(Ytterligare en) renovering av en gammal cykel

ipv6

Aktiv medlem
Jag kom över en gammal stålcykel i våras. Lite efterforskningar visade att det sannolikt är en
Motobecane Grand Sprint från 1980-81, så inget high-end direkt. Men jag tänkte det kunde vara praktiskt att ha något med vanliga
pedaler när man bara ska iväg med ungarna till affären/stranden/whatever.

Har tyvärr ingen före-bild, men ni får föreställa er en gammal smutsig sprejburksrenoverad instegsracer från tidigt 80-tal :)

I alla fall, efter att ha plockat isär den för uppsmörjning började jag fundera på att lacka om den. Den hade inga
större skador men lite rostfläckar, och originallacken var ju redan övermålad och dessutom med en färg jag inte ville ha.

Så jag bestämde mig för att det fick bli ett sommarprojekt. Jag hade visserligen inte lackat någon ram tidigare,
eller målat särskilt mycket över huvud taget, och någon annanstans att vara än i trädgården hade jag inte heller, men
däremot en kompressor, en hel del självförtroende och en gnutta optimism. Resten kan man ju köpa eller googla sig till.

Första steget var förstås att få bort all färg. Dåligt med bilder här också tyvärr, men jag körde färgborttagningsmedel (Nitromors), stålborste och sandpapper. Det fungerade, men det var ett jäkla jobb. Sandblästring är nog ett bättre alternativ.

IMG_20170712_103646.jpg

Att välja färg är svårt, men det slutade med mörkgrön metallic (BMW British Racing Green II, färgkod B22). Cykelram med metallic och klarlack som nybörjarlackeringsprojekt, vad kan gå fel? :)

Grundfärgen är Hagmans CA epoxyprimer. Det var det absolut lättaste att lägga på, inga problem alls förutom att strukturen blev lite grov, som sandpapper ungefär. Vet inte om det ska vara så, men jag slipade ner den
med fint sandapper där det gick. Kan inte påstå att jag ser någon skillnad på de ställen jag inte slipade.

IMG_20170821_132011.jpg

Baslacken (1K) var också ganska lätt att lägga. En enda liten rinning, men på ett ställe som inte syns så det fick vara.

IMG_20170821_142026.jpg

Klarlacken däremot... galet svårt. Vet inte om det beror på lacken, annan spruta, inställningar, temperatur eller vad, men här blev det både rinningar och en del apelsinskal.

IMG_20170821_160158.jpg

Fick lära mig fixa klarlacksrinningar och apelsinskal, men det mesta får vara kvar, det är inte på de mest framträdande delarna. Tyckte den såg lite för naken ut, så jag köpte dekaler på Ebay. Velar fortfarande lite om jag ska ta bort delar av dem.

Sen var det bara att putsa upp alla delar och skruva på dem igen. Min Autosoltub tog slut, så det behöver putsas lite mer. Behöver jag säga att jag är rätt trött på lukten? Lite nyinvesteringar i form av vajrar, kedja, bromsbelägg och gummipluppar till bromshandtagen. Sadel och styrlinda hade jag liggande efter ett annat projekt som aldrig blev av.

IMAG0024.jpg

IMAG0025.jpg

IMAG0026.jpg

IMAG0027.jpg

IMAG0030.jpg

IMAG0033.jpg

Så... var det värt det? Ur ekonomiskt perspektiv, nej. Bara färgen kostade runt 1500 spänn. Sandpapper, tejp, ett och annat verktyg var säkert en tusenlapp till. Mer tid än vad som är rimligt att lägga. Några nya delar på det, så hade man nog kunnat köpa en riktigt fin gammal stålracer för pengarna istället. Men det är ju inte lika kul, och ger inte samma erfarenheter :)

Skulle jag göra det igen? Absolut. Fast inte just nu :)

storfiskarn

Aktiv medlem
Blev snyggt med både lack och dekalerna tycker ja.
Ännu en tråd som får mig att bli sugen på något liknande, måste bara ta mig i kragen och leta upp något objekt.

ipv6

Aktiv medlem
Nä, jag ska inte sälja den. Ska ju cykla till stranden :)

Googlade lite mer, den verkar vara från 1979. Snart 40 år, med andra ord. Vägde den också, 10.0 kg som den ser ut på bilden. Fälgarna är nog inte original.

us930

Aktiv medlem
Gubbcyklist sa:
Riktigt snygg. Så där ska en renovering se ut! Inga överdrifter, bara snyggt.
Precis! Riktigt snygg cykel, och mycket smakfullt val av färger, har ett projekt på gång som ska bli liknande denna, det blir klart vilken sommar som helst nu... ; )

Mvh Ulf S.

Köp & Sälj

Topp