Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

d_anders

Aktiv medlem
Köp en motionscykel (finns säkert billigt) och sen köper du en trainer också så kan ni cykla samtidigt och du får en bra zwift-upplevelse.

nieves

Aktiv medlem
Runt 13.000 för cykel+trainer med hjulrulle, 17.000 för cykel+direktdriven.

Om man inte har cykel alltså.
Det är liksom inga pengar och cykeln kan man ha till att cykla på när det är fint ute.

jonte987

Aktiv medlem
nä, men har man någon form av hoj, gärna med 135mm QR så går det rätt bra att komma igång billigt. Jag kör tex på en gammal 26'' mtb

nieves

Aktiv medlem
Alla håller nog inte med om att 17k inte är några pengar liksom…
Jag tänkte jämförelsevis på t.ex på dom som köper gymkort mm. Bonusen är att man får en cykel över, det är inte lika kul med motions/spinningdito. Många sådana blir använda 1 eller 2 säsonger och samlar sen damm.

Manurhin2

Aktiv medlem
Efter sista windowsuppdateringen så startar inte zwift, ringen cirkulerar ca 7-8 sekunder sen händer inget.
Kör som ni kanske förstår pc.
Någon?
För intresserade så löste det sig när hackerpolare kört en massa felsökningsprogram. Det verkar ha varit en del skit som slunkit med efter installationen av W10 H21 och när sen Zwift uppdaterade så sket det sig.

NickPick

Aktiv medlem
För intresserade så löste det sig när hackerpolare kört en massa felsökningsprogram. Det verkar ha varit en del skit som slunkit med efter installationen av W10 H21 och när sen Zwift uppdaterade så sket det sig.
i-know-internet.jpg

Provar rgt nu. För övrigt sjukt tråkigt att cykla inne i år också.

velman

Aktiv medlem
Jag har haft min Kickr Core och pulsband uppkopplad mot datorn via bluetooth och det har fungerat toppen hela förra vintern. Men nu har jag stora problem. zwift tappar kontakten med enheterna och fungerar allmänt dåligt. Companion-appen fungerar bra just nu men det är så störande att det som har fungerat helt plötsligt börjar krångla.

Modern PC med Bluetooth 5.1, Win 10
Wahoo Kickr Core
Garmin HRM Dual någotning

Vad är det egentligen som har hänt? Datorn har ju uppdaterats under vår/sommar, samma sak med Zwift.

Jag kör nätverkskabel till datorn och wifi är avstängt i BIOS för att inte störa.

Det är så många variabler. Någon som har en känsla för vad jag skall göra? Jag hittar inga tydliga svar när jag googlar. Byta till ANT+ är inget alternativ. Då kör jag hellre med companion-appen.
En uppdatering. Igår fungerade allt perfekt. Tyvärr har jag inte bara gjort en justering utan flera så jag vet inte om det bara var tur den här gången, otur när jag hade problem eller om något av det jag gjort hjälpte.

Datorn har fått ytterligare en Bluetooth-uppdatering, jag har vinklat om antennerna lite, min trainer är uppdaterad och cykeln står 40cm längre fram än när jag hade problem. Helt värdelös felsökning med andra ord. Omöjligt att veta vad som hjälpte, om något av det jag gjorde verkligen hjälpte.

Skönt att det funkar i alla fall.

Slötrampade i 40 minuter och tittade på youtube. Skönt att inte alltid hetsa.

nieves

Aktiv medlem
En uppdatering. Igår fungerade allt perfekt. Tyvärr har jag inte bara gjort en justering utan flera så jag vet inte om det bara var tur den här gången, otur när jag hade problem eller om något av det jag gjort hjälpte.

Datorn har fått ytterligare en Bluetooth-uppdatering, jag har vinklat om antennerna lite, min trainer är uppdaterad och cykeln står 40cm längre fram än när jag hade problem. Helt värdelös felsökning med andra ord. Omöjligt att veta vad som hjälpte, om något av det jag gjorde verkligen hjälpte.

Skönt att det funkar i alla fall.

Slötrampade i 40 minuter och tittade på youtube. Skönt att inte alltid hetsa.
Om jag skulle göra annat än att lyssna på musik när jag slöcyklar så tappar jag fokus. Kör jag 1-2h lugnt så kör jag med "ren" skärm utan data (bara Companion appen). Med stor skärm så luras jag att tro att det är på riktigt. Personlig favorit är Sand and Seqoias där jag tar i lite i backarna vilket ger en naturlig känsla.

d_anders

Aktiv medlem
Igår höll jag på att trilla av cykeln när jag tappade fokus och balans i zon 1. Jag satt rakryggad utan händerna på styret och vinglade till när jag drack.

d_anders

Aktiv medlem
Överlever en timme på trainern utan vatten, men gillar att få i mig några deciliter. Är nog mest mentalt pga att jag svettas så mycket inomhus. Prestationsmässigt tror jag inte det ger mig så mycket på mina 40-90 minuter långa pass.

jonte987

Aktiv medlem
Överlever en timme på trainern utan vatten, men gillar att få i mig några deciliter. Är nog mest mentalt pga att jag svettas så mycket inomhus. Prestationsmässigt tror jag inte det ger mig så mycket på mina 40-90 minuter långa pass.
Det var apropå annan tråd som fastställt att ingen energi åtgår. Om vatten behövs är under fortsatt utredning

nieves

Aktiv medlem
Jag har börjat att bada bastu efter dom hårdaste passen, kör utan fläkt också.
+1h cykling och 30 minuter på laven efteråt, sägs öka mitokondierna eller ngt sånt. Vatten endast, spritsport-drycker bara över 1.5h.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Igår körde jag 3,5 timme med bara en flaska och utan käk eftersom jag inte noterat att gänget ämnade köra så länge. Gick förvånansvärt bra, men då snittade iofs jag bara 201 w. Hade det gått undan hade jag nog kroknat.

nieves

Aktiv medlem
Brukar ni ta matpaus under cyklingen?
Beror på, senast jag cyklade långt var fokuset på att köra non-stop. 161km (100 miles) utan att stanna. Det tog 5h16m och jag åt 1 snickers, 1 liter blåbärssoppa, 3 bananer, 2 mackor med jordnötssmör chunky style. Drack 2 liter vatten och 700ml sportdryck (malto/fruktos).

Allt förtäras på cykeln, ett klädbyte (tröja och byxa) vid kort nerförsbacke medans cykeln rullade.

På Über Pretzel + 6h(128km)solo tog jag 2x30 minuters matraster med kyckling och ris. Där var fokus på att bara göra sträckan. Rastade därför efter dom längsta backarna samt bytte kläder.

Bägge går och frågan är vad jag föredrar, är det event så vill jag bara trampa på, är jag solo så spelar tiden ingen större roll.

Lingon

Aktiv medlem
Nån som haft problem med dropouts på apple tv?
Har zwiftat i flera år utan problem med en kickr och en gammal ipad air2, men nu när jag skulle lyxa till det med stor skärm så lirar inte äppeltv:n, (4k Gen2). Under en timmes cykling får jag kanske 5 dropouts där effekten går ner till noll i 3-6 sekunder.
Värdelöst om man skall rejsa. :(

Masjevel

Aktiv medlem
Nån som haft problem med dropouts på apple tv?
Har zwiftat i flera år utan problem med en kickr och en gammal ipad air2, men nu när jag skulle lyxa till det med stor skärm så lirar inte äppeltv:n, (4k Gen2). Under en timmes cykling får jag kanske 5 dropouts där effekten går ner till noll i 3-6 sekunder.
Värdelöst om man skall rejsa. :(
Har hänt mig några gånger sista tiden. Ser på grafen att pulsen försvinner en sekund. Händer det så avslutar jag och börjar om. Då brukar det fungera. Håll koll innan start så hinner du förhoppningsvis starta om innan loppet startar.

jonte987

Aktiv medlem
Någon som kör meetups med keep together? Om man kör wo och av obegriplig anledning vill göra det i grupp så fattar jag men vad bli poängen utan WO? Borde bli samma som att veva till ett kryss på väggen? (Eftersom det inte blir direkt interaktivt)
Varför jag frågar i så fall? Ska köra med dottern och detta är väl en sak man måste testa...
En annan sak jag funderar på är att lasta på några kg i handikapp. Bättre?

Manurhin2

Aktiv medlem
Blev omcyklad av en O. Bråruud(tror jag) som hade transparant skärm med 4,2 w/kg.
Kände mig inte jättestark just då.

nieves

Aktiv medlem
Någon som kör meetups med keep together? Om man kör wo och av obegriplig anledning vill göra det i grupp så fattar jag men vad bli poängen utan WO? Borde bli samma som att veva till ett kryss på väggen? (Eftersom det inte blir direkt interaktivt)
Varför jag frågar i så fall? Ska köra med dottern och detta är väl en sak man måste testa...
En annan sak jag funderar på är att lasta på några kg i handikapp. Bättre?
Jag kör en del med keep together, ganska kul som lugna distanspass. WO förstår jag inte? Är det utan data?

Kronan ramlade ner ...workouts, nej det har jag inte testat, känns ju konstigt, fungerar det?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör en del med keep together, ganska kul som lugna distanspass. WO förstår jag inte? Är det utan data?

Kronan ramlade ner ...workouts, nej det har jag inte testat, känns ju konstigt, fungerar det?
Man kan man starta wo under meetup läser jag. Det finns tydligen även events som är group wo.

Ja, om man kör lugnt distans efter watt så funkar det men jag tycker det borde kännas mindre interaktivt.
Hur som helst jag fattar knappt varför Zwift är roligt så det är nog mycket begärt att jag skulle fatta detta.
Det är för flickans skull så vi får testa vad som funkar bäst. Jag skulle kunna köra wo medan hon fricyklar men är lite sugen på att lasta på kg tills det bli lite match istället.

nieves

Aktiv medlem
Man kan man starta wo under meetup läser jag. Det finns tydligen även events som är group wo.

Ja, om man kör lugnt distans efter watt så funkar det men jag tycker det borde kännas mindre interaktivt.
Hur som helst jag fattar knappt varför Zwift är roligt så det är nog mycket begärt att jag skulle fatta detta.
Det är för flickans skull så vi får testa vad som funkar bäst. Jag skulle kunna köra wo medan hon fricyklar men är lite sugen på att lasta på kg tills det bli lite match istället.
Bägge fungerar eller också kör ni partempo med gummiband. Det är ju cyklisten med högst watt som bestämmer farten, den som ligger bakom kan ju hålla vilken watt som helst så länge det är rpm på pedalerna. Välj ngn platt runda och kör 2 varv eller mer och växla dragjobbet.

jonte987

Aktiv medlem
Bägge fungerar eller också kör ni partempo med gummiband. Det är ju cyklisten med högst watt som bestämmer farten, den som ligger bakom kan ju hålla vilken watt som helst så länge det är rpm på pedalerna. Välj ngn platt runda och kör 2 varv eller mer och växla dragjobbet.
Hade det var den som drog som bestämde farten hade jag haft lite lättare för för det men enligt internet är det inte så

• Zwift have not declared (from what I know) the algorithm for what determines the overall speed but the consensus, from all the posts on the subject I have read, is that its a combination of all riders (its not the fastest), and its not the slowest.

nieves

Aktiv medlem
Hade det var den som drog som bestämde farten hade jag haft lite lättare för för det men enligt internet är det inte så
Lustigt så om man är 2 vad händer då, ett genomsnitt? När vi cyklade Alp du Zwift på det sättet och jag låg längst fram så blev iaf tiden rätt så lika mot vad det brukar bli när jag ligger på runt 180W i snitt. I större grupper är det väldigt lika också, min tid alltså.

Strunt samma, jag cyklar mest sådana som lugna pass med chat via discord, det får tiden att gå.

Lingon

Aktiv medlem
Har hänt mig några gånger sista tiden. Ser på grafen att pulsen försvinner en sekund. Händer det så avslutar jag och börjar om. Då brukar det fungera. Håll koll innan start så hinner du förhoppningsvis starta om innan loppet startar.
För mig är det bara trainen som tappar kontakten, pulsen funkar. Skall prova en längre hdmi kabel, så den svarta lådan kommer närmare kickr:n.

Masjevel

Aktiv medlem
För mig är det bara trainen som tappar kontakten, pulsen funkar. Skall prova en längre hdmi kabel, så den svarta lådan kommer närmare kickr:n.
Ok. Jag tappar nog både och men det är på pulsen jag ser det eftersom det blir en tydlig dipp på den röda kurvan. För mig händer det då var tionde-femtonde sekund. Kör jag en WO så hamnar den helt ur synk ju längre tiden går. Intervallen tickar t ex ner på 0 och övergår i vila men motståndet ligger kvar en stund. Det känns jätteskumt.
Hoppas det löser sig för dig.

Ilritorno

Aktiv medlem
Lite ny på det här men det är rätt kul. Bättre än bara gneta på Trainern.
Men finns ju nackdelar. Som att hamnar i 8%-stigning när tänkte varva ner. Stod nästan stilla.

Dessutom kört 45 minuter innan insåg att jag glömt att sätta på mina fläktar :rolleyes:

nieves

Aktiv medlem
Lite ny på det här men det är rätt kul. Bättre än bara gneta på Trainern.
Men finns ju nackdelar. Som att hamnar i 8%-stigning när tänkte varva ner. Stod nästan stilla.

Dessutom kört 45 minuter innan insåg att jag glömt att sätta på mina fläktar :rolleyes:
Innan du spontanstartar en rutt så kolla in lite fakta här https://zwiftinsider.com/route-details/
Där hittar du höjdprofiler mm.

Det går att välja rutt i valfri värld

Ilritorno

Aktiv medlem
Aha :whistle: Lite svårt dock när man inte har någon vändbar framhjulsstöd, och alla datorkontroller utom räckhåll :sneaky: (om det nu skulle vara möjligt vända så)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer