Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Piecekeeper

Aktiv medlem
Är det "normalt " om växlarna funkar betydligt mkt sämre på trainern jämfört med när man kör ute? Har en 9-speed kassett +2 spacers samt tillhörande distans på en elite suito. Ska man behöva göra en separat växeljustering för trainern?

jonte987

Aktiv medlem
Nej, möjligen justera index enligt wahoo.

En del kassetter bråkar med specern. Om det är mtb så funkar xt 9s bättre än billigare som har nitar som ligger mot spacern.

hm

Aktiv medlem
Ja är nog ganska normalt att man behöver justera växlarna när man skiftar bakhjul eller till trainer.

Lingon

Aktiv medlem
Kan man använda en 12s ultegra kassett på trainern ihop med en MTB med 12s shimano-växlar? Elller något annat för HG-hub?
Frågar åt en kompis.

uandt

Aktiv medlem
Vill bara gnälla lite och hittar inte någon passande tråd så postar här. Misärtråden passar inte riktigt eftersom det här mest bara är pengar. Igår zwiftade jag lite,lyssnade på musik. Datorn brakar ner, repar skärm,mosar mobilskärmen och det som är illa. 2 dricksglas (okej, ölglas) som båda tillhör mina favoriter. Det ena har jag fått av en kompis i USA och är oersättligt :(
1666115824430.png

Skruvar fast datorjäveln ordentligt på väggen och tröstzwiftar lite idag men vad händer efter 12 minuter?
1666116037517.png

Först trodde jag bara det var remmen som hoppat, men nä, en av drivaxlarna är av.
Så facit av 2 dagars zwiftande:
  • måste köpa ny mobil
  • ny trainer
  • nytt favvoglas
Datorn är okej om någon undrar

jonte987

Aktiv medlem
Klockan ska ju reagera långsammare...borde inte snabbare innebära ojämnare? Jag vet inte, har bara fitbit med optisk och den är jämn. Jämn som en flatline

eucalyptus

Aktiv medlem
Det säljs många trainers på happymarknaden. Hur kommer det sig? Flera billiga modeller men även typ Kickr V5 dvs vissa kanske uppgraderar men har man en dyrare maskin....

Är det bristande intresse och slut på cykelkrarriären eller vad sysslar ni med

Zlatko

Aktiv medlem
Kör puls via garminklocka:
Visa bilaga 588568
Hade det blivit mycket jämnare med riktigt pulsband?
Lite osäker vad du menar med jämnare? Det är ju naturligt att pulsen stiger ju längre passet pågår?

Nu är det ju lite olika hur bra pulsklockor funkar för vissa (hudtyp, ytliga blodkärl mm) men generellt så kan man väl säga att pulsklockor har lite delay när du startar/avslutar en intervall. För en del kanske de ger några slag lägre/högre än ett pulsband hade gett, men stadigt, inte att pulsen skulle hoppa upp/ner/bli ojämn.

Vad har du cyklat för pass? Varför borde pulsen vara jämn?

Ilritorno

Aktiv medlem
Jag har ett problem med låga watt i ERG-mode i Zwift. När jag kör ett träningspass med effekter under 90W funkar inte ERG-mode. När påbjuden effekt går upp till 90W kickar det igång.
Det är förstås i praktiken ett icke-problem då det då bara under uppvärmning/nervärmning detta händer, men lite intressant. Är det bara min Trainer som inte bra för detta eller är det ett generellt fenomen?

jonte987

Aktiv medlem
Jag har ett problem med låga watt i ERG-mode i Zwift. När jag kör ett träningspass med effekter under 90W funkar inte ERG-mode. När påbjuden effekt går upp till 90W kickar det igång.
Det är förstås i praktiken ett icke-problem då det då bara under uppvärmning/nervärmning detta händer, men lite intressant. Är det bara min Trainer som inte bra för detta eller är det ett generellt fenomen?
Testa lägre växel. Barnen har problem med sina läga watt och 1x utväxling.
Funkar bättre på bättre trainer ja.

NickPick

Aktiv medlem
Det säljs många trainers på happymarknaden. Hur kommer det sig? Flera billiga modeller men även typ Kickr V5 dvs vissa kanske uppgraderar men har man en dyrare maskin....

Är det bristande intresse och slut på cykelkrarriären eller vad sysslar ni med
Slut på hemmakontor? Det var ju galet ifjol. Typ allt sålde ju slut så det är väl lite överetablerad. Dyra grejer…
Sen är zwift för vissa, men inte för alla så att säga.

SIE

Aktiv medlem
Lite osäker vad du menar med jämnare? Det är ju naturligt att pulsen stiger ju längre passet pågår?

Nu är det ju lite olika hur bra pulsklockor funkar för vissa (hudtyp, ytliga blodkärl mm) men generellt så kan man väl säga att pulsklockor har lite delay när du startar/avslutar en intervall. För en del kanske de ger några slag lägre/högre än ett pulsband hade gett, men stadigt, inte att pulsen skulle hoppa upp/ner/bli ojämn.

Vad har du cyklat för pass? Varför borde pulsen vara jämn?
Ja att pulsen ökar är klart, det var ett pass med stegrande intensitet. Jag menar mer att pulsgrafen är ganska hackig, är det verkligen så att pulsen ständigt diffar från sekund till annan?

Stumpy

Aktiv medlem
Ja att pulsen ökar är klart, det var ett pass med stegrande intensitet. Jag menar mer att pulsgrafen är ganska hackig, är det verkligen så att pulsen ständigt diffar från sekund till annan?
Inte Zwift, men säsongens första trainerpass. Ganska hackig både effekt- och pulskurva. Använder Wahoo Tickr bröstband.

1666275621183.png

Rompa

Aktiv medlem
Kanske fel tråd, men jag skulle göra ett ftp test ikväll, kopplade upp min neo mot iPad, men får inte mitt garmin pulsband att para ihop sig med iPad. Jag har ju kört förut med samma grejer. Vad är d för fel?

Adhocalias

Aktiv medlem
Kanske fel tråd, men jag skulle göra ett ftp test ikväll, kopplade upp min neo mot iPad, men får inte mitt garmin pulsband att para ihop sig med iPad. Jag har ju kört förut med samma grejer. Vad är d för fel?
Har ditt pulsband blåtand? Finns bara på nyare garmin-band - på äldre är det bara ant+, som ipad inte tar emot.

Lingon

Aktiv medlem

erolwi

Aktiv medlem
Sådär, köpt en smarttrainer och sparkade igång den igår. Den är mest till sonen som pga skador inte kan löparträna så han har något att hålla igång med under vintern.

Fixat Zwiftkonton och allt verkar funka men sen det här med Zwift är något överväldigande. Hur vet man vilka race man ska köra. Finns ju oändligt verkar det som man finns det någon serie där man återkommande kan köra mot samma (eller spelar det ingen roll?). Finns några fler barn i klubben med Zwifttrainers hemma, kan de köra som lag eller finns det sätt att cykla ihop (förutom att samla dem alla i samma rum).

Sen det där med swe cup. Svårt att hitta info. Vad behöver man ”ta sig igenom” för att få ställa upp? Verkar som man måste få en klassning (A-E)? Finns åldersgräns?

jonte987

Aktiv medlem
De kan köra meetups som någon bjuder in till i campanion.
Förhoppningsvis har du noterat att det är gratis under 16 år.

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Fixat Zwiftkonton och allt verkar funka men sen det här med Zwift är något överväldigande. Hur vet man vilka race man ska köra. Finns ju oändligt verkar det som man finns det någon serie där man återkommande kan köra mot samma (eller spelar det ingen roll?).
En bra början är att gå med i FB-gruppen "Swedish Zwift Riders" (https://www.facebook.com/groups/SwedishZwiftriders/). Där kan man få svar på de flesta frågor man kan ha om Zwift. De arrangerar också ett antal olika race och rides varje vecka. SZR Recovery Ride på torsdagskvällar är en bra introduktion till gruppcykling på Zwift. Kolla på https://www.zwift.com/uk/events/tag/szr

Det finns många raceserier som återkommer varje vecka. En del av dem är stängda och kräver att man är med i något team men många är öppna. Testa The Burning Legs League by SZR på tisdagskvällar, till exempel.

Sen det där med swe cup. Svårt att hitta info. Vad behöver man ”ta sig igenom” för att få ställa upp? Verkar som man måste få en klassning (A-E)? Finns åldersgräns?
Detaljerna för årets SWE Cup har inte offentliggjorts än, så vitt jag vet. Tidigare år har man inte behövt "ta sig igenom" någonting alls för att få köra. För att komma med i den officiella resultatlistan har det dock krävts att man har bronsmedlemsskap i Swe Cycling Club, vilket är kostnadsfritt (https://scf.se/swe-cycling-club/). För att komma med i resultatlistan krävs också att man är registrerad på ZwiftPower, men det behövs för alla Zwift-race. Även kategorierna A-E är samma som används i de flesta Zwift-race.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Lite OT kanske, men vad hände med den Danska(?) satsningen på virtuell cykling, hette det ev Virtugo? minns att jag testade betaversionen av det för många år sen!

SIE

Aktiv medlem
Testade några andra appar idag med video.

Rouvy: hackig video
Bkool: kass upplösning
Fulgaz: bra video. Ingen Garminintregration.

Slut på rapport

SIE

Aktiv medlem
ERG mode tidigare idag, var tvungen att dra kadensen superhögt för att nå önskad effekt i sista intervallen. Bugg?
FB4C186D-7EEE-4C21-BFCB-6A784288CC69.png

jonte987

Aktiv medlem
Det måste släppt. Du har inte effektstyrning i klockan eller nåt annat? Läst många som har problem när de kör cykeldator med trainer och app.

Jag har mest kört erg i trainerroad och det har aldrig hänt.

Hur känns tappad signal i erg mode? Kanske mest troligt?

SIE

Aktiv medlem
Det måste släppt. Du har inte effektstyrning i klockan eller nåt annat? Läst många som har problem när de kör cykeldator med trainer och app.

Jag har mest kört erg i trainerroad och det har aldrig hänt.

Hur känns tappad signal i erg mode? Kanske mest troligt?
Enda klockfunktionen igång är pulsmätare. Tappad signal eller mjukvaran som temporärt flippat låter mest sannolikt antar jag.

Zlatko

Aktiv medlem
Tjejen skapade ett zwiftkonto i slutet på september utan att ange kortuppgifter, tror hon gjorde det på PC:n. 7 dagar senare kom ett mail om att prov-dagarna är slut. Det har inte kommit nåt mail om att medlemskap igång, inga pengar dragna på kontot (om hon nu minns fel om att hon inte angav något kontokort). MEN hon cyklar i detta nu...... mycket märkligt (och billigt).

Nåt vi missat? Som jag förstår det finns det en distans-trial, men bara på Apple.

j12d342

Aktiv medlem
ANT+ vs BT
Tydligen ska ANT+ vara långsammare i hastighet, är det något som påverkar i "spelet"?
Om man har möjlighet att välja, vilken hade ni valt?

Studenten

Medlem
Hallå!
Bryter in här lite, är det korkat att köpa en Wahoo kickr v5 för 9999kr på XXL i detta nu?
Är ju ett jävla knep att få tag på en begagnad..

Köp & Sälj

Topp