Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

rödblå

Aktiv medlem
Använder ni pulsband? Jag skaffade ett nyligen för att använda med Zwift. Ångrar mig nu i efterhand. Tycker informationen påverkade mig negativt. Höll tillbaka ibland när pulsen blev "för hög" när jag vanligen skulle ha fortsatt nöta på i samma watt. Kändes mest stressigt, föredrar att cykla endast utefter effekt och känsla i kropp och flås.

uandt

Aktiv medlem
Du måste ha pulsband när du rejsar så bara därför. Sen, i alla fall för mig, säger pulsbandet till innan benen att nu börjar jag bli trött. Kör jag en varvad bana och hamnar typ 7 slag under maxpuls i jobbiga backen vet jag att jag kommer få det väldigt svårt hänga med nästa varv

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Efter några fler försök med Swiftrace, framtvingat av att skogsbränderna temporärt uteslöt cykling utomhus, har jag ändrat uppfattning. När man väl fattat startbeteendet med tokkörning i några minuter och inställning av difficulty för att minimera växlandet är det ett utmärkt sätt att lura sig själv att ta i som jag annars bara är kapabel att göra när jag cyklar i grupp på riktigt.
Ett annat bra tips jag fick är att laborera med (öka) vikten så att man slipper hamna i A, för där rycker de isär fältet och hänger av mig. Att tampas i täten i B är bättre för motivationen.
Det enda som återstår är att komma på hur man står ut längre än en timme inomhus, så att även helgernas långturer kan ersättas vid behov.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det enda som återstår är att komma på hur man står ut längre än en timme inomhus, så att även helgernas långturer kan ersättas vid behov.
Titta på film under tiden. Eller naturdokumentärer på SVT play.

Visste du att så kallade rådjursstigar är gjorda av andra djur? Rådjuren är små och dom helst går där andra redan trampat rent och fint. Sagt i naturdokumentär jag såg nyligen.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Det som fungerade för mig i vintras var att sätta ett nytt distansmål varje gång typ 40km, 50km, 60km... Jag klarade tillslut 100km på drygt 3timmar. Bulla upp med lite mer att äta o dricka än på ett vanligt långpass ute. Ibland kollade jag på nåt långlopp från start till mål för att ha nåt som referens.
Fläkt är såklart ett måste men det antar jag att du redan har.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Käk och fläkt har jag koll på. Det är kikandet på avatarer på en skärm jag inte tilltalas av. Kommer att se mig om efter lämpliga cykellopp som inspiration.

fhloston

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Käk och fläkt har jag koll på. Det är kikandet på avatarer på en skärm jag inte tilltalas av. Kommer att se mig om efter lämpliga cykellopp som inspiration.
Jag är också ny på zwift, tidigare har jag bara kollat på staplar i gamla Tacx appen. Jag testar också nya Tacx appen. Initialt är jag måttligt road av att zwifts avatarer och klämkäcka påhejande.
Jag tror att jag föredrar tacx staplar, eller inspelade filmer. Stapelcykling längre än 40 minuter, sker då med någon film eller serie. Jag har en månad gratis zwift kvar, så jag kanske börjar gilla det..

Jajjas

Aktiv medlem
I det fall man fettar på sig måste det väl ändå vara ok? Trots allt är det hela i slutändan bara på låtsas.
Det är inte riktigt på låtsats längre. Finns nationella mästerskap och andra tävlingar med riktiga prispengar. Om du då viktdopar dig för att hamna först i B istället för sist i A så spelar det roll. Tror iofs inte att det finns B-race med prispengar men du fattar.

j12d342

Medlem
Med mina nya Tacx Neo får jag ingen "stapeldiagram" symbol vänster om mitt namn.
Med wahoo kickr fanns det en liten symbol där och jag fick för mig att det betyder att du har en kontrollbar trainer?
Sen undrar jag varför man inte kan kalibrera Tacx:en verken i deras app eller Zwift.

Jajjas

Aktiv medlem
Med mina nya Tacx Neo får jag ingen "stapeldiagram" symbol vänster om mitt namn.
Med wahoo kickr fanns det en liten symbol där och jag fick för mig att det betyder att du har en kontrollbar trainer?
Sen undrar jag varför man inte kan kalibrera Tacx:en verken i deras app eller Zwift.
Staplarna får man när man kör en workout.

Eapea

Aktiv medlem
I det fall man fettar på sig måste det väl ändå vara ok? Trots allt är det hela i slutändan bara på låtsas.
Det är ändå på Zwiftpower som resultatet bestäms (Du diskas om du håller på och ändrar vikt) Vad som händer på Zwift "live" är irrelevant. Att lägga på digital vikt för att kunna vara med och tampas i täten i en lägre klass är i min värld fulare än att dra av vikt för att kunna tampas i A-klass. I A är nivåskillnaden ändå så hög. Och om någon ska vara med och vinna lopp där kan det krävas invägning och dubbelmätning ändå.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Det är ändå på Zwiftpower som resultatet bestäms (Du diskas om du håller på och ändrar vikt) Vad som händer på Zwift "live" är irrelevant. Att lägga på digital vikt för att kunna vara med och tampas i täten i en lägre klass är i min värld fulare än att dra av vikt för att kunna tampas i A-klass. I A är nivåskillnaden ändå så hög. Och om någon ska vara med och vinna lopp där kan det krävas invägning och dubbelmätning ändå.
Diskning spelar för guds skull ingen roll - det är väl inte så att de lyfter av dig? ;-). Poängen är att du får ett kul pass som ger motivation för stunden. Ingen vettig människa kan väl bry sig om resultat eller rankning av låtsascykling?

Matthew

Medlem
Lånar tråden. Jag tänker börja med zwift nu under vintern. Tänkte köpa mig en elite suito men hade lite funderingar med uppkoppling till zwift. Jag har ett pulsband med ant+ men tänkte köra bluetooth från trainern till datorn. Hur fungerar det? Kopplas mitt pulsband ihop med trainern och sedan skickas allt ifrån trainern till pc via bluetooth eller måste jag ha ANT+ på PC?

Eapea

Aktiv medlem
Diskning spelar för guds skull ingen roll - det är väl inte så att de lyfter av dig? ;-). Poängen är att du får ett kul pass som ger motivation för stunden. Ingen vettig människa kan väl bry sig om resultat eller rankning av låtsascykling?
För andra är tävlingsmomentet, ligor, ranking och någorlunda fair-play mer motiverande än bara "ett kul pass för stunden". Precis som vanliga hederliga fusk i tv/data-spel så är det vissa som attraheras av det och andra inte. Kul för stunden men nää. Det är ingen skillnad att fuska i Fifa/Warcraft/annat spel eller fuska i Zwift. Eller kanske lite värre i Zwift då det ligger mer än bara fingerfärdighet bakom. Även svett.

Och nej, för måååååånga är inte Zwift låtsascykling. Varken för de som gör det för tävling på hög nivå, för grym träning, för att mäta sig med konkurrenter eller för de som primärt cyklar inne. Året runt.

jonte987

Aktiv medlem
Lånar tråden. Jag tänker börja med zwift nu under vintern. Tänkte köpa mig en elite suito men hade lite funderingar med uppkoppling till zwift. Jag har ett pulsband med ant+ men tänkte köra bluetooth från trainern till datorn. Hur fungerar det? Kopplas mitt pulsband ihop med trainern och sedan skickas allt ifrån trainern till pc via bluetooth eller måste jag ha ANT+ på PC?
Har du android så kan du koppla det via companion appen

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
För andra är tävlingsmomentet, ligor, ranking och någorlunda fair-play mer motiverande än bara "ett kul pass för stunden". Precis som vanliga hederliga fusk i tv/data-spel så är det vissa som attraheras av det och andra inte. Kul för stunden men nää. Det är ingen skillnad att fuska i Fifa/Warcraft/annat spel eller fuska i Zwift. Eller kanske lite värre i Zwift då det ligger mer än bara fingerfärdighet bakom. Även svett.

Och nej, för måååååånga är inte Zwift låtsascykling. Varken för de som gör det för tävling på hög nivå, för grym träning, för att mäta sig med konkurrenter eller för de som primärt cyklar inne. Året runt.
Naturligtvis är fusk i Zwift för de som tävlar på riktigt inte ok och därför kör de invägning etc. för riktiga tävlingar.
Att göra sina resultat sämre genom att sänka sin effekt/kilo genom att öka vikten är något helt annat, nämligen att jag framstår som sämre på Zwift än jag är i verkligheten och andra ges chansen att glädjas åt sin framgång. Det må vara missvisande, men knappast "fusk".

Poxeman

Medlem
Naturligtvis är fusk i Zwift för de som tävlar på riktigt inte ok och därför kör de invägning etc. för riktiga tävlingar.
Att göra sina resultat sämre genom att sänka sin effekt/kilo genom att öka vikten är något helt annat, nämligen att jag framstår som sämre på Zwift än jag är i verkligheten och andra ges chansen att glädjas åt sin framgång. Det må vara missvisande, men knappast "fusk".
Fusk kanske inte är rätt ord men om du börjar labba med vikten så blir det ju någon annan som får den rollen du hade innan, börjar de också labba så är det inte så långt kvar tills du blir avhängd i B istället.

Eapea

Aktiv medlem
Om det bara handlade om att du ville bli sämre och få det svårare att konkurrera hade det ju inte kunnat ses som "fusk". Men nu är det ju enbart för att du inte vill gå upp en klass och få kämpa lite utan stanna kvar i en lägre klass och kunna vinna (mot de som kämpar sig uppåt i kategorierna).
Jag kan lova dig att de tappra krigare som kommer efter dig på pallen i B-klass ser det som ganska trist/fusk om de visste att du egentligen var en A-klass cyklist men som adderat lite vikt digitalt. Eftersom zwift är platt för det mesta spelar inte w/kg så stor roll heller.. Oerhört vinklat mot att tyngre cyklister ska få det lättare. För en 60kg-cyklist är det ganska svettigt att hänga med på Crit-City kan jag tro

Lindahl195

Aktiv medlem
Någon som testar chromecast ultra mdf swift?

Har idag en samsung galaxy tab s6 som jag zwiftar på. Har en gammal "dumtv" jag castar till genom en chromecast.

MEN eftersom det inte finns någon som har en gnutta gott att säga (inklusive mig) om den där förbannade jävla chromecasten som hänger sig, inte connectar, tappar connecten eller laggar något så bedrövligt, så ståe jag i valet att köpa en ny smart-tv att casta till, alternativt en chromecast ultra.

Någon som vet om den fungerar bättre? Har svårt att tro det med tanke på deras tidigare skit-produkt dock...

Lingon

Aktiv medlem
Fast om nån tror att det innebär någon slags prestige att vinna i B-klass, är det ju bara synd om dom själva. 😂😂😂

uandt

Aktiv medlem
Är väl lika lite prestige vinna B-klassen som A+ klassen? Vinner du där är chansen stor att de enda du gjort är spöat någon gammal gubbe/tant som är dubbelt så gammal som du. Vad är prestigen i det? Av den svenska zwift-eliten, som internationellt står sig rätt bra och som ganska odiskutabelt alla är duktiga cyklister, Var det någon som kravlade in sig på top-10 nu is SM? Johan Norén som kom 10'a i ITT kanske men var det någon annan?

Eapea

Aktiv medlem
Är väl lika lite prestige vinna B-klassen som A+ klassen? Vinner du där är chansen stor att de enda du gjort är spöat någon gammal gubbe/tant som är dubbelt så gammal som du. Vad är prestigen i det? Av den svenska zwift-eliten, som internationellt står sig rätt bra och som ganska odiskutabelt alla är duktiga cyklister, Var det någon som kravlade in sig på top-10 nu is SM? Johan Norén som kom 10'a i ITT kanske men var det någon annan?
Att vinna ett tufft race i A-klass i Zwift kan i min värld innebära precis lika mycket eller lite prestige som ett race i Elit utomhus. B-D-klass blir mer som Senior-Master då det (åtminstone i Sverige) inte finns någon ordning på vilka som kör vad eller något system för att flyttas upp i klass.

Att den svenska Zwift-eliten inte placerar sig i miserabla förhållanden i ett sjukt tufft SM säger ju inte så mycket, eller tempot som just kräver tempoträning. Inte zwift-träning. De är just Zwift-elit. Precis som att den svenska ute-eliten får stryk när de provar på Zwift.

Larsén har ju börjat Zwifta rätt friskt nu, så det är kul att se.

uandt

Aktiv medlem
Jag håller med dig och det är väl det som är min poäng. Att värdet av att vinna är högst subjektivt och att det är upp till individen att bestämma vad som känns viktigt med zwiftandet. Eftersom det är ett spel så tror jag definitivt att det är roligare att vara kung i en klass lägre istället för en sopa i ens "riktiga" klass. Jag förstår varför folk gör det. Ur träningsssynpunkt är det dock ganska obegripligt eftersom det är svårt för mig förstå vad som då kan få dessa människa att motivera sig till att bli bättre men det är ju en annan historia

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Förvånansvärt lång och infekterad diskussion. Lösningen får bli att hoppa av racen före målgång. Då uppnår jag det jag vill och de som bryr sig om Zwiftresultat lämnas opåverkade. Lyckligtvis har vi fått några veckors fint senhöstväder, så inomhuscykling har kunnat hållas på stången längre än vanligt i år.

Eapea

Aktiv medlem
Förvånansvärt lång och infekterad diskussion. Lösningen får bli att hoppa av racen före målgång. Då uppnår jag det jag vill och de som bryr sig om Zwiftresultat lämnas opåverkade. Lyckligtvis har vi fått några veckors fint senhöstväder, så inomhuscykling har kunnat hållas på stången längre än vanligt i år.
Jag tror att så länge du inte sticker iväg på utbrytningar eller typ Är en av få B-cyklister som lyckas hänga med A-klungan så är det ingen som bryr sig eller kommer märka något.
Irritation uppstår nog mest om du påverkar hur andra behöver köra. Typ "oj fan, Daddy D lyckas hänga med A gänget där framme, nu måste jag fan bomba för att gå med jag också..". Så länge du bara är en i mängden är det ju skit samma.

Edit: och givetvis inte använda Zwiftpower då det ju ändå inte är för dig. Men det gör du säkert inte ändå får vi utgå från

Senast ändrad:

joakimy

Ny medlem
Behöver hjälp!

Precis köpt en Tacx Vortex Smart men när jag kört ner Zwift appen och ska koppla ihop enheten så hittar inte appen någon enhet, vad ska/kan man göra? :)

jonte987

Aktiv medlem
Någon som har lyckats installera på shield eller chromecast google tv? Det funkar inte för mig och inte eller att sideloadad på en annan ikke supportad tablet. Zwift verkar bara finnas på en architecture så jag hade trott att det är därför om det inte vore för att nätet är fullt av folk som säger att det går.

superdea

Aktiv medlem
Om det bara handlade om att du ville bli sämre och få det svårare att konkurrera hade det ju inte kunnat ses som "fusk". Men nu är det ju enbart för att du inte vill gå upp en klass och få kämpa lite utan stanna kvar i en lägre klass och kunna vinna (mot de som kämpar sig uppåt i kategorierna).
Jag kan lova dig att de tappra krigare som kommer efter dig på pallen i B-klass ser det som ganska trist/fusk om de visste att du egentligen var en A-klass cyklist men som adderat lite vikt digitalt. Eftersom zwift är platt för det mesta spelar inte w/kg så stor roll heller.. Oerhört vinklat mot att tyngre cyklister ska få det lättare. För en 60kg-cyklist är det ganska svettigt att hänga med på Crit-City kan jag tro
Kände precis tvärtom när jag körde crit city 12 varv i fredags. Råkade av misstag/ovana anmäla mig till A-klass, har Ftp kring 3,8w/kg. Blev avhängd efter 3 varv men hade absolut högsta snittwatten i hela startfältet, iaf när jag kollade zwiftpower. Väga 94-96kg var inte nån fördel, näst tyngsta vägde 85 och kom rätt långt bak han med...

Eapea

Aktiv medlem
Kände precis tvärtom när jag körde crit city 12 varv i fredags. Råkade av misstag/ovana anmäla mig till A-klass, har Ftp kring 3,8w/kg. Blev avhängd efter 3 varv men hade absolut högsta snittwatten i hela startfältet, iaf när jag kollade zwiftpower. Väga 94-96kg var inte nån fördel, näst tyngsta vägde 85 och kom rätt långt bak han med...
Kan ju inte säga att jag har så mycket egna erfarenheter men när folk har testat så är det vad de kommer fram till. Samt att det ju stämmer med verkligheten och Newton också.

#2: YOU’RE A LIGHTER RIDER ON FLAT TERRAIN
Watts per kilogram is a good pace metric for climbs, where gravity is the main thing slowing you down. But pure wattage is a better metric for flat roads because once you get moving on the flat your speed is mostly determined by wind resistance and your wattage.

Because of this, when we take drafting out of the equation on a flat course, a heavier rider will always be faster than a light rider when both are doing the same w/kg–because the heavier rider is putting out more watts. This is true outdoors as well.

Example from kreuzotter.de: a 60kg rider and a 80kg rider both hold 4w/kg on flat ground. How fast are they traveling?

• 60kg rider holding 240 watts travels at 37kph
  • 80kg rider holding 320 watts travels at 39.5kph
The 60kg rider would need to hold 288 watts (4.8w/kg) in order to keep up with the 80kg rider, if drafting isn’t taken into the equation.

Eapea

Aktiv medlem
Gör zwift skillnad på aerodynamik stor vs liten datagubbe?
mmm men bara sett till längd... jag som är 193cm tappar 10W mot en som är 178cm på watt runt 200-250..
15cm gör ca 1min skillnad på en timmes platt cykling. Tjocklek spelar nog inte in tror jag även fast jag tycker att min ytterst spinkiga kropp borde kompensera en del för min längd.
Lite som en aero-ram jämfört med gamla runda rör...

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
mmm men bara sett till längd... jag som är 193cm tappar 10W mot en som är 178cm på watt runt 200-250..
15cm gör ca 1min skillnad på en timmes platt cykling. Tjocklek spelar nog inte in tror jag även fast jag tycker att min ytterst spinkiga kropp borde kompensera en del för min längd.
Lite som en aero-ram jämfört med gamla runda rör...
Om man är rundare är man mer droppformad och därmed mer aerodynamisk. 🙂

rödblå

Aktiv medlem
Jag är tyngre och märker att jag är stark på platt terräng samt i nedförsbackarna. Kan det vara värt att kompensera för detta genom att välja cykel/hjul för klättring trots att det inte är så många hundra meters klättring? Eller är det smartare att satsa på det man redan är bra på?

skier

Aktiv medlem
En riktig nybörjarfråga: Min Elite Direto XR funkar fint i ERG mode men när jag försöker cykla utan ERG mode så upplever jag växlarna som för lätta, så min tyngsta växel räcker bara till typ 350w på 90 kadens. Går det att ställa in i Zwift nånstans eller är det på trainerns egen app man får göra det?

Som sagt inget problem i ERG mode där den kan lasta på mer motstånd än jag klarar att trampa runt.

Eapea

Aktiv medlem
Jag är tyngre och märker att jag är stark på platt terräng samt i nedförsbackarna. Kan det vara värt att kompensera för detta genom att välja cykel/hjul för klättring trots att det inte är så många hundra meters klättring? Eller är det smartare att satsa på det man redan är bra på?
Hjulen gör ju lite mer skillnad än ramarna men det är ju ändå så otroligt lite som skiljer mellan redan "ok" grejer. Jag som inte Levlat upp så långt kör med 808 på jämt och ständigt. Jämfört med Enve 3.4 som är typ de bästa klättrarhjulen tappar jag ≈11sek uppför Alpen.. Så länge det inte är en ren Alp-klättrartävling eller något som är platt för att sedan avsluta med en rejäl jäkla backe så är nog aerodynamik att föredra.

Eapea

Aktiv medlem
En riktig nybörjarfråga: Min Elite Direto XR funkar fint i ERG mode men när jag försöker cykla utan ERG mode så upplever jag växlarna som för lätta, så min tyngsta växel räcker bara till typ 350w på 90 kadens. Går det att ställa in i Zwift nånstans eller är det på trainerns egen app man får göra det?

Som sagt inget problem i ERG mode där den kan lasta på mer motstånd än jag klarar att trampa runt.
vad har du för utväxling på cykeln?

Eapea

Aktiv medlem
50/34 fram och 11-32 bak
hmm märkligt. Men nej i Zwift kan du inte "lassa på mer motstånd". Så till exempel om du kör lägre utväxling så är det så i zwift med, du kan inte köra en virtuell kassett/klinga.
Det verkar ju vara en hel del som har liknande bekymmer tyvärr. Några olika lösningar verkar finnas men ingen allsmäktig vad jag kan se: (men hjul-diameter i Elite-app och koppla "rätt" Trainer i Ant+. Verkar finnas två alternativ)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer