Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

nieves

Aktiv medlem
Companion är också användbar när du kör med datalös (no HUD) skärm, du ser samma siffror i appen. När du kör workouts så ser du också hela programmet och intervallet på Watten som du ska producera momenten.

När du inte Zwiftar så har du events att delta i varje timme, du har din historik, möjlighet att skapa egna meet ups på valfri rutt även dom utanför rotationen (som inte syns i Zwift).

jonte987

Aktiv medlem
Testade just Zwift på nya android plattan. Kickr syns bara på ANT+ och går inte att ansluta som controllable. Kickr funkar inte heller över ANT+ i TR på mobilen så ANT+ är väl stekt i android eller i alla fall Samsung. Synd då att Zwift inte ser BT av någon andledning.

EDIT. I Mobilen/Zwift ser jag BT men inte ANT+ och det funkar. Mobilen/TR ser jag båda men ANT+ funkar inte. Fan vad nice det är med data.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Testade just Zwift på nya android plattan. Kickr syns bara på ANT+ och går inte att ansluta som controllable. Kickr funkar inte heller över ANT+ i TR på mobilen så ANT+ är väl stekt i android eller i alla fall Samsung. Synd då att Zwift inte ser BT av någon andledning.

EDIT. I Mobilen/Zwift ser jag BT men inte ANT+ och det funkar. Mobilen/TR ser jag båda men ANT+ funkar inte. Fan vad nice det är med data.
Tydligen måste appen ha location permission vara på för att BT ska funka. Good times.

Hej!
Ny på Zwift.
Har Elite Direto XR, använder bara apple produkter som dator telefon.
Hittar ingen anslutning via bluetoth, har väckt trainern genom att trampa igång den, men ingenting händer.
Någon som har ett bra tips.

Bilagor

• IMG-1717.PNG
    IMG-1717.PNG
    310.8 KB · Besök: 9

jonte987

Aktiv medlem
Hej!
Ny på Zwift.
Har Elite Direto XR, använder bara apple produkter som dator telefon.
Hittar ingen anslutning via bluetoth, har väckt trainern genom att trampa igång den, men ingenting händer.
Någon som har ett bra tips.
Nej, på android var det permission men apple är väl inte jämförbart. Testa en annan app på mobilen är enklast? För gammal bt fungerar inte men då ska det nog vara några år.

rödblå

Aktiv medlem
Efter att ha ägt en Kickr Core i några veckor har jag märkt att det är löjligt mycket enklare att orka med workouts med ERG aktiverat jämfört med min dum-trainer där jag fick växla för att ändra motstånd inför intervaller.

Misstänker att jag tröttade ut mina ben genom all energi som gick förlorad på att accelerera och hålla effekten. Upplevde att den gamla trainer "läckte" watt trots ett jämt tempo. Helt plötsligt var effekten för låg och en massa kraft behövde läggas på acceleration, ofta för mycket så jag var tvungen att slösa watt på att sakna ner... För visst är det mer krävande att accelerera än att hålla en jämn ansträngning?

Delar ni min upplevelse?

jonte987

Aktiv medlem
Körde meetup med flickan igår. Jättesvårt att anpassa farten till varandra och hon klagar på lagg i power (jävla ungar).

Vilken ordningen tar man det i? Wifi, BT/ANT sen datorkraft? Jag har inte trådat i gymet men kan dra en lång sladd till routern temporärt.

Datorkraft borde det inte vara med en fet laptop? Zwift support örlar om SSD och det ligger just nu på mekanisk....

Jag har problem med ant+ så får i så fall nog även ordna en lång kabel.
Jag har även läst att wifi stör ant+

mkallstrom

Aktiv medlem
Efter att ha ägt en Kickr Core i några veckor har jag märkt att det är löjligt mycket enklare att orka med workouts med ERG aktiverat jämfört med min dum-trainer där jag fick växla för att ändra motstånd inför intervaller.

Misstänker att jag tröttade ut mina ben genom all energi som gick förlorad på att accelerera och hålla effekten. Upplevde att den gamla trainer "läckte" watt trots ett jämt tempo. Helt plötsligt var effekten för låg och en massa kraft behövde läggas på acceleration, ofta för mycket så jag var tvungen att slösa watt på att sakna ner... För visst är det mer krävande att accelerera än att hålla en jämn ansträngning?

Delar ni min upplevelse?
Mäter du effekt på samma sätt? Annars kan ju skillnader där bidra också.

Stumpy

Aktiv medlem
Körde meetup med flickan igår. Jättesvårt att anpassa farten till varandra och hon klagar på lagg i power (jävla ungar).

Vilken ordningen tar man det i? Wifi, BT/ANT sen datorkraft? Jag har inte trådat i gymet men kan dra en lång sladd till routern temporärt.

Datorkraft borde det inte vara med en fet laptop? Zwift support örlar om SSD och det ligger just nu på mekanisk....

Jag har problem med ant+ så får i så fall nog även ordna en lång kabel.
Jag har även läst att wifi stör ant+
Jag kör laptopen över wifi och anslutna enheter ffa över ant+, så det funkar iallafall hos mig. Tycker ant+ brukar vara stabilare än bt.

jonte987

Aktiv medlem
Jag kör laptopen över wifi och anslutna enheter ffa över ant+, så det funkar iallafall hos mig. Tycker ant+ brukar vara stabilare än bt.
Jag läste att vissa wifi kanaler överlappar/stör BT och/eller ANT+ minns inte vilket - men ant är väl BT.

Använder du förlängningsladd till ant+? Jag har bara testat med dongle direkt i datorn och BT verkar har längre räckvid - om det nu inte är annat som jag inte fattar.

d_anders

Aktiv medlem
Du får nog provcykla hennes grejer. Det är ju normalt att det släpar efter lite och om man har zwift inställt på 3s avg så ser det visuellt ännu lite värre ut.

jonte987

Aktiv medlem
Du får nog provcykla hennes grejer. Det är ju normalt att det släpar efter lite och om man har zwift inställt på 3s avg så ser det visuellt ännu lite värre ut.
Håller på nu :). Ska kolla 3s avg. Har stängt av wifi i hela huset så det har inte med det att göra.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag är (fortfarande) lite förvirrad över kalibreringen.

Har en Wahoo Kickr Core.

Räcker det med att kalibrera i Wahoo appen eller är det bra att göra det i Zwift också, borde det inte blir exakt samma sak eller kan det skilja sig åt? Eller tvärtom, att enbart kalibrera i Zwift, det blir samma sak?

Undrar också om man bör kalibrera inför varje gång man kör?

jonte987

Aktiv medlem

Har en Wahoo Kickr Core.

Räcker det med att kalibrera i Wahoo appen eller är det bra att göra det i Zwift också, borde det inte blir exakt samma sak eller kan det skilja sig åt? Eller tvärtom, att enbart kalibrera i Zwift, det blir samma sak?

Jag tror senaste calibreringen sparas i trainern. På direktdriven så borde det bara vara temparatur som spelar in?

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag tror senaste calibreringen sparas i trainern. På direktdriven så borde det bara vara temparatur som spelar in?

Jag brukar kalibrera varje gång, kanske är bra att göra om temperaturen spelar in. Kan variera hur mycket man öppnar fönster och håller på.

Men kalibreringen i Wahoo appen och Zwift bör väl rimligen bli samma sak, samma procedur som genomförs?

kntzn

Aktiv medlem

Har en Wahoo Kickr Core.

Kickr och Kickr core V5 kalibrerar automatiskt numera (så länge man frihjular några sekunder då och då), man behöver inte bry sig om det öht. Givet att du uppdaterat mjukvaran i din trainer.

MrSthlm

Aktiv medlem
Kickr och Kickr core V5 kalibrerar automatiskt numera (så länge man frihjular några sekunder då och då), man behöver inte bry sig om det öht.

Hmmm, tror väl inte att min Wahoo Kickr Core kalibrerar automatiskt varje fall. Den du syftar på heter Wahoo Kickr V5 tror jag (inte Core i namnet).

Stumpy

Aktiv medlem
Tror mig ha läst att Wahoo rekommenderar att man gör kalibreringen med deras app, men det kan förstås vara rent nonsens.
För övrigt skall man nog vänta med kalibrering/spinndown tills efter uppvärmningen, så att lager kommit upp i arbetstemperatur och fettat fått röra sig lite.

Masjevel

Aktiv medlem

Har en Wahoo Kickr Core.

Det räcker (rekommenderas) att göra det i Wahoo appen.
Wahoo rekommenderar kalibrering varannan vecka enligt Zwift insider

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag testat en massa olika. ant+ funkar bra om jag flyttar den till 50cm sladd. Kanske lite bättre än bt men osäkert. Lika osäkert är att trådat kanske funkar lite bättre än wifi.

Det som är säkert att det är värdelöst att använda kickrs inbyggda kadensmätarem när man testar, den laggar som fan. BT via companion tyckte jag också funkade sämre även om jag la den bredvid trainer.
Mest skillnad gör 3s avarage men det flackar för mycket att köra instant.

Jag som växte upp med kottar och stenar får flytta till snap så får barnen köra de finare grejorna.

d_anders

Aktiv medlem
Lång sladd så att den hamnar 50 cm ifrån trainern eller 50 cm kort sladd?

Om det är lång sladd som ställer till det så pröva med en annan lång sladd.

jonte987

Aktiv medlem
Lång sladd så att den hamnar 50 cm ifrån trainern eller 50 cm kort sladd?

Om det är lång sladd som ställer till det så pröva med en annan lång sladd.
50 cm sladd totalt jämfört med ingen sladd tidigare. Jämförde dock inte med/ utan sladd idag. Annan / längre sladd kan vara ide att testa men har inget annat hemma.

PGA anledning låg både zwift och OS på en mekanisk disk av oklar kvalisort. Håller på att flytta till inbyggd M2 disk vad det nu är. (Ja nån sorts SSD)

MrSthlm

Aktiv medlem
Det räcker (rekommenderas) att göra det i Wahoo appen.
Wahoo rekommenderar kalibrering varannan vecka enligt Zwift insider

Hmmm, någon “Factory Spindown” har jag dock aldrig försökt mig på att göra ännu, enbart vanliga...

Verkar ju lite "spännande":
"It’s worth noting that some Wahoo documentation has stated that doing factory spindowns often can cause some damage to the internals of your KICKR, so you should only do one if requested by Wahoo support, or if the regular spindown doesn’t resolve your issue."

gustavgo

Aktiv medlem
Hmmm, någon “Factory Spindown” har jag dock aldrig försökt mig på att göra ännu, enbart vanliga...

Verkar ju lite "spännande":
"It’s worth noting that some Wahoo documentation has stated that doing factory spindowns often can cause some damage to the internals of your KICKR, so you should only do one if requested by Wahoo support, or if the regular spindown doesn’t resolve your issue."

Ja man undrar ju vad den gör som potentiellt kan skada trainern. Har bara gjort det en gång när kraften kändes helt off och det inte löste sig med vanlig spindown. Kan inte minnas att det var någon jätteskillnad i själva proceduren.

nieves

Aktiv medlem
En första kort runda på dom nya vägarna i NeoKyo. Mörkt och stadsmiljö i november, det kändes inte kul inte ens virtuellt.
Det var min första reflektion, återstår att se om den håller i sig när man cyklat igenom dom dryga 20km ny väg.

Annars är hela Makuri ett getingbo av cyklister vilket för mig förtar känslan av cyklingen. Nej jag håller mig nog till Frankrike och Watopia för att stimulera hjärnan tillräckligt för att tro att detta är på riktigt😀

rödblå

Aktiv medlem
för everesting
Trainer difficulty needs to be at 100%, direct drive only for the steep hills on Zwift or RGT, no ERG
Klarade nästan Alpe under timmen. Inget särskilt kanske för proffs som er, men för en tjock motionär som mig känns det som en bedrift.

Jag slutade cykla på sista etappen trots att jag nog skulle ha klarat det... Ville ha kvar sub-60 Alpe som framtida vo2 max mål.

Vad skulle ni göra för erg pass för sub 1h alpe (+ ca 10-12 min uppvärmning till berget).

Jag tänkte under over upplägg. 5 min 2.8-2.9w/kg gult kändes som en vila jämfört med 3 min 3.6w/kg en bit över FTP.
Screenshot_20211120-084126_Companion.jpg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Klarade nästan Alpe under timmen. Inget särskilt kanske för proffs som er, men för en tjock motionär som mig känns det som en bedrift.

Jag slutade cykla på sista etappen trots att jag nog skulle ha klarat det... Ville ha kvar sub-60 Alpe som framtida vo2 max mål.

Vad skulle ni göra för erg pass för sub 1h alpe (+ ca 10-12 min uppvärmning till berget).

Jag tänkte under over upplägg. 5 min 2.8-2.9w/kg gult kändes som en vila jämfört med 3 min 3.6w/kg en bit över FTP.
Visa bilaga 524552
Bara för att vara tydlig... Jag kan inte cykla alps på en timme eller Everesta...jag bara copy paste på info.

Bra jobbat!

jonte987

Aktiv medlem
På tal om bt/ant så läste jag precis på Facebook en teori att det är andra device tex wifi dongle som stör. Handlar kanske mer om att få bort ant dongle från datorn än att få den närmare trainern.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Tacksam för förslag på hur man smidigt kombinerar Kickr med en annan källa för effektmätning i Zwift.

