Kan du köra race i ERG mode? Jag trodde först det men verkar inte så? (Jag ska inte tävla så inget jag lagt tid på). Utan att förstå mekaniken så borde det vara enkelt löst. Är det minsta backe så kan man justera "svårigheten" för att passa utäxlingen men funkar visst inte på platten.Jag kör Kickr Core med boost och Eagle. Funkar superbra. Sen gör dig ju mtb i Zwift bäst uppför eller i Erg-mode, tycker jag. Man trampar ur rätt fort med 34t fram.
Jag tror inte att det går, men har dålig koll på just det. Jag sätter alltid dit landsvägscykeln när det ska tävlas.Kan du köra race i ERG mode? Jag trodde först det men verkar inte så? (Jag ska inte tävla så inget jag lagt tid på). Utan att förstå mekaniken så borde det vara enkelt löst. Är det minsta backe så kan man justera "svårigheten" för att passa utäxlingen men funkar visst inte på platten.
Även med trainer difficulty 0 så är basmotståndet i zwift för lågt för att kunna köra fort på platten med låg utväxling.Det borde gå att ställa ner "trainer difficulty" också, men jag vet inte om det hjälper så mycket på platten. Någon som testat att köra race med MTB? Jag hade gärna gjort det men vet inte om jag klarar mig med 38-11 i utväxling
Löjligt enkelt för Zwift att implementera möjligheten för användaren att ändra basmotståndet, av någon outgrundlig anledning gör dom inte det.Vad jag läst mig till så gör det ingen nytta på platten. Som så mycket man läser sig till kan det vara fel...
Jag förstår inte varför det inte skulle funka att sätta en basnivå...
Ja, tänker det.Löjligt enkelt för Zwift att implementera möjligheten för användaren att ändra basmotståndet, av någon outgrundlig anledning gör dom inte det.
Borde det inte gå att skrivs in en annan hjulstorlek i appen ? Typ 36" eller 3m omkrets ...då borde 32/11 räcka till ...Även med trainer difficulty 0 så är basmotståndet i zwift för lågt för att kunna köra fort på platten med låg utväxling.
Ja, det förstår jag men jag förstår inte vad hjulstorlek ger i zwift om den virtuella hastigheten baseras på effekt och vikt.Har ett vagt minne någonstans att jag angav omkretsen i nån app om det är i wahoo eller zwift ?
Har inte med effekten att göra utan med utväxlingen
Ja, men som sagts ovan så borde zwift kunna öka eller minska bas motståndet även på plan mark för att simulera högre utväxling? Om de la till en sådan inställning alltsåDu får öka hjulstorleken på den virtuella cykeln i Zwift för att det ska funka så (vilket inte riktigt går). Den enda input som Zwift använder för hastighetsbestämning är effekten. Kadensen visas, men är ju egentligen bara en del av effekten och inte en egen storhet som betyder något när den virtuella hastigheten ska räknas fram. Zwift handlar om effekt och endast effekt.
Borde och borde, men jag svarade på hm:s funderingar kring hjulstorleken.Ja, men som sagts ovan så borde zwift kunna öka minska bas motståndet även på plan mark för att simulera högre utväxling? Om de la till en sådan inställning alltså
Watts: this is the main factor determining your speed. The more power you’re putting into the pedals, the faster you will go.
World: road gradient, draft effects, road surfaces, and air density values in Zwift’s virtual worlds all affect the speed of your avatar.
Weight: lighter riders will go faster on flats and climbs than heavier riders if both are putting out the same wattage. Heavier riders will descend faster. Just like outdoors! Read “How Rider Weight Affects Speed” for specifics.
Height: taller riders are less aerodynamic than short riders, so the shorter rider will go faster if two riders are holding the same wattage and everything else is equal (weight, frame/wheels, etc). Read “How Rider Height Affects Speed” for specifics.
Virtual Bike Choice: the frame and wheelset you choose affects your speed, as each frame and wheelset has a weight and aero (CdA) value assigned to it. See our frame and wheel charts for a detailed breakdown of the performance of each frame and wheelset on Zwift.
Givet konstant motstånd från trainern kan du bara öka effekt genom att få bakaxeln att rotera snabbare? Så högre kadens eller högre utväxling mot axeln.Jag har svårt att tro på er :)
Borde inte hjälpa att byta kassett eller växla isf heller om det bara är effekten den mäter .?
Ja och wahoon lär ju ha med hjulstorleken i ekvationen när den räknar ut effekten av varvtal och motstånd på axeln vore mycket osannolikt att den inte gör det när den frågar efter hjulstorlek .Givet konstant motstånd från trainern kan du bara öka effekt genom att få bakaxeln att rotera snabbare? Så högre kadens eller högre utväxling mot axeln.
Ja och wahoon lär ju ha med hjulstorleken i ekvationen när den räknar ut effekten av varvtal och motstånd på axeln vore mycket osannolikt att den inte gör det när den frågar efter hjulstorlek .
Och sen skickar resultatet till zwift... som bara tar emot effekt precis som från wattpedalerna från dumtraierin .
Borde gå att testa genom att jämföra hastighetsmätaren i wahoo appen och zwift och se om den ändras i förhållande till angiven hjuöomktrers .
Ja och wahoon lär ju ha med hjulstorleken i ekvationen när den räknar ut effekten av varvtal och motstånd på axeln vore mycket osannolikt att den inte gör det när den frågar efter hjulstorlek .
Och sen skickar resultatet till zwift... som bara tar emot effekt precis som från wattpedalerna från dumtraierin .
Borde gå att testa genom att jämföra hastighetsmätaren i wahoo appen och zwift och se om den ändras i förhållande till angiven hjuöomktrers .
Eller se om man orkar upp på storkakan för alpen om man anger att man kör med 12" hjul :)
Tyvärr har jag inte ställt upp min cykel än så jag kan testa .
Jag förstår inte. RGT skickar "motstånd" via ANT+ FE-C till trainern som då ska vara så god att följa protokollet och skruva åt bromsen för att leverera detta motstånd.
Jag hittar bara att motståndet är simulated incline, är det allt? Hur definieras simulated inclide, det ska på något sätt översättas till bromsverkan på ett konsekvent sätt över olika trainer konstruktioner?
Om det bara är similated inclinde, vilket motstånd är det då vid +-0 incline?
EDIT. Eller är det så jävla enkelt att det är appen som skickar motståndet som "resistance watt" till trainern? Så verkar zwiftinsider försöka förklara det.
Om rgt skickar motstånd till trainern vad ska hjulets omkrets i en annan app göra? Det är det jag försöker förstå.Jag förstår inte vad det är du inte förstår?
Men så förstår jag inte dina engelska uttryckt heller...
Rgt och zwift skickar vilket motstånd trainern ska bromsa med hänsyn till fart , lutning, kroppsvikt , luftmotstånd, draft till framförvarande, kurvor , underlag mm
Vad är det att förstå?
Så kör ni min set up behöver man inte köpa nya klingor och dreva om mekaniskt går lika bra elektronisk..
Han kör RGT men hastigheten beräknas även där från effekt - inte simulerad hastighet. Effekten påverkas mycket riktigt av kadens och utväxling =>snurr på trainerns axel. På en on wheel påverkar fysisk hjulstorlek utväxling men jag klarar inte av att förstå hur simulerad storlek kommer in.Nej, det funkar som sagt inte i zwift...
Han kör RGT men hastigheten beräknas även där från effekt - inte simulerad hastighet. Effekten påverkas mycket riktigt av kadens och utväxling =>snurr på trainerns axel. På en on wheel påverkar fysisk hjulstorlek utväxling men jag klarar inte av att förstå hur simulerad storlek kommer in.
Storlek verkar användas för climb och simulerad sträcka => hastighet. Att det inte finns omkrets på Snap är väl för att den vet hur långt snurrgrejen har snurrat mot hjulet = distans