Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Magil

Aktiv medlem
Finns det något sätt att byta aktivitet/värld i Zwift utan att behöva spara och stänga av Zwift och starta upp det igen?

Skulle köra en intervall-workout idag och som uppvärmning körde jag en runda i Watopia, när den var klar gick jag in i menyn och valde workout och körde den.
Visade sig sen att det inte blev 2 pass registrerade utan bägge passen slogs ihop till ett vilket var synd för då får man ju inte medelvärde för bara intervallpasset.
Skulle alltså vilja spara och avsluta pågående "ride", välja ny aktivitet och starta den utan att behöva starta om programmet men ändå så att aktiviteterna sparas separat.

Håkan1

Aktiv medlem
Finns det något sätt att byta aktivitet/värld i Zwift utan att behöva spara och stänga av Zwift och starta upp det igen?

Skulle köra en intervall-workout idag och som uppvärmning körde jag en runda i Watopia, när den var klar gick jag in i menyn och valde workout och körde den.
Visade sig sen att det inte blev 2 pass registrerade utan bägge passen slogs ihop till ett vilket var synd för då får man ju inte medelvärde för bara intervallpasset.
Skulle alltså vilja spara och avsluta pågående "ride", välja ny aktivitet och starta den utan att behöva starta om programmet men ändå så att aktiviteterna sparas separat.
Nix, går inte. Har rapporterats som en bugg i flera år nu och detta är en av de egenheter som finns i Zwift som det klagas mest på.

nieves

Aktiv medlem
20210217_193246.jpg

När man cyklar lågintensivt långpass i ett ödsligt Frankrike och kniper alla tröjor🤪
20210217_190008.jpg

Jo det går.
Du får skapa ett "Meet up" i Zwift companion som du lägger 10min framåt i tiden (man kan inte skapa ett event närmare än 10min).
Zwift companion -> Events -> clicka på de 3 gubbarna uppe på skärmen -> create meetup
Där kan du välja vilken värld och bana du vill köra.
Nackdelen är väl att du måste bjuda in minst 1 person till din Meet up.

nieves

Aktiv medlem
Jo det går.
Du får skapa ett "Meet up" i Zwift companion som du lägger 10min framåt i tiden (man kan inte skapa ett event närmare än 10min).
Zwift companion -> Events -> clicka på de 3 gubbarna uppe på skärmen -> create meetup
Ja men så fort du är inne i "rätt" värld och bana så välj quit meetup så slipper du den gula markeringen ovanför din avatar.
Jag har en polare som jag bjuder in varje gång, inga problem då han inte behöver acceptera inbjudan. Sen är det bara att åka, skulle du redan vara på en bana så dyker prompten upp 5 minuter innan skiftet till den nya banan.

Har du ingen du vill/kan bjuda in så lägg till mig.

Eapea

Aktiv medlem

Om du kör Strava kan en väl använda en "split activity" funktion på passet och dela upp dem?

Magil

Aktiv medlem
Jo det går.
Tack för tipset!

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Lyssnade på en intervju med en av grundarna, Jon Mayfield. Det var intressant att höra hur han kommer från gamingindustrin. Den var ett par år gammal, men då lät det som att han ville utveckla "gameification".
Har inte sett något i den vägen, men undrar om vi skall hoppas på en handkontroll, möjlighet att plocka up "vapen" och börja skjuta oljefläckar, nät och grejer på varandra in loppen, lite som I Mario Cart. Vore intressant att se om det kan höja upplevelsen och locka fler att träna på vintern.
Är det något ni diskuterat här?

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Lyssnade på en intervju med en av grundarna, Jon Mayfield. Det var intressant att höra hur han kommer från gamingindustrin. Den var ett par år gammal, men då lät det som att han ville utveckla "gameification".
Har inte sett något i den vägen, men undrar om vi skall hoppas på en handkontroll, möjlighet att plocka up "vapen" och börja skjuta oljefläckar, nät och grejer på varandra in loppen, lite som I Mario Cart. Vore ett intressant att se om det kan höja upplevelsen och locka fler att träna på vintern.
Är det något ni diskuterat här?
Ja, jag vill testa vara cykelbud. Gärna leverera kontraband till suspekta adresser i Watopia inom tidsramar knutna till FTP'n.

Gärna bli jagad av lagens långa arm (på cykel) där det likt GTA ska finnas "gömställen" att kyla ner status i.
Vapen kan väl bestå av cykelpump i framhjulet och andra klassiska manövrar.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Ja, jag vill testa vara cykelbud. Gärna leverera kontraband till suspekta adresser i Watopia inom tidsramar knutna till FTP'n.

Gärna bli jagad av lagens långa arm (på cykel) där det likt GTA ska finnas "gömställen" att kyla ner status i.
Vapen kan väl bestå av cykelpump i framhjulet och andra klassiska manövrar.

Också intressant att höra honom resonera kring dilemmat med att i vanliga spel kan han räkna med ett flertal olika input per sekund: ducka, spring, hoppa, avfyra, .... Nu försöker han bygga en spelvärld där den enda användarinputen är ett effektvärde som kanske kommer varje sekund om han har tur.
Jag gillar de GTA inspirerade förslagen. Det borde kunna locka fler än 5% av användarna, vilket tydligen är andelen som deltar i lopp i Zwift. (Jag undrar vad alla andra gör?)
Förhoppningsvis kan det även leda till att Zwift kommer igång som en riktig e-sport, med åskådare och allt. Det funkar ju inte riktigt att locka publik till att titta på avatarer som rör sig rakt fram på en animerad väg.

nieves

Aktiv medlem
Även små stadslopp typ på en BMX där man tävlar mot småkidsen i form av bottar, en challenge där man om man vinner övertygar kidsen om att sluta palla mrs. Jones äpplen.

Ser man till GTA-liknade uppdrag så finns ju allt från att cykla tuk-tuk taxi till mer våldsamma uppdrag. Jag föredrar dom med mindre våldsamma inslag men var och en har sitt😀

rödblå

Aktiv medlem
Någon som ska köra de tre Haute Route etapperna i helgen?
HR21_ProfilesWatopia_All_1[1].png

Har aldrig gett mig an något liknande. Hur lång tid tror ni första etappen tar om man håller 2.3-2.5w/kg? Funderar på om jag ska hålla jämn effekt eller trycka på uppför bergen.

Foss

Aktiv medlem
Också intressant att höra honom resonera kring dilemmat med att i vanliga spel kan han räkna med ett flertal olika input per sekund: ducka, spring, hoppa, avfyra, .... Nu försöker han bygga en spelvärld där den enda användarinputen är ett effektvärde som kanske kommer varje sekund om han har tur.
Jag gillar de GTA inspirerade förslagen. Det borde kunna locka fler än 5% av användarna, vilket tydligen är andelen som deltar i lopp i Zwift. (Jag undrar vad alla andra gör?)
Förhoppningsvis kan det även leda till att Zwift kommer igång som en riktig e-sport, med åskådare och allt. Det funkar ju inte riktigt att locka publik till att titta på avatarer som rör sig rakt fram på en animerad väg.

Det är väl som att titta på vilket cykellopp som helst men utan crascher ;)

nieves

Aktiv medlem
Någon som ska köra de tre Haute Route etapperna i helgen?Visa bilaga 471925
Har aldrig gett mig an något liknande. Hur lång tid tror ni första etappen tar om man håller 2.3-2.5w/kg? Funderar på om jag ska hålla jämn effekt eller trycka på uppför bergen.
2.5h max, jämn effekt i början med bra ben på slutet är det bara att ösa😀

nieves

Aktiv medlem
Såg nu att det verkar vara utan bonusklättringen till radiotornet, jag skulle gå ut lugnare i första delen av backen och sen känna efter redan där om det finns pulver kvar.
Etappen efter är med bonusklättringen och den är ju rätt brant men kort, gå in i den trött och man tappar tid ngt oerhört.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Jag tycker det är kul med ett större fält och längre tid än i de flesta andra Zwift-loppen.
Själv körde jag första ettapen igår som ett bra, halvlugnt, längre trainerpass. Det tog 1:42 med 3.3 w/kg efter att jag bestämt mig för att släppa B-tätens ryck och cruisa i mål med andraklungan.
Precis som på riktigt är det avgörande att hålla sig i en bra klunga, vilket gör det meningslöst att diskutera hur man skall disponera loppet; det ger sig av vad resten av fältet gör.

Bzr

Medlem
Vet ej om denna fråga hör till zwift men jag testar.

Har köpt och monterat en quarq dubbelsidig effektmätare och skulle vilja veta om vänster och höger ben är lika starka pga knäskada 2017, samt se hur bra jag roterar pedalerna i en cirkel. Gör man detta via zwift eller något annat program?

uandt

Aktiv medlem

Har köpt och monterat en quarq dubbelsidig effektmätare och skulle vilja veta om vänster och höger ben är lika starka pga knäskada 2017, samt se hur bra jag roterar pedalerna i en cirkel. Gör man detta via zwift eller något annat program?
En pedal-stroke-analysis? Har du en Garmin kan du göra det på Garmin connect sidan eller på garminen. Jag vet inte exakt men inte i zwift i alla fall

skier

Aktiv medlem

Quarq mäter i spindeln, så den kan "bara" uppskatta hur mycket som är vänster resp. höger ben, för en riktig analys hade du behövt t ex effektmätarpedaler. Värdet på vänster resp. höger ser du rätt enkelt i Garmin edge om du har en sån.

Balansen syns i Garmin connect efteråt också.

Magil

Aktiv medlem
När man kör en route t ex i Watopia säg Big Foot Hills så visas det ingenstans hur långt man har kvar att köra vilket är en brist för det är ju bra ha lite koll på sträckan och ibland minns man inte exakt hur långt det var.
När man kör ett race står det ju hur långt det är kvar.

Kan man få fram återstående km eller finns det något tilläggsprogram man kan ha igång på en annan skärm som synkar och visar bansträckning, återstående sträcka mm?

Baninfon är förvånande usel i Zwift under tiden man cyklar, är värdefullt att se höjdprofil mm i förväg och den infon är väldigt basic.
Zwift kan se och lära sig från Tacx programvara som jag använde innan Zwift och Tacx baninfo är riktigt bra, både var man är, hur långt det är kvar, hur långa är stigningarna och hur branta och hur lutningen ändras.

nieves

Aktiv medlem
När man kör en route t ex i Watopia säg Big Foot Hills så visas det ingenstans hur långt man har kvar att köra vilket är en brist för det är ju bra ha lite koll på sträckan och ibland minns man inte exakt hur långt det var.
När man kör ett race står det ju hur långt det är kvar.

Kan man få fram återstående km eller finns det något tilläggsprogram man kan ha igång på en annan skärm som synkar och visar bansträckning, återstående sträcka mm?

Baninfon är förvånande usel i Zwift under tiden man cyklar, är värdefullt att se höjdprofil mm i förväg och den infon är väldigt basic.
Zwift kan se och lära sig från Tacx programvara som jag använde innan Zwift och Tacx baninfo är riktigt bra, både var man är, hur långt det är kvar, hur långa är stigningarna och hur branta och hur lutningen ändras.
Jag använder Zwifthub parallellt med dom längre sträckorna. Gör upp strategi när jag ska byta challenge mellan Everest (höjdmeter) och Italien (distans). Sen om det är mycket grusvägar så byter jag hoj till mtb, uppför till lättare och aero för platta partier.
Jag samlar också route badges och på Zwifthub kan jag se vilka jag cyklat mm.
Screenshot_20210309-223330_Chrome.jpg

En översikt över Big Foot Hills, där finns också en länk till Zwift insider för ännu mer info kring varje bana.
Zwifthub är fristående hobbyprojekt och gör det som Zwift borde göra förutom att ta betalt. Den visar sträckorna med lead-in så att man ser den totala sträckan man behöver cykla för att erhålla badgen/medaljen för rutten.

Tyvärr så stämmer inte dessa till 100% mycket p.g.a Zwifts uppdateringar kring startplatsen mm. Men går man in på länken i nederkanten som leder till Zwift insider så brukar det finnas kommentarer från cyklister som har mer korrekt info om rutten.

För den riktigt nördig så finns det också tips om vilken uppsättning av hjul och ram som är bäst mm.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Fråga om Wahoo Kickr Core som jag kör med Zwift.

Quick release fästet som följer med Wahoo Kickr Core, är det någon speciell Wahoo Kickr Core standard eller kan man enkelt byta ut det till ett annat?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Fråga om Wahoo Kickr Core som jag kör med Zwift.

Quick release fästet som följer med Wahoo Kickr Core, är det någon speciell Wahoo Kickr Core standard eller kan man byta ut det till ett annat?
Fanns inga Wahoo nyligen när jag behövde en extra.
Problemet med vanliga mtb skewers är att det är för breda inne vid bulten. Jag tror det var elite jag köpte, passar bra

EDIT. Nu är det Snap jag har så inte 100 på att samma gäller för core

Stumpy

Aktiv medlem
Det är väl samma som för att fästa i ett bakhjul, så ta en som funkar bra för det. Mitt förstahandsval är Shimano. Att de är lite tunga gör ju inte så mycket på trainern. :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Fanns inga Wahoo nyligen när jag behövde en extra.
Problemet med vanliga mtb skewers är att det är för breda inne vid bulten. Jag tror det var elite jag köpte, passar bra

EDIT. Nu är det Snap jag har så inte 100 på att samma gäller för core

Utmärkt att det inte verkar vara någon speciell Kickr Core standard på QR fästet.

Vet inte riktigt vad jag lyckades med men själva örat/minihandtaget på QR fästet trillade av, de här två mini-ringarna hade ploppat av. Antingen något som hände under min städning eller när jag skulle montera tillbaka cykeln. Jag måste akta mig, det händer så mycket konstiga saker just nu för mig. Tagit sönder en kedja, qr fäste, fransar upp vajrar... frågan är vad som blir nästa grej, då knäcker jag säkert kolfiber ramen.

Hur som helst, jag har nu skaffat ett annat qr fäste även om det gamla möjligen är "halvfixat"... Läste också någon artikel att de rekommenderar "stabila/starka" QR fästen till Kickr Core, inga lättviktshistorier, stål är vad som gäller.
Här:https://zwiftinsider.com/skewer/

jonte987

Aktiv medlem
Utmärkt att det inte verkar vara någon speciell Kickr Core standard på QR fästet.

Vet inte riktigt vad jag lyckades med men själva örat/minihandtaget på QR fästet trillade av, de här två mini-ringarna hade ploppat av. Antingen något som hände under min städning eller när jag skulle montera tillbaka cykeln. Jag måste akta mig, det händer så mycket konstiga saker just nu för mig. Tagit sönder en kedja, qr fäste, fransar upp vajrar... frågan är vad som blir nästa grej, då knäcker jag säkert kolfiber ramen.

Hur som helst, jag har nu skaffat ett annat qr fäste även om det gamla möjligen är "halvfixat"... Läste också någon artikel att de rekommenderar "stabila/starka" QR fästen till Kickr Core, inga lättviktshistorier, stål är vad som gäller.
Här:https://zwiftinsider.com/skewer/
Ok, ja det är ju som Stumpy säger.
På snap är det ett helt annat problem...skallen och vredet måste passa hjälpligt i en skårad hylsa

Thomas80

Medlem
Min action bar i Zwift har försvunnit när jag kör med companion i android telefon. Kan ej så watt å så häller.. Kör Zwift på bärbar dator med win 10. Har funnits där i flera flera år innan. Någon som vet hur man gör för att få till baka det igen?

MrSthlm

Aktiv medlem
Har lite problem med sporadiska bluetooth dropouts i Zwift. Händer ibland en gång, ibland två gånger, ibland ingen gång... tappar kontakt under ca 5-10 sek och jag förlorar då så klart positioner (störande). Osäker på om det är min bt dongel eller min relativt gamla laptop (kör dock Win 10 på den), kan vara störningar också (kanske från fläkten). Ska prova med en usb extension sladd nu så att jag kan lägga bt dongeln betydligt närmare bt enheten på min Wahoo Kickr Core.

Fråga: Jag vet att man kan använda Companion appen som en bluetooth brygga också. Vet ni om det finns någon nackdel med detta framföra att köra bluetooth från datorns bt (eller usb bt dongel)?

Sedan har jag sett att en del verkar föredra ant+ men då behöver jag köpa en ny dongel. Tänkte inte ge upp bluetooth ännu riktigt.

jonte987

Aktiv medlem
Har lite problem med sporadiska bluetooth dropouts i Zwift. Händer ibland en gång, ibland två gånger, ibland ingen gång... tappar kontakt under ca 5-10 sek och jag förlorar då så klart positioner (störande). Osäker på om det är min bt dongel eller min relativt gamla laptop (kör dock Win 10 på den), kan vara störningar också (kanske från fläkten). Ska prova med en usb extension sladd nu så att jag kan lägga bt dongeln betydligt närmare bt enheten på min Wahoo Kickr Core.

Fråga: Jag vet att man kan använda Companion appen som en bluetooth brygga också. Vet ni om det finns någon nackdel med detta framföra att köra bluetooth från datorns bt (eller usb bt dongel)?

Sedan har jag sett att en del verkar föredra ant+ men då behöver jag köpa en ny dongel. Tänkte inte ge upp bluetooth ännu riktigt.
Jag vet inte om det finns någon teknisk nackdel men har funkat när jag testat. Om du har android kan du köra ant via companion, det är det jag testat.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag vet inte om det finns någon teknisk nackdel men har funkat när jag testat. Om du har android kan du köra ant via companion, det är det jag testat.

Tack för ditt svar, jag kör nu med en trestegsraket för att förhoppningsvis få ordning på mina sporadiska bt drop-outs. Är lite trött på att tappa klungplaceringar etc då och då pga min drop-outs... nu får det räcka. ;-)

1. Först provar jag via en usb förlängningssladd nästa gång för min bt dongel, då kan jag lägga den supernära bt enheten vid min Kickr Core
2. Hjälper inte detta så provar jag köra med mobilens Companion app som brygga för min bt trafik
3. Då får jag väl köpa antingen en ny bt dongel eller möjligen att det är bättre med en ant+ (får läsa på lite).

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Kort och grusigt, precis som den mest hatade biten, djungeln....

Men, just nu har jag covid/influensa eller nån sån skit. När jag blir frisk kommer några 13 km turer kännas perfekt så gruppen klena konvalescenter är väl mer köpstarka än man kan tro? Hoppas det där Veloton beta-test mailet kommer snart...

nieves

Aktiv medlem
Tänkte prova några eller alla idag, Zwift satsar mer på det visuella ser det ut som. Rutterna är för korta för träningspass på +1h och 1/3 är grus. Den här i mitt tycke potential att bli den sämsta efter NYC som ohotat håller jumboplatsen med sin futuristiska design.
Jag förstår inte att det inte görs en rutt med åtminstone 50km enkel väg.

Woodknocker

Aktiv medlem
Göra massa små kartor och lansera det som nytt när det redan finns massa korta kartor kommer bara göra att användaren blir förvirrad och tröttnar.

Zwifts enda räddning är om de släpper fler kartor i den här nya världen.

nieves

Aktiv medlem

GustafH

Aktiv medlem
Nä, det var ingen höjdare. Lite fint och så men grus är bara kul i verkligheten och 13 eller 15 km (vad det nu var) försvann rätt fort och sen var det samma igen.

Joem

Aktiv medlem
Vilken matta dämpar ljudet bäst om man bor i ett lyhört trähus?
Jag lade någon form av tjockare träningsmatta (biltema à la 300 riksdaler) när det begav sig. Det gjorde tydligen skillnad enl grannen. Vill minnas att man köpte dem styckesvis och pusslade ihop. Lätt att torka av också.

nieves

Aktiv medlem
Körde Chain Chomper nyss och visst är det snygga 13,6 km men KOM ligger på gruset som börjar vid 5,0 och fortsätter med en rejäl nedförsbacke till 9,9 km för att sen övergå till asfalt.
Jag förstår inte vem som kommer att gilla den här banan?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer