Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Woodknocker

Aktiv medlem
En sak är
Har du testat adressera allt du irriterar dig över till zwift?
Att gnälla på happy kommer inte hjälpa ett dugg.
Då jag tror att alla vill förbättra sig och göra saker så effektiva och bra som möjligt har jag gett dem chansen till det ja. Zwift är en plattform som vill att alla mår bra och är glada, skulle inte förvånat mig om de har fått för sig att tävling skapar prestationsångest hos många och medvetet förstör. Med tanke på att Zwift är en SJW-plattform.

Maglia Nera

Aktiv medlem
Det jag upplever som mest overklig med draften i Zwift är hur lätt man sugs fast i den. IRL brukar man ju få halvspurta för att komma in på rulle.

Hur som helst så gjorde jag "misstaget" för nåt år sen att gå in på elitens Strava-sidor för att kolla vilka imponerande idrottsmän det var man blev avhängd av och upptäckte att de flesta av dom var rätt mediokra IRL (den där argentinaren är det stora undantaget). Sen dess har jag tagit Zwift-racing med några spadtag salt och tycker att det är lustigt att de förfasas över att det blir fritt fram med viktfusk.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det jag upplever som mest overklig med draften i Zwift är hur lätt man sugs fast i den. IRL brukar man ju få halvspurta för att komma in på rulle.

Hur som helst så gjorde jag "misstaget" för nåt år sen att gå in på elitens Strava-sidor för att kolla vilka imponerande idrottsmän det var man blev avhängd av och upptäckte att de flesta av dom var rätt mediokra IRL (den där argentinaren är det stora undantaget). Sen dess har jag tagit Zwift-racing med några spadtag salt och tycker att det är lustigt att de förfasas över att det blir fritt fram med viktfusk.
Så är det. Nämnde det här men då blev många rasande.
Går dock inte att komma ifrån det absurda i att någon som pushar ut 5-6wkg (och finns många svenska sådana) som inte ens har KOMs eller verkar cykla utomhus. Om det luktar konstigt och det smakar rent av för jävligt då är det förmodligen ruttet!

Inte ens det här snacket om att man behöver 2 wattmätare är något att ha. Det finns så oerhört mycket du kan göra medvetet för att fuska och omedvetet kan det också bli oerhört fel. Har du en enkelsidig wattmätare kan det bli fel med 30 watt överlag men betydligt mer än så i sprintsen, med enkelhet. Du behöver bara ett ben som är starkare än det andra för att "ha tur med watten".

Wada test är skräp, spela in en film en gång och sedan vaddå?! Jo sedan kan man fläska på sig igen. Skrattretande. Jag skulle kunna sluta äta några dagar i en viloperiod och kanske kommit in på 60 kg sedan börjar jag träna och äta igen och på toppen av det kör vi lite kaloriöverskott hela vintern sen cyklar jag egentligen runt med 70 kg. Då snackar vi 300 vs 350 watt för att pusha ut 5wkg, det är som före och efter Big Bang. Det är bara personer som aldrig har cyklat med lågt kropssfett som säger att 5-10 kg inte gör någon skillnad. Det är alltid de lite mer fläskiga cyklisterna som hånar wkg.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Tror inte att flertalet seriösa cyklister åker runt o jagar KOMs dagarna i ända. Det är bara vi vanliga töntar som gör det för att få känna oss lite bättre än vad vi egentligen är. Mäta snoppar tycker vissa är viktigt.

Tror heller inte att de flesta seriösa cyklisterna hänger speciellt mycket på zwift.
De är på varmare breddgrader om vintern och cyklar ute på riktigt.
Kvar blir även här vi vanliga töntar som gillar att mäta våra snoppar genom zwiftrace.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det kanske inte är vad man säger utan hur man säger det.

Vad är det man brukar säga om åsikter och rövhål?

Mja så är det ju men jag vill även tro att vissa åsikter är sanna och riktiga.
Tror inte att flertalet seriösa cyklister åker runt o jagar KOMs dagarna i ända. Det är bara vi vanliga töntar som gör det för att få känna oss lite bättre än vad vi egentligen är. Mäta snoppar tycker vissa är viktigt.