Jag har under en period kört effektmäning från mitt vevparti (Stages) istället för från min Kickr. Syftet var att se samma effekt inne som ute. Min erfarenhet är tyvärr att det krånglar i form av att jag först måste välja Kickr som "power source", för att sedan välja om till Stages för effektmätning, efter att Zwift kopplat sig mot Kickr'n som "controlable".
Väljer jag först Stages som "power source" dyker inte Kickr'n upp som "controlable".
Hoppar man ur spelet, för att exemplevis byta rutt, upprepas proceduren.

Anledningen till att jag ville byta är att min Kickr Core visar 5-10% högre effekt än Stages och jag vill inte luras att tro att jag har 30w mer att ge på tröskeln än när jag kör ute.
Jag har kalibrerat min Kickr med den dolda "Factory Spindown" som nämnts tidigare, men det åtgärdade inte skillnaden mot stagesvevpartiet.

Tills vidare gillar jag läget och tuffar runt med ~310 i tröskel i källaren och ~280 ute.

Lingon

Aktiv medlem
Tacksam för förslag på hur man smidigt kombinerar Kickr med en annan källa för effektmätning i Zwift.

Jag har under en period kört effektmäning från mitt vevparti (Stages) istället för från min Kickr. Syftet var att se samma effekt inne som ute. Min erfarenhet är tyvärr att det krånglar i form av att jag först måste välja Kickr som "power source", för att sedan välja om till Stages för effektmätning, efter att Zwift kopplat sig mot Kickr'n som "controlable".
Väljer jag först Stages som "power source" dyker inte Kickr'n upp som "controlable".

Anledningen till att jag ville byta är att min Kickr Core visar 5-10% högre effekt än Stages och jag vill inte luras att tro att jag har 30w mer att ge på tröskeln än när jag kör ute.
Jag har kalibrerat min Kickr med den dolda "Factory Spindown" som nämnts tidigare, men det åtgärdade inte skillnaden mot stagesvevpartiet.

Tills vidare gillar jag läget och tuffar runt med ~310 i tröskel i källaren och ~280 ute.
Tror man måste göra som du gör. Var använder du som träningsdatabas? Du kan ju tex koppla stages veven mot en garmin-klocka eller motsv. och feeda datan den vägen ist.
Kilometrarna som skapas i zwift är ju ändå orealistiska.

Lingon

Aktiv medlem

SST (Med) 2-3 ggr i veckan kanske?

jonte987

Aktiv medlem

Undrar om det inte är en glitch? Jag tycker inte det fungerar helt konsekvent på min.
Dessutom verkar det funka olika med bt jämför med ant+. Testa med bt?

GustafH

Aktiv medlem

Det funkar precis likadant för mig fast jag har Tacx istället för Wahoo. Dock behöver jag inte göra om om jag bara hoppar ur för att byta rutt eller värld eftersom man inte behöver stänga av hela spelet för det längre. Men jag tycker det är värt de extra två klicken och typ tio sekundrarna det tar för att få rättvis visning tills den dagen då de fixar det (vilket troligtvis är aldrig).

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har sett att min Wahoo Kickr Core visar lite högre än mina Garmin Vector 3. För mig att det skiljer ca 3% på ftp och på ett hårt lopp runt en timme. Men jag orkar inte hålla på att strula samt att jag samlat på mig mycket data i Zwiftpower baserat på Kickr Core.

Tror det kommit 1 eller 2 uppdateringar till Kickr Core sedan jag jämförde dem men osäker på om de justerat något.

Men visst är det bra att vara medveten om skillnaden och det finns ju bra funktioner i Zwiftpower för att jämföra två källor.

rödblå

Aktiv medlem
För min del som motionär är det viktigaste att watteffekten i Zwift är konsekvent så att man kan mäta progression över tid. Samt att erg-motståndet på träningspassen inte varierar. Ser Zwift på trainern och utecykling som helt skilda aktiviteter.

Faldo

Medlem
SST (Med) 2-3 ggr i veckan kanske?
Snyggt jobbat! Fokusera på att öka ditt VO2 max. Kör 2-3 intervallpass i veckan à ca 50 minuter under tex 4 veckor, vila ett par dagar och gör sedan ett nytt försök på Alpen - är rätt övertygad att du då kommer slå personligt rekord ganska ordentligt. Sikta på att få 8-9 minuter i pulszon 5 per pass, men inte högre än 95% av din maxpuls ens i sista intervallen. Öka sedan belastningen med 5 watt per vecka. Finns många olika upplägg. Klassiska 4x4 är ett av dem. Zwift har några färdiga pass också, tex under årets Zwift Academy: "Peak VO2 Intervals". Men kör dem inte för hårt, då orkar man inte flera pass i veckan och kroppen blir för sliten. Det ska inte vara en "nära döden känsla" i sista intervallen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer