Zwift med mtb

Ekkah

Medlem
Zwift med mtb
Finns säkert 50 liknande trådar.. jag vet..

men ni som kör zwift på mtb.
Vad har ni för prylar?
Mest nyfiken på er som har boost!

tack på förhand!

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Boost ska funka på moderna trainers. Inget som jag testat själv och bäst är väl att ha tag i en billig hoj med 135 QR och bra utväxling. För strukterarad träning räcker i alla fall mtb utväxling för mig.

Rholm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag kör Kickr Core med boost och Eagle. Funkar superbra. Sen gör sig ju mtb i Zwift bäst uppför eller i Erg-mode, tycker jag. Man trampar ur rätt fort med 34t fram.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag kör Kickr Core med boost och Eagle. Funkar superbra. Sen gör dig ju mtb i Zwift bäst uppför eller i Erg-mode, tycker jag. Man trampar ur rätt fort med 34t fram.
Kan du köra race i ERG mode? Jag trodde först det men verkar inte så? (Jag ska inte tävla så inget jag lagt tid på). Utan att förstå mekaniken så borde det vara enkelt löst. Är det minsta backe så kan man justera "svårigheten" för att passa utäxlingen men funkar visst inte på platten.

Stumpy

Aktiv medlem
Zwift med mtb
TS har inte skrivit något om att köra race. Det enda race där det skulle vara aktuellt med ERG är väl tempolopp och knappt där heller.

Rholm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Kan du köra race i ERG mode? Jag trodde först det men verkar inte så? (Jag ska inte tävla så inget jag lagt tid på). Utan att förstå mekaniken så borde det vara enkelt löst. Är det minsta backe så kan man justera "svårigheten" för att passa utäxlingen men funkar visst inte på platten.
Jag tror inte att det går, men har dålig koll på just det. Jag sätter alltid dit landsvägscykeln när det ska tävlas.

kntzn

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Vill man köra med låg utväxling på zwift kan man låta bli att koppla zwift till trainern som "controllable" (och gör på så vis trainern "dum") och sedan styr man trainerns motstånd med trainertillverkarens tillhörande app. Funkar fint att tävla med så länge man inte kör tävlingar som kräver att man har en smarttrainer, vilket bara är de allra största racen.

Clark

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Det borde gå att ställa ner "trainer difficulty" också, men jag vet inte om det hjälper så mycket på platten. Någon som testat att köra race med MTB? Jag hade gärna gjort det men vet inte om jag klarar mig med 38-11 i utväxling

kntzn

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Det borde gå att ställa ner "trainer difficulty" också, men jag vet inte om det hjälper så mycket på platten. Någon som testat att köra race med MTB? Jag hade gärna gjort det men vet inte om jag klarar mig med 38-11 i utväxling
Även med trainer difficulty 0 så är basmotståndet i zwift för lågt för att kunna köra fort på platten med låg utväxling.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Vad jag läst mig till så gör det ingen nytta på platten. Som så mycket man läser sig till kan det vara fel...
Jag förstår inte varför det inte skulle funka att sätta en basnivå...

Bzr

Medlem
Zwift med mtb
Lånar tråden lite grann angående hur ni med fullgung tänker med trainers. Blir det slitage på baktriangeln?

Får som inget vettigt svar när.man söker på detta ämne, många stoppar Scott spark o dyl i trainers utan problem medans andra hälften försöker få tag på billig cykel o ha som fast trainercykel.

Hur tänker du som har fullgung och trainer, bra eller anus?

how-to-use-zwift-on-your-mtb2-1140x760.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Borde gå att hitta nåt med 135mm QR för vad en fullservice kostar?

Edit. Kör helstel 26a men jag hade den sen tidigare. Tänk även på drivlinan. Billigt med 8-9s kassett

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Har ett vagt minne någonstans att jag angav omkretsen i nån app om det är i wahoo eller zwift ?
Har inte med effekten att göra utan med utväxlingen

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Har ett vagt minne någonstans att jag angav omkretsen i nån app om det är i wahoo eller zwift ?
Har inte med effekten att göra utan med utväxlingen
Ja, det förstår jag men jag förstår inte vad hjulstorlek ger i zwift om den virtuella hastigheten baseras på effekt och vikt.

Sen tror jag inte du anger hjulstorlek om du inte har en Speed sensor vilket man inte har om man kör på effekt vilket var det jag syftade på.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Japp men vad jag tror och som verkar stämma med en snabb Google så vet inte zwift hjulstorlek eller övrik utväxling. Och funkar bra utan kadens.

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Skumt isf av zwift .
Wahoo ville iaf veta omkretsen så utväxlingen ska stämma med motstånd/lutning .Men gick bara med på max 2.75 m vilket iofs är 30% längre än 700c 25mm .Vilket iofs trimmar upp 34 till 44 kugg ...
Och undra om det inte är wahoo som kommunicerar med zwift vilka förutsättningar den jobbar med .

Bilagor

• Screenshot_20210909-223446_Wahoo.jpg
    Screenshot_20210909-223446_Wahoo.jpg
    83.5 KB · Besök: 12

fredrikw

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Du får öka hjulstorleken på den virtuella cykeln i Zwift för att det ska funka så (vilket inte riktigt går). Den enda input som Zwift använder för hastighetsbestämning är effekten. Kadensen visas, men är ju egentligen bara en del av effekten och inte en egen storhet som betyder något när den virtuella hastigheten ska räknas fram. Zwift handlar om effekt och endast effekt.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Du får öka hjulstorleken på den virtuella cykeln i Zwift för att det ska funka så (vilket inte riktigt går). Den enda input som Zwift använder för hastighetsbestämning är effekten. Kadensen visas, men är ju egentligen bara en del av effekten och inte en egen storhet som betyder något när den virtuella hastigheten ska räknas fram. Zwift handlar om effekt och endast effekt.
Ja, men som sagts ovan så borde zwift kunna öka eller minska bas motståndet även på plan mark för att simulera högre utväxling? Om de la till en sådan inställning alltså

fredrikw

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Ja, men som sagts ovan så borde zwift kunna öka minska bas motståndet även på plan mark för att simulera högre utväxling? Om de la till en sådan inställning alltså
Borde och borde, men jag svarade på hm:s funderingar kring hjulstorleken.

Själv Zwiftar jag på en Monark med effektmätarpedaler, så jag slipper oroa mig så mycket :)

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag har svårt att tro på er :)
Borde inte hjälpa att byta kassett eller växla isf heller om det bara är effekten den mäter .?

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Watts: this is the main factor determining your speed. The more power you’re putting into the pedals, the faster you will go.
World: road gradient, draft effects, road surfaces, and air density values in Zwift’s virtual worlds all affect the speed of your avatar.
Weight: lighter riders will go faster on flats and climbs than heavier riders if both are putting out the same wattage. Heavier riders will descend faster. Just like outdoors! Read “How Rider Weight Affects Speed” for specifics.
Height: taller riders are less aerodynamic than short riders, so the shorter rider will go faster if two riders are holding the same wattage and everything else is equal (weight, frame/wheels, etc). Read “How Rider Height Affects Speed” for specifics.
Virtual Bike Choice: the frame and wheelset you choose affects your speed, as each frame and wheelset has a weight and aero (CdA) value assigned to it. See our frame and wheel charts for a detailed breakdown of the performance of each frame and wheelset on Zwift.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag har svårt att tro på er :)
Borde inte hjälpa att byta kassett eller växla isf heller om det bara är effekten den mäter .?
Givet konstant motstånd från trainern kan du bara öka effekt genom att få bakaxeln att rotera snabbare? Så högre kadens eller högre utväxling mot axeln.

Edit. Eller hjulet om det är on wheel.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Om det lutar så får man skruva upp motståndet genom "difficulty" men är det plant så kan man vad jag kan läsa mig till inte påverka det.
Det är inte helt intuitivt för mig det hela så går på var jag kan läsa innantill

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Givet konstant motstånd från trainern kan du bara öka effekt genom att få bakaxeln att rotera snabbare? Så högre kadens eller högre utväxling mot axeln.
Ja och wahoon lär ju ha med hjulstorleken i ekvationen när den räknar ut effekten av varvtal och motstånd på axeln vore mycket osannolikt att den inte gör det när den frågar efter hjulstorlek .
Och sen skickar resultatet till zwift... som bara tar emot effekt precis som från wattpedalerna från dumtraierin .

Borde gå att testa genom att jämföra hastighetsmätaren i wahoo appen och zwift och se om den ändras i förhållande till angiven hjuöomktrers .

Eller se om man orkar upp på storkakan för alpen om man anger att man kör med 12" hjul :)

Tyvärr har jag inte ställt upp min cykel än så jag kan testa .

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Ja och wahoon lär ju ha med hjulstorleken i ekvationen när den räknar ut effekten av varvtal och motstånd på axeln vore mycket osannolikt att den inte gör det när den frågar efter hjulstorlek .
Och sen skickar resultatet till zwift... som bara tar emot effekt precis som från wattpedalerna från dumtraierin .

Borde gå att testa genom att jämföra hastighetsmätaren i wahoo appen och zwift och se om den ändras i förhållande till angiven hjuöomktrers .

Jag kör kickr snap utan Wahoo app. Jag föreställer mig att det är motstånd och hastighet på trainer snurren

kntzn

Aktiv medlem
Zwift med mtb

Eller se om man orkar upp på storkakan för alpen om man anger att man kör med 12" hjul :)

Tyvärr har jag inte ställt upp min cykel än så jag kan testa .

Det enda trainern vet om är vilket motstånd den ska ha, inget om hjulstorlek. Wahooappen använder bland annat hjulstorlek när den räknar ut vilket motstånd den ska säga till trainern att ha, det är alltså bara relevant när du använder appen för att kontrollera trainern. När du startar zwift så överskrivs det motståndet med vad zwift tycker trainern ska ha. Men om man inte kopplar trainern till zwift som controllable kan man låta appen styra motståndet.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Ja, så en möjlighet är att bara koppla upp mot effekt mot zwift och styra motstånd manuellt. Åtminstone jag tappar intresset där någonstans.

Vet inte om det funkar att köra erg och styra +- i companion?

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Ha !
Fick städa ur garget och montera upp trainern idag.

Och med kicker core och rgt som jag kör istl för zwift gick det bra att växla genom att ändra hjulomktretsen i wahoo appen där trainern calibrieras och även spindown utförs ..

Växlade inte lika snabbt som med växeln på cykeln men fick iaf trådlösa elväxlar på ett billigt sett 😀 och "växlade" iaf på 2 sec eller nå sånt ..
Men tanken från min sida va ju från början att bara ändra omkretsen till lämplig utväxling bara en gång ungefär som att byta till lämplig framklinga .

Runt 70 i kadens och 53/18 gjorde jag ca 35km/h med 700c, 20km/h med 12"hjul .,43km/h med 34" däck ..
För att komma upp bekvämt för paterberg med 20% motlut va 5" hjul och 53/11 lagom .. 😀

Zwift kan ju ev funka annorlunda än rgt med det har jag svårt att tro .

Så kör ni min set up behöver man inte köpa nya klingor och dreva om mekaniskt går lika bra elektronisk..

Och mycket möjligt jag själv kommer ändra till 27.5" nästa gång jag tävlar några varv på de ronde, brukar va tung spurt upp för paterberg efter några varv med 39/28

Bilagor

• 20210911_184338.jpg
    20210911_184338.jpg
    450.4 KB · Besök: 31
  • 20210911_184204.jpg
    20210911_184204.jpg
    516 KB · Besök: 32
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag förstår inte. RGT skickar "motstånd" via ANT+ FE-C till trainern som då ska vara så god att följa protokollet och skruva åt bromsen för att leverera detta motstånd.
Jag hittar bara att motståndet är simulated incline, är det allt? Hur definieras simulated inclide, det ska på något sätt översättas till bromsverkan på ett konsekvent sätt över olika trainer konstruktioner?
Om det bara är similated inclinde, vilket motstånd är det då vid +-0 incline?

EDIT. Eller är det så jävla enkelt att det är appen som skickar motståndet som "resistance watt" till trainern? Så verkar zwiftinsider försöka förklara det.

Senast ändrad:

Jimmieboy

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag kan bekräfta att Mtb på Zwift Funkar kanon.
Jag kör A-klass utan några som helst problem varken nerför eller på platten.
Har Taxc Neo 2t samt Kickr V5.

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag förstår inte. RGT skickar "motstånd" via ANT+ FE-C till trainern som då ska vara så god att följa protokollet och skruva åt bromsen för att leverera detta motstånd.
Jag hittar bara att motståndet är simulated incline, är det allt? Hur definieras simulated inclide, det ska på något sätt översättas till bromsverkan på ett konsekvent sätt över olika trainer konstruktioner?
Om det bara är similated inclinde, vilket motstånd är det då vid +-0 incline?

EDIT. Eller är det så jävla enkelt att det är appen som skickar motståndet som "resistance watt" till trainern? Så verkar zwiftinsider försöka förklara det.

Jag förstår inte vad det är du inte förstår?
Men så förstår jag inte dina engelska uttryckt heller...
Rgt och zwift skickar vilket motstånd trainern ska bromsa med hänsyn till fart ,acceleration, lutning, kroppsvikt , luftmotstånd, rullmotstånd, draft till framförvarande, kurvor , underlag mm
är det något mer att förstå?

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Jag förstår inte vad det är du inte förstår?
Men så förstår jag inte dina engelska uttryckt heller...
Rgt och zwift skickar vilket motstånd trainern ska bromsa med hänsyn till fart , lutning, kroppsvikt , luftmotstånd, draft till framförvarande, kurvor , underlag mm
Vad är det att förstå?
Om rgt skickar motstånd till trainern vad ska hjulets omkrets i en annan app göra? Det är det jag försöker förstå.

Jag har förövrigt kopplat upp min Snap till Wahoo appen och kan inte ange hjulets omkrets men väl typ av cykel (26 MTB) och hjulbas. Tydligen är detta för climb kalibrering.

Det enda jag hittar på internet är att det inte spelar någon roll i zwift eller trainerroad och att det i en del appar används för hastighetssimulering.

Jag får se när jag får min kickr v5 om jag kan sätta hjulstorlek och vad som händer då.

hm

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Tja omkretsen har inte med motståndet/effekten att göra utan med utväxlingen.
Så hastigheten stämmer med vilken växel du kör i.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Nej, det funkar som sagt inte i zwift...
Han kör RGT men hastigheten beräknas även där från effekt - inte simulerad hastighet. Effekten påverkas mycket riktigt av kadens och utväxling =>snurr på trainerns axel. På en on wheel påverkar fysisk hjulstorlek utväxling men jag klarar inte av att förstå hur simulerad storlek kommer in.
Storlek verkar användas för climb och simulerad sträcka => hastighet. Att det inte finns omkrets på Snap är väl för att den vet hur långt snurrgrejen har snurrat mot hjulet = distans

kntzn

Aktiv medlem
Zwift med mtb
Han kör RGT men hastigheten beräknas även där från effekt - inte simulerad hastighet. Effekten påverkas mycket riktigt av kadens och utväxling =>snurr på trainerns axel. På en on wheel påverkar fysisk hjulstorlek utväxling men jag klarar inte av att förstå hur simulerad storlek kommer in.
Storlek verkar användas för climb och simulerad sträcka => hastighet. Att det inte finns omkrets på Snap är väl för att den vet hur långt snurrgrejen har snurrat mot hjulet = distans

Vet inte hur RGT fungerar men jag gissar att det inte finns någon hårdkodad baseline resistance som i zwift, då kan motståndet i trainern styras manuellt från appen samtidigt som RGT lägger till eller tar bort motstånd beroende på lutning.

Köp & Sälj

Topp