Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

jonte987

Aktiv medlem
Difficulty gör väl delvis detta men problem om jag förstår är det rätt att eftersom den ändrar lutningen på backarna så blir det olika resultat beroende på uppför, nedför eller platt.

Det är lite för abstrakt för mig, tydligen så blir det svårare att trampa ut nedför med en lättare difficulty.
Borde inte hjälpa om man trampar ut på platten.

Allt förutsatt att det inte är nån issue med maskinen så klart.

skier

Aktiv medlem
hmm märkligt. Men nej i Zwift kan du inte "lassa på mer motstånd". Så till exempel om du kör lägre utväxling så är det så i zwift med, du kan inte köra en virtuell kassett/klinga.
Det verkar ju vara en hel del som har liknande bekymmer tyvärr. Några olika lösningar verkar finnas men ingen allsmäktig vad jag kan se: (men hjul-diameter i Elite-app och koppla "rätt" Trainer i Ant+. Verkar finnas två alternativ)

tackar för info! Det enda jag har hittat hittills är att i Zwift companion öka "incline" tills det blir lagom tungt, det funkar iaf till att köra lågkadensintervaller men jag vet inte om det påverkar nåt med hur fort jag cyklar jämfört med andra om jag t ex var med i en gruppcykling.

Eapea

Aktiv medlem
Difficulty gör väl delvis detta men problem om jag förstår är det rätt att eftersom den ändrar lutningen på backarna så blir det olika resultat beroende på uppför, nedför eller platt.

Det är lite för abstrakt för mig, tydligen så blir det svårare att trampa ut nedför med en lättare difficulty.

På platten ska det inte skilja något mellan 0%-100% Trainer difficulty men ja TD plattar ut backarna

skier

Aktiv medlem

Men vad är det för skillnad mellan trainer difficulty och incline då?
Jag är för gammal för det här...

Eapea

Aktiv medlem
Jag med. Minsta lilla att det är abstrakt så snurrar det i skallen...

Möjligen heter det incline in companion och difficulty i "spelet"?

Incline ändrar motståndet när du kör Workout.
TD handlar om att platta ut backar ute i zwift-världarna.

Workouts och vanligt zwiftande/tävlande är helt olika saker

skier

Aktiv medlem

Incline ändrar motståndet när du kör Workout.
TD handlar om att platta ut backar ute i zwift-världarna.

Workouts och vanligt zwiftande/tävlande är helt olika saker
aha, jag har bara kört workouts än så länge och lite lös uppvärmning, då funkar mao inte den lösningen om jag får för mig att vilja tävla. Jaja, inte hela världen, verkar vara Elite som inte riktigt är i synk med Zwift ang. hur fort svänghjulet borde snurra. Om jag ändrar hjulomkretsen på trainern till ett större värde så borde det ju ge tyngre växlar, undrar om det påverkar ngt annat tro?

bigmollo

Aktiv medlem
Incline är jättebra om man inte får ERG att funka i vissa träningsprogram. Jag hittade den funktionen förra året när jag hamnade i dödsspiral när jag körde 4x4 och 2x20. Så fort jag blev trött så klev ERG in och vred på mer motstånd för att jag hade för låg kadens eller hade tappat 10 watt. Till slut stod pedalerna still och jag ramlade av cykeln.

skier

Aktiv medlem
jo jag märkte det när jag körde zwifts ramptest som nåt av det första jag gjorde, när man blir trött och tappar lite kadens och trainern samtidigt höjer motståndet blir det plötsligt väldigt väldigt jobbigt... Annars är det väl mest på lågkadens-intervaller som de säger att man ska undvika ERG just för att slippa att trainern fortsätter höja motståndet.

jonte987

Aktiv medlem
Har inte märkt av nåt sånt i Trainerroad, bara att köra.
Kollar på Zwift nu bara för att min dotter har för sig att hon ska testa.

Kimkong

Medlem
Lite OT men; första säsongen inomhus för min del - jag får ont i röven inom en timme framför zwift. Samma cykel/sadel ute men aldrig haft problem med det förrän nu. Fuskar jag eller behövs ny sadel eller..

nieves

Aktiv medlem
Banor i Zwift, finns ju några roliga, vilka favoriter har ni som "bara" cyklar omkring?
Jag har testat Alpe du Zwift och vill gärna köra Ven-Top samt Four Horsemen men den sistnämnda är ganska lång ffa i tid.
Ni som cyklat Four Horsmen, tar ni pauser eller äter ni på hojen?
89km och 2200hm är ju inget man (jag) fixar under 5h så man får väl köpa en familjepizza och ett flak öl för att inte gå under.

uandt

Aktiv medlem
89km och 2200hm är ju inget man (jag) fixar under 5h så man får väl köpa en familjepizza och ett flak öl för att inte gå under.
Jag fatt inte vad du menar. det ska ju vara eländigt, annars räknas det inte. Idag cyklade jag London PRL FULL slingan och det var jättetråkigt. Annars, vill du sitta i ett garage i sthlm-området, kröka och köra zwift. då är jag på

nieves

Aktiv medlem
Jag fatt inte vad du menar. det ska ju vara eländigt, annars räknas det inte. Idag cyklade jag London PRL FULL slingan och det var jättetråkigt. Annars, vill du sitta i ett garage i sthlm-området, kröka och köra zwift. då är jag på
Haha, det är just det där med tråkigt. Jag får bygga ett fik bredvid hojen och kliva av och låtsas prata lite spanska med servitrisen🤪

jonte987

Aktiv medlem
Hur stor skillnad gör däck och tryck för kalibrering? Jag ska ha två cyklar till trainern och lyckades inte få tag i ett identiskt 26'' trainerdäck i pestens tid. Blir 1.35 och 1.25''.
Min gräns gick vid att köpa två nya....det jag redan har är nytt ifrån våras.
Några % ökat fel gör mig inget.

Räcker det att köra på ungefär samma tryck och se glad ut?

nieves

Aktiv medlem
Hur stor skillnad gör däck och tryck för kalibrering? Jag ska ha två cyklar till trainern och lyckades inte få tag i ett identiskt 26'' trainerdäck i pestens tid. Blir 1.35 och 1.25''.
Min gräns gick vid att köpa två nya....det jag redan har är nytt ifrån våras.
Några % ökat fel gör mig inget.

Räcker det att köra på ungefär samma tryck och se glad ut?
Det lär det göra, .10" är ju 2.5mm så det märks ju inte.

Eapea

Aktiv medlem
Banor i Zwift, finns ju några roliga, vilka favoriter har ni som "bara" cyklar omkring?
Jag har testat Alpe du Zwift och vill gärna köra Ven-Top samt Four Horsemen men den sistnämnda är ganska lång ffa i tid.
Ni som cyklat Four Horsmen, tar ni pauser eller äter ni på hojen?
Hade jag gjort något långpass på zwift hade jag nog försökt göra som utomhus. Klivit av cykeln någon gång, någon naturlig paus, kanske en längre fika (går ju slötrampa lite samtidigt om inte kroppen skaver), men också byta byxor hade varit vettigt. Jag tycker det brukar bli svettigt där nere då min fläkt bara blåser rakt i nyllet.
På just denna runda får du ju en naturlig typ 10-15min paus ner för Alpen men också en mindre paus nerför Zwift-berget.

Lillarcor

Ny medlem
Lite OT men; första säsongen inomhus för min del - jag får ont i röven inom en timme framför zwift. Samma cykel/sadel ute men aldrig haft problem med det förrän nu. Fuskar jag eller behövs ny sadel eller..

Belastningen på kroppen blir helt annorlunda inomhus. Dels eftersom du inte har någon rörelse i 30-50 km/h framåt, dels eftersom denna rörelse också innebär ett rejält luftmotstånd som "håller upp" kroppen, och dels eftersom cykeln nästan är helt statisk och du därmed inte kan använda cykelns rörelse i sidled vid varje tramptag.

En del kör med exakt samma setup inne som ute, för mig funkar inte detta utan jag kör med en stam som är ett par cm kortare samt bra mycket högre än på min utomhuscykel. Man kan även behöva testa att justera sadeln en 5-10 mm i längs- eller höjdled, än viktigare är kanske vinkeln på sadeln som kan behövas justeras något bakåt då en större del av belastningen hamnar på sadeln inomhus. Har du en riktigt hård sadel kan det även hjälpa med en med mer stoppning, och/eller ett par lyxigare byxor med rejäl padding.

Som någon sagt tidigare så kan värmen också göra det värre; jag kör alltid med ett underställslinne som fångar upp allt svett (och som också gör att det torkar bort snabbare via fläkt) innan det kan rinna ner i byxorna och sugas upp som en svamp av byxans padding. Kör jag mer än en timme brukar jag byta linnet eftersom det till slut blir helt mättat på svett.

nieves

Aktiv medlem
Cyklade 3h10m igår och frös som en hund (?) på slutet. Jag kör utan padding med vanliga adidasshorts och testade dubbla tröjor i merinoull. Allt blev dyngsurt, svetten rann ner i skorna. Efteråt ångrade jag att jag inte satt på bastun utan fick stå i duschen i drygt 30 minuter för att bli varm igen.

Sittställningen är ett stort problem, jag borde inte ha besvär efter en 3h stint men sista biten blev riktigt tuff på kroppen. Det var så illa att jag funderar på att cykla med randohojen istf racern då allt kändes obekvämt. Fläkt måste jag ha till nästa "långpass", även en annan sadel, tur att jag har ett gäng.

Testade med handskar men dom åkte av efter första timmen trots att jag haft dom i +5000 km utomhus. Jag verkar trivas bäst med en handduk på styret istället som kan formas efter behov mot svett och ömma punkter.

Cykeln är så statisk på trainer och att stå och trampa känns konstigt. Men alla pass under 2h har fungerat bra så det är väl bara att vänja sig långsamt både kroppsligt och mentalt. Att ändra styrstam kanske är bra, jag ska börja tänka på det nästa gång. Körde med tempopinnar i början och kom på att det kändes bra att ha händerna i armskålarna vilket indikerar att jag nog borde ha närmare till hoodsen samt högre upp.
Det hela slutar väl med att man köper en sån där trainercykel där allt kan ställas in efter behov. Alldeles för dyra bara och trainers är inte gratis heller.

jonte987

Aktiv medlem
Ni som cyklar så länge borde testa rocker som jag skrev. Det ska väl motverka några av de problemen

Eapea

Aktiv medlem
Cyklade 3h10m igår och frös som en hund (?) på slutet. Jag kör utan padding med vanliga adidasshorts och testade dubbla tröjor i merinoull. Allt blev dyngsurt, svetten rann ner i skorna. Efteråt ångrade jag att jag inte satt på bastun utan fick stå i duschen i drygt 30 minuter för att bli varm igen.

Sittställningen är ett stort problem, jag borde inte ha besvär efter en 3h stint men sista biten blev riktigt tuff på kroppen. Det var så illa att jag funderar på att cykla med randohojen istf racern då allt kändes obekvämt. Fläkt måste jag ha till nästa "långpass", även en annan sadel, tur att jag har ett gäng.

Testade med handskar men dom åkte av efter första timmen trots att jag haft dom i +5000 km utomhus. Jag verkar trivas bäst med en handduk på styret istället som kan formas efter behov mot svett och ömma punkter.

Cykeln är så statisk på trainer och att stå och trampa känns konstigt. Men alla pass under 2h har fungerat bra så det är väl bara att vänja sig långsamt både kroppsligt och mentalt. Att ändra styrstam kanske är bra, jag ska börja tänka på det nästa gång. Körde med tempopinnar i början och kom på att det kändes bra att ha händerna i armskålarna vilket indikerar att jag nog borde ha närmare till hoodsen samt högre upp.
Det hela slutar väl med att man köper en sån där trainercykel där allt kan ställas in efter behov. Alldeles för dyra bara och trainers är inte gratis heller.

Vad hade du för förutsättningar om du dels frös, körde dubbla tröjor, samt svettades? Körde du i kallt utrymme utan fläkt? Och varför adidasshorts och inte cykelbyxor?

Absolut stor handduk på styret. (åtminstone för mig med alu-styre som annars äts upp av svett)

nieves

Aktiv medlem
Vad hade du för förutsättningar om du dels frös, körde dubbla tröjor, samt svettades? Körde du i kallt utrymme utan fläkt? Och varför adidasshorts och inte cykelbyxor?

Absolut stor handduk på styret. (åtminstone för mig med alu-styre som annars äts upp av svett)
Kallt utan fläkt eller rättare sagt med vädring via balkongdörr. Jobbat 3x 12h pass också i helgen så det var inte helt optimalt men det var det fönstret i fritid jag hade.
Nästa gång blir det fläkt, 1 tröja med ombyte vid sidan av. Jag har sällan cykelbyxor idag, dom stjälper mer än hjälper på långpass ffa på randohojen utomhus.
300-400km utan cykelbyxor går kanonbra med byxor så får jag ont i sittbenen.
Det enda jag har är Assoskräm mot skav när det är varmt och man svettas.

Men det är en mer upprätt ställning och en Ideale-sadel ngt som jag inte har på racern.

moros

Aktiv medlem
Vad använder de för navigeringssystem i Zwift? Galileo eller? Kass mottagning där ute på öarna? 🤔
Screenshot_20201229-221555_Strava.jpg

uandt

Aktiv medlem
Vad använder de för navigeringssystem i Zwift?
Orginal banan i Zwift matchar Teanu ön ganska bra. På den tiden fanns inte "virtual ride" i strava så vettigt val att låta folk cykla runt på en obebodd ö. Tycker du det är jobbigt att hamna i vattnet så cykla bara watopia pretzeln så blir det bra.

Spacekitty

Aktiv medlem

moros

Aktiv medlem
Orginal banan i Zwift matchar Teanu ön ganska bra. På den tiden fanns inte "virtual ride" i strava så vettigt val att låta folk cykla runt på en obebodd ö. Tycker du det är jobbigt att hamna i vattnet så cykla bara watopia pretzeln så blir det bra.
Haha nej jag var ganska torr om fötterna så det skall nog gå bra. Ny på den här grejen med Zwift och de andra rundorna i Watopia hade varit på land eller i London eller Frankrike.

Är nu förbi min gratisperiod och tänkte jag skulle använde de sista kilometerna för att testa Pace Partner. Noterade att efter mina 15km hade tickat ner så fick man tydligen fortsätta hur länge som helst. Jag hann köra vidare till 32 km innan jag var tvungen att bryta.

jonte987

Aktiv medlem
Haha nej jag var ganska torr om fötterna så det skall nog gå bra. Ny på den här grejen med Zwift och de andra rundorna i Watopia hade varit på land eller i London eller Frankrike.

Är nu förbi min gratisperiod och tänkte jag skulle använde de sista kilometerna för att testa Pace Partner. Noterade att efter mina 15km hade tickat ner så fick man tydligen fortsätta hur länge som helst. Jag hann köra vidare till 32 km innan jag var tvungen att bryta.
Man får slutföra passet efter gratis är slut? Det antecknar i så fall snålklubben.

moros

Aktiv medlem
Belastningen på kroppen blir helt annorlunda inomhus. Dels eftersom du inte har någon rörelse i 30-50 km/h framåt, dels eftersom denna rörelse också innebär ett rejält luftmotstånd som "håller upp" kroppen, och dels eftersom cykeln nästan är helt statisk och du därmed inte kan använda cykelns rörelse i sidled vid varje tramptag.

En del kör med exakt samma setup inne som ute, för mig funkar inte detta utan jag kör med en stam som är ett par cm kortare samt bra mycket högre än på min utomhuscykel. Man kan även behöva testa att justera sadeln en 5-10 mm i längs- eller höjdled, än viktigare är kanske vinkeln på sadeln som kan behövas justeras något bakåt då en större del av belastningen hamnar på sadeln inomhus. Har du en riktigt hård sadel kan det även hjälpa med en med mer stoppning, och/eller ett par lyxigare byxor med rejäl padding.

Som någon sagt tidigare så kan värmen också göra det värre; jag kör alltid med ett underställslinne som fångar upp allt svett (och som också gör att det torkar bort snabbare via fläkt) innan det kan rinna ner i byxorna och sugas upp som en svamp av byxans padding. Kör jag mer än en timme brukar jag byta linnet eftersom det till slut blir helt mättat på svett.
Ny på det här med inomhuscykling, många bra tips här. Tänkte att det bara var att slänga cykeln på trainern och tuta och köra. Men märkte ganska snabbt flera av sakerna som nämns här. Jag är ingen landsvägcyklist och tränar eller cyklar inte strukturerat men ett antal timmar kan jag sitta i sadeln. Märkte att redan efter 45-60 min kändes kroppen knas inomhus. Både att sitta men även domningar i händerna vilket jag inte har problem med annars

Bra förklaringar till varför man kanske hamnar fel utan "fart" eller en cykel som rör sig. Bytte sadel igår till orginalsadeln den med längre räls som gjorde att jag kom längre fram, det verkade hjälpa. Har en sadelstolpe utan offset på andra cykeln som jag skall testa med "rätt" sadel.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör på gammal mtb och har satt på original styre och barends. Känns konstigt med brett styre och trainer... Hade gärna haft en längre stam än 100mm också.

moros

Aktiv medlem
Man får slutföra passet efter gratis är slut? Det antecknar i så fall snålklubben.
Japp. Jag tänkte lite som Kramer när han hjälper Jerry handla bil, jag kör tills den går ner på noll och ser vad som händer.

När jag kört mina kvarstående 14-15 km så fick jag frågan om jag ville aktivera (tror jag) då valde jag "Later" och då tuffade det på . Noterade inte om någon funktionalitet försvann. Nu körde jag fritt med Pace Partner, kanske skillnad om man kör ett pass? Jag cyklade tills jag inte ville mer, sparade som vanligt och all data kom med.

jonte987

Aktiv medlem
Japp. Jag tänkte lite som Kramer när han hjälper Jerry handla bil, jag kör tills den går ner på noll och ser vad som händer.

När jag kört mina kvarstående 14-15 km så fick jag frågan om jag ville aktivera (tror jag) då valde jag "Later" och då tuffade det på . Noterade inte om någon funktionalitet försvann. Nu körde jag fritt med Pace Partner, kanske skillnad om man kör ett pass? Jag cyklade tills jag inte ville mer, sparade som vanligt och all data kom med.
Vi får se det som en utmaning. Kanske kan man campa bredvid trainern och köra rapha500 nästa år.

jonte987

Aktiv medlem
Nån som vet om en dyrare trainer klarar lägre watt på given utväxling än en kickr Snap? Jag förstår inte riktigt mekaniken men på Snap måste man ner ordentligt i utväxling på låga watt och flickans cykel kommer inte ner tillräckligt för 35watt med 34-32 och 26'' hjul där bak.

Inser att inte så många testat så låg effekt men kan ni köra typ 70 stabilt på stora klingan? Om det finns nån som kör så låga watt här.....

Edit. Tänker främst på erg mode

Senast ändrad:

Håkan1

Aktiv medlem
Nån som vet om en dyrare trainer klarar lägre watt på given utväxling än en kickr Snap? Jag förstår inte riktigt mekaniken men på Snap måste man ner ordentligt i utväxling på låga watt och flickans cykel kommer inte ner tillräckligt för 35watt med 34-32 och 26'' hjul där bak.

Inser att inte så många testat så låg effekt men kan ni köra typ 70 stabilt på stora klingan? Om det finns nån som kör så låga watt här.....

Den allmänna rekommendationen i ERG-mode är att köra på lilla klingan fram och mitt på kassetten. Det ska ge jämnast resultat. I ditt fall misstänker jag att du måste ha ytterligare lättare växel, men det är inte säkert att du kan komma tillräckligt lågt då alla trainers har en basnivå (som en funktion av vald växel) som du inte kommer under.

jonte987

Aktiv medlem
Den allmänna rekommendationen i ERG-mode är att köra på lilla klingan fram och mitt på kassetten. Det ska ge jämnast resultat. I ditt fall misstänker jag att du måste ha ytterligare lättare växel, men det är inte säkert att du kan komma tillräckligt lågt då alla trainers har en basnivå (som en funktion av vald växel) som du inte kommer under.
Precis, eller mittklingan i mitt fall. På mina egna låga watt så funkar det.
För flickan räcker inte växlarna till.

Jag kanske kan räkna ut om 11-48 hade räckt. Annars är frågan om en dyrare trainer löser problemet.

Jag har testat lite mer här.

Lillarcor

Ny medlem

Varför kör ni inte bara med ERG avstängt?

jonte987

Aktiv medlem
Varför kör ni inte bara med ERG avstängt?
Erg är ju guld, men ja det funkar rätt bra att cykla fritt i zwift så det är väl det enklaste. Både effekt och kadens pendlar som fan men i alla fall kadens blir bättre för varje gång.
Tänkte hon skulle köra lite workouts med erg som jag gör också men får väl lägga ner det tillsvidare. Blir lite tokigt att lägga 9000 bara på det. Lär ändå uppgradera så småningom.

NickPick

Aktiv medlem
Jaha, hur fick man bort stravakilometer cyklade på zwift nu igen? Jag sitter still så vill inte logga det som distans. Försöker ändra aktivitetstyp men det går inte på Strava.... Provat workout.

Findus

Ny medlem
Hej är det någon som vet hur jag får upp mina resultat efter ett race på mina "aktiviteter" på Zwift Companion?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer