Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Masjevel

Aktiv medlem
Efter sista windowsuppdateringen så startar inte zwift, ringen cirkulerar ca 7-8 sekunder sen händer inget.
Kör som ni kanske förstår pc.
Någon?
För många verkar nyinstallation av Zwift lösa denna typ av problem men det har du säkert redan testat.
Troligen en bugg som förhoppningsvis snabbt rättas av Zwift.

Om steg 1 - 6 inte hjälper så är steg 7 lösningen. Ge upp PC och köp en apple-TV :cool:

nieves

Aktiv medlem
För många verkar nyinstallation av Zwift lösa denna typ av problem men det har du säkert redan testat.

Om steg 1 - 6 inte hjälper så är steg 7 lösningen. Ge upp PC och köp en apple-TV :cool:
Apple-Tv dras med problem också just nu. Pc har varit stabil för mig även efter uppdateringarna. Enda problemet är att min Elite Direto XR inte parar "kontroll-tanten" korrekt och ERG inte funkar.

Tyvärr så kan man inte testa detta i parnings-menyn utan måste penetrera ända in i systemet genom att starta ett träningspass.

Masjevel

Aktiv medlem
Apple-Tv dras med problem också just nu. Pc har varit stabil för mig även efter uppdateringarna. Enda problemet är att min Elite Direto XR inte parar "kontroll-tanten" korrekt och ERG inte funkar.

Tyvärr så kan man inte testa detta i parnings-menyn utan måste penetrera ända in i systemet genom att starta ett träningspass.
Kan så vara. Inget jag märkt av iaf.
Känns som att 95% av alla problem man läser om återfinns på PC-plattformen, vilket inte är så konstigt kanske. Det går ju att konfigurera en PC på "miljoner" sätt.

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag uppdaterat win10 och efter det så ville även Zwift uppdatera men sen fungerar det.

EDIT. Bland annat så var det nån .Net uppdate och sen verkar det som man måste köra som admin för att zwift ska fungera. (eller vara bättre på win UAC än jag)

nieves

Aktiv medlem
Kan så vara. Inget jag märkt av iaf.
Känns som att 95% av alla problem man läser om återfinns på PC-plattformen, vilket inte är så konstigt kanske. Det går ju att konfigurera en PC på "miljoner" sätt.
Tittar man på Zwift Forums så ser det i min mening annorlunda ut. Men det är mycket buggar spritt över alla plattformar.
U-sväng fungerar ej, AdZ turer "fryser", scrollfunktion i val av rutt har försvunnit (fungerar med mus/styrdon) etc.

MrSthlm

Aktiv medlem
Skumt, har ett ZRL race ikväll, kanske är bäst man startar upp laptopen en stund innan med tanke på konstigheterna ni rapporterat in här. ;-)

MrSthlm

Aktiv medlem

Lär ju bli fullständigt pulvriserad på ZRL loppet ändå men tror laget får en hel del poäng bara jag kravlar mig i mål *skratt*. Vet inte om ZRL samlar ihop/lockar mera bra cyklister men i synnerhet har starterna varit "intressanta" (minst sagt snabba, folk cyklar allt vad de kan helt enkelt). Sedan blir det otroligt ryckigt när det är poäng i spel för olika spurtsegment.

Som nämnts tidigare, B är en tuff/bred kategori i Zwift, ligger man i mitten eller något under har man inte den blekaste chans. ;-)

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Tittar man på Zwift Forums så ser det i min mening annorlunda ut. Men det är mycket buggar spritt över alla plattformar.
U-sväng fungerar ej, AdZ turer "fryser", scrollfunktion i val av rutt har försvunnit (fungerar med mus/styrdon) etc.

Här någon workaround för u-sväng problemet:

rödblå

Aktiv medlem
Själv har jag inte haft några större problem med Zwift på Win10. Stabil uppkoppling mot trainer och inga problem med programvaran. Vid några tillfällen har det gått långsamt att starta appen vid uppdatering, då har det har hjälpt att starta appen som administratör.

MrSthlm

Aktiv medlem
Själv har jag inte haft några större problem med Zwift på Win10. Stabil uppkoppling mot trainer och inga problem med programvaran. Vid några tillfällen har det gått långsamt att starta appen vid uppdatering, då har det har hjälpt att starta appen som administratör.

Allt har fungerat bra för mig också men vet inte om det hänt något nu med senaste uppdateringen beroende på hur man ska tolka @Manurhin2

Jag lär ju märka det i kväll. ;-)

Manurhin2

Aktiv medlem

Har passerat, kan-själv/inte kolla ritning-stadiet och mailat supporten.

M

Lefty

Aktiv medlem
Har just startat Zwiftsäsongen, men ett irriterande problem har uppstått.
Zwift sparar inte mina pass ! :-(
Har funkat fint innan (i våras) med samma dator.
Har Internetuppkoppling (Zwift begärde att uppdatera sig innan dagens pass och det gick fint och startade direkt efter)
Passet går ej att finna verken i Zwift Companion eller uppladdat mot Strava, vilket fungerat blixtsnabbt innan.
Noterade även både häromdagen och ikväll att jag inte får en enda kudos under passet. Normalt brukar ju bakfickan bli full av "tummar" under ett pass.... Är jag osynlig för andra också ?

Någon som upplevt detta och kan ge tips om åtgärd ?

nieves

Aktiv medlem
Har just startat Zwiftsäsongen, men ett irriterande problem har uppstått.
Zwift sparar inte mina pass ! :-(
Har funkat fint innan (i våras) med samma dator.
Har Internetuppkoppling (Zwift begärde att uppdatera sig innan dagens pass och det gick fint och startade direkt efter)
Passet går ej att finna verken i Zwift Companion eller uppladdat mot Strava, vilket fungerat blixtsnabbt innan.
Noterade även både häromdagen och ikväll att jag inte får en enda kudos under passet. Normalt brukar ju bakfickan bli full av "tummar" under ett pass.... Är jag osynlig för andra också ?

Någon som upplevt detta och kan ge tips om åtgärd ?
Fungerar kommunikationen mellan Zwift & Companion-appen när du cyklar?
Hur är du ansluten, wifi på bägge, pc eller platta?

Lefty

Aktiv medlem
Fungerar kommunikationen mellan Zwift & Companion-appen när du cyklar?
Hur är du ansluten, wifi på bägge, pc eller platta?
Har inte appen igång när jag cyklar. Har aldrig haft innsn heller när det funkade, men kan prova om det ger ngn ledtråd.
Ansluten via PC med Wifi till internet och Ant+ till trainern.

nieves

Aktiv medlem
Har inte appen igång när jag cyklar. Har aldrig haft innsn heller när det funkade, men kan prova om det ger ngn ledtråd.
Ansluten via PC med Wifi till internet och Ant+ till trainern.
Okej, jag tänker bara högt här....jag såg att jag hade problem kopplingen trainer/companion med samma wifi (inte privat) som ej tillät bägge att kommunicera med varandra.
Men det är inget bra svar på ditt problem men kan ge en vink om var problemet ligger.

När companion-appen är igång och du cyklar så går den in i "game mode" och du har då samma data, karta och funktioner som i den blå menyn på skärmen (dold underst).
I träningsmode ser den annorlunda ut, där ser du watt och gränserna för zonen mm men också om ERG är igång och den kan sättas on/off
Jag använder appen mer idag och kör mycket utan HUD (inga data) på huvudskärmen vilket i min mening blir en bättre upplevelse ffa när jag åker fritt.

nieves

Aktiv medlem
Kolla upp ditt konto på Zwift så att kopplingen till Strava är ok. Dina aktiviteter borde också synas där. Kan du ta en skärmdump/foto på summeringsbilden (den innan du sparar), den är bra att bifoga till zwiftsupporten om det inte fungerar.

d_anders

Aktiv medlem
Har lärt mig hitta det mesta nu tror jag, men det är så fruktansvärt kasst uppbyggt för att vara så stort. Känns som att det borde göras om från grunden. Däremot innehållet tycker jag är trevligt.

nieves

Aktiv medlem
Har lärt mig hitta det mesta nu tror jag, men det är så fruktansvärt kasst uppbyggt för att vara så stort. Känns som att det borde göras om från grunden. Däremot innehållet tycker jag är trevligt.
Det ändras så sakteliga men yxigare får man leta efter. Satt igår och gjorde customerade träningspass, kul att behöva starta en cykling/rutt bara för att komma åt workoutsen.

d_anders

Aktiv medlem
Tog mig ett tag att hitta tillbaka till var man har inställningar, drop shop osv. Visst är man väl tvungen att starta en cykling för att komma åt den också? Helknäppt.
Sen (som nybörjare) Zwift-programmet, Zwift webbsida, Zwift companion, Zwift Power. Var gör man vad? (nu har jag lärt mig skapligt)
Jag har även missat starter två ggr pga att jag var kvar vid menyn och inte i en cykling (klassiskt nybörjarmisstag, men huuur tänker de där?)
En annan gång hade jag anmält mig, hade startat en cykling, men knappen nere i vänstra hörnet för att hoppa in dök aldrig upp i tid.

Så många användare som de har och så mycket jobb som är nerlagt på allt annat så hade det verkligen varit rimligt med något mer logiskt uppbyggt. Jag är inte insatt i historien men jag gissar att det handlar om ett program som har växt över alla gränser och där användargränssnittet aldrig riktigt har prioriterats.

velman

Aktiv medlem
Jag har haft min Kickr Core och pulsband uppkopplad mot datorn via bluetooth och det har fungerat toppen hela förra vintern. Men nu har jag stora problem. zwift tappar kontakten med enheterna och fungerar allmänt dåligt. Companion-appen fungerar bra just nu men det är så störande att det som har fungerat helt plötsligt börjar krångla.

Modern PC med Bluetooth 5.1, Win 10
Wahoo Kickr Core
Garmin HRM Dual någotning

Vad är det egentligen som har hänt? Datorn har ju uppdaterats under vår/sommar, samma sak med Zwift.

Jag kör nätverkskabel till datorn och wifi är avstängt i BIOS för att inte störa.

Det är så många variabler. Någon som har en känsla för vad jag skall göra? Jag hittar inga tydliga svar när jag googlar. Byta till ANT+ är inget alternativ. Då kör jag hellre med companion-appen.

uandt

Aktiv medlem
Jag har haft min Kickr Core och pulsband uppkopplad mot datorn via bluetooth och det har fungerat toppen hela förra vintern. Men nu har jag stora problem. zwift tappar kontakten med enheterna och fungerar allmänt dåligt. Companion-appen fungerar bra just nu men det är så störande att det som har fungerat helt plötsligt börjar krångla.

Modern PC med Bluetooth 5.1, Win 10
Wahoo Kickr Core
Garmin HRM Dual någotning

Vad är det egentligen som har hänt? Datorn har ju uppdaterats under vår/sommar, samma sak med Zwift.

Jag kör nätverkskabel till datorn och wifi är avstängt i BIOS för att inte störa.

Det är så många variabler. Någon som har en känsla för vad jag skall göra? Jag hittar inga tydliga svar när jag googlar. Byta till ANT+ är inget alternativ. Då kör jag hellre med companion-appen.
Har din dator ett uselt broadcomm chip eller dyl? Jag har några windows datorer där blåtand är absolut skit till och från. Kör ANT+ sticka på sladd för det känns av någon anledning stabilare. När jag började zwifta gjorde jag det på en gammal macbook. Där fungerade blåtand bra

velman

Aktiv medlem
Har din dator ett uselt broadcomm chip eller dyl? Jag har några windows datorer där blåtand är absolut skit till och från. Kör ANT+ sticka på sladd för det känns av någon anledning stabilare. När jag började zwifta gjorde jag det på en gammal macbook. Där fungerade blåtand bra
Det är Intel på moderkortet

uandt

Aktiv medlem
Intel ingen garanti för att det är bra. Hade ett nätverkskort från dem som fungerade urkasst på win10.

Annars, undvik kanal 2, 3, 4, 13, 14 på ditt hemma wifi.

velman

Aktiv medlem
Intel ingen garanti för att det är bra. Hade ett nätverkskort från dem som fungerade urkasst på win10.

Annars, undvik kanal 2, 3, 4, 13, 14 på ditt hemma wifi.
Påverkar kanalvalet även BT? Jag har för mig att det är känsligt för ANT+ men det kör jag ju inte som sagt var.

uandt

Aktiv medlem
Påverkar kanalvalet även BT? Jag har för mig att det är känsligt för ANT+ men det kör jag ju inte som sagt var.
Borde inte påverka men tydligen kan BT ibland hoppa in på banden på de wifi kanalerna. Kanske, kanske det som är problemet. Tror det inte riktigt själv annars

Zsoft

Ny medlem
Hej!

Tjejen vill ha en spinningcykel och då ska hon ju få det.

Men jag då?
Zwift verkar vara något jag skulle uppskatta mkt trots att jag annars mest sporadiskt cyklar MTB på sommarhalvåret. Enligt annonser och forumtrådar kan man koppla ett flertal spinningcyklar till Swift. En del gillar det, andra inte.

1: En sak jag skulle föredra är att Zwift automatiskt ändrar motståndet på spinningcykeln vid upp och nedförbackar. Är det apdyrt och ovanligt på spinningcyklar? Vad kallas termen för, så jag köper rätt.

2: Förutom det automatiska motståndet, är det några andra saker relaterat till Zwift (och liknande appar) som spinningcykeln bör stödja?

(sorry om jag hädar när jag talar spinningcykel ist för trainer)

d_anders

Aktiv medlem
De brukar kallas smart bikes. Kostar nog runt 30000 om du ska ha något vettigt. Spela zwift kan du göra med en enkel motionscykel + effektpedaler (förutsatt rätt gänga). Nackdelen då blir förstås att cykeln inte kommer att ändra motståndet efter höjdkurvan, så det blir inte lika realistiskt.

jonte987

Aktiv medlem
Kolla på detta

Zsoft

Ny medlem
De brukar kallas smart bikes. Kostar nog runt 30000 om du ska ha något vettigt. Spela zwift kan du göra med en enkel motionscykel + effektpedaler (förutsatt rätt gänga). Nackdelen då blir förstås att cykeln inte kommer att ändra motståndet efter höjdkurvan, så det blir inte lika realistiskt.
Tack för alla svar!
Intressant hur man kan använda HR. Detta är en helt ny värld för mig :)

Så, endast "smart bikes" har funktionalitet som tillåter Zwift att styra motståndet och 30 000 är definitivt över min budget. Därmed får jag nöja mig med manuell ändring av motstånd om jag vill pröva Zwift på motionscykeln.

Du nämner effektpedaler. De mäter... kraften i watt som cyklisten genererar om jag förstått rätt (?), vars data sedan skickas vidare till Zwift via Bluetooth.
Är även detta något som endast "smart bikes" stödjer, eller är detta vad som avses när mindre dyra motionscyklar (5000 -10 000 kr) benämns som "Zwift-kompatibla"?

Källis

Aktiv medlem
Köp en ny eller begagnad smart trainer vilken tillverkare/modell som helst så får du en mer realistisk cykling.
Med smart trainer får du växla mer eller mindre beroende på rutt/slinga/värld du väljer.

(min åsikt)
Känns ju helt meningslöst att cykla omkring på Zwift utan att känna av om det går uppför eller nerför.

Min Stages SB20 Smart Bike är bland det bästa jag köpt. Mjuk tyst stabil gång och snabb blir man också 😉🙂
IMG_20210601_062313-02.jpg
1623488525428-01.jpg

uandt

Aktiv medlem
Känns ju helt meningslöst att cykla omkring på Zwift utan att känna av om det går uppför eller nerför.

Okej. jag håller med dig i allt utom ordet "meningslöst". Min Elite var lite småpaj och fastnade i ett specifikt effektläge. Mao motståndet reglerades inte i ett halvår eller så. Bortsett från att det var jättesvårt att köra träningspass var själva zwiftupplevelsen helt okej.

Källis

Aktiv medlem
Okej. jag håller med dig i allt utom ordet "meningslöst". Min Elite var lite småpaj och fastnade i ett specifikt effektläge. Mao motståndet reglerades inte i ett halvår eller så. Bortsett från att det var jättesvårt att köra träningspass var själva zwiftupplevelsen helt okej.

Ja "meningslöst" var inte ett bra/korrekt ordval i sammanhanget.

Utan charm är mer passande.

Zsoft

Ny medlem
Köp en ny eller begagnad smart trainer vilken tillverkare/modell som helst så får du en mer realistisk cykling.
Med smart trainer får du växla mer eller mindre beroende på rutt/slinga/värld du väljer.

(min åsikt)

Min Stages SB20 Smart Bike är bland det bästa jag köpt. Mjuk tyst stabil gång och snabb blir man också 😉🙂

Fantastisk setup! Säg till om du vill sälja den billigt ;)
Annars är det allt utanför min budget och vad jag förstår något annat än en spinningcykel som tjejen önskat.
Jag försöker mest förstå hur (o)charmigt det kan bli för mig att använda den för Zwift :)

Om jag står ut med att ändra motstånd manuellt. Finns det spinningcyklar för max 10' som kan skicka all nödvändig och korrekt data till Zwift, eller behöver jag dessutom sätta på "Watt- pedaler, vevparti, vevarmar"?

gustavgo

Aktiv medlem
Fantastisk setup! Säg till om du vill sälja den billigt ;)
Annars är det allt utanför min budget och vad jag förstår något annat än en spinningcykel som tjejen önskat.
Jag försöker mest förstå hur (o)charmigt det kan bli för mig att använda den för Zwift :)

Om jag står ut med att ändra motstånd manuellt. Finns det spinningcyklar för max 10' som kan skicka all nödvändig och korrekt data till Zwift, eller behöver jag dessutom sätta på "Watt- pedaler, vevparti, vevarmar"?

Inte många med det finns:
https://www.fitshop.se/schwinn-speedbike-ic8-schw-100893 (ingen koll om det är en bra cykel)

Om något år så finns det säkert betydligt fler modeller. Jag tror många spinningmärken insett hur stort Zwift blivit och konkurrensen de fått från trainertillverkarna.

Är man en person som gillar att sitta på en spinning på ett gym så fungerar det säker att reglera motståndet själv. Personligen är just dynamiken och cykelkänslan man får från en bra smart trainer som gör att jag över huvudtaget sätter mig på en cykel inomhus.

Att köpa wattpedelar till en spinningcykel tror inte på. I dagsläget får man en bra direktdriven smart-trainer till samma pris eller billigare än ett par wattpedaler. Kör tjejen inte samma pedalsystem så måste du också byta varje gång man ska cykla och det tröttnar man nog snabbt på.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer