Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Woodknocker

Aktiv medlem
Är det inte bättre att du tävlar mer ute då?
Mjo eller på alternativ plattform. I teorin är innecykling perfekt men Zwift har förstört det.

Klart att man även ska testa alternativa, nu står det att RGT faktiskt har löst det mesta som är kasst med Zwift.
Vem fan bryr sig om KOM, du blir iaf av med dina KOM's när åren rullar på.
Ska du sitta hemma och vara bitter över förlorade KOM's eller printa ut dom och ha på väggen?
Var glad över att det går att cykla inomhus öht eller släpp tangentbordet och ge dig ut på vägarna istället för att gnälla på vad andra gör.
Du mår bättre av det, jag lovar!
Neej det handlar om fair play. Och Zwift blir bara och mer unfair. Finns inget mysigt med att acceptera fuskare eller ens tvivelaktiga gejmers. Där är jag stenhård.

Med deras power skulle de fått KOMs bara av att cykla ute men så kollar man upp dem och de har 2 3 eller så cyklar de inte ens ute. Då vet man...

jonte987

Aktiv medlem
Missförstå mig inte. Jag letar just nu efter något som INTE är Zwift av anledningar. Zwift ska dock ha cred för att det är så enkelt att sätta igång, tycker jag. Det här micklandet med både telefon och dator, hit och dit. Jag vill att det ska vara enkelt och RGT e fan inte enkelt
Zwift är smidigare på att par punkter, främst koppla på utrustning men har man bara en tillräckligt kraftig dator på plats så är det rätt lätt att komma igång med RGT också. Lite efter är de nog men jag tror brist på folk och event är ett större problem

Stumpy

Aktiv medlem
Det är bara skämmigt när man ser alla dessa som fläskar på som inte ens har någon utesäsong, de har ju inte ens KOMs på sin Strava. Med de siffror de visar upp skulle de tagit KOM bara av att cykla ute. Nej det är för att det är luftslott. Enkelt.

Sen kan du ta dina tankar om hur svårt det är att fuska till med powermeter och tro på dem, behöver itne ens vara medvetet fusk. DCmaker* och även min erfarenhet är att Wattbikes är galet off, med upp till 30 watts. Räcker du kör en sådan som effektkälla så är du helt plötsligt bäst. Eller så sätter du bara in lite annorlunda cranklängd och så vidare och så vidare.
Var det ett svar på mitt inlägg???

Se så. Visa dina KOM och riktiga tävlingsresultat. Mycket snack från din sida.

uandt

Aktiv medlem
Zwift är smidigare på att par punkter, främst koppla på utrustning men har man bara en tillräckligt kraftig dator på plats så är det rätt lätt att komma igång med RGT också. Lite efter är de nog men jag tror brist på folk och event är ett större problem
Du behöver inte övertyga mig, jag vill bara gnälla lite på saker som inte är precis som jag vill. Tror det blir RGT som gäller i höst. Jag kommer sakna att det inte verkar finns några 60-120 min gruppcykelturer att varva ner fredagarna med men blir det för illa får jag kanske pynta ut zwift-pengar bara för det

Eapea

Aktiv medlem
Zwift är så långt ifrån ute du kan komma. Det är superkorta events där du sprintar efter att ha kört en tid på threshold. Draft är frånvarande. Och nej menar du att det finns draft i Zwift är du okunnig om hur mycket det påverkar IRL. Det finns så korta tävlingar som 20 minuter, skapa ett lag och ha en utmärkt sprint sen hamnar du på leaderboard eller ja du gjorde innan numera räcker det att du fuskar, vilket visas med att 1an är en totalt uppenbar cheat.
Med tanke på tiden för många zwift-rejs (under 30min) så tycker jag ändå de är hyfsat lika motsvarande rejs utomhus (GP). Möjligtvis lite jämnare watt på zwift men det är väl främst för att det är rakt fram samt ingen vind. Men ändå så handlar bägge om att ligga nära tröskel och överleva hela vägen till spurt och timea det rätt/ha rätt placering inför.
Längre zwift-rejs tycker jag blir ännu mer lika verkligheten och det blir ännu ännu mer likt i TTT eller ZRL (där alla kör för just tävlingen och inte har alternativa mål med rejset).

nieves

Aktiv medlem
Mjo eller på alternativ plattform. I teorin är innecykling perfekt men Zwift har förstört det.

Klart att man även ska testa alternativa, nu står det att RGT faktiskt har löst det mesta som är kasst med Zwift.

Neej det handlar om fair play. Och Zwift blir bara och mer unfair. Finns inget mysigt med att acceptera fuskare eller ens tvivelaktiga gejmers. Där är jag stenhård.

Med deras power skulle de fått KOMs bara av att cykla ute men så kollar man upp dem och de har 2 3 eller så cyklar de inte ens ute. Då vet man...
Du får aldrig rättvisa så "roll with the punches". Härligt att du funnit din plattform istället för Zwift. Jag fortsätter då det ger mig exakt det jag är ute efter.
Lycka till!

nieves

Aktiv medlem
Du behöver inte övertyga mig, jag vill bara gnälla lite på saker som inte är precis som jag vill. Tror det blir RGT som gäller i höst. Jag kommer sakna att det inte verkar finns några 60-120 min gruppcykelturer att varva ner fredagarna med men blir det för illa får jag kanske pynta ut zwift-pengar bara för det
Finns det någon som cyklar +5h på RGT?
Herd kommer under vintern ha event upp till 400km, vet ej om dessa läggs upp officiellt i Companion appen eller ZwiftHacks.
Nu tror jag inte att jag pallar 400 men en snabb 200-ing borde gå.
Mitt mål är egentligen att få sällskap på PRL full (173km), bortom den återstår att se.

Masjevel

Aktiv medlem
Gillar att man efter de senaste uppdateringarna direkt ser om man tidigare kört en bana eller inte.

Gillar också att man nu också ser hur långt det är kvar på den bana man valt och att den börjar om när man kört ett varv. Skulle gilla det ännu mer om man förutom en bar även såg i siffror hur långt man har kvar av varvet. Inte alltid man kommer ihåg hur långt varvet är när man väl startat.

Med en ny apple TV på plats och en ny trainer på ingång, kickr v5, så tror jag det kommer bli en rolig vinter på Zwift.

Zwift är så långt ifrån ute du kan komma. Det är superkorta events där du sprintar efter att ha kört en tid på threshold. Draft är frånvarande. Och nej menar du att det finns draft i Zwift är du okunnig om hur mycket det påverkar IRL. Det finns så korta tävlingar som 20 minuter, skapa ett lag och ha en utmärkt sprint sen hamnar du på leaderboard eller ja du gjorde innan numera räcker det att du fuskar, vilket visas med att 1an är en totalt uppenbar cheat.

Det är nog så att du är ganska okunnig på zwift. Draft finns, lär man sig cykla rätt spar man ganska mycket energi som man kan ha till spurten sen. Men självklart är de annorlunda mot ute, som påpekat är det två olika discipliner. men att påstå att det inte är draft i zwift tyder på stor okunskap!

kolla denna film om hur man kör TTT på zwift så kanske du kan vidga dina ögon.

Och absolut är de långt i från verkligheten, som jag skrev i mitt inlägg att du behöver ha en helt annan teknik ute jämfört med zwift.
Som du behöver ha en annan teknik för MTB / DH och LVG.

Om du menar att vinnaren på loppet jag delade bilden på är en fuskare får du nog tänka om. Personen i fråga tävlar mycket, skickar in både vikt och kraft verifikationer för att bevisa sin kapacitet på zwift.
Sen är de klart att fusk förekommer, som i de flesta spel (och även "riktigt" tävlingar). Det går att komma undan den största delen av detta genom att gå med i ett lag och ta del av de mer seriösa ligorna.

Självklart finns de felkällor, men kan du påvisa att din wattbike visar 30 watt fel, kan du säkert höra av dig till wattbike med klagomål om detta, du kanske kan få en ny cykel som visar rätt istället!

För min egen del har jag antagligen tagit fler KOMs i år ute än någon annan sommar, vilket jag kan tacka zwift för.

Och om du nu är så missnöjd med zwift, varför härjar du här ? säg upp abonnemanget och skaffa något annat? blir ju bara dumt när du sprider lögner...

uandt

Aktiv medlem
Herd kommer under vintern ha event upp till 400km, vet ej om dessa läggs upp officiellt i Companion appen eller ZwiftHacks.
Mitt mål är egentligen att få sällskap på PRL full (173km), bortom den återstår att se.
Jag vet inte. Det som fick mig in på cykla långt på Zwift var någon återkommande endurance-serie med Derek Boocock och WBR (3R). Han kör RGT nu men verkar för deprimerad för att organisera sånt längre

Woodknocker

Aktiv medlem
Det är nog så att du är ganska okunnig på zwift. Draft finns, lär man sig cykla rätt spar man ganska mycket energi som man kan ha till spurten sen. Men självklart är de annorlunda mot ute, som påpekat är det två olika discipliner. men att påstå att det inte är draft i zwift tyder på stor okunskap!

kolla denna film om hur man kör TTT på zwift så kanske du kan vidga dina ögon.

Och absolut är de långt i från verkligheten, som jag skrev i mitt inlägg att du behöver ha en helt annan teknik ute jämfört med zwift.
Som du behöver ha en annan teknik för MTB / DH och LVG.

Om du menar att vinnaren på loppet jag delade bilden på är en fuskare får du nog tänka om. Personen i fråga tävlar mycket, skickar in både vikt och kraft verifikationer för att bevisa sin kapacitet på zwift.
Sen är de klart att fusk förekommer, som i de flesta spel (och även "riktigt" tävlingar). Det går att komma undan den största delen av detta genom att gå med i ett lag och ta del av de mer seriösa ligorna.

Självklart finns de felkällor, men kan du påvisa att din wattbike visar 30 watt fel, kan du säkert höra av dig till wattbike med klagomål om detta, du kanske kan få en ny cykel som visar rätt istället!

För min egen del har jag antagligen tagit fler KOMs i år ute än någon annan sommar, vilket jag kan tacka zwift för.

Och om du nu är så missnöjd med zwift, varför härjar du här ? säg upp abonnemanget och skaffa något annat? blir ju bara dumt när du sprider lögner...
Du skojar. Draft i Zwift, inte ens i närheten av att vara realistiskt och alla säger det.

Gällande wattbike verkar de vara värdelösa på det här med accuracy, nu gäller detta underrapportering gällande deras senaste men modellen före överrapporterade https://www.trainerroad.com/forum/t/wattbike-power-accuracy-compared-to-other-pms/24097/11

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Du skojar. Draft i Zwift, inte ens i närheten av att vara realistiskt och alla säger det.
Det ÄR ju inte på riktigt. Det är ett dataspel som man kan träna och tävla på. Om man vill att det ska kännas som på riktigt får man tävla utomhus. I Zwift tävlar man inom de förutsättningar som finns i Zwift.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det ÄR ju inte på riktigt. Det är ett dataspel som man kan träna och tävla på. Om man vill att det ska kännas som på riktigt får man tävla utomhus. I Zwift tävlar man inom de förutsättningar som finns i Zwift.
Ja såklart, jag förklarade redan i första inlägget vad Zwift var. Threshold och sedan sprint OCH det finns så korta tävlingar som 15-20 min och saken är att det är dessa som är högst rankade på hela spelet. Så vinner du där drar du in bra ranking. Tävlingar med stigningar är inte i närheten så populära och de som går ger inte samma ranking.

Så så är det med det. Men det behöver inte vara så här, hur mycket ni än säger det. Och uppenbarligen är de andra plattformarna annorlunda. Då kommer jag också kämpa för att lyfta fram dem.

"I know around 8 people with an atom including myself. 3 of those that have had other PM’s to test against (vector 3’s) have all told me that their Atoms report around 10% higher." Verkar vara väldigt blandade skurar kring det här men genomgående så rapporterar människor att den är kraftigt off (över eller under).>

Truth will set me free är i mångt och mycket mitt motto gällande alla områden i livet och kommer naturligt sett också bli det gällande ett område där jag är passionerad.

Senast ändrad:

Gällande wattbike verkar de vara värdelösa på det här med accuracy, nu gäller detta underrapportering gällande deras senaste men modellen före överrapporterade https://www.trainerroad.com/forum/t/wattbike-power-accuracy-compared-to-other-pms/24097/11
Vi förstår att du inte tycker om Zwift. Men sluta sprid lögner.. Draft i zwift finns. det är annorlunda (självklart?!) mot ute, men det finns. Lär dig bemästra detta så kommer de gå bättre för dig.. Tanken är inte att de ska vara exakt som ute, utan detta är en annan gren inom cyklingen... olika grenar kräver olika kravprofiler.

Om du nu stör dig på korta race, välj längre?

Vad spelar de för roll vad någon har för ranking på zwift? personen kanske är skitbra på korta race och väljer dessa framför längre race, eller race med långa backar i. Precis som ute, inte direkt så Ganna planerar sin tävlingskalender efter vart han får mest höjdmeter?

här kan du läsa lite mer om siffror och jämförelser mellan zwift och irl.

du får lyfta fram andra plattformar bäst du vill, du får säga att du inte förstår zwift och därför väljer x eller y för att du tycker de är enklare för dig. Men sluta sprid okunskap, acceptera att det är en annan sak än lvg ute...

hm

Aktiv medlem
Jag körde Mallorca 312 i våras på rgt 5000hm på 10-11h eller vad det nu tog..
Men va ett engångs tillfälle som tur va .
Annars körde Slovenerna fina 100km ca 2500hm varje lördag men hur mycket socialride det var vetefan mer stenhårda race men blir väl vad man gör det till...
Hur det blir i år vet väl ingen tippar på att förra året va speciellt när hela världen va i lockdown . Lär knappast va samma hiep i år .
Går förresten ett ruggigt fint etapplopp tror efter nyår . Tour de monde . 10 dar över 2 veckor

Masjevel

Aktiv medlem
Poweruppen som gör en osynlig några sekunder känns iaf realistisk tycker jag, eller att ta kurvan nerför Radio Tower i hundra blås, eller cykla igenom en vulkan eller... :-)

Mycket i Zwift är inte realistiskt och det tror jag aldrig varit ambitionen heller. Gäller även för tävlingar, men med det explosions ökande intresset för Zwift och tävlingar de senaste åren görs iaf olika försök att göra tävlingarna lite mer rättvisa, med t ex draft, vilket inte är samma sak som att göra de mer realistiska.

Det jag skulle uppskatta är om Zwift gjorde om sättet man anmäler sig till tävlingar. Att man antingen inte kan anmäla sig till en lägre w/kg kategori än den man är enligt zwiftpower eller att hela anmälningsförfarandet görs om och istället baseras på de rankingpoäng man skaffat sig genom tävlingar.

Kör väldigt sällan tävlingar men de få gånger jag gör det tycker jag det är lite tråkigt när uppenbart felanmälda åkare drar sönder fältet direkt för att sedan i efterhand bli diskade. Bättre att de aldrig kunde komma till start från början.

Woodknocker

Aktiv medlem
Vi förstår att du inte tycker om Zwift. Men sluta sprid lögner.. Draft i zwift finns. det är annorlunda (självklart?!) mot ute, men det finns. Lär dig bemästra detta så kommer de gå bättre för dig.. Tanken är inte att de ska vara exakt som ute, utan detta är en annan gren inom cyklingen... olika grenar kräver olika kravprofiler.

Om du nu stör dig på korta race, välj längre?

Vad spelar de för roll vad någon har för ranking på zwift? personen kanske är skitbra på korta race och väljer dessa framför längre race, eller race med långa backar i. Precis som ute, inte direkt så Ganna planerar sin tävlingskalender efter vart han får mest höjdmeter?

här kan du läsa lite mer om siffror och jämförelser mellan zwift och irl.

du får lyfta fram andra plattformar bäst du vill, du får säga att du inte förstår zwift och därför väljer x eller y för att du tycker de är enklare för dig. Men sluta sprid okunskap, acceptera att det är en annan sak än lvg ute...
Det finns men det är helt obetydligt. Jag kan pinpointa var hela ditt tankesätt brister, det är förmodligen i att du inte känner till hur mycket draft påverkar IRL så du vet liksom inte hur obetydligt det är i Zwift.

:ROFLMAO: Länkade du precis till timetrails för att bevisa hur verkligt Zwift är. Herregud du trollar. Hur skulle de lyckas misslyckas med att göra TT annorlunda än ute? Där är ju draften borta.....

Jag har rätt du har fel. Zwift är sprinting och draft är nästintill obefintligt.

Det finns men det är helt obetydligt.

Jag kan pinpointa var hela ditt tankesätt brister, det är förmodligen i att du inte känner till hur mycket draft påverkar IRL så du vet liksom inte hur obetydligt det är i Zwift.
Jag vet mycket väl hur mycket det ger i utecykling. jag kör både inne och ute och kan cykla avslappnat på båda ställen i klunga.

Den är absolut inte obetydlig, det är bara okunskap från din sida. prova lägg dig under vad alla andra trycker i zwift och du kommer fortfarande hänga med i klungan på platten, precis som ute..

Som jag tror jag skrivit i alla inlägg här, det är olika att cykla i zwift mot lvg ute. det är två olika grenar inom cykel, det är två olika discipliner som kräver två olika kravprofiler. Det är nog du som inte förstår grejen...

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag vet mycket väl hur mycket det ger i utecykling. jag kör både inne och ute och kan cykla avslappnat på båda ställen i klunga.

Den är absolut inte obetydlig, det är bara okunskap från din sida. prova lägg dig under vad alla andra trycker i zwift och du kommer fortfarande hänga med i klungan på platten, precis som ute..

Som jag tror jag skrivit i alla inlägg här, det är olika att cykla i zwift mot lvg ute. det är två olika grenar inom cykel, det är två olika discipliner som kräver två olika kravprofiler. Det är nog du som inte förstår grejen...
Du försökte bevisa att Zwift är som verkligheten genom att peka på TT, den totala avvikaren. Du vill bara skriva att jag har fel utan att liksom backa upp det eller så trollar du. Det är i vart fall ett oärligt knep. Nu har du kallat mig okunnig så många gånger fast att du är helt ute och cyklar att jag tröttnar på att vara najs.

Kolla på siffrorna ifrån rejsen, alla kör tempo. Var det i närheten av verkligheten skulle siffrorna skiljt sig avsevärt.

Egentligen vet jag inte vad ni debatterar emot, jag skrev att Zwift är sprinting och threshold och sedan har ni egentligen inte motbevisat denna ståndpunkt, ni säger själva att det är så genom att säga saker som "Zwift och IRL är totalt olika". Ni säger ju vad jag sade initialt. Sen vad man gör med den kunskapen är en helt annan sak, klart att man överger en sådan plattform om man inte gillar det men det är en helt annan fråga. Vi har Zwift och ska analysera hur det funkar, inget annat.

Jag sade även att de bäst rankade är sprinters och även detta stämmer ju, ni får kolla upp de olika racen på Zwiftpower och se deras ranking. Det är de korta sprintloppen som har bäst ranking. Då kvittar det hur många sämre lopp jag kör, detta är fortfarande fakta. jag kan köra 100 långa lopp och vinna allihopa, ger vinst mig 200 i ranking är sanningen fortfarande kvar.

Edit: Jag skulle tro att de som blir kränkta är sådana som har en bra sprint och tror att de är mästare overall, sprint är totalt genetiskt och handlar om explosivitet. Zwift går i mångt och mycket totalt emot vad cykling handlar om då det gör det möjlgit för icke-cyklister att bli bäst. Nu överdriver jag ju såklart här men gör det för att göra poängen TYDLIG. Jag skulle inte bli förvånad om en styrketränare som börjar cykla skulle kunnat börja ranka i toppen. 15 minuter av threshold borde vara möjligt hur dålig kondis han än har, sen 30 sekunders explosivitet.

jag har ju rätt i allt det jag säger det är det som gör det här så hysteriskt roligt, kolla på topplistan och se vilka siffror personerna har. Här är en person som har 4.8 20 min vilket ger ftp på 4.5 något men som har 15 sekunder på nästan 20wkg. I vilken värd är 4.5 bäst?

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu säljer jag nog av skiten, jag trodde att min Wattbike visade skapligt rätt när den mäter lika som lånade Vector 3 och mitt ena Quarq och så visar alla istället fel, dumma Wattbike.

jonte987

Aktiv medlem
Gillar att man efter de senaste uppdateringarna direkt ser om man tidigare kört en bana eller inte.

Gillar också att man nu också ser hur långt det är kvar på den bana man valt och att den börjar om när man kört ett varv. Skulle gilla det ännu mer om man förutom en bar även såg i siffror hur långt man har kvar av varvet. Inte alltid man kommer ihåg hur långt varvet är när man väl startat.

Med en ny apple TV på plats och en ny trainer på ingång, kickr v5, så tror jag det kommer bli en rolig vinter på Zwift.

Kör mest som dataoperatör åt barnen och har ingen järnkoll på om det är nytt eller bara att jag inte fattade det innan men rutterna och KOM verkar hanteras bättre nu och är kanon för barnen. Hilly på 9km är lagom.

Vad gäller realismen så är det självklart högst medvetet att Zwift är gamefierat och lika medvetet att RGT satsar på motsatsen. RGT påstår sig ha bättre draft, kurvtagning och broms i nedsförbacke. Hur lyckosamt det är kan jag inte säga.

hm

Aktiv medlem
Ja blir man arg och upprörd över att någon fuskar i dataspelstrampande är nog rgt inte rätt ställe heller, drar iofs inte till sig lika mycket folk så fuskarna är totalt sett färre men vad jag vet har ingen misstänkt blivit diskad heller..

rödblå

Aktiv medlem
Vill folk ens tävla i flera timmar långa replikor av TdF-etapper? Korta intensiva tävlingar passar dataspelsformatet bättre, sedan kan man kalla det träskelträning och bocka av ett av veckans träningspass.

hm

Aktiv medlem
Vill folk ens tävla i flera timmar långa replikor av TdF-etapper? Korta intensiva tävlingar passar dataspelsformatet bättre, sedan kan man kalla det träskelträning och bocka av ett av veckans träningspass.
Fler verkar gilla korta race . Men ett längre funkar ju lite annorlunda och är mer taktiska och krävs lite andra färdigheter.
Korta race brukar oftast bara handla om att överleva nån "kort" knäppare och sen spurta. för att vinna krävs en bra timead spurt på +1200w Medans längre race med ett par rejäla stigningar handlar om att orka gå med " huvudklungan" över passen och ligga rätt till när det spricker av samt ha känsla för vilken utbrytning du ska ge 100% i för att gå med i och hur mycket du ska hjälpa till med dragjobbet när grupperna oftast blir mindre . För att vinna krävs 4.5-5w/kg i 1/2h över passen sen kunna ligga i utbrytning på 300w sista timmen ,sen behöves det inte mycket till spurt :)
Typ så iaf på rgt där inte hela världen samlas utan kanske står 50st på startlinjen..

Senast ändrad:

rödblå

Aktiv medlem
Ligger det inte i sakens natur att olika typer av cyklister har fördel beroende på vilken disciplin det handlar om? Varför ska e-cyklingen vara ett undantag? Varför ska tävling i e-cykling utformas efter klassisk landsvägscykling i klunga?

nieves

Aktiv medlem
Ligger det inte i sakens natur att olika typer av cyklister har fördel beroende på vilken disciplin det handlar om? Varför ska e-cyklingen vara ett undantag? Varför ska tävling i e-cykling utformas efter klassisk landsvägscykling i klunga?
När jag tänker efter så har du rätt. Möjligheter finns att skapa vad man vill.
T.ex en enda lång backe med 8848hm med 7-10% i snitt. Det finns säkert massor av häftiga idéer andra än NY futuristiska glasvägar.

Woodknocker

Aktiv medlem
Sjävklart. Givetvis. Så klart. Det vill man verkligen! Det man egetnligen vill med Zwift är att cykla på ställen man aldrig cyklar på annars. Om Zwift bara fokuserade på detta vore allt ett paradise och klappat och klart.

Som den "riktiga cyklist" jag är var mitt roligaste race just ett sådant race. Kommer den stora lajkälskande massan dras till dem? Nä, men är det massan jag vill åt? Nej, det är sanningen.
Du är rolig du. Menar du verkligen att drafting är obetydligt i Team Time Trial???

Obetydligt. Den är obetydlig, för draften på Zwift är obetydlig. Så

Kid1000

Aktiv medlem
Mina 2 ören: Jag har haft Zwift rätt länge nu, några år sammanlagt men det är mest det sista året jag betalt för ett helt år i följd. Det är ett dataspel som är konsekvent och gör jobbet, dvs ger en mycket tidseffektiv workout samtidigt som man inte totaltröttnar pga leda. Jag gillar det, tillräckligt spännande för att inte titta på netflix under tiden som jag gjorde med trainerroad.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Det jag skulle uppskatta är om Zwift gjorde om sättet man anmäler sig till tävlingar. Att man antingen inte kan anmäla sig till en lägre w/kg kategori än den man är enligt zwiftpower eller att hela anmälningsförfarandet görs om och istället baseras på de rankingpoäng man skaffat sig genom tävlingar.

Kör väldigt sällan tävlingar men de få gånger jag gör det tycker jag det är lite tråkigt när uppenbart felanmälda åkare drar sönder fältet direkt för att sedan i efterhand bli diskade. Bättre att de aldrig kunde komma till start från början.
Jag håller med.

Visst vore det kul om Zwift var mer "realistiskt" och om klassificeringen av åkare i olika kategorier baserades på något mer avancerat än bara 95% av 20 minuters w/kg. Jag tycker dock att det är mycket viktigare att de åkare man ser på skärmen när man kör är de man faktiskt tävlar mot. Det har ju hänt mer än en gång att man korsar mållinjen som typ tolva, efter att ha förlorat spurten om elfteplatsen, och när man sen kollar ZwiftPower har 10 av de 11 personer som kom före strukits från de "officiella" resultaten av olika anledningar...

Eapea

Aktiv medlem
Sjävklart. Givetvis. Så klart.

När jag kört torsdagens TTT på 5-6 pers brukar jag enligt schemat få 450-480w i mina förningar på 20-30sek. Och total avg på ca 320-330w under 30-40min.
Även om det är lite mindre draft än utomhus så är den ändå fullt tillräcklig för att påverka HELT hur loppen körs.

Och jag kan säkert tänka mig att de högt rankade tävlingarna just nu är korta vanliga race. Men snart börjar ju Zwift-säsongen och då brukar det ju vara helt andra lopp som drar till sig det bästa folket. Midweek, Mad monday, ZRL, SWECUP.

Skit i rankningen är mitt tips och Crit City. Kör 40-60min rejs med lite terräng eller del-spurter.

Joem

Aktiv medlem
Sjävklart. Givetvis. Så klart.

Som den "riktiga cyklist" jag är var mitt roligaste race just ett sådant race. Kommer den stora lajkälskande massan dras till dem? Nä, men är det massan jag vill åt? Nej, det är sanningen.

U så fanny Woodnåkker!
Klart det spelar in annars hade det inte funnits någon vits med att ha något benämnt som draft. Kanske i synnerhet vid lagtempo.

Woodknocker

Aktiv medlem
U så fanny Woodnåkker!
Klart det spelar in annars hade det inte funnits någon vits med att ha något benämnt som draft. Kanske i synnerhet vid lagtempo.
Nej, höj nivån.
e just ett sådant race. Kommer den stora lajkälskande massan dras till dem? Nä, men är det massan jag vill åt? Nej, det är

När jag kört torsdagens TTT på 5-6 pers brukar jag enligt schemat få 450-480w i mina förningar på 20-30sek. Och total avg på ca 320-330w under 30-40min.
Även om det är lite mindre draft än utomhus så är den ändå fullt tillräcklig för att påverka HELT hur loppen körs.

Och jag kan säkert tänka mig att de högt rankade tävlingarna just nu är korta vanliga race. Men snart börjar ju Zwift-säsongen och då brukar det ju vara helt andra lopp som drar till sig det bästa folket. Midweek, Mad monday, ZRL, SWECUP.

Skit i rankningen är mitt tips och Crit City. Kör 40-60min rejs med lite terräng eller del-spurter.
Det är så förtretligt att alla de rejsen du nämner nu är de rejsen jag klassar som sprinttävlingar. Så korta rejs i verkligheten hittar du bara i crittar och sådant där modernt som jag inte gillar öht. Timetrial solo är bra. Tyvärr är ranking på Zwift aldrig den bästa på TT för att ranka bra på dem måste du verkligen vara en bra cyklist, i vart fall en bra kraftgenerator. Då finns inget annat än den hårda kalla kraften som du skapar och den slår de flesta i ansiktet.

KISS-rejsen är det närmsta "riktiga rejs" du kommer enligt mig.

EDIT: Ett bra rejs enligt mig är där du måste skapa kraft över tid och sedna kommer det moment där människor faller bort, för att detta bortfall ska kunna ske måste det finnas viss distans. Annars är det lika bra att bara sätta upp ett sprintloop som de critrace som är på 20 minuter. Det ska liksom (som i verkligheten) ske ett bortfall baserat på dålig uthålighet. Alltså som i TdF, som ses som världens riktigaste lopp.

Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Nej, höj nivån.

Det är så förtretligt att alla de rejsen du nämner nu är de rejsen jag klassar som sprinttävlingar. Så korta rejs i verkligheten hittar du bara i crittar och sådant där modernt som jag inte gillar öht. Timetrial solo är bra. Tyvärr är ranking på Zwift aldrig den bästa på TT för att ranka bra på dem måste du verkligen vara en bra cyklist, i vart fall en bra kraftgenerator. Då finns inget annat än den hårda kalla kraften som du skapar och den slår de flesta i ansiktet.

KISS-rejsen är det närmsta "riktiga rejs" du kommer enligt mig.

EDIT: Ett bra rejs enligt mig är där du måste skapa kraft över tid och sedna kommer det moment där människor faller bort, för att detta bortfall ska kunna ske måste det finnas viss distans. Annars är det lika bra att bara sätta upp ett sprintloop som de critrace som är på 20 minuter.
Ja det är klart att om du inte tycker GP en godkänt tävlingstyp så blir det inte lätt i Zwift. Marknaden är nog för liten för att någon ska orka satsa på 4h+ race inomhus.
I Sverige körs det ju ofta GP 45-60min och 140-180km Linje under samma helg på samma ort. Två olika tävlingsformer men samma startfält. Kul på olika sätt tycker jag.

Men det är en jävla skillnad på cyklist/kapacitet att vara bra på 15min i absoluta watt (som ditt tyngdlyftar-exempel) mot att ta hem en ZRL tävling i Premier Division över 60min med ett gäng spurter samt backar...

Woodknocker

Aktiv medlem

Ja det är klart att om du inte tycker GP en godkänt tävlingstyp så blir det inte lätt i Zwift. Marknaden är nog för liten för att någon ska orka satsa på 4h+ race inomhus.
I Sverige körs det ju ofta GP 45-60min och 140-180km Linje under samma helg på samma ort. Två olika tävlingsformer men samma startfält. Kul på olika sätt tycker jag.

Men det är en jävla skillnad på cyklist/kapacitet att vara bra på 15min i absoluta watt (som ditt tyngdlyftar-exempel) mot att ta hem en ZRL tävling i Premier Division över 60min med ett gäng spurter samt backar...
Och det är förbannat trist. För som jag skrev är det de roligaste loppen OCH skulle Zwift fokuserat på att göra kartorna så lika verkligheten som möjligt skulle man kunnat göra det alla vill, nämligen tävla i de lopp som proffsen kör. Men verklighetsaspekten har jag inte alls lika stor beef med som det gällande frånvaron av långa rejs. Det finns långa rejs men du kommer aldrig få bra ranking av dem för varför skulle en person som kan kamma hem 100 ranking från 20 minuters finlir med en kraftig sprint köra ett sånt?

uandt

Aktiv medlem
Alla är olika. Jag tycker zwift lopp är roligare ju längre de är. Allt under 40 k är för kort. Vid 60-70 börjar folk bonka så runt 100 k är ganska lagom tycker jag. Jag tror det har att göra med att jag inte är snabb någonstans men efter 100k är jag inte en usel spurtare längre

Eapea

Aktiv medlem
Och det är förbannat trist. För som jag skrev är det de roligaste loppen OCH skulle Zwift fokuserat på att göra kartorna så lika verkligheten som möjligt skulle man kunnat göra det alla vill, nämligen tävla i de lopp som proffsen kör. Men verklighetsaspekten har jag inte alls lika stor beef med som det gällande frånvaron av långa rejs. Det finns långa rejs men du kommer aldrig få bra ranking av dem för varför skulle en person som kan kamma hem 100 ranking från 20 minuters finlir med en kraftig sprint köra ett sånt?
Du vill. Du vill. Du vill. Jag vill inte köra svinlånga tävlingar under vintern inomhus. Långa tävlingar sparar jag till vår-sommar-höst.

Kör Västboloppet i Burseryd på Söndag istället så får du 162km Linje. 89e gången det körs så det "inget sånt där modernt".
Så syns vi där istället och cyklar.

nieves

Aktiv medlem
Har du testat adressera allt du irriterar dig över till zwift?
Att gnälla på happy kommer inte hjälpa ett dugg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer