Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Väldigt olika nivåer här så klart ;-) själv kämpar jag hårt med att försöka etablera mig bättre i B gruppen men behöver lite tålamod, behöver förbättra i synnerhet 1 minut och 15 sek kraften, jag är nog mera uthållig än explosiv vilket jag nu försöker jobba lite på, en stor utmaning. Hoppas det ser lite bättre ut i vinter/vår. Har en Kickr Core och är inte helt komfortabel att ståcykla med den men börjar jag göra det oftare är jag ganska säker på att min "explosiva data" kommer börja förbättras ganska mycket. Förhoppnings håller cykeln även om en Kickr Core knappast är den bästa smarttrainern att ståcykla på, snarare tvärtom. ;-)

Även fast man blir avhängd huvudklungan ganska ofta i tävlingar tycker jag tävlingar ger en god effekt under självklar förutsättning att man inte slutar pusha även om man till slut blir avhängd. Tycker det är svårt att pusha sig lika hysteriskt som det ofta blir i tävlingar när man kör ensam (inne eller ute). Ser att jag ofta ligger någorlunda bra till i fältet efter ett race gällande 20 minuters watt, 20 min w/kg och snittwatt för hela rutten men det har ju lite att göra med att jag ibland hamnar i ingenmansland där jag då pushar på hårt i min ensamhet, det blir en del watt men jag är ju redan avhängd. ;-)

Tycker det är rätt tufft, min nuvarande ftp är 277 och mitt mål är väl ca 290-300 i vår (ca 76-77 kg). Tror jag behöver behöver upp lite i ftp för att enklare hänga med i svängarna i B kat race. Problemet som jag upplever ibland är att man ligger och matar på i en snittkraft runt ftp (dvs för mig tuff cykling) men sedan kommer det sporadiska ökningar i klungan eller brutala uppförspartier där folk börjar köra på och då får jag ofta problem. Behöver helt enkelt mer brutal intervallträning, just att ligga och tugga i hård ftp fart men sedan gå en bra bit över ftp i tex 1 minuts perioder.

Sedan har jag fortfarande lite problem med att jag är för oskärpt/loj, det kan vara riskabelt att positionera sig för långt tillbaka i klungan, rycken längre fram i klungan blir ofta tuffare att parera då. Man måste stirra på skärmen rätt koncentrerat, den saken är jäkligt klar. ;-)

Starterna har jag börjat behärska rätt bra men det är just under KOM segment med tuffa stigningar och sådant som jag ofta får lite problem efter att ha legat och nött i ett ftp snitt ungefär, för lite kraft kvar helt enkelt. Om jag i framtiden något enklare kan hänga med i klungan utan att behöva snitta 100% av min ftp tror jag det blir lite enklare, jag behöver lite mer marginal & reservkraft inför rycken och stigningarna.

Kan ju alltid skylla på att jag är 50+. Sedan är det lite roande i tex C och B kategorierna att man rätt ofta blir helt förnedrad av gubbar med kulmage. De kan vara lite överviktiga men rutinerade rävar som helt enkelt pushar en jäkla massa watt medan deras w/kg siffror blir lidande pga deras vikt. De är ofta mycket vassa just på korta sträckor vilket ju är oerhört populärt i Zwift.
Kulmagarna blir nog droppade i B vid första lite större backe. Själv tål jag ca 4,2w/kg i 5 minuter men blir ändå droppad av täten. Min Ftp är runt 3,6-3,7w/kg. De korta 2-5 minuters ryckarna är där jag släpper i tävlingar. Jag börjar också närma mig 50 och har som mål att komma up till A med att lite banta och få up FTP:n till 4w/kg

superdea

Aktiv medlem
Stor och tjock, en hel del pallplatser i B. Har inga problem trycka 1000+ på tacx bushido eller elite direktdriven utan något som helst vinkel eller liknande (mätt med favero assioma eller stages). Står aldrig när jag kör Trainer, den träningen drar jag igång när det är utesäsong. Står trainern rakt? Kanske träna mer spurtteknik, för det är mycket teknik inte bara ren power…

lundatok

Aktiv medlem
Ja, dels spurtteknik och dels kanske benböj och marklyft kan vara komplement om det är svårt att få till spurter inomhus på en trainer.

MrSthlm

Aktiv medlem
Kulmagarna blir nog droppade i B vid första lite större backe. Själv tål jag ca 4,2w/kg i 5 minuter men blir ändå droppad av täten. Min Ftp är runt 3,6-3,7w/kg. De korta 2-5 minuters ryckarna är där jag släpper i tävlingar. Jag börjar också närma mig 50 och har som mål att komma up till A med att lite banta och få up FTP:n till 4w/kg

Ok, jag har också problem med rycken. Just när jag legat och matat på runt min ftp limit och sedan rycker folk eller brutala stigningar börjar, det blir för mycket för mig oftast men jag är sur nu och ger inte upp utan kamp. ;-) Har hamnat på en tröskel och att etablera mig bättre i kat B kommer kräva en del jobb. Ska prova mera brutal-intervaller (fartökningar från ftp fart).

Jag vet inte, en del kraftiga kat B åkare är brutalt starka. ;-) Men antar att de försöker hålla sig till kortare samt flackare race?

Just nu försöker jag bli starkare, tror inte jag vill bli lättare än ca 75 med mina 182,5 cm, väger oftast 76-77 nu. Lyckas jag inte bli starkare får jag kanske byta taktik. ;-)

Här en som jag postat data för tidigare, en hyfsad 50 plussare från Wales, 188 cm, 100 pannor, plockar mycket vinster/medaljer.
1631794647597.png

här en kat C åkare från Kanada på ca 127 kg som tar en hel del medaljer.
1631794966215.png

Svårt att generalisera och visst sjutton har det en hel jäkla massa att göra med banprofil men eftersom kortare platta race upp till runt 30 km är väldigt poppis på Zwift kan de ganska ofta hävda sig.

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Ok, jag har också problem med rycken. Just när jag legat och matat på runt min ftp limit och sedan rycker folk eller brutala stigningar börjar, det blir för mycket för mig oftast men jag är sur nu och ger inte upp utan kamp. ;-) Har hamnat på en tröskel och att etablera mig bättre i kat B kommer kräva en del jobb. Ska prova mera brutal-intervaller (fartökningar från ftp fart).
Hur går det i DD-rejs för dig då? Just nu på zwift så är du tung, då e du kung!

De som väger under 80 har det inte ätt i B,C,D helt enkelt. Det borde finnas speciallopp för "normisar", Typ på samma sätt som det finns masters-lopp för gamlingar och clydesdale-lopp för tjockisarna

MrSthlm

Aktiv medlem
Det finns ju både färdiga training plans och möjlighet att bygga egna pass i Zwift. Annars kan man leta upp närmaste backe utomhus och maxa uppför några gånger.

Ja, mer intervaller måste det bli. Både backe och "brutal-intervaller" med växlingar mellan ftp tempo och över. ;-)

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Hur går det i DD-rejs för dig då? Just nu på zwift så är du tung, då e du kung!

De som väger under 80 har det inte ätt i B,C,D helt enkelt. Det borde finnas speciallopp för "normisar", Typ på samma sätt som det finns masters-lopp för gamlingar och clydesdale-lopp för tjockisarna

Ibland kan jag vara lite trögkopplad, DD-rejs = ? ;-)

Maglia Nera

Aktiv medlem
Det är sånt här jag gillar mest med Zwift. Jag tror inte att det går att hitta bättre tröskel pass, vare sig inne eller ute. Man ligger på eller strax under tröskeln för att inte bli avhängd och sen kommer en liten backe där man måste trycka på. Över/under-pass som är roliga och lätta att motivera sig för!

Bäst är det om man antingen går upp en kategori för högt eller kör i race där alla kategorier startar samtidigt. De där de olika kategorierna ska jaga varandra brukar också funka bra. Bästa banorna brukar vara de i London för klungan blir av någon anledning utdragen där, så man kan sällan vila.

bigmollo

Aktiv medlem
Nu är update ute

Added the remaining distance to the route progress bar for free ride.The route progress bar now remains visible when you’re in a timed segment.The steering tutorial screen will now only appear one time for a Zwifter.
Såg det när jag körde ikväll. Det är bra med en massa information men det är minst lika bra att man kan stänga av allt och bara få en ren skärm. Den är favoriten när jag kör långpass.

lundatok

Aktiv medlem
Det är sånt här jag gillar mest med Zwift. Jag tror inte att det går att hitta bättre tröskel pass, vare sig inne eller ute. Man ligger på eller strax under tröskeln för att inte bli avhängd och sen kommer en liten backe där man måste trycka på. Över/under-pass som är roliga och lätta att motivera sig för!

Bäst är det om man antingen går upp en kategori för högt eller kör i race där alla kategorier startar samtidigt. De där de olika kategorierna ska jaga varandra brukar också funka bra. Bästa banorna brukar vara de i London för klungan blir av någon anledning utdragen där, så man kan sällan vila.
London är gräslig när man är lagom seg i benen kommer den där 2 % uppförs knäppan.

