Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

jonte987

Aktiv medlem
På kickr påverkar den virtuella hjulstorleken utväxlingen av någon outgrundlig och odokumenterad anledning.
Det ökar ju dock inte range på kassetten.

För hög utväxling kan ge problem med erg på väldigt låga watt. På en fin direktdriven märks det kanske aldrig.

anderski

Aktiv medlem
Hmm, min apex-kassett är 11-42 medans kassetten som Zwift Hub levereras med är 11-28. Jag kommer antingen dö eller få Dangerholm-lår 😬
Jag har 12-30 kasett, med 52/39 klinga funkar uppför alpe de zwift.
Jag kör med trainer difficulty 100%, annars liknar det inte ute cyklingen. Men beror ju på vad man vill uppnå.
typ 50% gör att lutningen på backarna minskas, vilken man bör vara medveten om, (har läst x antal bloggar om det senaste åren)

jonte987

Aktiv medlem
Det ska BARA vara lutningen på backar som ändras inte utväxlingen. Varför de inte kan lägga in en baseline=utväxling i mjukvaran är väldigt oklart.

hm

Aktiv medlem
På kickr påverkar den virtuella hjulstorleken utväxlingen av någon outgrundlig och odokumenterad anledning.
Det ökar ju dock inte range på kassetten.

För hög utväxling kan ge problem med erg på väldigt låga watt. På en fin direktdriven märks det kanske aldrig.
Är väl ingen konstigt att hjulstorleken påverkar utväxlingen, även om den är virtuell eller inte. Alla direktdriva trainers har ju antingen ett ställbart eller ett defoultvärde som anger hur långt cykeln virtuellt ska röra sig varje varv kassetten snurrar . Dom som icke är ställbara gissar jag har ett defoultvärde runt 2m . Men sätter du en bmx cykel eller 20" barncykel på en sån stämmer ju inte farten du skulle ha ute på samma cykel ..
Så det är väl bra att man kan ändra hjulstorlek så det matchar cykeln , sen att man nytja det till att ändra utväxlingen om man vill är ju en extra bonus.

jonte987

Aktiv medlem
Är väl ingen konstigt att hjulstorleken påverkar utväxlingen, även om den är virtuell eller inte. Alla direktdriva trainers har ju antingen ett ställbart eller ett defoultvärde som anger hur långt cykeln virtuellt ska röra sig varje varv kassetten snurrar . Dom som icke är ställbara gissar jag har ett defoultvärde runt 2m . Men sätter du en bmx cykel eller 20" barncykel på sen stämmer ju inte farten du skulle ha ute på samma cykel ..
Så det är väl bra att man kan ändra hjulstorlek så det matchar cykeln , sen att man nytja det till att ändra utväxlingen om man vill är ju en extra bonus.
Ja, vi utredde det till förbannelse tidigare och du har rätt. Jag fick min kickr V5 i samma veva och fick samma resultat som du.

Det känns inte helt intuitivt för mig, vilket jag kan leva med, men det stämmer inte heller med dokumentationen anser jag.
Det står vad jag vet att det enbart påverkar simulerad hastighet och sträcka. I verkligheten så påverkar det även effekt vid given kadens /växel.

För mig hade det varit mer logiskt att man kunde ange detta och gearing offsett i Zwift än att det är en dold feature i wahoo appen.
Jag var så upprörd att jag mailade DCR men han verkar inte ha lika starka känslor kring utväxling som jag. Han har inte heller barn som zwiftar på 1x mtb kan jag tänka

hm

Aktiv medlem
Är väl tur att det ändrar effekt vid kadens/växel och behåller effekt / hastigheten... annars vore det ett smutt fusk

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har 12-30 kasett, med 52/39 klinga funkar uppför alpe de zwift.
Jag kör med trainer difficulty 100%, annars liknar det inte ute cyklingen. Men beror ju på vad man vill uppnå.
typ 50% gör att lutningen på backarna minskas, vilken man bör vara medveten om, (har läst x antal bloggar om det senaste åren)
Jag hade å andra sidan inte testat alpe med 39/28 som jag har som lägsta.

”Changing Trainer Difficulty does not change the power needed to get up the hill. You still have to put out the same watts to move the same distance as before… you’ll just be doing it in a different gear.”

jonte987

Aktiv medlem
Jag hade å andra sidan inte testat alpe med 39/28 som jag har som lägsta.

”Changing Trainer Difficulty does not change the power needed to get up the hill. You still have to put out the same watts to move the same distance as before… you’ll just be doing it in a different gear.”

Lutningen ändras ändras i motståndet men inte i kalkylen effekt => in-game-speed.
Det känns som en liten backe men din fart blir som i en stor backe?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Lutningen ändras ändras i motståndet men inte i kalkylen effekt => in-game-speed.
Det känns som en liten backe men din fart blir som i en stor backe?

Farten blir ju lägre när man sänker difficulty, typ som att sätta på stor kassett. W/kg avgör ju farten bortsett från draft osv. Så har jag fått för mig att det funkar.

Ja kan ståcykla med en kadens under 60 och trampa 350w eller sänka difficulty och sittcykla samma watt men med en kadens på 95 och åka i samma hastighet uppför. Så har jag förstått det, och det verkar stämma bra när jag har testat.

SIE

Aktiv medlem
Nu så.
1E69940D-F0B6-4C30-A4A4-AC57D4F0943F.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Enarmad montering tog sin lilla tid, men till sist så..
591F859B-6A40-40ED-A05D-0497DC26C2C9.jpeg

Någon som vet om jag kan koppla min Garmin Vivoactive 4 som pulsmätare eller är det dedikerad som gäller? Är inte petig med noggrannhet men kan vara bra att veta vilken zon man ligger i iaf.
/n00b

jonte987

Aktiv medlem
Det är en fördel för Apple tv som tydligen har två kanaler bara.

Jag var förresten tvungen att beställa en Apple tv för utgående EuroBonus poäng så får se hur det går.

SIE

Aktiv medlem
Det är en fördel för Apple tv som tydligen har två kanaler bara.

Jag var förresten tvungen att beställa en Apple tv för utgående EuroBonus poäng så får se hur det går.
Jag kör på en gammal Apple TV HD och det funkar fint det lilla jag testat än så länge, tydligen kör Zwift 1080p ut även på ATV 4K.
Tanken är att köra HRM via hubben med så jag får en ledig BT-kanal till hörlurar då projektorns högtalare är skräp.

Fläkt då? Har ett stort fönster i väggen t h om trainern men i Göteborg regnar det ofta i sidled. Antar att fjärr är bra, duger en sån här? https://www.biltema.se/bygg/flaktar/golvflaktar/golvflakt-med-fjarrkontroll-16-2000042187

jonte987

Aktiv medlem
Är det inte bara att köra det via con
Jag kör på en gammal Apple TV HD och det funkar fint det lilla jag testat än så länge, tydligen kör Zwift 1080p ut även på ATV 4K.
Tanken är att köra HRM via hubben med så jag får en ledig BT-kanal till hörlurar då projektorns högtalare är skräp.

Fläkt då? Har ett stort fönster i väggen t h om trainern men i Göteborg regnar det ofta i sidled. Antar att fjärr är bra, duger en sån här? https://www.biltema.se/bygg/flaktar/golvflaktar/golvflakt-med-fjarrkontroll-16-2000042187
Jag kör inte så länge, är inte värmekänslig och kör i källaren. Har bara haft en liten bordsfläkt vi hade hemma.
Spacekitty har rekommenderat någon fläkt tidigare.

Har man Android mobil så borde man kunna dra rubbet via companion....

Kom på att jag har kickr connect så behöver bara bt för hrm.

SIE

Aktiv medlem
Är det inte bara att köra det via con

Jag kör inte så länge, är inte värmekänslig och kör i källaren. Har bara haft en liten bordsfläkt vi hade hemma.
Spacekitty har rekommenderat någon fläkt tidigare.

Har man Android mobil så borde man kunna dra rubbet via companion....

Kom på att jag har kickr connect så behöver bara bt för hrm.
22,5 grader i lägenheten och elementen är inte på ännu, finns potential för svett-explosion..

Masjevel

Aktiv medlem

Fläkt är ett måste. Den länkade funkar nog bra. Har en liknande. Har ofta en extra fläkt samt öppen altandörr.

Zlatko

Aktiv medlem

Har exakt den, efter tips i denna tråd. Funkar bra. Men inte utan att man ibland blir sugen på att ha en som enbart blåser på ansiktet också. Och ryggen. Sån satans svettfest.

jonte987

Aktiv medlem
22,5 grader i lägenheten och elementen är inte på ännu, finns potential för svett-explosion..

torsten-var-namnet

Aktiv medlem

rent spontant säger jag nej, jag har en liknande golvfläkt för luftförflyttning varma dagar men den flyttar förvånansvärt lite luft.

Denna kör jag för zwift, står 10cm framför framhjulet riktad upp mot överkropp och ansikte.

SIE

Aktiv medlem
Köpte cheapo-fläkten på Biltema. Funkar finfint för pengen, men det är inte direkt en snygg anordning. På sikt blir det nog någon typ av @torsten-var-namnet-lösning.

981A3DBB-34DF-4560-92A8-DFC11314B65C.jpeg

Förresten såg jag en pöjk ränna runt med Torstens happy-avatar på en t-shirt på en campingplats utanför Paris i somras. Tog lång tid att koppla igenkänningen 🙂

snoogans

Aktiv medlem
Köpte cheapo-fläkten på Biltema. Funkar finfint för pengen, men det är inte direkt en snygg anordning. På sikt blir det nog någon typ av @torsten-var-namnet-lösning.

Visa bilaga 586362

Förresten såg jag en pöjk ränna runt med Torstens happy-avatar på en t-shirt på en campingplats utanför Paris i somras. Tog lång tid att koppla igenkänningen 🙂
Köpte med BT-fläkten och den flåsar ju på bra nog, men den är ju sjukt flimsig och vinglig. Inte premium direkt!!

SIE

Aktiv medlem
Ok ännu en fråga: då jag har 42t fram ligger jag ofta i högsta växel på platten och har typ inget motstånd utförs. Kan detta åtgärdas med hjälp av att sänka trainer difficulty ännu lägre än 50%?

hm

Aktiv medlem
Tror det . Sätter du den på 0 blir det väl verkan upp eller nerförsbackar utan helt utslätat

anderski

Aktiv medlem
Ok ännu en fråga: då jag har 42t fram ligger jag ofta i högsta växel på platten och har typ inget motstånd utförs. Kan detta åtgärdas med hjälp av att sänka trainer difficulty ännu lägre än 50%?
Trainer diffuculty funkar annorlunda nedför
Bra artikel om td, https://zwiftinsider.com/trainer-difficulty-on-descents/
To summarize the video: Zwift only sends half the gradient to your trainer on descents. So if the screen shows you’re on a -10% downhill, Zwift is only going to send -5% to your trainer.

BUT… and here’s the big but… your Trainer Difficulty setting will further reduce the gradient if it’s set below 100%.

For example, if your Trainer Difficulty is set to 50% (Zwift’s default), Zwift is actually sending just 1/4 of the downhill gradient to your trainer, because it first halves the gradient, the halves it again. Here’s a simple table showing the actual gradient in game, and the gradient sent to your trainer based on different Trainer Difficulty settings:

Gradient25% Trainer Difficulty50% Trainer Difficulty100% Trainer Difficulty
10% (Uphill)2.5%5%10%
-10% (Downhill)1.25%2.5%5%

anderski

Aktiv medlem

Satsa på en bra fläkt, det är nästan det viktigaste tycker jag,
Jag kör med wahoo, som är puls styrd, blåser mer ju hårdare man kör.
Är kall luft oxå, funkar som mini ac varma sommar dagar i hemma kontoret oxå.

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Satsa på en bra fläkt, det är nästan det viktigaste tycker jag,
Jag kör med wahoo, som är puls styrd, blåser mer ju hårdare man kör.
Är kall luft oxå, funkar som mini ac varma sommar dagar i hemma kontoret oxå.
Kan ju bli en sån på sikt. Inte helt tidstypiskt att betala dyra pengar för en apparat som drar extra el för att kyla ner bostaden 😁

Framfall

Aktiv medlem
Hur funkar det med träningsplaner i Zwift?
Har varit dålig och hamnat efter någon vecka, kan man fortsätta köra eller går tiden ut?

Judder

Medlem
Är folk som fått sina Zwift Hub nöjda?
Några irriterande drop-outs ännu?
Andra setup eller kommunikationsbekymmer?

SIE

Aktiv medlem
Är folk som fått sina Zwift Hub nöjda?
Några irriterande drop-outs ännu?
Andra setup eller kommunikationsbekymmer?
Funkar perfekt för mig, dock bara ett par mil in och har ingen tidigare erfarenhet av vare sig trainers eller seriös lvg-cykling så om det finns några problem med effekt etc så är jag lyckligt ovetande.
Tycker drivlinan känns mindre ”smooth” på trainerkassetten än på min ordinare 11-42-kassett dock, trots relativt ny kedja och korrekt inställda ytter/innerlägen. Utesluter inte hjärnspöken.
Tillägg: kört på Apple TV och iPad Pro, inga kopplingsproblem.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
När det droppar så nollar effekt och kadens. Funkar bra på mobilen men hade problem på laptopen. Tillräckligt för att köpa en kickr connect.

anderski

Aktiv medlem
När det droppar så nollar effekt och kadens. Funkar bra på mobilen men hade problem på laptopen. Tillräckligt för att köpa en kickr connect.
Beror på vilken ant+ sticka man har oxå till laptopen, jag kör på kinetic https://zwiftinsider.com/kinetic-extended-range-ant-dongle/ och laptopen typ 1m från trainern.
Bra guide för att fixa ant+ strul https://zwiftinsider.com/how-to-fix-ant-dropouts-in-zwift/

Hm, visste inte man kunde köpa kickr connect separat!

jonte987

Aktiv medlem
Beror på vilken ant+ sticka man har oxå till laptopen, jag kör på kinetic https://zwiftinsider.com/kinetic-extended-range-ant-dongle/ och laptopen typ 1m från trainern.
Bra guide för att fixa ant+ strul https://zwiftinsider.com/how-to-fix-ant-dropouts-in-zwift/

Hm, visste inte man kunde köpa kickr connect separat!
För kabel vilket är allt som finns till v5 säljs den separat

Till kickr. Mitt inlägg var menat som en förklaring till dropp.
Jag har ingen zwift men jag tror som du säger problemkällan är vid datorn inte Trainern.
Jag aldrig tappat i trainerroad på mobilen

Ilritorno

Aktiv medlem
Kris och katastrof! 😱 Ingen tidig morgonträning måndag morgon

"Zwift will perform a scheduled maintenance starting on Monday October 24 at 02:00 UTC in order to upgrade our system to ensure even greater security for the Zwift community.
This update will take approximately 4 hours."

Köp & Sälj

Topp