Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

dantor

Medlem
Kanske egentligen passar bättre i "frågor man inte vågar ställa"-tråden, men testar ändå. Hur högt vill man ha datorskärmen när man zwiftar? Står nämligen i begrepp att skruva upp en hylla på garageväggen. Ska/vill man ha överkanten av skärmen i ögonhöjd när man sitter upprätt?

Smaland1

Medlem
Kanske egentligen passar bättre i "frågor man inte vågar ställa"-tråden, men testar ändå. Hur högt vill man ha datorskärmen när man zwiftar? Står nämligen i begrepp att skruva upp en hylla på garageväggen. Ska/vill man ha överkanten av skärmen i ögonhöjd när man sitter upprätt?
Du vill ha den lägre om du frågar mig, nacken mår inte så roligt annars efter ett par timmar. Kör själv med laptop placerad på en bänk i höjd med hoodsen och skärmen ganska uppvinklad, så det blir typ såhär;
1581880720170.png

Lindahl195

Medlem
Vart tittar du när du cyklar ute?
Jag klarar inte av att ha skärmen neråt, dessutom kan det väl bli en dum vana? Blicken långt fram..

Smaland1

Medlem
Hur skulle det vara problematiskt att cykla med en position likt den ovan i verkliga livet och se vägen menar du?

uandt

Aktiv medlem
Zwiftar du garaget ska du skruva upp en ikeagardin och en projektor i taket. Du får bäst bild och inget som är ivägen när du gör annat

Håkan1

Medlem
Jag fick ge mig mot den här gubben i går, lite surt just då men när jag kollade profilen efteråt blev jag lite fundersam. Över 50 år gammal, 65 kg och 555 watt i FTP :eek:

Ingenting att bry sig om. Han har status ZRVG vilket betyder suspended rider, troligt beroende på att hans siffror är helt uppåt väggarna.

dantor

Medlem
Du vill ha den lägre om du frågar mig, nacken mår inte så roligt annars efter ett par timmar. Kör själv med laptop placerad på en bänk i höjd med hoodsen och skärmen ganska uppvinklad, så det blir typ såhär;
Tack för input! Låter som en rimlig lösning. Och du besparade mig nog precis nackspärr! Har avdelat garaget, så det blir på väggen i gymdelen, annars hade projektor nog varit fint!

mklmtb

Medlem
Tack för input! Låter som en rimlig lösning. Och du besparade mig nog precis nackspärr! Har avdelat garaget, så det blir på väggen i gymdelen, annars hade projektor nog varit fint!
Kör med det upplägget, har min gamla 40” monterad så att jag avslappnat ser mitt i TVn utan att nacken är konstigt vriden, som på bilden två inlägg upp. Det fungerar perfekt.

Sugen på mer innecykling trots våren runt hörnet?

Cykeltävlingarna lyser ju med sin frånvaro i dessa virustider men vill man tävla går det alltså inomhus och helt själv.

Varje onsdag 19:00 (herrar) och 19:05 ( damer) fram till slutet maj kör vi onsdagar Swedish Zwift Racing Cup by SZR.

Swedish Zwift Racing Cup by SZR! Så heter den helt nya tävlingsserien för elit- såväl som motionscyklister som går mellan 25:e mars och 27:e maj 2020 på den virtuella träningsplattformen Zwift. 10 deltävlingar körs på de vackraste och mest utmanande banorna i Zwift-världen varav de åtta bästa räknas i en totalställning.
Racen kommer livestreamas och kommenteras av Martin Björgvik och Karl Tiselius. Båda två väldigt rutinerade zwiftare. Martin är grundare av SZR och är Karl head coach och ”Directeur sportif” i svenska Team SZ som är ett av de absolut bästa tävlings-teamen world wide!

Swedish Zwift Racing Cup by SZR presenteras av Aktivitus Testklinik & Coaching som i samarbete med Gran Canaria Tursim sponsrar cupen med presentkort på valfria tjänster hos Aktivitus samt en komplett cykelträningsresa till Gran Canaria vintern 2021 värd 15 990:-

Wahoo och Maurten är cupens övriga partners och bidrar med träningsutrustning, till exempel en Wahoo KICKR värd 12 000:- , och energiprodukter till ett sammanlagt värde av 50 000:-

Bilagor

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
När fan drar ni igång? Är ju minst 2 månader kvar tills man kan köra lvg ute?
Senast jag postade i tråden var innan Coronan kom och drogs som en blöt filt över allt vad gruppträningar heter här i Oregon.
I veckan bet jag i det sura äpplet och skaffade en Kickr Core och ett Zwift konto för att muntra upp i den beordrade hemmakarantänen. Fungerade imponerande smidigt. I med hojen, upp med paddan och bara köra. Kickr skickar effekt och kadens och mitt Garminband klarar blåtand. Började med Zwift101-programmet för att komma igång (tröskel idag som nog inte riktigt var ägnat åt en som cyklar regelbundet).
Åker under svensk flagg och kör gärna ett av SZR-racen om det passar med nio timmars tidsskillnad.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Jag slängde på en gammal DA 11-21 kassett, som jag blivit för klen för att använda i verkligheten, på min nya Wahoo Kickr. Är det korrekt att anta att kassettvalet är helt oviktigt, eftersom det ändå är trainern som justerar motståndet?

Mike å

Aktiv medlem
Bara om du kör i ERG läge t.ex. i en workout.
Om du kör ett race eller frikör är det mer som på riktigt och alpe de zwift kan bli en utmaning med 11-21 om du har trainer difficulty på 100%.

Masjevel

Aktiv medlem
Jag slängde på en gammal DA 11-21 kassett, som jag blivit för klen för att använda i verkligheten, på min nya Wahoo Kickr. Är det korrekt att anta att kassettvalet är helt oviktigt, eftersom det ändå är trainern som justerar motståndet?
Kassettvalet är oviktigt när du kör i ERG mode och kan göras mindre viktigt även utanför ERG mode.
Sänk trainer difficulty så slipper du växla så mycket när du inte kör ERG mode. Trainer difficulty är ofta missförstått.
Läs mer här: Trainer difficulty

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Kassettvalet är oviktigt när du kör i ERG mode och kan göras mindre viktigt även utanför ERG mode.
Sänk trainer difficulty så slipper du växla så mycket när du inte kör ERG mode. Trainer difficulty är ofta missförstått.
Läs mer här: Trainer difficulty
Tack den länkade artikeln gav en utmärkt förklaring. Jag skall laborera med att dra ner på "Difficulty".

gandhi

Aktiv medlem
Skrev upp mig på Haute Route. Körde etapp 1 (tre systrar) idag på morgonen. 47 km 897 höjdmeter. Rätt slitigt. Imorgon blir det Alpe du Zwift med 1100 höjdmeter på 25 km. Men det är The Pretzel som skrämmer mig på söndag...

dantor

Medlem
Skrev upp mig på Haute Route. Körde etapp 1 (tre systrar) idag på morgonen. 47 km 897 höjdmeter. Rätt slitigt. Imorgon blir det Alpe du Zwift med 1100 höjdmeter på 25 km. Men det är The Pretzel som skrämmer mig på söndag...
Samma här. Första loppet för min del, hade nog bort spara lite krafter till andra halvan. Småbarnsförälder och februari - gör ju inte gott för träningen direkt. Nåja, första hindren avklarade, förhandlingar med familjen och etapp 1. Morgondagen bör väl bli överkomlig, men söndag.... Vore kul med en virtuell Haute Route-tröja också.

j12d342

Medlem
Tack den länkade artikeln gav en utmärkt förklaring. Jag skall laborera med att dra ner på "Difficulty".
Jag fattar fortfarande inte😋
Har "alltid" kör på fullt, vad blir skillnaden förutom att jag behöver växla mindre om jag sättet tex 50%? Känns det lättare, nä watten är samma, fattar inte.
Kommer jag kunna hänga med dårarna i nerförsbacke med 50% för där tycker jag att jag alltid blir ifrån åkt😁

Jajjas

Medlem
Har "alltid" kör på fullt, vad blir skillnaden förutom att jag behöver växla mindre om jag sättet tex 50%? Känns det lättare, nä watten är samma, fattar inte.
Kommer jag kunna hänga med dårarna i nerförsbacke med 50% för där tycker jag att jag alltid blir ifrån åkt😁
Drar du ner till 0 så får du en "dumtrainer". Din avatar i spelet rör sig fortfarande långsammare uppför än på Platten givet att du håller samma effekt.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Drar du ner till 0 så får du en "dumtrainer". Din avatar i spelet rör sig fortfarande långsammare uppför än på Platten givet att du håller samma effekt.
Är inte poängen snarare att "den rör sig långsammare uppför och du slipper växla"?
Automatlåda måste klassas som "smarttrainer" om något.

Senast ändrad:

Edegrd

Ny medlem
Difficulty har enbart att göra med vilken växel du behöver använda för att uppnå en viss watt i uppför och nerförsbacke.

100% = du måste ha låg växel precis som i verkligheten när du kör uppför en brant backe.
50% = nu behöver du ha en högre växel för att uppnå samma watt, för backen är nu bara hälften så brant för trainern.
0% = backen är nu i princip ingen backe längre utan trainern tycker allt är plan mark.

Samma sak gäller utför fast tvärtom med växlarna.
100% = brant nedför, behövs hög växel.
50% = inte lika brant utför, du behöver ha lättare växel för att producera samma watt.

I spelet rör din avatar sig efter hur många watt du producerar. Om du behöver använda 200w för att ta dig uppför en backe på 2 minuter, så spelar det ingen roll vilken Difficulty du har. Om du producerar dina 200w kommer du varje gång få samma tid. Skillnaden är bara vilken växel du behöver använda för att producera watten.

Gustaf621

Ny medlem
hej! Är ska snart starta mitt zwiftande men jag behöver hjälp med den sista detaljen! Vad ska ha för plattform? Hade varit trevligt med android ( nvidia shield) men hittar inget vettigt hur det funkar. Eller ska man köra Apple TV4. Någon som har kört på shielden?

jonte987

Aktiv medlem
hej! Är ska snart starta mitt zwiftande men jag behöver hjälp med den sista detaljen! Vad ska ha för plattform? Hade varit trevligt med android ( nvidia shield) men hittar inget vettigt hur det funkar. Eller ska man köra Apple TV4. Någon som har kört på shielden?
Funkar bara på utvalda Android device. Hjälper inte att side loada heller. Kan säkert variera från build till build men jag fick det inte alls att funka.
Windows appen verkar helt rutten också men funkar. I alla fall så länge man är påloggad som admin.
Jag har inte själv testat på atv4 men det är nog det man ska satsa på. Eller trainerroad....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer