Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Tror jag ska slå på "ERG Mode Power Smoothing" på min Wahoo Kickr Core.
Jag tror inte man ska köra med det. Har ingen påverkan på funktionen men trainern rapporterar inte längre uppmätt effekt utan det den försöker justera mot.

iPad som Zwift Companion, någon mer som har problem med det, eller har ni några tips? Companion-appen fungerar men jag får inga "game controls" när jag börjar cykla. Kartan ploppar upp en sekund eller två för att därefter försvinna och inte komma tillbaks. Fungerar utan problem på min Galaxy S20 men tänkte att iPaden skulle vara lite mer lättnavigerad. Har provat flera gånger, startat om plattan, wifi, mm. Funderar på om iPaden är mer grinig för olika wifinät (2.4/5, ssid osv) för jag antar att det är så companion-appen vet att man kör. Men samtidigt så borde det väl kvitta för om jag kör min dator trådat så borde det väl räcka att man sitter på samma router? Kör ett TP-link meshnät. iPad (gen 5?) med IOS15
Jag hade samma problem med min iPad mini för några veckor sedan, bytte till iPhone och det funkade. Det har funkat bra på iPaden tidigare, men har inte provat sen dess.

Om vi pratar stadigt så kan det hjälpa att växla ner. Beroende på kvalistorten kan trainern har svårt att hålla låg effekt vid högväxel (med reservation för att jag kanske inte fattade frågeställningen men jag är lite av expert på låg effekt)
Helt rätt enligt förståsigpåarna och min begränsade erfarenhet. Erg-läge bör köras med låg hastighet, dvs relativt stort motstånd från trainern och sen på en lätt växel för att få lagom kadens (lilla klingan och lättare halvan av kassetten brukar rekommenderas). Ger dessutom mindre oljud.

Jag är som frälst av ERG-intervallpass. Hade knappt det i åtanke när jag uppgraderade till en smart trainer. För mig som kör med gamla friktionsväxlar på ramen är det en lyx att slippa växla. Innan var det en riktig utmaning att hålla rätt effekt och kadens, tyckte en massa energi blev bortkastad när man råkade accelerera upp för mycket.

Nu är det bara att fokusera på att klara watteffekten på bästa möjliga sätt. Att testa nya workouts är mitt nya standard solo-pass i Zwift.

Jag är som frälst av ERG-intervallpass.
Nu är det bara att fokusera på att klara watteffekten på bästa möjliga sätt. Att testa nya workouts är mitt nya standard solo-pass i Zwift.
Kör du ERG-pass, så kan du strunta i effekten. Den ställer trainern in åt dig. Jag tittar bara på kadens vs målkadens samt till viss del puls vs pulszon under intervallpassen.
Kedjan ligger stadigt på lilla klingan och något vänster om mitten bak för så rak kedjelinje som möjligt. Det ger en tyst och fin färd, så man kan lyssna på kommentatorerna i TV-sändningen samtidigt.

Kör du ERG-pass, så kan du strunta i effekten. Den ställer trainern in åt dig. Jag tittar bara på kadens vs målkadens samt till viss del puls vs pulszon under intervallpassen.
Kedjan ligger stadigt på lilla klingan och något vänster om mitten bak för så rak kedjelinje som möjligt. Det ger en tyst och fin färd, så man kan lyssna på kommentatorerna i TV-sändningen samtidigt.
"Kör du ERG-pass, så kan du strunta i effekten."

Vet inte om det är lite begreppsförvirring här för mig men det du menar är väl att ERG automatiskt ser till att man håller den effekten man angivit som måleffekt för sitt pass?

Jag var lite förvirrad över kadensen i går men hoppas/tror jag börjar förstå.:sneaky: I går under mitt pass upplevde jag det som att jag behövde ligga på ca 92-93 för att hålla min angivna måleffekt men skulle jag saktat ner kadensen till tex 85 och legat där konstant/stabilt så skulle snart ERG mode strax anpassat sig automatiskt till detta?

Men det är ju skönt om man kan sluta stirra på effekten och istället försöka hålla kadensen så jämn som möjligt.

"Kör du ERG-pass, så kan du strunta i effekten."

Vet inte om det är lite begreppsförvirring här för mig men det du menar är väl att ERG automatiskt ser till att man håller den effekten man angivit som måleffekt för sitt pass?

Jag var lite förvirrad över kadensen i går men hoppas/tror jag börjar förstå.:sneaky: I går under mitt pass upplevde jag det som att jag behövde ligga på ca 92-93 för att hålla min angivna måleffekt men skulle jag saktat ner kadensen till tex 85 och legat där konstant/stabilt så skulle snart ERG mode strax anpassat sig automatiskt till detta?

Men det är ju skönt om man kan sluta stirra på effekten och istället försöka hålla kadensen så jämn som möjligt.
Exakt. Det är det som är ERG. Trainern ser till att det blir den effekt som appen säger till den, oavsett vilken kadens du kör på.

Jag har gett upp ERG. Tycker det funkar bättre att köra med växlar och pilarna i appen. Med ERG fastnade jag i döds-spiralen hur jag än gjorde.

Jag har gett upp ERG. Tycker det funkar bättre att köra med växlar och pilarna i appen. Med ERG fastnade jag i döds-spiralen hur jag än gjorde.

Hmmm, lite oroväckande, kopplade du varför? Att du inte lyckats hålla tillräckligt hög kadens eller möjligen dropouts? Tyckte nämligen att min kom in i döds-spiralen lite oväntat för mig också, en något förvirrande/snopen upplevelse.

Hmmm, lite oroväckande, kopplade du varför? Att du inte lyckats hålla tillräckligt hög kadens eller möjligen dropouts? Tyckte nämligen att min kom in i döds-spiralen lite oväntat för mig också, en något förvirrande/snopen upplevelse.
Jag tror det beror på att trainern inte synkade klockrent med Zwift. Det är en fördröjning mellan trainer och Zwift som gör att jag måste spurta för att komma ifatt. Det går tillslut inte och då är jag rökt. ?

Jag tror det beror på att trainern inte synkade klockrent med Zwift. Det är en fördröjning mellan trainer och Zwift som gör att jag måste spurta för att komma ifatt. Det går tillslut inte och då är jag rökt. ?

Hmmm, ajdå, får försöka vara uppmärksam på det här nästa gång jag provar. Kan eventuellt varit något liknande för mig eller dropouts, osäker. Angående eventuella störningar så finns det väl en rad olika faktorer som kan störa både bluetooth eller ant+. Vet ej om sämre datorkraft (en äldre cpu tex) kan påverka också, sannolikt.

Stora hopp upp till (väldigt) hög effekt i erg-läge kräver nästan att man "attackerar" precis vid omslaget i och med att dagens trainers kan hålla sånt brutalt motstånd. Gplama har någon video om erg-läge och som vanligt verkar han ha koll på det han säger.

Stora hopp upp till (väldigt) hög effekt i erg-läge kräver nästan att man "attackerar" precis vid omslaget i och med att dagens trainers kan hålla sånt brutalt motstånd. Gplama har någon video om erg-läge och som vanligt verkar han ha koll på det han säger.

Attackerar hur menar du? Drog slutsatsen att det är viktigt att fokusera på den kadens man vill ha för en bra upplevelse i ERG mode. Är inte risken att kadensen blir knäpp om man "attackerar"?

Verkar som att en del som haft ERG mode delay problem tycker att det fungerar betydligt bättre att låta bluetooth routas via mobilappen istället. Jaja, innan jag drar alltför mycket slutsatser ska jag prova något ERG mode pass till, ska försöka vara lite extra uppmärksam på datat om/när jag hamnar i en spiral of death, vilket jag bör göra förr eller senare ändå (tufft pass).

EDIT: Jag har också fått följande kommentar nu från en bekant: "Going ANT+ with a powered dongle is 100% more stable. So much stuff work with BT now and they almost all use the same channel, lots of interference. Have not has a single dropout since I changed. Then turn BT OFF on the computer before running Zwift. A usb ANT + is 40$ and the USB power cable another 30$. You will never talk about dropouts ever again."

1638901338025.png

Senast ändrad:
Attackerar hur menar du? Drog slutsatsen att det är viktigt att fokusera på den kadens man vill ha för en bra upplevelse i ERG mode. Är inte risken att kadensen blir knäpp om man "attackerar"?
Riktigt höga effekter är svårt att hålla med låg kasens, och ju lägre kadens, ju högre motstånd vid konstant effekt. (erg mode)

iPad som Zwift Companion, någon mer som har problem med det, eller har ni några tips? Companion-appen fungerar men jag får inga "game controls" när jag börjar cykla. Kartan ploppar upp en sekund eller två för att därefter försvinna och inte komma tillbaks. Fungerar utan problem på min Galaxy S20 men tänkte att iPaden skulle vara lite mer lättnavigerad. Har provat flera gånger, startat om plattan, wifi, mm. Funderar på om iPaden är mer grinig för olika wifinät (2.4/5, ssid osv) för jag antar att det är så companion-appen vet att man kör. Men samtidigt så borde det väl kvitta för om jag kör min dator trådat så borde det väl räcka att man sitter på samma router? Kör ett TP-link meshnät. iPad (gen 5?) med IOS15
Det är ett problem har haft i drygt en månad! Tyvärr så har de ganska usel support och vilja att lösa problem. De släppte en ny version av Companion i går som skulle fixa problemen. Men det blev ingen förbättring alls.
Här kan du läsa mer:

Verkar som att en del som haft ERG mode delay problem tycker att det fungerar betydligt bättre att låta bluetooth routas via mobilappen istället. Jaja, innan jag drar alltför mycket slutsatser ska jag prova något ERG mode pass till, ska försöka vara lite extra uppmärksam på datat om/när jag hamnar i en spiral of death, vilket jag bör göra förr eller senare ändå (tufft pass).

EDIT: Jag har också fått följande kommentar nu från en bekant: "Going ANT+ with a powered dongle is 100% more stable. So much stuff work with BT now and they almost all use the same channel, lots of interference. Have not has a single dropout since I changed. Then turn BT OFF on the computer before running Zwift. A usb ANT + is 40$ and the USB power cable another 30$. You will never talk about dropouts ever again."

Visa bilaga 527434
Får du det inte att funka får du ta med dig cykelbyxor och skor och komma hem till mig så får du prova en setup som fungerar i ERG mode.
Tror vi bor rätt nära varandra. ?

Får du det inte att funka får du ta med dig cykelbyxor och skor och komma hem till mig så får du prova en setup som fungerar i ERG mode.
Tror vi bor rätt nära varandra. ?
Tack ? ska köra ett nytt ERG pass nu på torsdag blir det nog. ERG mode är trots allt lite annorlunda och vet inte ännu om jag blev ofokuserad, började tappa gnista/styrka eller om det kan ha varit något tekniskt strul. Ligger man och pushar på högre watt kan det ju t.o.m. vara lite halvkomplicerat att dricka om man köra på ERG mode, man får åtminstone passa sig så att inte kadensen sjunker för mycket.

Det låter som att ni har tekniska problem. ERG är ju supersimpelt. Kör på en växel som ger bra kedjelinje och låg fart på svänghjulet. Trampa sedan i den kadens som ni vill (eller appen föreslår). Appen talar om måleffekt för trainern och trainern ställer in det motstånd som krävs för att nå den effekten vid aktuell kadens.
Kör alla mina strukturerade pass så. Ibland kan det ske en fördröjning i effektförändringar, men det är ganska ovanligt.

Ni som har problem med ERG, var ansluter ni trainern? Genom companionappen eller direkt i Zwift?

När jag bytte till ny ATV (speglade tidigare från iphone till gammal ATV) som bara har två lediga bt ingångar så anslöt jag via companionappen för jag ville ha data från både trainer, puls och extern kadensmätare. Då upplevde jag att ERG inte fungerade som det skulle. Den låste sig liksom inte på given effekt utan spretade upp och ner.
Bytte samtidigt trainer så jag trodde först det var något fel på nya trainern (kickr v5) men när jag struntade i den externa kadensmätaren och anslöt allt direkt i Zwift i ATV appen så fungerar ERG precis som det ska.