Stumpy

Aktiv medlem
Kör man Le Peloton på landsväg, eller CX träning/tävling, så brukar det bli precis över/under tröskel hela tiden. Väldigt lätt att motivera sig till. Köra ensam ute klarar jag inte motivera annat än distans eller backintervaller.

Woodknocker

Aktiv medlem
Det känns bra att de gör så. Strava är problemet och de har aldrig brytt sig, dessa personer kan ses som våra (enda) räddare

Pugilism

Aktiv medlem
Jag identifierar mig också som ett spöke och kräver därför att Zwift även ska sätta min vikt till 0 kg.
Att göra 63 kmh på 123 watt är bara i sig anmärkningsvärt. Att sedan lyckas med det i 11 minuter.....
Kan det vara så att man tagit ta nedfärden och lagt in på strava? För då är siffrorna rimliga.

Lingon

Aktiv medlem

Jag vet inte, en del kraftiga kat B åkare är brutalt starka. ;-) Men antar att de försöker hålla sig till kortare samt flackare race?

Just nu försöker jag bli starkare, tror inte jag vill bli lättare än ca 75 med mina 182,5 cm, väger oftast 76-77 nu. Lyckas jag inte bli starkare får jag kanske byta taktik. ;-)

Här en som jag postat data för tidigare, en hyfsad 50 plussare från Wales, 188 cm, 100 pannor, plockar mycket vinster/medaljer.
Visa bilaga 513133
här en kat C åkare från Kanada på ca 127 kg som tar en hel del medaljer.
Visa bilaga 513134

Svårt att generalisera och visst sjutton har det en hel jäkla massa att göra med banprofil men eftersom kortare platta race upp till runt 30 km är väldigt poppis på Zwift kan de ganska ofta hävda sig.
Tyvärr är ju inte hcp-systemet i zwift särskilt genomtänkt, så hcp-rejsen blir ju mest larv. Ett problem är att resultaten i racen påverkas mer av 1- och 5-minuterseffekten (sitta med upp för backarna) och 15s effekten (spurten) än av 20-minuterseffekten, som styr klassindelningen.

Ett annat problem är att om man tex bara tävlar i B-klass rejs, med separat start för B-klassen, så blir man aldrig uppklassad till A även om man har kapaciteten. Detta pga att det är klungan som bestämmer vad högsta 20-minuterseffekten blir. Sitter man bara med i klungan i B-klass, utan att dra, kommer man aldrig över 4,2 w/kg under 20 minuter.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nån som vet hur långt visarskalan i Companion går när man kör intervaller?
Jag lägger alltid in 2 30s 500w:s-drag i uppvärmningen och då är det inte jättemkt kvar.
Eller skalar den om efter om man har fågelben eller inte?

nieves

Aktiv medlem
Att göra 63 kmh på 123 watt är bara i sig anmärkningsvärt. Att sedan lyckas med det i 11 minuter.....
Kan det vara så att man tagit ta nedfärden och lagt in på strava? För då är siffrorna rimliga.
Nu har jag hört från 2 källor att dom fått tvärtomlutning med avseende på motståndet. D.v.s nerför fast det går uppför. På den sidan diskuterades det friskt om Veverest, Alp-rekord mm men ingen av dom har iaf tryckt på uppför AdZ.

Andbo0123

Aktiv medlem
Kontaktannons!

Vårt zwiftlag C3H6O3 CC söker B-cyklister till Zwift Racing League! Vi är några hyfsade B-cyklister med ambitioner att leverera i ZRL, efter första TTT-loppet ligger vi tvåa i ligan och har nu insett att vi behöver tillökning för att utmana om ligatiteln. Vi är runt 30 år gamla och bor på lite olika platser i Sverige, jag i Stockholm. Vid race brukar vi (försöka) kommunicera via discord, alltid trevligt!

Vill du vara med å köra? ZRL går på tisdagar och vi behöver folk redan imorgon! Skicka PM om du är intresserad :)

Andbo0123

Aktiv medlem
Kontaktannons!

Vårt zwiftlag C3H6O3 CC söker B-cyklister till Zwift Racing League! Vi är några hyfsade B-cyklister med ambitioner att leverera i ZRL, efter första TTT-loppet ligger vi tvåa i ligan och har nu insett att vi behöver tillökning för att utmana om ligatiteln. Vi är runt 30 år gamla och bor på lite olika platser i Sverige, jag i Stockholm. Vid race brukar vi (försöka) kommunicera via discord, alltid trevligt!

Vill du vara med å köra? ZRL går på tisdagar och vi behöver folk redan imorgon! Skicka PM om du är intresserad :)

Erbjudandet kvarstår! Racen i ZRL är unika och ofta av en något längre karaktär (runt 40 km ofta) än de vanliga onsdagsracen med SZR eller SweCup. Det är något som i alla fall jag uppskattar. Men den största skillnaden är att ZRL är en lagtävling där man samlar ihop poäng till laget via pointsrace. Det är sedan summan av cyklisternas poäng som avgör vilken placering laget får. Det ger helt enkelt en skön lagkänsla!

MrSthlm

Aktiv medlem
Erbjudandet kvarstår! Racen i ZRL är unika och ofta av en något längre karaktär (runt 40 km ofta) än de vanliga onsdagsracen med SZR eller SweCup. Det är något som i alla fall jag uppskattar. Men den största skillnaden är att ZRL är en lagtävling där man samlar ihop poäng till laget via pointsrace. Det är sedan summan av cyklisternas poäng som avgör vilken placering laget får. Det ger helt enkelt en skön lagkänsla!

Ett annorlunda teamnamn ni har ;-) hur många lag har ni i tex ZRL? Själv gick jag med i Rhino Racing strax innan sommaren, vi kanske ses i resultatlistorna. ;-) Just ZRL och WTRL TT race är det som är klart roligast med att vara med i ett team tycker jag, det var därför jag gick med. Jag är väl en medelmåttig kat B cyklist just nu, i Zwift har man ju inte mycket att hämta om man mera är något av en seg endurocyklist... de flesta race är korta, jag försöker alltså bli starkare och mer explosiv, helst ska man ha ben som stockar, spurta helt hysteriskt och frusta som en tjur. Skyller dock lite på att jag tycker att Wahoo Kickr Core är jäkligt dålig att ståcykla på, jag gillar det åtminstone inte. Får lite intrycket att de som har riktiga trainers har en liten fördel, i synnerhet under spurtmoment, tex wattbike atom, stagesbike sb20 och wahoo kickr bike.

Senast ändrad:

Andbo0123

Aktiv medlem
Ett annorlunda teamnamn ni har ;-) hur många lag har ni i tex ZRL? Själv gick jag med i Rhino Racing strax innan sommaren, vi kanske ses i resultatlistorna. ;-) Just ZRL och WTRL TT race är det som är klart roligast med att vara med i ett team tycker jag, det var därför jag gick med. Jag är väl en medelmåttig kat B cyklist just nu, i Zwift har man ju inte mycket att hämta om man mera är något av en seg endurocyklist... de flesta race är ju korta, jag försöker alltså bli starkare och mer explosiv, helst ska man ha ben som stockar, spurta helt hysteriskt och frusta som en tjur. Skyller dock lite på att jag tycker att Wahoo Kickr Core är jäkligt dålig att ståcykla på, jag gillar det inte.

Hehe, C3H6O3 är den kemiska beteckningen för mjölksyra, och mjölksyra brukar vi få gott om när vi zwiftar. Vi är bara ett lag och är för tillfället 5 stycken i laget, också medelmåttor i B. Men det är ju ofta någon eller några inte kan delta av olika anledningar så 5 stycken är i minsta laget. Målet måste såklart vara att vara 6 cyklister till start.

Delar din uppfattning om vilken cykelprofil man behöver vara för att vara bra på zwift, bra 1-5 min power med hög maxwatt till spurterna.

Är Rhino Racing ett SZR-lag eller något som ni styrt ihop själva?

MrSthlm

Aktiv medlem
Hehe, C3H6O3 är den kemiska beteckningen för mjölksyra, och mjölksyra brukar vi få gott om när vi zwiftar. Vi är bara ett lag och är för tillfället 5 stycken i laget, också medelmåttor i B. Men det är ju ofta någon eller några inte kan delta av olika anledningar så 5 stycken är i minsta laget. Målet måste såklart vara att vara 6 cyklister till start.

Delar din uppfattning om vilken cykelprofil man behöver vara för att vara bra på zwift, bra 1-5 min power med hög maxwatt till spurterna.

Är Rhino Racing ett SZR-lag eller något som ni styrt ihop själva?

Jag gick med i Rhino Racing av en ren slump, fick någon inbjudan. Tackade ja just eftersom jag var nyfiken på WTRL team trial racen. Vi är 4-5 hyfsat aktiva svenskar (varav en är admin), annars en salig röra var folk kommer ifrån men mest Storbritannien.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer