör förstås inget men kan även gå över om det känns rätt.
- Om cykeln köps komplett så är budgeten på ca 10 000
- Estetiskt tilltalande. Gillar avskalat och cleant. Älskar retrostål men vill ha något mer modernt tror jag.
- Vill kunna cykla senast till nästa vår, men tidigare gör förstås inget.

Nu till saker jag klurar på:

-Växlar. Var är det rimligt att lägga sig? Kommer jag, som varken har bibs, pedalskor, flanellskjorta eller bra skäggväxt märka någon skillnad mellan t.ex. Shimano 105 och grx?