Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

jonte987

Aktiv medlem
Det var ju bra att man slipper kabel men på kickr får man betala ordentligt för förmånen att få just kabel.
1664470725437.png

Zlatko

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att det är så olika resultatlistor i race, beroende om man kollar i zwift eller på zwiftpower? Racet jag körde idag kom jag 11 av 24 enligt companion appen, men på zwiftpower kom jag 4 av 7 (i min klass).

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att det är så olika resultatlistor i race, beroende om man kollar i zwift eller på zwiftpower? Racet jag körde idag kom jag 11 av 24 enligt companion appen, men på zwiftpower kom jag 4 av 7 (i min klass).
Antingen är det folk som inte är registrerade på ZwiftPower, eller så har vissa blivit diskvalificerade av någon anledning. Om du klickar på knappen "Filtered" precis ovanför resultaten på ZwiftPower kan du se vilka som har blivit diskade. (Du kan inte ha någon kategori vald då utan måste ha "All")

1664534519978.png

n3wton

Aktiv medlem
Hahaha. Det kan vara så enkelt om man bara tänker lite 😂

Hade fastnat i något tänk om att "allt" visas på zwiftpower.
Det är ju det här som är en av de krångliga grejerna med Zwift. Man behöver sjutton externa system för att det ska funka, typ..

Jag kommer alltid på att jag ska skaffa zwiftpower när jag sitter vid startlinjen till ett nytt lopp.😛 En gång var jag så nära att gå med att jag bara behövde ladda ner en FIT-fil, leta fram något nummer i dess namn och skriva in det någon annanstans. Gick inte lösa på telefonen så det rann ut i sanden. Smidigt var ordet..

Zlatko

Aktiv medlem
Är ny både på cykel och zwift. Cyklade mitt första race idag, 40 min. Hade ju inte aning om vilken fart/watt jag kan hålla i 40 min. Gick okej. Men om jag jämför med löpning kändes det ju ungefär som att försöka sätta PB på milen. Pulsen var ju bra jävla hög hela tiden. Så mycket orkar jag inte ta ut mig en gång i veckan.

Om jag vill köra nåt mer gnetigt, kanske motsvarande en halvmara eller nåt, vad för slags distanser måste man upp då? (Därmed inte sagt att jag ska köra en halvmara i veckan)

uandt

Aktiv medlem
Är ny både på cykel och zwift. Cyklade mitt första race idag, 40 min. Hade ju inte aning om vilken fart/watt jag kan hålla i 40 min. Gick okej. Men om jag jämför med löpning kändes det ju ungefär som att försöka sätta PB på milen. Pulsen var ju bra jävla hög hela tiden. Så mycket orkar jag inte ta ut mig en gång i veckan.

Om jag vill köra nåt mer gnetigt, kanske motsvarande en halvmara eller nåt, vad för slags distanser måste man upp då?
70-100 k. Det brukar gå bra lopp varje söndag

n3wton

Aktiv medlem
Jag upplever att race alltid är aphårt. Aldrig kört ett race där det varit "lugnt och skönt". Då får man nog snarare köra social rides eller gruppträningspass.

@uandt , blir det inte hårt på 70-100 km också? Lägre medeleffekt lär det ju bli, men man kan ju bli lika sliten av det.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Det är ju det här som är en av de krångliga grejerna med Zwift. Man behöver sjutton externa system för att det ska funka, typ..

Jag kommer alltid på att jag ska skaffa zwiftpower när jag sitter vid startlinjen till ett nytt lopp.😛 En gång var jag så nära att gå med att jag bara behövde ladda ner en FIT-fil, leta fram något nummer i dess namn och skriva in det någon annanstans. Gick inte lösa på telefonen så det rann ut i sanden. Smidigt var ordet..
Numera behöver man inte gräva fram sitt ZwiftID-nummer, om jag har fattat saken rätt. Det ska räcka att först klicka i "opt in" i sina kontoinställningar på zwift.com och därefter logga in på ZwiftPower med sitt Zwift-konto.

Läs mer på https://zwiftinsider.com/zwiftpower-signup/

uandt

Aktiv medlem
Jag upplever att race alltid är aphårt. Aldrig kört ett race där det varit "lugnt och skönt". Då får man nog snarare köra social rides eller gruppträningspass.

@uandt , blir det inte hårt på 70-100 km också? Lägre medeleffekt lär det ju bli, men man kan ju bli lika sliten av det.
Den är väl högst individuellt men i alla mitt fall (siffror helt taget ur luften) är det mycket jobbigare att ligga på 95 % i 45 minuter än att ligga på 85 % i 2 timmar.

n3wton

Aktiv medlem
Den är väl högst individuellt men i alla mitt fall (siffror helt taget ur luften) är det mycket jobbigare att ligga på 95 % i 45 minuter än att ligga på 85 % i 2 timmar.
Problemet för vissa (mig inkluderat) är väl att det där lilla tävlingsmomentet gör att man lägger sig på 95% i två timmar....🤪

n3wton

Aktiv medlem
Numera behöver man inte gräva fram sitt ZwiftID-nummer, om jag har fattat saken rätt. Det ska räcka att först klicka i "opt in" i sina kontoinställningar på zwift.com och därefter logga in på ZwiftPower med sitt Zwift-konto.

Läs mer på https://zwiftinsider.com/zwiftpower-signup/
Kan ju vara jag som är sopig, men såhär ser det ut för mig:

3E9F5825-8C6D-469D-80D6-EEAE1C6E6BA9.png

Opt-in:at på Zwift.

72C824F7-7AFA-4A37-B47E-E7408CB0779B.png

Kräver Zwift ID på Zwiftpower.

Men nu tar jag fram datorn och löser det!😊

d_anders

Aktiv medlem
Ligger du i rätt kategori så blir det alltid hårdkörning för att försöka hänga med i täten oavsett distans tycker jag. Vill du gneta i z2-3 med lite spurt på det så kör group rides. Oftast hamnar de strax över det angivna effektintervallet, så välj ett som ser lagom ut.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, osnyggt med frakten. 4.99 kostar det på bd som har den billigaste kickr core.

Så 666 mot 524 är den korrekta siffran.
Ändå 142 eu bucks + en kassett + re-broadcast HRM

EDIT. Missade att Bike24 har på öret samma pris med svensk moms.

1664780700897.png

jonte987

Aktiv medlem
Sen kunde ni lika gärna beställt 2. Det kommer snart att visa sig att det vore smidigt att cykla samtidigt med dottern.
(I iof sig sant även med kickr, men i alla fall)

SIE

Aktiv medlem
Sen kunde ni lika gärna beställt 2. Det kommer snart att visa sig att det vore smidigt att cykla samtidigt med dottern.
(I iof sig sant även med kickr, men i alla fall)
Tanken har slagit mig, hon har också 1x11 så det blir iaf enkelt för henne att testa på egen hoj.

Sen börjar jag redan klura på vad som är billigaste sättet att slippa montera samma hoj mellan pendlingen och zwiftandet. Beg räser med fungerande drivlina som enda krav, samt en 8-delad kassett till trainern?

jonte987

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig, hon har också 1x11 så det blir iaf enkelt för henne att testa på egen hoj.

Sen börjar jag redan klura på vad som är billigaste sättet att slippa montera samma hoj mellan pendlingen och zwiftandet. Beg räser med fungerande drivlina som enda krav, samt en 8-delad kassett till trainern?
Jag kör på min gamla 26a. Det täcker mina väldigt låga behov. Skönt att slippa TA och dämpare.
Kan flickan köra på samma 8s räser så är det väl bra, annars börjar helvetet om.

Vi har tyvärr 8,9 och 10s på två trainers. Var nära att beställa en zee till grabben men han får hålla sig på on-wheel det lilla han kör. Jag får väl försöka landa hela familjen på 11s så småningom men det blir svårt om vi köper hel cykel till flickan.

jonte987

Aktiv medlem
Nu kunde kanske kickr räkna ut att lagret var litet men om de håller kvalitet måste priserna påverkas?

Antingen det eller så kommer det en ny kickr core med wifi och kanske auto kalibrering

Judder

Medlem
JetBlack Volt finns nu för €448 inkl 11-delad kassett om man inte hann klicka "köp" hop Zwift.

Zwift Hub motsvarar Jetblack Volt V2 som inte släppts ännu, den ska ha något bättre marginal för skivbroms, som tydligen kan bli trångt med Jetblack Volt V1.

Jag har ingen smarttrainer ännu, funderar om det är värt att avvakta till Black friday om det kan bli någon deal antingen på Zwift Hub, Jetblack Volt V2 eller om Wahoo skulle kunna hinna komma med hint om det kommer bli en WIFI version av Kickr Core.

Är marknaden fortfarande superhet på trainers? Har ju varit snack om att cykelförsäljningen svalnat aningen, om det blir många trainers på lager till BF bör det kanske bli någon kampanj någonstans iallafall.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift Hub motsvarar Jetblack Volt V2 som inte släppts ännu, den ska ha något bättre marginal för skivbroms, som tydligen kan bli trångt med Jetblack Volt V1.

Jag har ingen smarttrainer ännu, funderar om det är värt att avvakta till Black friday om det kan bli någon deal antingen på Zwift Hub, Jetblack Volt V2 eller om Wahoo skulle kunna hinna komma med hint om det kommer bli en WIFI version av Kickr Core.

Är marknaden fortfarande superhet på trainers? Har ju varit snack om att cykelförsäljningen svalnat aningen, om det blir många trainers på lager till BF bör det kanske bli någon kampanj någonstans iallafall.
Det vara riktigt stora reor på kickr i våras eller när det var. Core var väl ner nära 5k?

Kommer det en ny kickr så börjar priset säkert om på vad de nu anser segmentet är värt post Zwift hub.

Finns gamla kickr kvar kan du säkert köpa den för 5 men är den bättre än ZH blir ju då frågan

Zlatko

Aktiv medlem

Jag lyckades hugga en Kicr Core för 1900 på blocket! Men den sortens deal ser man nog inte så ofta.

jonte987

Aktiv medlem
It’s a no-brainer that the smartest choice for a smart trainer is sold out, before the emails went out. 🤯 You want one, and it seems like everyone else does too, luckily there are more in route. You’re still on our list. Sit tight, Zwift Hub will be back in stock soon.

SIE

Aktiv medlem
Läste i DCR’s (tror jag) kommentarsfält att det skulle fyllas på nästa vecka, trovärdighet okänd.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Läste i DCR’s (tror jag) kommentarsfält att det skulle fyllas på nästa vecka, trovärdighet okänd.
Fick mail om det från Zwift igår så stämmer nog :)

Ser slutsålt ut på eu.zwift.com nu, var väl tur man var morgonpigg :)
Klev upp strax innan 5 igår och då fanns alla, tänkte jag orkar inte fippla fram mobilen med bankId för fixa det på morgonen och tänkte köra vid 9 fikat på jobbet..
Fii fick man! Bara vänta till nästa vecka :D

SIE

Aktiv medlem
Om PostNord kör en ”du var inte anträffbar” på mig och ber mig åka (kollektivt, pga bil- och cykelförbud) till ett ombud för att hämta ett 22-kilospaket med ena armen i mitella så kommer de få uppleva en ny nivå av kverulans.

Framfall

Aktiv medlem
Om PostNord kör en ”du var inte anträffbar” på mig och ber mig åka (kollektivt, pga bil- och cykelförbud) till ett ombud för att hämta ett 22-kilospaket med ena armen i mitella så kommer de få uppleva en ny nivå av kverulans.
Postnord kör väl inte ut paket som är så tunga? Fick hämta min trainer på huvudcentralen i grannstaden…

jonte987

Aktiv medlem
Fast för 25 bucks är det nog hemleverans vilket postnord en bra dag är fullt kapabla att via underleverantör genomföra.

Jag fick hämta min på terminal vilket troligen också är fallet för bike24 och bd leveranser för 4.99. Jag köpte väl min på bikester tror jag.

Så vi får kanske ta tillbaka det gnället om 25 euro men vore ju snyggt om man fick välja

Edit. Ett tag sen jag såg fejkleverans nu

SIE

Aktiv medlem
Hmm, min apex-kassett är 11-42 medans kassetten som Zwift Hub levereras med är 11-28. Jag kommer antingen dö eller få Dangerholm-lår 😬

Topp