Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Körde två vatv på the Pretzel lördagkväll (det var en tävling även om.bara 3 fullföljde den) och kan inte släppa den fridfulla stämningen. Älskar den kartan och undrar helt enkelt varför det inte finns fler långkörare på Zwift?

Får väl köra den "vanligt" annars, trist bara att ingen hänger på en längre tid en längre tid om man kö över 2w/kg.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Försökte välja träningsapp för att muntra upp väggstirrandet. Här på Happy är det lätt att få intrycket att det förs en jämn kamp mellan Zwift, Trainerroad, Suffferfest, Fulgaz, etc.
Ville verifiera i Google, men då blev bilden en annan med Zwift i ensamt majestät.

Har jag fel om jag ens funderar på att utvärdera något alternativ?

julgus

Aktiv medlem
Beror lite på vad du är ute efter. En seriös träningsplattform som verkligen ger resultat; Trainerroad eller vill du träna med upplägg tillsammans med film & glimten i ögat; Sufferfest eller vill du larva dig i ett TV-spel där det fuskas omfattande? Valet är ditt! :LOL:

Försökte välja träningsapp för att muntra upp väggstirrandet. Här på Happy är det lätt att få intrycket att det förs en jämn kamp mellan Zwift, Trainerroad, Suffferfest, Fulgaz, etc.
Ville verifiera i Google, men då blev bilden en annan med Zwift i ensamt majestät.

NickPick

Aktiv medlem

Enklast är väl att prova själv? Zwift strular ju mer och är lite gubbcringe, men samtidigt kan du ju tävla.
Trainerroad får saken gjort även om ditt wifi blinkar till. Mer tydligt också.

Lingon

Aktiv medlem
Trainerroad passar nog bäst om man vill ha hjälp med att lägga upp träningen över säsongen och få serverat förslag på färdigt program. Men, vet du själv hur du vill träna och vilka pass du vill köra under olika delar av året, så tillför det inget utöver en gratisapp för att styra trainern.
Zwift är så mycket mer, VR, race, gruppcykling och strukturerade pass såklart.

Trainerroad är utan tvekan bäst för strukturerade träningspass/planer och databasen med valbara pass är gigantisk om man vill freestyle'a efter tycke och smak.

Zwift erbjuder en annan miljö som kan fungera bra för mental bortkoppling när saker känns jobbigt, och tävlingsmomenten kan med lätthet få en att prestera bättre än man gjort på egen hand.
Tycker själv tävlingarna erbjuder en tröskelträning som är svår att uppnå på annat sätt, ofta full gas i 20-40min.

Skulle jag bara välja ett program skulle det bli Trainerroad, men nu kör jag så pass mycket inomhus pga rådande livssituation så jag har valt att komplettera med Zwift. Onödigt dyrt? Kanske, men jag upplever att den totala träningseffekten gör det värt det...

Jajjas

Medlem
Det är jättelätt att göra egna pass på zwift. Vet man bara hur man ska köra så är det inga problem.
Finns också massor av pass att ladda ner från https://whatsonzwift.com/. Deras egna program är mest konstiga.
Trainerroad låter grymt med deras nya funktion för att planera en hel säsong. Har inte provat själv.

Ta en provmånad på tr, gör ett program, ladda ner alla workouts och ladda upp i zwift :)

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Tack för svaren. Jag velar vidare nu när våren och ljuset kommer. Snart drar gruppträningarna ute igång, så det lutar åt att jag skjuter det på framtiden och nöjer mig med att sitta kvar på gammeltrainern, kika på effekten och bita ihop. 20 min tröskel är ju i slutändan detsamma om det görs med en Kickr och Zwift eller med en femton år gammal trainer. Vill man ha kul tilltalar det mig mer att köra en timme upp till snön och ge mig ut i skatingspåret.

NickPick

Aktiv medlem
Det var ett intressant svar. Är du lagt åt sparsamma håller är väl säkert första månaden gratis?
Man kör inte bara 20min tröskel när man tränar.

rödblå

Aktiv medlem
Har en gammal landsvägscykel som dedikerad trainer/zwiftmaskin. Den har haft för låg sadelstolpe för mig. Ändrade den och sadeln, och plötsligt fick jag ut mer än 0.6w/kg för samma ansträngning. Nu känner man sig dum som har kört med en helt felinställd cykel...

staine

Aktiv medlem
Fråga 1. Kan man fuska i swift? Dvs ge färre watt än vad mätaren visar?
Fråga 2. Ibland funkar inte motståndet i spolen på Tacxen. Och ibland funkar det (i uppförs alltså) Varför??? Såg att det ev kan ha med win 10 att göra?

julgus

Aktiv medlem
Man ska ang sin vikt.. många har typ 6-7w/kg vilket ju är helt naturligt. :p
Angående problem med Zwift så verkar en del ha det, de flesta inte. Jag gav upp efter många timmar efter tester både på Win 10 o MacOSx
Fråga 1. Kan man fuska i swift? Dvs ge färre watt än vad mätaren visar?
Fråga 2. Ibland funkar inte motståndet i spolen på Tacxen. Och ibland funkar det (i uppförs alltså) Varför??? Såg att det ev kan ha med win 10 att göra?

Havoc 5

Aktiv medlem
Man ska ang sin vikt.. många har typ 6-7w/kg vilket ju är helt naturligt. :p
Angående problem med Zwift så verkar en del ha det, de flesta inte. Jag gav upp efter många timmar efter tester både på Win 10 o MacOSx
Tja Staine.
Jag kör win 10 och har aldrig haft några problem (peppar peppar).
Lite märkligt faktisk då de flesta apparater och program jag införskaffar brukar strula på alla sätt och vis.
Inte ens min jävla riskokare fungerar som den borde.

staine

Aktiv medlem
Havoc, du kanske ska uppgradera riskokaren till win 10? ;)
När det gäller watt, visst, om man anger för låg vikt så får man upp w/kg. Men totala watt-värdet, kan det felaktigt visa för högt (eller för lågt) på nåt sätt?

Jajjas

Medlem
Havoc, du kanske ska uppgradera riskokaren till win 10? ;)
När det gäller watt, visst, om man anger för låg vikt så får man upp w/kg. Men totala watt-värdet, kan det felaktigt visa för högt (eller för lågt) på nåt sätt?
vissa trainers är inte speciellt noggranna. Då kan den ju mäta både för högt eller för lågt. Ju dyrare trainer, ju noggrannare mätning.

man skulle väl kunna fuska om man har en trainer som ska kalibreras och man kalibrerar fel.

j12d342

Medlem
Några frågor ang Zwift.

Tar det 3min innan erat program laddat fram själva "spelet"?

Igår när jag körde ett race så verkade som om mina watt sinade, inte på riktigt men i "spelet", gubben stod inte upp som sista km fast än jag tryckte 5,5w/kg.
Kan det vara nått med min dongel? Kör Garmins Ant+ sticka och Wahoo Kickr. Eller kan det ha med uppkopplingen att göra? I backarna kändes det väldigt på/av med motståndet så nått lirade inte så bra.
Wahoon kalibrerad innan racet. Win 10 ver1903 och minst 10Mbit/s Wifi

staine

Aktiv medlem
Har inte ni andra fått detta mail också?

View in browser

Hey S,

Heads up!

If you’ve updated the device you use to Zwift with the latest Windows 10 update (version 1903), then you may experience a broken Bluetooth connection.

Some Bluetooth devices won’t pair or show up on your PC at all. This can affect any number of things, like your BLE-connected mouse, speakers, and even your trainer.

To combat this issue while they work on a fix, Microsoft has released a workaround. Unfortunately, it hasn’t been successful for our testing team at Zwift. So if you’re an avid Zwifter, we strongly encourage not updating to Windows 10 (version 1903) if you haven’t already, at least until a patch release addresses the Bluetooth issue.

Alternatively, try one of the following:

- The Zwift Companion app on your Android or iOS device can be used to establish a Bluetooth connection. Perfect for either bridging your connection to your computer when it’s out of range or when you need to add another Bluetooth space.
- The Zwift app on your Android or iOS device has built-in Bluetooth capabilities.

Ride On.

The Team at Zwift

here
Facebook Twitter Instagram YouTube You are receiving this email because you signed up for a Zwift account. Should you find us annoying or irrelevant you can always unsubscribe

j12d342

Medlem
Har inte ni andra fått detta mail också?

View in browser

Hey S,

Heads up!

If you’ve updated the device you use to Zwift with the latest Windows 10 update (version 1903), then you may experience a broken Bluetooth connection.

Some Bluetooth devices won’t pair or show up on your PC at all. This can affect any number of things, like your BLE-connected mouse, speakers, and even your trainer.

To combat this issue while they work on a fix, Microsoft has released a workaround. Unfortunately, it hasn’t been successful for our testing team at Zwift. So if you’re an avid Zwifter, we strongly encourage not updating to Windows 10 (version 1903) if you haven’t already, at least until a patch release addresses the Bluetooth issue.

Alternatively, try one of the following:

- The Zwift Companion app on your Android or iOS device can be used to establish a Bluetooth connection. Perfect for either bridging your connection to your computer when it’s out of range or when you need to add another Bluetooth space.
- The Zwift app on your Android or iOS device has built-in Bluetooth capabilities.

Ride On.

The Team at Zwift

here
Facebook Twitter Instagram YouTube You are receiving this email because you signed up for a Zwift account. Should you find us annoying or irrelevant you can always unsubscribe
Fan, fick för mig att det var 1909, måste ut i garaget och kolla ver noga

MarcusS

Aktiv medlem
Några frågor ang Zwift.

Tar det 3min innan erat program laddat fram själva "spelet"?
Jag kör med en riktigt gammal laptop och det tar ett antal minuter mellan "Lets go" och att man kommer till skärmen för att para ihop alla devicer. Sedan brukar det gå hyfsat snabbt. Långsam dator men bra trådad uppkoppling.

Hep

Aktiv medlem
Fyra år gammal Macbook Pro och runt 30 Mbit. Tar en och en halv minut från att jag klickar tills den är helt redo. Längs väntan vid BT-uppkopploingsbilden.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
När fan drar ni igång? Är ju minsy 2 månader kvar tills man kan köra lvg ute?
Jag bor i Portland, Oregon. Ryktet om Pacific Northwest är att vi har en lång, blöt och kall vinter, men jag tycker att vädret påminner mycket om Zurich, CH, där jag bodde i 8 år innan jag flyttade hit. I båda fallen ger det en tidigare start av cykelsäsongen än hemma i Sverige.

saarela

Aktiv medlem
Jag bor i Portland, Oregon. Ryktet om Pacific Northwest är att vi har en lång, blöt och kall vinter, men jag tycker att vädret påminner mycket om Zurich, CH, där jag bodde i 8 år innan jag flyttade hit. I båda fallen ger det en tidigare start av cykelsäsongen än hemma i Sverige.
Det förklarade en hel del! :LOL:

mklmtb

Medlem
Zwifters, kolla in nya my.zwift.com, en riktigt trevlig upplevelse!

Tänk om strava hade kunnat visa lite innovation igen efter alla år, exempelvis genom att börja stödja iPad/paddor?

saarela

Aktiv medlem
Zwifters, kolla in nya my.zwift.com, en riktigt trevlig upplevelse!

Tänk om strava hade kunnat visa lite innovation igen efter alla år, exempelvis genom att börja stödja iPad/paddor?
missar jag något eller det inte Companion appen fast webbversion?

mklmtb

Medlem
missar jag något eller det inte Companion appen fast webbversion?
Visst är det så, men jag själv använder ofta min iPad eller Macbook (med Chrome+Elevate for Strava) och eftersom Companion endast är för telefoner så var detta ett bra tilltag tycker jag. Att de dessutom gjort det rätt snyggt är väl inte dumt.

landen

Aktiv medlem
Om man har en Macbook Pro med i7, 16GB ram och ett bra grafikkort (minns ej exakt vilket). Skulle ni köra Zwift via Windows eller OSX då? Har idag endast OSX installerat, men har inga problem att köra in Win 10 om det är bättre.

Tänker att spel generellt funkar bättre i Windows.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag har inte använt windows på typ 10 år så jag kan tyvärr inte komma med några fiffiga förslag eller synpunkter på om win är bättre för Zwift. :oops:

Tjena! Har aldrig vågat testa men imorgon blir det tajt plus jag vill ha en badge gällande sträcka. Om jag först är i event 1 och sedan ansluter till event 2 genom att klicka in mig rutan på skärmem (jag anmäler mig till båda) kommer min sträcka då att synas och sparas till event 2?

Jag kan ju gå ut och spara manuellt men då blir det inte sträckan och dessutom tar det tid. Vad det heter på Strava skiter jag fullständigt i. Men det kommer heta Event 1 väl?

Tack annars får jag pröva mig fram

Smaland1

Medlem
Tjena! Har aldrig vågat testa men imorgon blir det tajt plus jag vill ha en badge gällande sträcka. Om jag först är i event 1 och sedan ansluter till event 2 genom att klicka in mig rutan på skärmem (jag anmäler mig till båda) kommer min sträcka då att synas och sparas till event 2?

Jag kan ju gå ut och spara manuellt men då blir det inte sträckan och dessutom tar det tid. Vad det heter på Strava skiter jag fullständigt i. Men det kommer heta Event 1 väl?

Tack annars får jag pröva mig fram
När du trycker på ”Join Event”-rutan kommer de sparas som två separata rundor, således kommer du få två aktiviteter på såväl Zwift som Strava/övriga tjänster.

Edit: det jag brukar göra när jag vet att det kommer bli flera rundor är att ladda ned .fit-filerna från Zwift och sedan gå in på fitfiletools.com > File Combiner > dra in samtliga .fitfiler och ladda ned = 1 aktivitet med sammanlagda tid/distans. Mindre rörigt och lättare att överblicka zoner etc.

Senast ändrad:
När du trycker på ”Join Event”-rutan kommer de sparas som två separata rundor, således kommer du få två aktiviteter på såväl Zwift som Strava/övriga tjänster.

Edit: det jag brukar göra när jag vet att det kommer bli flera rundor är att ladda ned .fit-filerna från Zwift och sedan gå in på fitfiletools.com > File Combiner > dra in samtliga .fitfiler och ladda ned = 1 aktivitet med sammanlagda tid/distans. Mindre rörigt och lättare att överblicka zoner etc.
Vilken sur fisk att svälla! Jaha, då kommer jag inte ens få den där badgen. Och gå upp klockan 6 för att köra dagens enda långkörare är inget alternativ. Aja! Tack så mycket

jonte987

Aktiv medlem
Tänkte testa lite snabbt att grejorna funkar, men zwift verkar inte gilla laptopens BT. Vad jag förstår ska det gå att para via companion, men jag hittar ingen sådan funktion. Finns det inte eller var ska jag leta?

EDIT. Ok, det funkar.
Om jag köper en ant+ dongle, kan den även koppla mot ett bt pulsband?

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Zwift funkar bäst på iOS (ipad eller apple TV). Jag har tre bluetoothkopplingar igång, smarttrainer, pulsband och kanensplupp på skon.
Funkar klockrent, har aldrig fått en dropout.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift funkar bäst på iOS (ipad eller apple TV). Jag har tre bluetoothkopplingar igång, smarttrainer, pulsband och kanensplupp på skon.
Funkar klockrent, har aldrig fått en dropout.
Tack. Allt funkar bäst på apple. Det är bara en jävla politik att köpa in sig i. (Till skillnad från Google som tagit bort "do no evil" from mission statement. Jag vet jag vet)

Jag får göra några mil innan jag lägger några pengar och jag har en massa laptops och android plattor liggande runt huset men bara nån gammal ipad som dottern säger är för kass för serös rodblox gaming.

jonte987

Aktiv medlem
Ok. Det är inte ens tillgängligt i play för de flesta Android plattor så det var snabbt avgjort.

NickPick

Aktiv medlem
Kan man sola kort zwift från strava på något vis? Tex hur långt man har cyklat osv. Annars måste man ju gå in och radera dom

Trident

Medlem
Jag fick ge mig mot den här gubben i går, lite surt just då men när jag kollade profilen efteråt blev jag lite fundersam. Över 50 år gammal, 65 kg och 555 watt i FTP :eek:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer