Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

jonte987

Aktiv medlem
1666791232892.png

1666791286483.png

eucalyptus

Aktiv medlem
Hallå!
Bryter in här lite, är det korkat att köpa en Wahoo kickr v5 för 9999kr på XXL i detta nu?
Är ju ett jävla knep att få tag på en begagnad..
Kan ju dyka upp på Black friday annars.
De rear ut alla V5or nu inföyr lanseringen av V6. Dock är 9999 inget toppenpris direkt men det bygger nog på att svenska kronan är ursvag! I Tyskland ligger de runt 850 euro nu när V6 kommer

Emax

Medlem
Grabben 6 år, har fått för sig att zwift är det fräckaste som finns. Finns det något billigt sätt med hans barncykel att få avataren att röra sig?

jonte987

Aktiv medlem
Grabben 6 år, har fått för sig att zwift är det fräckaste som finns. Finns det något billigt sätt med hans barncykel att få avataren att röra sig?
Speed sensor om det 20'' men 24'' borde funka bra stationärt om ni har någon.
Tex White xc240 har plats till ett 26'' hjul med trainerdäck
Grabben körde på systerns 24'' när han var 5.

jonte987

Aktiv medlem
Beg priserna har varit off ett tag. Inte minst sen kampanjerna i vintras eller när det var.

Nu kommer v6 och zwift ovanpå det

Studenten

Medlem
Ny har jag zwiftat lite och lvlat upp en del men ändå inte lyckas låsa upp alla världar. Funderar speciellt på Frankrike, när kan man cykla i den världen? Googlar men hittar inget om just lvl som behövs så tacksam för hjälp

eucalyptus

Aktiv medlem
Jag slog till på denna igår, en Neo 2T kampanj med matta och Tacx motion plates och kompletterade med en XDR hub

Total slutsumma 12 600kr för allting. Dyrt, men såg att de sålde slut fort och tror inte de kommer sjunka så mycket i pris, definitivt inte om man kollar historiken på Prisjakt. Neo 2T lockade mer än Wahoo efter att ha läst recensioner

https://www.cykelgear.se/tillbehor/...t-t2875-hometrainer-patte-motion-plates-matta

Finns för övrigt för 9 995kr utan motion plates och matta här

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Okej!! Tack, synd med så lite Paris.. jag som är så taggad på den!
Det finns några olika sätt att fixa så att man kan köra i vilken värld man vill.
  • Den kanske enklaste varianten är att skapa en "Meetup" bara för dig själv. Då kan man välja rutt helt fritt. Största nackdelen med denna variant är att man måste bjuda in någon annan för att kunna skapa Meetupen. Den personen behöver dock inte acceptera inbjudan... Se https://zwiftinsider.com/companion-3-13/ för mer info.
  • Man kan även manuellt hacka Zwifts prefs.xml-fil så att Watopia ersätts med en valfri värld. Se https://zwiftinsider.com/world-tag/
  • Om man kör Windows eller Mac kan man köra zwift-preferences (https://zwifthacks.com/zwift-preferences/) eller ZwiftPref (https://zwifthacks.com/zwiftpref/).
  • En ytterligare variant är att köra en workout. Då kan man också välja rutt helt fritt och man brukar få köra vidare på samma rutt efter att själva workouten är slut. Det borde därmed funka att skapa en kort custom workout på typ en minut och därefter köra vidare. Det har jag dock inte testat...

ulfalf

Aktiv medlem
Det finns några olika sätt att fixa så att man kan köra i vilken värld man vill.
  • Den kanske enklaste varianten är att skapa en "Meetup" bara för dig själv. Då kan man välja rutt helt fritt. Största nackdelen med denna variant är att man måste bjuda in någon annan för att kunna skapa Meetupen. Den personen behöver dock inte acceptera inbjudan... Se https://zwiftinsider.com/companion-3-13/ för mer info.
  • Man kan även manuellt hacka Zwifts prefs.xml-fil så att Watopia ersätts med en valfri värld. Se https://zwiftinsider.com/world-tag/
  • Om man kör Windows eller Mac kan man köra zwift-preferences (https://zwifthacks.com/zwift-preferences/) eller ZwiftPref (https://zwifthacks.com/zwiftpref/).
  • En ytterligare variant är att köra en workout. Då kan man också välja rutt helt fritt och man brukar få köra vidare på samma rutt efter att själva workouten är slut. Det borde därmed funka att skapa en kort custom workout på typ en minut och därefter köra vidare. Det har jag dock inte testat...
Glöm inte datumhacket på iOS. Ändra datum till något då den världen man vill till är aktiv på sin padda/telefon/vfsh, starta Zwift hela vägen tills man kan välja rutt, gå ur Zwift och återställ datum till korrekt (så man får rätt datum på sin runda), och sen in i Zwift igen och börja cykla.

SIE

Aktiv medlem
Fysio har okejat att stödja på vänster arm på styret nu, så nu blev det att testa race, för skojs skull såklart, ingen hets, mest för att testa.
Yeah right.
Tävlingshetsen var total. Lyckades precis hamna i top 50% i min klass (C).
Fy satan vad jobbigt det var, närmsta jag har kommit var typ de gånger jag har försökt springa PB på 5k eller milen.
55FFBD77-6840-45FB-B663-991E943980CA.png

Zlatko

Aktiv medlem
Fysio har okejat att stödja på vänster arm på styret nu, så nu blev det att testa race, för skojs skull såklart, ingen hets, mest för att testa.
Yeah right.
Fy satan vad jobbigt det var, närmsta jag har kommit var typ de gånger jag har försökt springa PB på 5k eller milen.
Visa bilaga 591490
Exakt så känns det! Och man kan ju fan inte försöka sätta pb på 5k eller milen särskilt ofta, då orkar man ju inte träna. Ett race i månaden kanske man mäktar med?

SIE

Aktiv medlem
Exakt så känns det! Och man kan ju fan inte försöka sätta pb på 5k eller milen särskilt ofta, då orkar man ju inte träna. Ett race i månaden kanske man mäktar med?
Vete fan, maxa löpning på 5-10km så havererar ju kroppen ordentligt på en karl 40+ som jag. Cykla med motsv puls kändes betydligt mer skonsamt för kroppen. Får väl se vad den säger i morgon bitti..

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Har läst diverse recensioner av Zwift mot RGT.
Slutsatsen tycks vara att RGT är bättre på allt. Det enda avgörande som talar emot RGT är brist på användare.
Vad sägs om att unisont alla byta tjänst samtidigt och därmed slippa den enda haken?

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Passar också på att fråga vilken skillnad ni får mellan effektmätning från trainern och vevpartiet?
Jag kör en Kickr och Stages Ultegra dubbelsidigt. Vid fämförelse i Zwiftpower ligger Stages ca 10% lägre.
Skärmdump från några av de senaste passen nedan. I Zwift har jag satt vevpartiet som effektkälla, för att det skall matcha utomhus, men det är lite omständigt och fungerar bara för cykeln med effektmätare.

Är detta en normal skillnad eller bör jag söka felets orsak?

1667431712477.png

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Passar också på att fråga vilken skillnad ni får mellan effektmätning från trainern och vevpartiet?
Jag kör en Kickr och Stages Ultegra dubbelsidigt. Vid fämförelse i Zwiftpower ligger Stages ca 10% lägre.
Skärmdump från några av de senaste passen nedan. I Zwift har jag satt vevpartiet som effektkälla, för att det skall matcha utomhus, men det är lite omständigt och fungerar bara för cykeln med effektmätare.

Är detta en normal skillnad eller bör jag söka felets orsak?

Visa bilaga 591582
Stages dubbelsidig är väl erkänt opålitligt på högersidan.

SIE

Aktiv medlem
Zwift tyckte efter min nära döden-upplevelse till tävling att jag hade fel FTP från min ramp test, och höjde från 197 till 212. Detta är första gången jag använder watt för att mäta något alls så jag har ingen direkt koll, är det en grej att Zwift höjer FTP löpande?

Framfall

Aktiv medlem
Zwift tyckte efter min nära döden-upplevelse till tävling att jag hade fel FTP från min ramp test, och höjde från 197 till 212. Detta är första gången jag använder watt för att mäta något alls så jag har ingen direkt koll, är det en grej att Zwift höjer FTP löpande?
Japp, skönt va? 😂

n3wton

Aktiv medlem
Yeah right.
Visa bilaga 591490
Stor igenkänning från min sida! Jag vågar inte köra race så ofta för jag blir totalt bränd på det. Har bekanta som kör 2-3 race i veckan, hela tiden. Det hade jag ALDRIG pallat!

Har gjort tolkningen att jag är alldeles för lättmotiverad till att maxa om det känns som en tävlingssituation. Typ som när någon rullar iväg en liten vit boll med hål i som man ska slå på med en plastpinne eller en lite större boll som man ska sparka med foten på - då springer jag till jag stupar.

sub_sonic

Aktiv medlem
Finns det nåt sätt att reparera en zwift-session som tappat nätverket en stund mitt i och därför splittrats i två???
Blir så förbannad... Kör en training plan och det här var 1h45min. Inte sugen på att göra om den igen.

n3wton

Aktiv medlem
Finns det nåt sätt att reparera en zwift-session som tappat nätverket en stund mitt i och därför splittrats i två???
Blir så förbannad... Kör en training plan och det här var 1h45min. Inte sugen på att göra om den igen.
Här kommer ett rövigt inlägg:

Du har fortfarande cyklat 1h45min oavsett vad de tekniska prylarna säger till dig.

Jag har själv jävligt svårt för "missade rundor", men det är ju inget problem på riktigt om man ska vara ärlig..

sub_sonic

Aktiv medlem
Här kommer ett rövigt inlägg:

Du har fortfarande cyklat 1h45min oavsett vad de tekniska prylarna säger till dig.

Jag har själv jävligt svårt för "missade rundor", men det är ju inget problem på riktigt om man ska vara ärlig..
Jepp. Mest att jag inte får den tillgodoräknad i den här 12 veckors träningsplanen....

Håkan1

Aktiv medlem
Tanken har slagit mig, det känns som att ngn borde komma på en utomhusaktivitet på samma tema som Zwift.
Jag har hört talas om (men jag tror inte att det är sant) att det finns människor som är ute och cyklar på landsvägar. Trot eller ej, det finns till och med de som cyklar på grusvägar i skogen 🫣

eucalyptus

Aktiv medlem
Jag tänkte mer hur bra cykeln (AXS) mår av att stå ute ihop med en trainer när temperaturen sjunker närmare nollan. Vill helst sitta på balkongen iom utsikten haha

moros

Aktiv medlem
Jag tänkte mer hur bra cykeln (AXS) mår av att stå ute ihop med en trainer när temperaturen sjunker närmare nollan. Vill helst sitta på balkongen iom utsikten haha
Min cykel fungerar alldeles utmärkt att användas och förvaras ute kring (och under nollan) ;) Nu har jag visserligen inte AXS men ändå

Trainern däremot kan ju vara en helt annan sak. Är rätt övertygad om att manualen till din trainer innehåller rekommenderad miljö där produkten används. Sen är det ju oftast skillnad på vad som fungerar och vad som rekommenderas, men garantier mm kan kanske vara svåra att hävda om man inte följt rekommendationerna.

Senast ändrad:
Topp