Zwift nybörjarproblem med tekniken

shibo

Medlem
Närmar mig köp av tacx neo smart 2 och provade idag zwift för första gången. Använde då min spinningcykel och assioma duo mätare....till detta tänkte jag använda min Samsung"park... det gick inte så bra...
Mon surfplatta är för gammal för zwift appen, provade zwift companion som jag tyckte var skit och inte hittade något vettigt sätt att använda...
Körde den på min telefon galaxy s9 men var ju så litet man inte såg något när man höll igång... provade hitta sätt att casta till plattan utan framgång.
Kontenta: missnöjd

Min fråga är hur jag får rätt på detta:
Jag har sett tutorials där man har själva "cyklingen" på en tvskärm eller dyl. Sen har man telefon som en form av kontroll för att kunna byta håll etc.

Nuvarande utrustning:

Samsung galaxy s9
Samsung galaxy tab A (2016)
Stationär pc på olämplig plats (kan ej cykla där)
Samsung smart tv (på i princip plats där jag inte vill/kan cykla)
Äldre Samsung tv.
Äldre Chromecast "dongar"

1.Kan jag gå ihop det?
2 Billigast och bästa lösning så jag blir nöjd?

Tack på förhand från en frustrerad cyklist

En TV som länkas ovan i kombination med ett BTsmart pulsband är nog svårslaget om du skall köra en neo enligt "billigast och bäst"

Billigast men fungerande så
Skrämspegling till en chromecast från S9an har jag inte riktigt koll på hur det fungerar då det inte fungerar med iPhone så jag har bara testat det som går att casta och det är ju inte samma sak och funkar inte i denna applikationen.
En HDMI adapter till telefonen borde väl annars kunna lösa det på ett stabilare sätt.

Så du inte blir besviken. Om du köper en Neo 2 tänk på att köra med assiomas för watt och kadens. Kadensmätaren är inte bra på Neo 2 och den underrapporterar watt jmf med andra mätare. Men den ställer om motstånd och har den där road feeling grejen (och låter lite).

ERG-mode är träffsäkrare på watt med Assioma än Neo2 själv. Det säger en del också.

En bra dator med Ant+ dongel och riktigt grafikkort till skärmen och telefon med companionappen på styret. Bättre än så blir det inte.

Dr_Rydell sa:
Så du inte blir besviken. Om du köper en Neo 2 tänk på att köra med assiomas för watt och kadens. Kadensmätaren är inte bra på Neo 2 och den underrapporterar watt jmf med andra mätare. Men den ställer om motstånd och har den där road feeling grejen (och låter lite).

Oj, hade gissat att en trainer som Neo 2 mäter kadens med vevarmspulser (vevarmen passerar en sensor i trainern) och tid eller funkar det på annat vis? Hur kan Neo 2 mäta fel på kadens i så fall?

Är Neo 2 känd för att mäta fel effekt? Googlade snabbt och det verkar som om man tycker den har bra effektnoggrannhet.

Om jag skaffar Apple tv, måste det så vara den senaste modellen? Kompatibelt?
Vad jag förstår så här den bara max 2 Bluetooth komponenter. I mitt fall blir det ju Neo smart, måste skaffa BT pulsmätare (garmins fungerar inte eller)?

Kan man köra companion app (tror jag den heter) för att använda som "handkontroll", på min samsung telefon och styra trots att man använder Apple tv?

Tacksam för alla svar!!

olams sa:
Dr_Rydell sa:

Oj, hade gissat att en trainer som Neo 2 mäter kadens med vevarmspulser (vevarmen passerar en sensor i trainern) och tid eller funkar det på annat vis? Hur kan Neo 2 mäta fel på kadens i så fall?

Är Neo 2 känd för att mäta fel effekt? Googlade snabbt och det verkar som om man tycker den har bra effektnoggrannhet.
Finns en tråd på Facebook och även på youtube. Finns hur mkt skrivet som helst. Fått en utbytt pga det men den andra var lika. Kadensen hoppar. Jag tror den har svårt för snabba ändringar framför allt. Men med pedalerna som styr kadens och effekt fungerar det bra. Men rätt dyrt för en trainer som ändrar motstånd som enda uppgift...(road feel är ändå inte på erg-mode som jag kör mest)

Edit. Här är en video:

Senast ändrad:
olams sa:
Dr_Rydell sa:

Nej den mäter inte fel effekt, men åas har jag Ant+ kadensmätare på mina vevar så zwift väljer den sensorn till kadensen och då fungerar det utmärkt.

Raggamuffin sa:
Bengt-re sa:
En bra dator med Ant+ dongel och riktigt grafikkort till skärmen och telefon med companionappen på styret. Bättre än så blir det inte.

Strulade mycket för mig med ant+ dongel. Köpet av Apple TV bara för zwift var helt klart värt.

Oki. För mig har det fungerar perfekt från början helt utan strul. Fick iofs sätta dongeln en bit ifrån datorn då den led av dålig mottagning precis bakom burken. Grafiken blir lite trevligare med ett riktigt grafikkort som orkar kasta pixlar i bra tempo, men med liten skärm så kanske det kvittar och då duger kanske den mediokra grafiken från äppelskålen.

Tillbaka
Topp