Ytterligare en köprådstråd från en virrig snåljåp

cykelstöd

Aktiv medlem
Tl:dr
Villhöver ny, billig, snygg och mångsidig hoj. Kom gärna med förslag. Som om det inte vore nog har jag lite frågor och funderingar också.

Hej happyiter!

Jag har länge gått i tankar på att skaffa en lite mer ordentlig hoj än min gamla världsmästarraket som tagit mig framåt de senaste åren. Eftersom jag är student så är plånboken inte den mest välfyllda.

Tanken är att använda cykeln till vardaglig pendling (~7 km enkel väg, ur och skur), rekreation, cykelsemester och kanske även för att spöa brorsan i Vätternrundan något år. Mer seriös träning får jag på annat håll.

Jag har spanat en hel del på köp och sälj här på forumet de senaste månaderna. Tyvärr är jag för okunnig för att bedöma vad som är prisvärt och inte. Det känns lättare att köpa andra komponenter än just ramen begagnat.

Det svåraste tycker jag är att veta på vilken nivå man ska lägga sig. Efter alla fantastiska byggtrådar man läst är det ju lätt att få för sig att det krävs utrustning motsvarande en halv kontantinsats för att kunna börja trampa. Jag har väl dock landat i att jag vill ha:

- Fästen för skärmar, pakethållare etc
- Hyfsat avslappnad geo
- Bockstyre
- Låg vikt (sett till budgeten)
- Plats för däck med upp till åtminstone 40c
- Ram för max ~ 6000 loppor, billigare gör förstås inget men kan även gå över om det känns rätt.
- Om cykeln köps komplett så är budgeten på ca 10 000
- Estetiskt tilltalande. Gillar avskalat och cleant. Älskar retrostål men vill ha något mer modernt tror jag.
- Vill kunna cykla senast till nästa vår, men tidigare gör förstås inget.

Nu till saker jag klurar på:

-Växlar. Var är det rimligt att lägga sig? Kommer jag, som varken har bibs, pedalskor, flanellskjorta eller bra skäggväxt märka någon skillnad mellan t.ex. Shimano 105 och grx?

- Bromsar. Är det mer komplicerat eller dyrare i längden med hydrauliska än fälgbromsar? Tänker främst på livslängd, mekande etc. Att hydrauliska är säkrare har jag förstått, men just nu har jag fotbroms så båda alternativen är ju ett steg uppåt för min förväntade livslängd.

- Borde jag bara köpa en komplett cykel från början? Även om det verkar vara lika kul som frustrerande att bygga själv så känns det som att det lätt blir dyrare. Om än med något bättre komponenter. Jag har svårt att se att jag kommer kunna komma billigare undan med något eget än en Sonder Camino t.ex. Samtidigt vill jag ju gärna lära mig. En fördel med att sätta ihop cykeln själv är också att jag kan ha en något högre budget, då kostnaden blir mer löpande.

Till alternativen:

Sonder Camino.
Denna är jag mest insnöad på just nu. Tycker att den verkar möta mina krav och den har fått ett varmt mottagande i pressen. Här står alternativen mellan att köpa en ram eller en komplett cykel. Det största frågetecknet med den kompletta antar jag är hjulen som ligger på strax över 2 pannor.

Ram med kolgaffel - 3500 sek
Komplett hoj - 10742 sek

Länk: https://alpkit.com/products/sonder-camino-al-v3-apex1-flat

Decathlons Triban 520 sram apex1
Går bara att köpa som komplett hoj. Har "mekanisk dragning och hydrauliska kolvar" vilket jag inte riktigt vet vad det innebär. Tunga hjul. Kan köpas i butik i Sverige vilket ändå är ett plus.

Länk: https://www.decathlon.se/grvl-520-1x11-id_8587698.html

Brothers Kepler disc:
6200 sek + tull, moms och fan och hans moster.

Denna väcker ett ordentligt habegär rent estetiskt. Med sina 3,5 kilo för ram och framgaffel känns den dock tung. Har läst en hel del kritiska recensioner om prissättningen på något brittiskt forum, men så är ju britterna ett gnälligt folkslag också.

Länk: https://www.brothercycles.com/shop/frames/kepler-disc/

Har även övervägt kinakol, men det känns kanske lite överkurs och en carbonda kanske är mer än vad jag behöver.

Om någon sitter inne på andra alternativ så får ni gärna ge förslag. Är också osäker på om jag missat några uppenbara nackdelar/fördelar med de jag presenterat.

Ber om ursäkt ifall mitt inlägg kanske är lite rörigt och oklart. Jag är ju helt ny på det här med cyklar och kämpar fortfarande med att förstå begrepp osv. Har tidigare inte gjort något mer avancerat än att byta bromsklossar och vajrar men tror jag är tillräckligt tjurskallig för att klara av att montera ihop delar själv.

Tack på förhand.

Cykelstöd

DanielS

Aktiv medlem
För den användning du tänker dig så är en gravel-liknande cykel ett bra val!

Sonder Camino tycker jag verkar vara en trevlig cykel för en lägre budget (utan att ha testat denna eller någon annan av de du räknar upp).

Gällande växlar och komponenter så kan man väl säga att om man cyklar lite stökigare terräng, grusväg och enklare stigar, så kan grx-serierna vara bra för de har funktioner som lämpar sig för den typen av cykling.

Bromsar skulle jag välja hydrauliska om budgeten tillåter. Fälgbromsar kan fungera bra men kräver lite mer underhåll. Har Ultegra fälgbromsar på min racer och där finns det absolut inget att klaga på funktionsmässigt. Mekaniska skivbromsar har jag ingen bra erfarenhet av med bockstyre-reglage.

Att köpa en hel cykel blir oftast mest prisvärt, även om det är några komponenter du direkt vill byta så blir det oftast billigare att köpa en komplett cykel. Jag har kollat på att köpa ram och delar vid några tillfällen men innan jag bestämt mig för hela paketet så har det dykt upp en komplett cykel till ett pris så att jag inte kunnat motivera att bygga själv.

För cykelsemester vill man ha diverse fästen för väskor, skärmar och ev pakethållare. Det är också bra att ha tillgång till lätta växlar för de gånger man måste upp för en brant och lång backe med mycket packning.

Du nämner också pendling, då måste man tyvärr ta hänsyn till hur den förvaras och risken för stöld. En ny gravel-cykel är tyvärr väldigt stöldbegärlig så den bör man inte parkera offentligt, även om det är en billig modell.

Ang. Vättern så fungerar säkert en gravel bra även där men jag skulle nog helst vilja köra på en riktig racer för att ge mig så bra förutsättningar som möjligt att slå brorsan.

cykelstöd

Aktiv medlem
För den användning du tänker dig så är en gravel-liknande cykel ett bra val!

Sonder Camino tycker jag verkar vara en trevlig cykel för en lägre budget (utan att ha testat denna eller någon annan av de du räknar upp).

Gällande växlar och komponenter så kan man väl säga att om man cyklar lite stökigare terräng, grusväg och enklare stigar, så kan grx-serierna vara bra för de har funktioner som lämpar sig för den typen av cykling.

Bromsar skulle jag välja hydrauliska om budgeten tillåter. Fälgbromsar kan fungera bra men kräver lite mer underhåll. Har Ultegra fälgbromsar på min racer och där finns det absolut inget att klaga på funktionsmässigt. Mekaniska skivbromsar har jag ingen bra erfarenhet av med bockstyre-reglage.

Att köpa en hel cykel blir oftast mest prisvärt, även om det är några komponenter du direkt vill byta så blir det oftast billigare att köpa en komplett cykel. Jag har kollat på att köpa ram och delar vid några tillfällen men innan jag bestämt mig för hela paketet så har det dykt upp en komplett cykel till ett pris så att jag inte kunnat motivera att bygga själv.

För cykelsemester vill man ha diverse fästen för väskor, skärmar och ev pakethållare. Det är också bra att ha tillgång till lätta växlar för de gånger man måste upp för en brant och lång backe med mycket packning.

Du nämner också pendling, då måste man tyvärr ta hänsyn till hur den förvaras och risken för stöld. En ny gravel-cykel är tyvärr väldigt stöldbegärlig så den bör man inte parkera offentligt, även om det är en billig modell.

Ang. Vättern så fungerar säkert en gravel bra även där men jag skulle nog helst vilja köra på en riktig racer för att ge mig så bra förutsättningar som möjligt att slå brorsan.
Tack för att du tog dig tid att svara! Det känns som att ditt inlägg bekräftar många tankar jag haft, så det känns skönt att man är på rätt spår. Lutar nog åt en komplett hoj ändå, så får jag väl uppgradera efter behov och ekonomi :)

MrSthlm

Aktiv medlem

Ok, jag går OT som vanligt men jag skulle vilja läsa mer om gravel samt cx hojar vs racercyklar ur perspektivet hur bra de passar för att passa att cykla landsväg med. Vore ju rätt praktiskt att enbart ha en cykel som lämpar för både grus och asfalt (lvg) även om man väl då bör ha två olika hjulpar att växla mellan, om jag förstår det rätt så är cx något mera lika racercyklar jämfört med gravel?

Ett klurigt ämne eftersom det beror extremt mycket på hastighetsambitioner också, hur mycket man bryr sig om det. Sannolikt spelar sittposition och bekvämlighet spela in också. Men kan ju tycka att det rimligen bör finnas både gravel samt cx cyklar som lämpar sig toppen för landsväg också eller varför inte en racer med plats för bredare hjul, för det sistnämnda är det väl dock bra om det inte är en extrem lättviktare, den bör tåla en del. Minns att när jag roade mig med att (obs: försöka) följa med Ängby CC på en av deras "club rides" så dök det upp 2-3 cyklister med gravelcyklar (samt graveldäck) också. Nu är iofs cyklisterna i Ängby CC knappast representativa som "medelsvensson cyklister", ofta mellan ca 38-42 km/h i snitt på deras gruppturer om jag förstår det korrekt vilket är bra mycket snabbare än majoriteten av Fredrikshofs "mysturer" i jämförelse men poängen är att det går att cykla snabbt med gravel (eller om det var cx) cykel också, vem som kontrollerar cykeln har självklart oerhört stor betydelse.

Cykelindustrin är rätt bra på att övertyga folk om att man behöver flera cyklar, den saken är klar, frågan är om det alltid verkligen behövs?

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Ok, jag går OT som vanligt men jag skulle vilja läsa mer om gravel samt cx hojar vs racercyklar ur perspektivet hur bra de passar för att passa att cykla landsväg med. Vore ju rätt praktiskt att enbart ha en cykel som lämpar för både grus och asfalt (lvg) även om man väl då bör ha två olika hjulpar att växla mellan, om jag förstår det rätt så är cx något mera lika racercyklar jämfört med gravel?

Ett klurigt ämne eftersom det beror extremt mycket på hastighetsambitioner också, hur mycket man bryr sig om det. Sannolikt spelar sittposition och bekvämlighet spela in också. Men kan ju tycka att det rimligen bör finnas både gravel samt cx cyklar som lämpar sig toppen för landsväg också eller varför inte en racer med plats för bredare hjul, för det sistnämnda är det väl dock bra om det inte är en extrem lättviktare, den bör tåla en del. Minns att när jag roade mig med att (obs: försöka) följa med Ängby CC på en av deras "club rides" så dök det upp 2-3 cyklister med gravelcyklar (samt graveldäck) också. Nu är iofs cyklisterna i Ängby CC knappast representativa som "medelsvensson cyklister", ofta mellan ca 38-42 km/h i snitt på deras gruppturer om jag förstår det korrekt vilket är bra mycket snabbare än majoriteten av Fredrikshofs "mysturer" i jämförelse men poängen är att det går att cykla snabbt med gravel (eller om det var cx) cykel också, vem som kontrollerar cykeln har självklart oerhört stor betydelse.

Cykelindustrin är rätt bra på att övertyga folk om att man behöver flera cyklar, den saken är klar, frågan är om det alltid verkligen behövs?
Finns många trådar där man jämför gravel och racer på olika sätt. Finns varianter där väldigt lite skiljer och andra varianter där det skiljer lite mer.

Bäst är ju att testa flera olika cyklar och hur man upplever skillnaderna. I brist på det kan man ju jämföra olika geometrier och försöka fundera på hur skillnaderna skulle kunna påverka cykeln.

Jag kan bara uttala mig utifrån de jämförelser jag gjort, då främst mellan de cyklar jag ägt en längre tid: en komfort-racer och en gravel specad för grusväg. Där kändes skillnaden verkligen jättestor, ungefär som att jämföra en SUV med en sportbil. Men praktisk skillnad i medelhastighet på asfalt var kanske 2-3km/h vilket antagligen berodde på däck, sittposition och 1x på graveln vilket gav lite väl stora avstånd mellan växlarna på asfalt i farter runt 25-35km/h.

Men man får ju utgå ifrån det man gör helst. För mig personligen är det skön cykling på en responsiv lvg-cykel som ger mig mest tillbaka. Då har jag svårt att kompromissa med den lätta snabba känslan hos en bra lvg. Kanske att det finns en gravel som klarar detta lika bra men den har jag i så fall inte testat än..

Edit: jag har också lite funderingar på om nästa racer ska bli en med plats för däck upp mot 35mm samt skärmar för att kunna förlänga säsongen med möjlighet till lite grusväg på höst, vinter och vår.

Stumpy

Aktiv medlem
Körde CX på landsväg ett par år och det funkade fint. Hade två hjulpar för att enkelt kunna skifta. Dock blev det en landsvägscykel igen. Har inte testat någon gravel, men tror den är mer lik en landsvägscykel än vad en CX är. Skulle inte vilja köra 1x på landsväg.

Topp