Så här såg gårdagens ERG mode kurva ut med 3 sec smoothing. Kadensen varierade mellan 86 - 101.
Körde på stora klingan fram.
ERGmode.JPG

Ni som har problem med ERG, var ansluter ni trainern? Genom companionappen eller direkt i Zwift?

När jag bytte till ny ATV (speglade tidigare från iphone till gammal ATV) som bara har två lediga bt ingångar så anslöt jag via companionappen för jag ville ha data från både trainer, puls och extern kadensmätare. Då upplevde jag att ERG inte fungerade som det skulle. Den låste sig liksom inte på given effekt utan spretade upp och ner.
Bytte samtidigt trainer så jag trodde först det var något fel på nya trainern (kickr v5) men när jag struntade i den externa kadensmätaren och anslöt allt direkt i Zwift i ATV appen så fungerar ERG precis som det ska.

Så här såg gårdagens ERG mode kurva ut med 3 sec smoothing. Kadensen varierade mellan 86 - 101.
Körde på stora klingan fram.
Visa bilaga 527480

Via Zwift för mig men när jag googlade på det här igår så fick jag intrycket av ett en del med problem har haft större framgång via Companionappen. Vet ej om det här kan bero på att mobilerna ofta har mera uppdaterade bluetooth protokoll än datorn beroende på datorns ålder? Just i mitt fall är jag dock inte riktigt hundra på om jag verkligen har problem ännu. Kan varit min orutin med ERG som förvirrade mig, jag provar ett nytt pass i morgon.

Syftar på detta inlägg:

När jag bytte till ny ATV (speglade tidigare från iphone till gammal ATV) som bara har två lediga bt ingångar så anslöt jag via companionappen för jag ville ha data från både trainer, puls och extern kadensmätare.....
Jag har ingen erfarenhet av detta med ERG-träning, men har också problem med extern kadensmätare och Companionappen (iphone). Funkar inte när går vägen via appen, gör att zwift tappar kontakt även med Trainern. Men trots sammanträffandet där antar jag det är nån begränsning i antal kooplingar den klarar av, mindre troligt att det skulle vara något med kadensmätare den inte gillar?

Jag kör en Elite Direto XR kopplad till Apple tv och tycker ERG-pass fungerar alldeles utmärkt, kör nästan bara i ERG. Som jag upplever det så blir det svårare ju lägre kadens man har, så ett lågkadenspass (som gårdagens 3x10min nedan) tar en liten stund innan effekten stabiliseras, och den blir inte helt jämn senare heller. Med en högre kadens får iaf min trainer lättare både att hitta rätt effekt och att sen hålla den. Som andra skrivit brukar jag också försöka fokusera på att hålla en jämn kadens och låta trainern sköta resten. För att undvika spiral of death brukar jag köra lite högre kadens och lite högre effekt första sekunderna av intervallen och sen försiktigt sänka kadens och effekt ner till tänkt nivå.

1638962894903.png

Jag kör en Elite Direto XR kopplad till Apple tv och tycker ERG-pass fungerar alldeles utmärkt, kör nästan bara i ERG. Som jag upplever det så blir det svårare ju lägre kadens man har, så ett lågkadenspass (som gårdagens 3x10min nedan) tar en liten stund innan effekten stabiliseras, och den blir inte helt jämn senare heller. Med en högre kadens får iaf min trainer lättare både att hitta rätt effekt och att sen hålla den. Som andra skrivit brukar jag också försöka fokusera på att hålla en jämn kadens och låta trainern sköta resten. För att undvika spiral of death brukar jag köra lite högre kadens och lite högre effekt första sekunderna av intervallen och sen försiktigt sänka kadens och effekt ner till tänkt nivå.

Visa bilaga 527508
När du skriver "hög kadens", av nyfikenhet undrar jag ungefär vilken kadens brukar lägga dig på? Om jag nu tolkar bilden rätt så är det ca 90 eller drygt 90? Gårdagens pass var dock tydligen ett "lågkadenspass" för dig?

Kör du med högre kadens på ERG mode inomhus jämfört med utomhus rent generellt?

När du skriver "hög kadens", av nyfikenhet undrar jag ungefär vilken kadens brukar lägga dig på? Om jag nu tolkar bilden rätt så är det ca 90 eller drygt 90? Gårdagens pass var dock tydligen ett "lågkadenspass" för dig?

Kör du med högre kadens på ERG mode inomhus jämfört med utomhus rent generellt?
Normal kadens för mig är 85-95, ju högre effekt jag ska hålla desto högre blir kadensen, så ett lugnt z2 pass kanske jag hamnar runt 85 och en 1 min max intervall närmare 100 i kadens. Gårdagens pass försökte jag hålla runt 60 i kadens.
Jag har ingen skillnad i hur jag trampar eller vilken kadens jag håller om jag är inomhus eller utomhus.

Normal kadens för mig är 85-95, ju högre effekt jag ska hålla desto högre blir kadensen, så ett lugnt z2 pass kanske jag hamnar runt 85 och en 1 min max intervall närmare 100 i kadens. Gårdagens pass försökte jag hålla runt 60 i kadens.
Jag har ingen skillnad i hur jag trampar eller vilken kadens jag håller om jag är inomhus eller utomhus.

Tack för svar, jag ser nu, jag tolkade din bild galet fel först. *skratt*

Funderar på att försöka höja min kadens något. Tror jag ofta fastnar inom snittintervallet knappt 80 - 85 ute vilket kanske är lite i lägsta laget men jag vet också att det här är lite personligt. En supercyklist som tex Jonas Bohr som slagit några världsrekord i somras tror jag inte har jättehög kadens, för mig han brukar mata på runt 80. Här svamlar Jonas lite om kadens bara för att gå lite OT i denna tråd:

Senast ändrad:
Detta kanske är en fråga mer allmänt om inomhusträning. Men är det någon annan som blir svimfärdig då ni tränar inomhus? Redan efter 30 minuters cyklande så håller jag på att svimma, speciellt om jag tar i ordentligt på slutet. Jag har ingen fläkt men jag tycker väll att kroppen borde klara av 30 minuter utan en sådan! Någon annan som upplever samma sak?

Detta kanske är en fråga mer allmänt om inomhusträning. Men är det någon annan som blir svimfärdig då ni tränar inomhus? Redan efter 30 minuters cyklande så håller jag på att svimma, speciellt om jag tar i ordentligt på slutet. Jag har ingen fläkt men jag tycker väll att kroppen borde klara av 30 minuter utan en sådan! Någon annan som upplever samma sak?

Antingen överhettad, köp en fläkt.
Eller dåligt anaerobt anpassad, träna mer anaerobt. Om det nu är så hårt du tar i på slutet.
Jag blir svimfärdig när jag börjar med sprintträningen på våren men vänjer mig ganska snabbt.

Fläkt och vatten. Jag kör med bar överkropp i ett ouppvärmt garage under huset och överhettar ändå fort om jag kör rimligt hårt och utan fläkt.

Kör i garaget där jag har ca 10 grader. Överdragsjacka under uppvärmningen och sedan uppknäppt cykeltröja. Behöver ingen fläkt då.

Jag sitter i uterummet och testade en gång i våras att köra utan fläkt. Det gick dåligt. I tisdags hade jag ett par minusgrader (i uterummet) så då fick jag köra med tröja på mig men behövde ändå ha fläkten på för att inte koka. Däremot händer det att jag nästan svimmar ibland men då har jag tagit i så jag spricker (läkarna har kommit fram till att det beror på lågt blodtryck).

Jag tänkte som du fram till förra vintern då jag köpte mig en fläkt. Det är natt och dag i jämförelse. Värmens inverkan på kroppen är inte att leka med. Rejäl skillnad som sagt.

Fläkt är i stort nödvändigt för inomhuscykling. Utomhus har man fartvind. Det handlar inte bara om kylan man får från fläkten, utan även att fläkten hjälper kroppens egna kylningssystem genom att torka svett.

Tillbaka
Topp