Tror heller inte att de flesta seriösa cyklisterna hänger speciellt mycket på zwift.
De är på varmare breddgrader om vintern och cyklar ute på riktigt.
Kvar blir även här vi vanliga töntar som gillar att mäta våra snoppar genom zwiftrace.
Mjo visst. Jag tänker dock så att det borde slinka in någon "riktigt seriös" och "riktigt bra" och då borde ju denna kunna dominera om alla på Zwift är kassa och dåliga. Jag säger inte att alla på Zwift är usla, det finns oerhört många bra sprinters på Zwift.

En person som tävlar på Zwift och har gigantiska siffror kommer även ta KOMs på utesäsongen, allt annat är konstigt. Med de siffrorna de presterar kommer det naturligt. Sitt inte och säg att de förlägger all sina kraftansträngningar till Zwift och sedan bara kör z1 och z2 ute

Senast ändrad:

xzbatt

Aktiv medlem
Så är det. Nämnde det här men då blev många rasande.
Går dock inte att komma ifrån det absurda i att någon som pushar ut 5-6wkg (och finns många svenska sådana) som inte ens har KOMs eller verkar cykla utomhus. Om det luktar konstigt och det smakar rent av för jävligt då är det förmodligen ruttet!

Inte ens det här snacket om att man behöver 2 wattmätare är något att ha. Det finns så oerhört mycket du kan göra medvetet för att fuska och omedvetet kan det också bli oerhört fel. Har du en enkelsidig wattmätare kan det bli fel med 30 watt överlag men betydligt mer än så i sprintsen, med enkelhet. Du behöver bara ett ben som är starkare än det andra för att "ha tur med watten".

Wada test är skräp, spela in en film en gång och sedan vaddå?! Jo sedan kan man fläska på sig igen. Skrattretande. Jag skulle kunna sluta äta några dagar i en viloperiod och kanske kommit in på 60 kg sedan börjar jag träna och äta igen och på toppen av det kör vi lite kaloriöverskott hela vintern sen cyklar jag egentligen runt med 70 kg. Då snackar vi 300 vs 350 watt för att pusha ut 5wkg, det är som före och efter Big Bang. Det är bara personer som aldrig har cyklat med lågt kropssfett som säger att 5-10 kg inte gör någon skillnad. Det är alltid de lite mer fläskiga cyklisterna som hånar wkg.
Jag tror att du möter ett rättvisare motstånd om du kommer upp i dom högre klasserna i Zwift. Förra säsongen så fick jag vid flertalet tillfällen stryk av Wengan och Lunkan, och som du säkert kan se på deras Strava så har dom ett gäng meriter enligt dig (KOMS).

Sen om du ska hålla på och förlöjliga wada så kanske du också får läsa på om hur det funkar (vilket du hade vetat om du var i en högre kategori).

Gällande alla dina klagomål avseende draft så kan jag bara tycka att du har fel och argumenterar emot dig själv, om det nu inte fanns någon betydande draft så skulle loppen alltid avgöras genom en utbrytning och spurtare skulle således aldrig vinna. Draften från klungan är snarare så stor att den är väldigt svår att utmana, också något som blir väldigt tydligt när "sticky draft" bak i klungan släpper och man blir avhängd som ett litet barn.
Du kan ju även roa dig med att kolla w/kg och absoluta watt i ZP efter lopp där du tydligt kan utläsa vilka som kör strategiskt och klarar sitta med klungan med låga värden jämfört med dom som rycker, sliter och åker jojo i klungan.

Woodknocker

Aktiv medlem

Jag tror att du möter ett rättvisare motstånd om du kommer upp i dom högre klasserna i Zwift. Förra säsongen så fick jag vid flertalet tillfällen stryk av Wengan och Lunkan, och som du säkert kan se på deras Strava så har dom ett gäng meriter enligt dig (KOMS).

Sen om du ska hålla på och förlöjliga wada så kanske du också får läsa på om hur det funkar (vilket du hade vetat om du var i en högre kategori).

Gällande alla dina klagomål avseende draft så kan jag bara tycka att du har fel och argumenterar emot dig själv, om det nu inte fanns någon betydande draft så skulle loppen alltid avgöras genom en utbrytning och spurtare skulle således aldrig vinna. Draften från klungan är snarare så stor att den är väldigt svår att utmana, också något som blir väldigt tydligt när "sticky draft" bak i klungan släpper och man blir avhängd som ett litet barn.
Du kan ju även roa dig med att kolla w/kg och absoluta watt i ZP efter lopp där du tydligt kan utläsa vilka som kör strategiskt och klarar sitta med klungan med låga värden jämfört med dom som rycker, sliter och åker jojo i klungan.

"Jag tror att du möter ett rättvisare motstånd om du kommer upp i dom högre klasserna i Zwift. Förra säsongen så fick jag vid flertalet tillfällen stryk av Wengan och Lunkan, och som du säkert kan se på deras Strava så har dom ett gäng meriter enligt dig (KOMS)."

Nej jag kollar på många svenskar i toppen, bilden är solklar för mig om vad allting handlar om.

"Sen om du ska hålla på och förlöjliga wada så kanske du också får läsa på om hur det funkar (vilket du hade vetat om du var i en högre kategori)."
Högre kategori, wada-fanboy not so much.

"Gällande alla dina klagomål avseende draft så kan jag bara tycka att du har fel och argumenterar emot dig själv, om det nu inte fanns någon betydande draft så skulle loppen alltid avgöras genom en utbrytning och spurtare skulle således aldrig vinna. Draften från klungan är snarare så stor att den är väldigt svår att utmana, också något som blir väldigt tydligt när "sticky draft" bak i klungan släpper och man blir avhängd som ett litet barn."
Helt felaktigt tänkande, ingen här har sagt att det inte finns någon draft öht. Givetvis ska man bli avhängd som ett litet bra, det är förbaskat bra att man blir det, men du skulle blivit piskad ÄNNU HÅRDARE för att det skulle varit korrekt. Idag är det threshold och palla det tills sprinten kommer, kolla själv loppen i ZP så ser du att watten kan vara lite sisådär och sedan är NP enormt stor OCH (och detta "och" är det viktigaste i hela texten) ALLA i hela loppet har liknande siffror. I verkligheten skulle du kunnat finlirat hela dagen i en klunga och haft totalt annorlunda siffror än de som battlar. Att det är så här är givetvis för att tävlingarna ska kunna vara korta och så, det är hela ideen. ACTION ACTION ACTION ska det vara annars får gemene zwifttävlaren inte nog med dopamin, men då kommer det också bli så att den största sprintaren kommer vinna.

uandt

Aktiv medlem
Jag fattar ingenting men kommer och tänka på brevet-loppet i lördags. Det blev någon slags tyst överenskommelse i klungan att inte släppa fram den där gubben som körde skiten ur oss i uppförsbackarna. Det var en vanlig farbror med stora lår. En del är bättre på att cykla helt enkelt

nieves

Aktiv medlem
3R 12/24h Ultra Endurance Academy & Event.

15/1 -22 för 12 timmars och 26/2 -22 för 24 timmars. Innan dess akademi och träning som startar den 18 september alltså nu på lördag. Här har man chans att få ont överallt.
Redan på lördag 08.00 är det dags med 120km på Tempus Fugit.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem

15/1 -22 för 12 timmars och 26/2 -22 för 24 timmars. Innan dess akademi och träning som startar den 18 september alltså nu på lördag. Här har man chans att få ont överallt.

Låter ju hur dumt som helst!
Intressant 😃

bigmollo

Aktiv medlem
Låter ju hur dumt som helst!
Intressant 😃

Det ska jag försöka följa. Deras gruppcyklingar har varit riktigt bra de senaste åren. Kul med en 24-timmars också. :D

Maglia Nera

Aktiv medlem

Fan, varför var du tvungen att posta det där? Jag har nån sjuk dragning till sån här idioti och börjar redan nu ställa in mig på att köra 12 timmars.

MrSthlm

Aktiv medlem
Vikten är med på resultatlistan från mad monday igår iaf..

mycket negativitet här. Alla kan gå med i lag och vara en del av den körningen om man vill. Är man med i lag har man även chans att tävla i stängda event där det högre upp i placering krävs två effektmätare samt vikt och längd verifikation..

sen att det skulle vara jätteolikt att köra ute ? om 50 personer samlas för att köra race över 30 km utan svängar kan jag gissa att de skulle vara extremt svårt att göra en utbrytning även utomhus! nu funkar de inte så ute, utan där har du en annan form av teknik med kurvtagning och igångdrag.
det är två olika discipliner helt enkelt. lika som lvg och mtb är olika..
Visa bilaga 512698

Intressant med vikten tycker jag. En sak är säker, det finns många ganska tunga personer som är väldigt framgångsrika i Zwift-tävlingar vilket jag antar beror på att de populäraste racen ofta är korta och relativt flacka. Upplever det som att korta race premieras i Zwift och är det som är överlägset populärast. Sega uthålliga personer som inte levererar massvis med watt har det väldigt jobbigt. Varje fall gäller detta t.o.m. kat B, kanske är mera sällsynt med framgångsrika tungviktare i kat A samt A+?

Här exempel på data för en rätt tung person, en 50 plussare (188 cm) med rätt stor medaljsamling. Det är sannerligen inte lätt att hävda sig mot sådana personer. *LoL*. Han snittade 412 watt i en tävling han vann i går tex och börjar nu nosa på kat A.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Men så där är det i alla lopp som inte är stigning hela vägen eller stigning i slutet. Hela den här ideen med att göra sig själv till utbrytare funkar inte på Zwift. Skulle vara the top of the top isf, typ Teugels 6wkg ftp. Och svenska lopp är absolut värst, där verkar de vara allergiska mot allt vad stiningar heter.

Det roliga är att jag faktiskt hade lite sprint före det att jag blev cyklist för då var jag nämligen styrketränare. Gjorde 1000 watt x antal sekunder när jag vägde 75/70kg. Idag är sprinten helt borta då all styrketräning är borta från mitt schema.

SEN är det oerhörd fördel för de som har en wattbike eller dylikt för då går det sprinta på ett helt annat sätt än på en trainer som vobblar från sida till sida. Återigen: materialsport, till och med på Zwift. Det vobblar så in i när jag gör 700.

edit: Om jag skulle skapa en superanvändare på Zwift skulle det varit en person som har 20wkg sprint och FTP skulle kunnat gå så långt ner som till 3-4. Egentligen behöver du inte ens ha det för låt säga att ni är ett lag som går samman och ger sprintaren draghjälp till slutet. De här critracen som har absolut bäst ranking i spelet är på 15-20 minuter. Bergsloppen som vinns av 5-6wkg kan liksom ge 200 i ranking och det är ingenting.

Men egentligen är allt det här helt ointressant för nu är ZP förstört och i klass med Strava leaderboards gällande Zwift.

Edit2: Men jag har märkt att många inte ens har den grundläggande respekten som man kan förvänta sig av människor för många anser att KOMs i ett datorspel inte är något att bry sig om. Det är en väldigt självisk och begränsad syn på världen, det de säger är att "jag bryr mig inte om detta område så jag bryr mig inte om det förstörs för de som gör det". Argumentet att "det är bara ett datorspel" är inget argument, det är bara en extremt egocentrisk världsbild. Om inget annat kommer de få stora problem i framtiden när verkligheten mer och mer går in i den digitala eran.

Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Men så där är det i alla lopp som inte är stigning hela vägen eller stigning i slutet. Hela den här ideen med att göra sig själv till utbrytare funkar inte på Zwift. Skulle vara the top of the top isf, typ Teugels 6wkg ftp. Och svenska lopp är absolut värst, där verkar de vara allergiska mot allt vad stiningar heter.

Det roliga är att jag faktiskt hade lite sprint före det att jag blev cyklist för då var jag nämligen styrketränare. Gjorde 1000 watt x antal sekunder när jag vägde 75/70kg. Idag är sprinten helt borta då all styrketräning är borta från mitt schema.

SEN är det oerhörd fördel för de som har en wattbike eller dylikt för då går det sprinta på ett helt annat sätt än på en trainer som vobblar från sida till sida. Återigen: materialsport, till och med på Zwift. Det vobblar så in i när jag gör 700.

edit: Om jag skulle skapa en superanvändare på Zwift skulle det varit en person som har 20wkg sprint och FTP skulle kunnat gå så långt ner som till 3-4. Egentligen behöver du inte ens ha det för låt säga att ni är ett lag som går samman och ger sprintaren draghjälp till slutet. De här critracen som har absolut bäst ranking i spelet är på 15-20 minuter. Bergsloppen som vinns av 5-6wkg kan liksom ge 200 i ranking och det är ingenting.

Men egentligen är allt det här helt ointressant för nu är ZP förstört och i klass med Strava leaderboards gällande Zwift.

Edit2: Men jag har märkt att många inte ens har den grundläggande respekten som man kan förvänta sig av människor för många anser att KOMs i ett datorspel inte är något att bry sig om. Det är en väldigt självisk och begränsad syn på världen, det de säger är att "jag bryr mig inte om detta område så jag bryr mig inte om det förstörs för de som gör det". Argumentet att "det är bara ett datorspel" är inget argument, det är bara en extremt egocentrisk världsbild. Om inget annat kommer de få stora problem i framtiden när verkligheten mer och mer går in i den digitala eran.
Jag begriper inte så mycket av vad du egentligen menar med allt. Men kan hålla med om att det är svårt att solo göra en utbrytning i Zwift, då får man ta i rejält och länge för att klungan inte skall ta in på en. Samma sak gäller i princip om man får lite släp längst bak i klungan. Att ta ikapp är inte lätt. Det är det å andra sidan inte i verkligheten heller.

Har du ändrat dig kring draften btw? Igår var den ju helt obefintlig/obetydlig.

Säga vad man vill om Zwift, men det är ett enkelt och, om man vill, effektivt sätt när utecykling inte är möjligt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag begriper inte så mycket av vad du egentligen menar med allt. Men kan hålla med om att det är svårt att solo göra en utbrytning i Zwift, då får man ta i rejält och länge för att klungan inte skall ta in på en. Samma sak gäller i princip om man får lite släp längst bak i klungan. Att ta ikapp är inte lätt. Det är det å andra sidan inte i verkligheten heller.

Har du ändrat dig kring draften btw? Igår var den ju helt obefintlig/obetydlig.

Säga vad man vill om Zwift, men det är ett enkelt och, om man vill, effektivt sätt när utecykling inte är möjligt.
Vad jag menar är egentligen något mycket enkelt, en soloartist kan inte dra så hårt att den kommer undan klungan och då står man där före mållinjen ochmåste prestera en sprint. Klarnar det?

Draften i Zwift är patetiskt dålig.

edit: En sak med det här med sprinten som jag har kommit att tänka på är gällande kraftmätare, vissa kraftmätare är ju kassa när det gäller taket av mätningar. Men kan annars vara helt korrekta. Men ja oftast är det helt enkelt benen som sviker. Det är rätt frustrerande det där med sprinten. Förbättring KAN ske men det finns ett tak, en som inte är sprintare kommer aldrig bli bra på det, i bästa fall blir hen average.

bigmollo

Aktiv medlem
Vad jag menar är egentligen något mycket enkelt, en soloartist kan inte dra så hårt att den kommer undan klungan och då står man där före mållinjen ochmåste prestera en sprint. Klarnar det?

edit: En sak med det här med sprinten som jag har kommit att tänka på är gällande kraftmätare, vissa kraftmätare är ju kassa när det gäller taket av mätningar. Men kan annars vara helt korrekta. Men ja oftast är det helt enkelt benen som sviker. Det är rätt frustrerande det där med sprinten. Förbättring KAN ske men det finns ett tak, en som inte är sprintare kommer aldrig bli bra på det, i bästa fall blir hen average.
Om jag tolkar det rätt så gör Zwift fel eftersom du har en dålig spurt.

Joem

Aktiv medlem

Ok. Ja, då klarnar just det en aning. Det går att komma loss men det är tungt och kräver flyt. Jag drog ett race för ett tagsen, förvisso inte mer än ca 15 min, men lyckades komma loss och ”vann”. Tvåa på bollen var en stark dansk som hämta in och låg i som ett djur. Men lyckades hålla undan med några sekunder i behåll. Så jo, det går.
02D5D80F-D900-4A6A-B7F4-0AAF07A88694.jpeg

Woodknocker

Aktiv medlem
Igår körde jag ett VO2max pass. Jag blev trött. Mission accomplished!
Ja det blev ju inte jag, skulle köra sprints. ALltså hur jag än gör är 700 cap sen vobblar det, kataastrof. Tror jag ska signa gymmedlemskap med wattbike bara för att se om jag ens har en sprint kvar. Men det har jag inte för ute är det precis lika illa.

Aja det är vad det är, allt är vad det är. Hmm ja nä.

Manurhin2

Aktiv medlem
Ja det blev ju inte jag, skulle köra sprints. ALltså hur jag än gör är 700 cap sen vobblar det, kataastrof. Tror jag ska signa gymmedlemskap med wattbike bara för att se om jag ens har en sprint kvar. Men det har jag inte för ute är det precis lika illa.

Aja det är vad det är, allt är vad det är. Hmm ja nä.
Varför börjar det vobbla just vid 700w? då behöver du ju inte ens ställa dig upp.

Woodknocker

Aktiv medlem
Varför börjar det vobbla just vid 700w? då behöver du ju inte ens ställa dig upp.
Nja jag måste upp för att kunna skapa den kraften. Eller ja måste och måste. Men det börjar iaf vobbla då. Men jag vill egentligen kunna upp till 1000, då är man konkurrenskraftig på skräpet Zwift.
Klurigt producera den kraften sittandes du. Det är så för mig.

Men om jag får upp sprinten på 15 sekunder till 900 vore allt kanon, då kunde jag börjat krossa! Är så sugen på att få sprinten att funka. Kommer aldrig gilla Zwift (sprinttown) men med sprinten så kommer det gå framåt.

Nu kan man inte tänka så här men jag skulle förmodligen varit en oerhört mycket bättre zwiftare när jag styrketränade än nu när jag är riktig cyklist. Det går inte tänka så för då hade jag inte uthållighet men det ligger ändå något i det. Det är inte extrema siffror heller på Zwift, det är liksom 15wkg 15 sekunder för att vara konkurrenskraftig. Men Wattbike är fusk, det är min fasta övertygelse.

jonte987

Aktiv medlem
Nja jag måste upp för att kunna skapa den kraften. Eller ja måste och måste. Men det börjar iaf vobbla då. Men jag vill egentligen kunna upp till 1000, då är man konkurrenskraftig på skräpet Zwift.

Klurigt producera den kraften sittandes du. Det är så för mig.

Men om jag får upp sprinten på 15 sekunder till 900 vore allt kanon, då kunde jag börjat krossa! Är så sugen på att få sprinten att funka. Kommer aldrig gilla Zwift (sprinttown) men med sprinten så kommer det gå framåt.

Nu kan man inte tänka så här men jag skulle förmodligen varit en oerhört mycket bättre zwiftare när jag styrketränade än nu när jag är riktig cyklist. Det går inte tänka så för då hade jag inte uthållighet men det ligger ändå något i det. Det är inte extrema siffror heller på Zwift, det är liksom 15wkg 15 sekunder för att vara konkurrenskraftig. Men Wattbike är fusk, det är min fasta övertygelse.
Du har börjat ta in @bigmollos välmenta analys ser jag. Bra jobbat ibland måste man vända blicken inåt.
På skivstången bara säger jag.

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Ja det blev ju inte jag, skulle köra sprints. ALltså hur jag än gör är 700 cap sen vobblar det, kataastrof.

Har du dålig teknik, eller bara dålig utrustning?
700W skall man väl kunna trycka utan att det vobblar. T o m en trött gammal gubbe som jag kan utan vidare göra det på en vanlig direktiven trainer.

Woodknocker

Aktiv medlem
Nu får det faktiskt räcka med larveriet. Jag ska förbättra min sprint men även testa de här andra plattformarna.
Jag är rätt stark överlag (och det har jag blivit genom att lära mig nya saker *hint*) men sprinten är inte så bra.

Anledningen att det vobblar har inte med trainern att göra, jag har kadens på nästan 120 och det är bara en naturlig konsekvensn av högre kraft. Den som säger annorlunda vet inte vad den talar om, hur sprintar ni ute? kadens 200 och sittandes? kraften måste försvinna någonstans och det gör den med gungningar i sidled, ja största kraften går såklart ner i pedalerna.

Tills ni lägger fram bevis på motsatsen är Zwift som jag har lagt fram det, min största följare är ju inte ens på Zwift så varför skriver hen här??!?!
Personer som enbart vill tramsa svarar jag inte så inte lönt dessa citerar mig hundra gånger.

jonte987

Aktiv medlem
Alla är väl på zwift? Jag är det definitivt. Däremot är jag ingen fanboy utan tycker definitivt du ska testa andra platformar. Det har jag gjort.

RGT kanske blir din lycka men det jag verkligen rekommenderar är nåt utan race. Trainerroad eller kanske nåt mer visuellt som kinomap kanske?
Jag har en fri månad på tr om du vill ha.

hm

Aktiv medlem
Finns det någon som cyklar +5h på RGT?
Herd kommer under vintern ha event upp till 400km, vet ej om dessa läggs upp officiellt i Companion appen eller ZwiftHacks.
Nu tror jag inte att jag pallar 400 men en snabb 200-ing borde gå.
Mitt mål är egentligen att få sällskap på PRL full (173km), bortom den återstår att se.
Kom på att Kate körde tabr i juni på 18 dar...

Inte så insatt men verkar som hon är igång igen och kör varje? Helg

nieves

Aktiv medlem
Zwift hör bön :-)
Vid nästa uppdatering kommer det till höger om progressbaren även finnas en siffra som talar om hur långt det är kvar av varvet. (y)
Äntligen ffa på dom längre sträckorna är siffror välkommet. Nu kommer det också bli tydligare var rutt-badgen ligger eller om ngt blivit fel med t.ex startplats mm.
Jag cyklade Surrey Hills som enligt ZwiftHub & Insider skulle avslutas vid toppen (målbågen), vi rullade t.o.m ner för backen och ingen badge.

GoranS

Aktiv medlem
Kom på att Kate körde tabr i juni på 18 dar...

Inte så insatt men verkar som hon är igång igen och kör varje? Helg
Fattar jag rätt i att det är TABR-sträckningen på 18 dagar men inte 18 dagar i rad utan att hon tar en dag då och då? Låter hur som helst slitigt med så långa pass på stationär cykel, kanske ffa mentalt.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det blir toppen. Jag förstår kanske fortfarande inte men när jag skulle test-cykla för att se om jag kan slå en unge på 30kg så fick jag starta två ggr för att hamna på rätt rutt. Tror jag ramlade in på fel ställe eller på fel håll?
(Ja, jag kunde slå ungen om jag tog i som fan. Har dessutom kontrollvägt henne för att få slut på fusket)

hm

Aktiv medlem
Fattar jag rätt i att det är TABR-sträckningen på 18 dagar men inte 18 dagar i rad utan att hon tar en dag då och då? Låter hur som helst slitigt med så långa pass på stationär cykel, kanske ffa mentalt.
I juni körde hon i ett sträck . Tror hon laddade för irl men blev hindrad av Coronan så hon körde hemma istl ?Finns på Youtube bla
Nu tror jag hon kör en dag/helg ?? Eller en sträcka/några på 100km ... ?
Något som bara flachar förbi på fb så det mesta killgissas från min sida.

Eapea

Aktiv medlem
Nu får det faktiskt räcka med larveriet. Jag ska förbättra min sprint men även testa de här andra plattformarna.
Jag är rätt stark överlag (och det har jag blivit genom att lära mig nya saker *hint*) men sprinten är inte så bra.

Anledningen att det vobblar har inte med trainern att göra, jag har kadens på nästan 120 och det är bara en naturlig konsekvensn av högre kraft. Den som säger annorlunda vet inte vad den talar om, hur sprintar ni ute? kadens 200 och sittandes? kraften måste försvinna någonstans och det gör den med gungningar i sidled, ja största kraften går såklart ner i pedalerna.

Tills ni lägger fram bevis på motsatsen är Zwift som jag har lagt fram det, min största följare är ju inte ens på Zwift så varför skriver hen här??!?!
Personer som enbart vill tramsa svarar jag inte så inte lönt dessa citerar mig hundra gånger.
Kan du inte sänka kadensen/öka utväxlingen då istället?
700w kräver inte 120 kadens för mig. Varken inne eller ute. Du borde (med normal utväxling) helt klart kunna göra 700w även med <90 kadens om du vill i en bra stund.

1000w för mig funkar utan problem på en Kickr core (men jag är ingen spurtare heller tyvärr)

Vobbel förstår jag inte hur det skulle kännas på en stillastående trainer. Vad är det som vobblar?

Senast ändrad:
Vobbel har också en bekant uplevt på en Kickr core. Jag har också en men får inte det fast jag spurtar med 700-1000w. Hans kolfiber racer är vurpad men ingen synlig skada.

Jag kör i B-klassen och brukar komma in runt första 30%, d.v.s i ca. andra större gruppen. Måste säga att de som spurtar för en typ 22. plats känns ju närmast genant. Jag förstår inte de som efter 10minuters körande och efter de blivit droppade från täten börjar spara benen för spurten. Du får en dålig träningseffekt och du får ingen god placering.

Stumpy

Aktiv medlem
Måste säga att de som spurtar för en typ 22. plats känns ju närmast genant. Jag förstår inte de som efter 10minuters körande och efter de blivit droppade från täten börjar spara benen för spurten. Du får en dålig träningseffekt och du får ingen god placering.
De kanske vill träna på upplägg inför och själva spurtmomentet, eftersom de ändå är droppade. Vill man ha god träningseffekt är det nog bättre att köra strukturerade pass än tävlingar.

uandt

Aktiv medlem
Jag kör i B-klassen och brukar komma in runt första 30%, d.v.s i ca. andra större gruppen. Måste säga att de som spurtar för en typ 22. plats känns ju närmast genant. Jag förstår inte de som efter 10minuters körande och efter de blivit droppade från täten börjar spara benen för spurten. Du får en dålig träningseffekt och du får ingen god placering.
På platta banor är andra B-klungan full med C som spurtar för vinst och rank. Det är ALLTID värt att spurta. Träningseffekten på korta zwift lopp? Den är väl högst diskutabel sen vare sig du spurtar eller inte? Folk kör väl dem för att det är kul?

På platta banor är andra B-klungan full med C som spurtar för vinst och rank. Det är ALLTID värt att spurta. Träningseffekten på korta zwift lopp? Den är väl högst diskutabel sen vare sig du spurtar eller inte? Folk kör väl dem för att det är kul?
Ja nog får du en bättre träningseffekt om du ligger under/över i 40 min då du blivit droppad än det att du bara sitter i klungan på tempo-zon.

MrSthlm

Aktiv medlem
Väldigt olika nivåer här så klart ;-) själv kämpar jag hårt med att försöka etablera mig bättre i B gruppen men behöver lite tålamod, behöver förbättra i synnerhet 1 minut och 15 sek kraften, jag är nog mera uthållig än explosiv vilket jag nu försöker jobba lite på, en stor utmaning. Hoppas det ser lite bättre ut i vinter/vår. Har en Kickr Core och är inte helt komfortabel att ståcykla med den men börjar jag göra det oftare är jag ganska säker på att min "explosiva data" kommer börja förbättras ganska mycket. Förhoppnings håller cykeln även om en Kickr Core knappast är den bästa smarttrainern att ståcykla på, snarare tvärtom. ;-)

Även fast man blir avhängd huvudklungan ganska ofta i tävlingar tycker jag tävlingar ger en god effekt under självklar förutsättning att man inte slutar pusha även om man till slut blir avhängd. Tycker det är svårt att pusha sig lika hysteriskt som det ofta blir i tävlingar när man kör ensam (inne eller ute). Ser att jag ofta ligger någorlunda bra till i fältet efter ett race gällande 20 minuters watt, 20 min w/kg och snittwatt för hela rutten men det har ju lite att göra med att jag ibland hamnar i ingenmansland där jag då pushar på hårt i min ensamhet, det blir en del watt men jag är ju redan avhängd. ;-)

Tycker det är rätt tufft, min nuvarande ftp är 277 och mitt mål är väl ca 290-300 i vår (ca 76-77 kg). Tror jag behöver behöver upp lite i ftp för att enklare hänga med i svängarna i B kat race. Problemet som jag upplever ibland är att man ligger och matar på i en snittkraft runt ftp (dvs för mig tuff cykling) men sedan kommer det sporadiska ökningar i klungan eller brutala uppförspartier där folk börjar köra på och då får jag ofta problem. Behöver helt enkelt mer brutal intervallträning, just att ligga och tugga i hård ftp fart men sedan gå en bra bit över ftp i tex 1 minuts perioder.

Sedan har jag fortfarande lite problem med att jag är för oskärpt/loj, det kan vara riskabelt att positionera sig för långt tillbaka i klungan, rycken längre fram i klungan blir ofta tuffare att parera då. Man måste stirra på skärmen rätt koncentrerat, den saken är jäkligt klar. ;-)

Starterna har jag börjat behärska rätt bra men det är just under KOM segment med tuffa stigningar och sådant som jag ofta får lite problem efter att ha legat och nött i ett ftp snitt ungefär, för lite kraft kvar helt enkelt. Om jag i framtiden något enklare kan hänga med i klungan utan att behöva snitta 100% av min ftp tror jag det blir lite enklare, jag behöver lite mer marginal & reservkraft inför rycken och stigningarna.

Kan ju alltid skylla på att jag är 50+. Sedan är det lite roande i tex C och B kategorierna att man rätt ofta blir helt förnedrad av gubbar med kulmage. De kan vara lite överviktiga men rutinerade rävar som helt enkelt pushar en jäkla massa watt medan deras w/kg siffror blir lidande pga deras vikt. De är ofta mycket vassa just på korta sträckor vilket ju är oerhört populärt i Zwift.

Ge mig gärna tips för jag är lite sur, jag måste bort från nuvarande tröskel. ;-)

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer