Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Tazl

Ny medlem
Jag körde just ett av zwifts träningspass och där uppdaterades allt snabbt och smidigt. Kanske är nåt tillfälligt fel som gör att eventen inte räknas in i totalen.

Har trampat nu och allt uppdaterades trampade i zwifts träningspass så de kan nog vara så att de är något strul med event

NON

Medlem
Ny på swift och har två dumma frågor.

1. Laddade ner Zwift appen på min samsung s10 men den vägrar hitta trainern, tacx flow smart. Med tacx egna app så hittar s10:an trainern direkt. Det märkliga är att om jag kör med gamla luren, Huawei p10, så hittar zwift trainern direkt. Är det en känd bugg?

2. Vilka är fördelar finns det med att rigga upp zwift och trainern med dator jämfört med att köra enbart appen?

Trident

Medlem
Min avatar har två ticks för sig som är en aning störande och jag gärna skulle vilja förstå orsaken till. När jag ställer mig på startlinjen inför ett event så klickar avataren ur ena foten på typ var tredje tramptag, ser skumt ut och störande klicka ur och klicka i ljud hela tiden, varför? Det andra den har för sig är att den dricker stup i kvarten under loppet, så fort jag inte ligger i spets på klungan plockar han upp flaskan.

Har han en trasig pedal och är smygalkoholist eller vad är grejen?

Joem

Medlem
Trident sa:
Min avatar har två ticks för sig som är en aning störande och jag gärna skulle vilja förstå orsaken till. När jag ställer mig på startlinjen inför ett event så klickar avataren ur ena foten på typ var tredje tramptag, ser skumt ut och störande klicka ur och klicka i ljud hela tiden, varför? Det andra den har för sig är att den dricker stup i kvarten under loppet, så fort jag inte ligger i spets på klungan plockar han upp flaskan.

Samma här med att avataren klickar ur sig, vad i h-e!? Ingen stor grej men när man stabilt och sansat sitter och värmer upp på sina rullar innan start ser det ju dumt ut när avataren inte kan leverera. De andra intill sitter fint och trampar runt.. tyvärr inget svar på din fråga, men väl lite vatten på kvarnen. Upplys oss nu någon.

Jajjas

Medlem
Joem sa:
Trident sa:

Samma här med att avataren klickar ur sig, vad i h-e!? Ingen stor grej men när man stabilt och sansat sitter och värmer upp på sina rullar innan start ser det ju dumt ut när avataren inte kan leverera. De andra intill sitter fint och trampar runt.. tyvärr inget svar på din fråga, men väl lite vatten på kvarnen. Upplys oss nu någon.

https://forums.zwift.com/t/constant-unclip-in-race-start-pen/124860
Fixas nog till snart.

konscious

Aktiv medlem
Körde 3h inne igår, mördande tristess. Tittade på partiledardebatter och UG samtidigt. Är man frisk då?

Mordaan

Ny medlem
Behöver man en landsvägscykel för ha chans i races i Zwift? Antar de har bättre utväxling/max hastighet än MTB:s?

uandt

Aktiv medlem
Mordaan sa:
Behöver man en landsvägscykel för ha chans i races i Zwift? Antar de har bättre utväxling/max hastighet än MTB:s?
Nä. En bra trainer vet inte vilken cykel du sitter på. Bara hur många watt du trycker. Storlek på hjul och framklingor spelar inte så stor roll för det är sånt du kan justera i trainerns inställningar

Mange.

Aktiv medlem
säkert avhandlat, men kan man spara pass utan att appen stängs av och man måste starta om de gånger man vill fortsätta trampa efter en träning/tävling?

Peach

Medlem
Nu är det Zwift-säsong för mig.

Hakade på Tour of London som startade igår, (man får en virtuell cykeltröja om man klarar hela). Var kul att få köra och jag hoppas klara tröjan. Det blir det samt många Aktivitus-pass i vinter så får vi se om man blir en watt-demon... haha

Kollar samtidigt på iPad, på lördagar blir det vinterstudion och på vardagar blir det Netflix, igår "Modern family" vilket var rätt kul.

Fråga: Fick smörja kedjan igår på hojen. Hur många gånger behöver ni smörja kedjan på cykeln ni tränar på under inomhussäsongen?

mklmtb

Medlem
Fick precis stats mailet från strava, visar sig att jag hittills i år cyklat 40% av min totala träningstid i Zwift (drygt 90h i Zwift). Mer än jag anade och får väl anses ett gott betyg till Zwift, många timmar som aldrig blivit tränade annars..

Emax

Medlem
mklmtb sa:
Fick precis stats mailet från strava, visar sig att jag hittills i år cyklat 40% av min totala träningstid i Zwift (drygt 90h i Zwift). Mer än jag anade och får väl anses ett gott betyg till Zwift, många timmar som aldrig blivit tränade annars..
Kan bara hålla med. Köpte Zwift i september. Stod på 92 mil nu. Utan zwift hade där stått 0 istället. Kommer bli en bra sommar!

NickPick

Aktiv medlem
Emax sa:
mklmtb sa:
Kommer bli en bra sommar!
P å zwift eller i verkligheten...? 🤔🤷‍♂️

NickPick sa:
Emax sa:
mklmtb sa:
Kommer bli en bra sommar!
P å zwift eller i verkligheten...? 🤔🤷‍♂️
Enligt devisen All träning är bättre än ingen träning, så lär väl frekvent zwiftande gynna ens verkliga prestationer också, även om full dedikation i "verkligheten" kanske gör en mer grenspecifikt toppad.

För egen del kan jag skriva under på att de virtuella alternativen skapar en miljö som gör min egen träning bättre, har länge kört trainerroad och har nyligen kompletterat med zwift och dessa kombinerat skapar helt klart förutsättningar för att pressa sina gränser till en nivå som inte varit möjligt för mig annars.
Småbarnsförälder, jourbaserat arbete i hemmet och annat som gör att man helt enkelt inte kan cykla i verkligheten på regelbunden basis kan man enkelt kringgå med de virtuella alternativen.

Kvitto på om/hur mycket man förbättrar sig inomhus får man till våren ihop med tävlingsstart :D

Stentuff

Ny medlem
Total nybörjare behöver order :)
Ska köra halvironman I sommar och kan inte cykla.
Ok kan väl ligga på runt 28 km i 5 mil men vill bli snabb och kunna springa efteråt.

Grundtanke
3 trainer pass zwift i veckan
1 långpass, 1 intervall samt något mer.
Ett test varje månad typ ftp

Önskemål
Ett namn på Zwift träningsplan som jag kan följa.

Kommer förutom detta köra 2 pass löpning, 2 pass simning 2 pass styrka per vecka.
Så minst 10 timmar men oftare 13 timmar träning per vecka.

NickPick

Aktiv medlem
Jag körde en tävling häromdagen. Min garminenhet vill sänka mitt estimera de FTP med 7W. Zwift vill höja det med 10W. Överdriver zwift kan jag tänka mig? Det brukar ju även speglas på zwiftcyklister som letar sig ut i verkligheten... Eller är det tacx flux s som är felet?

Jajjas

Medlem
NickPick sa:
Jag körde en tävling häromdagen. Min garminenhet vill sänka mitt estimera de FTP med 7W. Zwift vill höja det med 10W. Överdriver zwift kan jag tänka mig? Det brukar ju även speglas på zwiftcyklister som letar sig ut i verkligheten... Eller är det tacx flux s som är felet?
Inte så att zwift var inställt på lägre ftp än Garmin innan du började?
Att köra ett race som ftp test tycker inte jag är bra. Dom första 20min är oftast dom så går hårdast. I ett ftp test på zwift så börjar man med ganska hård uppvärmning och lite intervaller innan själva testet börjar.

Lingon

Aktiv medlem
NickPick sa:
Maxa en timma vid tre olika tillfällen och ta snittet, så bör du hamna ganska nära. Om din effektmätare visar rätt. :)

NickPick

Aktiv medlem
Jajjas sa:
NickPick sa:
Att köra ett race som ftp test tycker inte jag är bra. Dom första 20min är oftast dom så går hårdast. I ett ftp test på zwift så börjar man med ganska hård uppvärmning och lite intervaller innan själva testet börjar.
Det är inte zwifts FTP-test, så gör alla 😉. Vanligtvis anses ju trainerroad vara mer pricksäker PGA mer insamlad data.
FTP var samma lika på båda vid start. Man kan ju kolla tacxen mot tex quarq så för man mer siffror svart på vitt.

Att maxa 1h x 3 även vid olika tillfällen undviker jag gärna. Jösses vad jobbigt 😁.

Spindelbenen

Aktiv medlem
För mig som endast mäter effekt i Zwift (eller på trainern men jag kör inget annat än Zwift på den) så är jag lyckligt ovetande om vad min FTP egentligen är. Jag använder siffrorna bara för att se eventuell progress.

Jajjas

Medlem
NickPick sa:
Jajjas sa:
NickPick sa:
Det är inte zwifts FTP-test, så gör alla 😉. Vanligtvis anses ju trainerroad vara mer pricksäker PGA mer insamlad data.
FTP var samma lika på båda vid start. Man kan ju kolla tacxen mot tex quarq så för man mer siffror svart på vitt.

Att maxa 1h x 3 även vid olika tillfällen undviker jag gärna. Jösses vad jobbigt 😁.

Vadå så gör alla? Vill man ha ett test som kanske stämmer hyffsat så bör man nog inte bara ta sin bästa 20minutare x 0,95 som det blir om man kör race på zwift.
Vill man bara ha en siffra att skryta med så kan man göra så.
Det är väl därför som du säger att zwift-ftp inte stämmer utomhus.

Vad samlar trainerroad in för data för att basera ftp på?

Vill man testa om sin beräknade ftp stämmer så kan man ju alltid prova hålla den effekten så länge man kan.
Jag tycker inte att man behöver kunna hålla den i exakt en timme, det kräver nog väldigt mycket vilja också men kan man inte hålla den i 30 min så är den nog för högt beräknad.

Henrik83

Aktiv medlem
Jajjas sa:
Vill man testa om sin beräknade ftp stämmer så kan man ju alltid prova hålla den effekten så länge man kan.
Jag tycker inte att man behöver kunna hålla den i exakt en timme, det kräver nog väldigt mycket vilja också men kan man inte hålla den i 30 min så är den nog för högt beräknad.
FTP är ett teoretiskt maximalt snitt sett över 60min, inte vad du teoretiskt kan hålla kontinuerligt i 60min.

Jajjas

Medlem
Henrik83 sa:
Jajjas sa:
FTP är ett teoretiskt maximalt snitt sett över 60min, inte vad du teoretiskt kan hålla kontinuerligt i 60min.

Vad menar du är skillnaden?

Henrik83

Aktiv medlem
Jajjas sa:
Henrik83 sa:
Jajjas sa:

Att om du har en FTP på 300w så är det betydligt enklare att uppnå det värdet över 60min genom att ligga & köra over/under än att kontinuerligt mata 300w.

320/315/310/255, en minut på vardera, repetera 15ggr = snitt på 300w = FTP på 300w.

Jajjas

Medlem
Henrik83 sa:
Jajjas sa:
Henrik83 sa:
Jajjas sa:

Att om du har en FTP på 300w så är det betydligt enklare att uppnå det värdet över 60min genom att ligga & köra over/under än att kontinuerligt mata 300w.

320/315/310/255, en minut på vardera, repetera 15ggr = snitt på 300w = FTP på 300w.
3-1or i en timme med 255w på 1orna låter jobbigare. Men jag har inte provat.

Skulle du pacea en timmes TT på det sättet eller försöka hålla så jämn effekt som möjligt?

Detta är citerat från aktivitus, om man är osäker på sin tröskel effekt, ftp.
"är du osäker så kör 60 min nonstop på den effekt som du kör 2x20 på. Det skall gå att köra 60 min nonstop. Egentligen går det att köra tills dina glykogendepåer är tömda, efter det blir det problem. Du går in i väggen av energibrist."

Henrik83

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll vad man tycker. FTP är fort. ett mått på snittwatt & inte kontinuerliga statiska watt.

Jajjas

Medlem
Henrik83 sa:
Det spelar ingen roll vad man tycker. FTP är fort. ett mått på snittwatt & inte kontinuerliga statiska watt.
Jag tycker ingenting.
Ftp är den effekten du kan hålla utan att bygga upp mer och mer laktat i musklerna. I teorin ska du klara av det i 60 min, eller som aktivitus säger, till dina glykogendepåer är slut.
Över/under har jag aldrig läst att det skulle vara lättare än konstant effekt.
Länka gärna en artikel eller en effektfil som visar det du påstår.

Från boken, kondition och uthållighet av Mikael Mattsson och Filip larsen.

Bilagor

Senast ändrad:

Jajjas

Medlem
Henrik83 sa:
Vi pratar nog om olika saker. Jag tänker FTP i Zwift.
Ftp=tröskeleffekt oavsett i vilket datorspel man testar det.

Ftp i zwift beräknas 0.95 x effekten av din bästa 20min.
Eller om man testar deras ramp test, men där vet jag inte hur formeln ser ut.

Som jag skrev i första inlägget, effekten av en 20minutare i starten av ett race när man är utvilad är inte samma som ett ftptest som föregås av en tuff uppvärmning med ett par hårda intervaller för att tömma det anaeroba systemet.

uandt sa:
Mordaan sa:
Nä. En bra trainer vet inte vilken cykel du sitter på. Bara hur många watt du trycker. Storlek på hjul och framklingor spelar inte så stor roll för det är sånt du kan justera i trainerns inställningar
Jag skulle nog vilja hävda motsatsen på det här efter att ha introducerat zwift-race i min träning den här vintern.
För att ha något att säga till om på platten och utförs i race så finner jag mig väldigt ofta uppe på största klingan fram (50) och på de minsta dreven bak.

En typisk grundväxel för mig är kring 50/15. Skulle jag gått ned på 39an fram (motsvarande utväxlingen på en MTB) så skulle inte dreven bak räcka till för att hålla jämn hastighet med fältet vid 0% lutning.

Det här verkar vara ett allmänt huvudbry hos folk när man sonderar internet.
Är det inte konstigt att inte Zwift erbjuder ett reglage i inställningarna för justering av trainerns grundmotstånd? (liknande det som finns i tex Trainerroad, där man kan sätta base resistance från 0-100%)

Som fallet är nu är det omöjligt att tävla med en MTB tex. Är väl inte hela världen kanske, men knepigt ändå att man inte får möjlighet att justera grundmotstånd (när man ändå kan ändra hur responsiv trainern är mot lutningar i spelet).

NickPick

Aktiv medlem
Det är mest på lek,oavsett vad de i vi som älskar lands... Swedish zwift riders tycker. 🤔😁

Eveningstar

Aktiv medlem
ancientacid sa:
Är det inte konstigt att inte Zwift erbjuder ett reglage i inställningarna för justering av trainerns grundmotstånd? (liknande det som finns i tex Trainerroad, där man kan sätta base resistance från 0-100%)
Upplever samma problem, har crossen på trainern med 48T som störst och det blir mycket av de tyngsta växlarna...

En annan feature jag hade önskat var att kunna ratta in handikapp - jobbigare än det egentligen är.
Jag vill kunna köra tillsammans med tjejen och ha allt normaliserat utifrån FTP. Typ om jag har 50% högre FTP så krävs det 50% mer effekt för mig att hålla samma hastighet som henne.

NickPick sa:
Det är mest på lek,oavsett vad de i vi som älskar lands... Swedish zwift riders tycker. 🤔😁
Självklart, men just konsekvensen av lågt grundmotstånd påverkar ju ens möjlighet till träningseffekt om man har för avsikt att köra i SIM-mode med en MTB tex, race eller ej.
Eller ja, man kan ju hålla sig till rutter med kraftig stigning såklart, men knepigt ändå att inte programmet erbjuder möjlighet att anpassa motstånd efter materialet man använder (särskilt eftersom många verkar påpekat detta).

Eveningstar sa:
ancientacid sa:
Upplever samma problem, har crossen på trainern med 48T som störst och det blir mycket av de tyngsta växlarna...

En annan feature jag hade önskat var att kunna ratta in handikapp - jobbigare än det egentligen är.
Jag vill kunna köra tillsammans med tjejen och ha allt normaliserat utifrån FTP. Typ om jag har 50% högre FTP så krävs det 50% mer effekt för mig att hålla samma hastighet som henne.
Angående att cykla ihop så kan ni väl skapa ett sk "Meetup"? Då håller sig alla inbjudna i samma klunga oavsett hur man presterar (sålänge man inte slutar trampa helt så kan man inte bli droppad).

emilh

Aktiv medlem
Jag hade länge stora problem med grundmotståndet i Zwift med min Wahoo Kickr, fick köra Wahoo-appen parallellt och lägga på ett par sekundmeters simulerad motvind för att det skulle funka för tex Zwift-race med 50-klinga på cykeln och då är jag ändå högkadensare.

Problemet försvann med tiden (det här var ca två år sen) och jag insåg först rätt nyligen att det löstes när Wahoo implementerade ANT+ FE-C profilen.
Den gamla Wahoo-proprietära ANT+ profilen finns fortfarande kvar, så se till att välja FE-C när ni parar trainern till Zwift om ni har problem med motståndet från er Wahoo trainer.

emilh sa:
Jag hade länge stora problem med grundmotståndet i Zwift med min Wahoo Kickr, fick köra Wahoo-appen parallellt och lägga på ett par sekundmeters simulerad motvind för att det skulle funka för tex Zwift-race med 50-klinga på cykeln och då är jag ändå högkadensare.

Problemet försvann med tiden (det här var ca två år sen) och jag insåg först rätt nyligen att det löstes när Wahoo implementerade ANT+ FE-C profilen.
Den gamla Wahoo-proprietära ANT+ profilen finns fortfarande kvar, så se till att välja FE-C när ni parar trainern till Zwift om ni har problem med motståndet från er Wahoo trainer.
Låter som problemet varit ännu större med Wahoo alltså. Jag har själv en Neo och kan gå runt med LVG-utväxling (30-39-50 fram och 12-25 bak), men likväl ligger man på "onödigt" hög växel kring tröskelfart i mitt tycke, omkring 50/15 och då är jag endast högt medioker, så jag kan förstå att problemet kan upplevas större för starkare individer (eller framförallt om man har CX/MTB-utväxling).

Man kan såklart praktisera pannbensträning och sköta allt utanför tvspels-världen genom tillverkarnas egna appar, men när man ändå betalar en ansenlig summa för zwift som distraktion så kan man ju tycka att en så simpel sak som ändring av grundmotstånd borde finnas inbyggd :)

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
ancientacid sa:
Eveningstar sa:
ancientacid sa:

Angående att cykla ihop så kan ni väl skapa ett sk "Meetup"? Då håller sig alla inbjudna i samma klunga oavsett hur man presterar (sålänge man inte slutar trampa helt så kan man inte bli droppad).
För mig som inte provat Zwift låter det där lite roligt. ”Jag cyklade med mina polare igår, på internet”, va ska det va bra för? Är det viktigt att man ser varandras dataspelsgubbe på skärmen hela tiden?

Fast jag antar att det finns någon finess? Typ att man får ”draghjälp” då, trots att man inte tar i lika hårt?

Freddie L sa:
ancientacid sa:
Eveningstar sa:
ancientacid sa:

För mig som inte provat Zwift låter det där lite roligt. ”Jag cyklade med mina polare igår, på internet”, va ska det va bra för? Är det viktigt att man ser varandras dataspelsgubbe på skärmen hela tiden?

Fast jag antar att det finns någon finess? Typ att man får ”draghjälp” då, trots att man inte tar i lika hårt?
Just sånt där meetup har ingen praktisk funktion annat än att de bekanta håller sig i närheten, och placering i klungan baseras på den som har högst W/KG för stunden.
Kör man tillsammans, och taggar till under intervallpass kan det säkert fungera som distraktion och motivation nog till att pressa sig hårdare, just för att ens prestation syns i realtid för alla runtomkring (virtuellt).
Självklart kan man åstadkomma samma, och säkert med rätt dedikation bättre, resultat genom att stirra in i en vägg. Men det är väl ingen hemlighet att den mänskliga hjärnan kan luras med rätt distraktion så man pressar sig hårdare än man kanske klarar på egen hand = bättre träningseffekt.

Man kan se det lite på samma sätt som en person som har en coach som i slutändan kommer ta del av ens effektsiffror från veckans träningspass. När man vet i bakhuvudet att någon kommer syna ens prestation så viker man inte ned sig, även fast hjärnan säger åt en att sluta.

Den största vinsten jag ser med zwift är just race-momenten, där man tämligen enkelt kan pressa sig hårt omkring/över tröskel i 20-40min på ett sätt jag själv finner bra mycket svårare att göra genom att stirra in i väggen.
Blir även mer "verkliga" effektsiffror på så sätt att man aktivt får slå av/på för att hålla sin plats i en klunga och svara på utbrytningar osv. Bra komplement till rena intervallpass, och mer överförbart på verklig cykling.

ancientacid sa:
Freddie L sa:
ancientacid sa:
Eveningstar sa:
ancientacid sa:

Just sånt där meetup har ingen praktisk funktion annat än att de bekanta håller sig i närheten, och placering i klungan baseras på den som har högst W/KG för stunden.
Kör man tillsammans, och taggar till under intervallpass kan det säkert fungera som distraktion och motivation nog till att pressa sig hårdare, just för att ens prestation syns i realtid för alla runtomkring (virtuellt).
Självklart kan man åstadkomma samma, och säkert med rätt dedikation bättre, resultat genom att stirra in i en vägg. Men det är väl ingen hemlighet att den mänskliga hjärnan kan luras med rätt distraktion så man pressar sig hårdare än man kanske klarar på egen hand = bättre träningseffekt.

Man kan se det lite på samma sätt som en person som har en coach som i slutändan kommer ta del av ens effektsiffror från veckans träningspass. När man vet i bakhuvudet att någon kommer syna ens prestation så viker man inte ned sig, även fast hjärnan säger åt en att sluta.

Den största vinsten jag ser med zwift är just race-momenten, där man tämligen enkelt kan pressa sig hårt omkring/över tröskel i 20-40min på ett sätt jag själv finner bra mycket svårare att göra genom att stirra in i väggen.
Blir även mer "verkliga" effektsiffror på så sätt att man aktivt får slå av/på för att hålla sin plats i en klunga och svara på utbrytningar osv. Bra komplement till rena intervallpass, och mer överförbart på verklig cykling.
Håller helt med, speciellt det om att anstränga sig för att hålla sig fast i klunga och vid tävlingar.

Finns inte en chans att jag skulle presterat lika bra om jag satt kollade Youtube.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer