Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

skjivert

Aktiv medlem
Jag har funderat på samma lösning och en presenning som man slänger över allt när det ej nyttjas. Återkommer om jag testar lösningen :)

Freddie L

Aktiv medlem
Jag skulle inte låta min Axs-utrustade fin-cykel bo ute på en balkong om den inte vore inglasad. Och kanske inte då heller, min fördom säger mig att de är utsatta för en del kondens. Trainern är bara att glömma. Men så är jag en försiktig general också (med stort garage och gillestuga).

Att lyfta ut cykel och trainer och köra ett par timmar skulle jag däremot inte vara rädd för. Där tror jag att det värsta som kan hända är att kalibrering och därmed noggrannhet kan påverkas vi stora snabba temperaturförändringar. Men nu är det snillen spekulerar rejält…

Jag rekommenderar att flytta till villa. ;-)

anderski

Aktiv medlem
Okej!! Tack, synd med så lite Paris.. jag som är så taggad på den!
Det är enkelt, skapa ett eget event och bjud in zwift kompis (han/hon) behöver inte ens dyka upp. Då kan du välja alla banor när som helst!

Schemat för rotering finns här

Annars kan man kolla dagens aktuela banor på zwifthub oxå.
Där finn info om banlängd, höjdprofil mm

SIE

Aktiv medlem
Såg GPLamas recension av nya Apple TV, även den kör Zwift på lägsta grafiska profilen men han hade en teori om att detta kunde komma att ändras i och med en planerad uppdatering av Zwift i December. Vet någon mera om detta?

uandt

Aktiv medlem
Såg GPLamas recension av nya Apple TV, även den kör Zwift på lägsta grafiska profilen men han hade en teori om att detta kunde komma att ändras i och med en planerad uppdatering av Zwift i December. Vet någon mera om detta?
Ingen här har bättre koll på sånt än nån som GpLaman men om du redan är fast i Apple träsket så är väl en Apple Tv en bra investering i vilket fall?

SIE

Aktiv medlem
Ingen här har bättre koll på sånt än nån som GpLaman men om du redan är fast i Apple träsket så är väl en Apple Tv en bra investering i vilket fall?
Tänkte mest om "decemberuppdateringen" var något allmänt känt.
Kör på proj med antingen iPad 11 Pro eller Apple TV HD beroende på om dottern sistnämnda eller inte.. båda dock med basic grafikprofil, hade varit käckt med ngt finare men inget jag tänker bygga ihop en extra pc för.

uandt

Aktiv medlem
Tänkte mest om "decemberuppdateringen" var något allmänt känt.
Kör på proj med antingen iPad 11 Pro eller Apple TV HD beroende på om dottern sistnämnda eller inte.. båda dock med basic grafikprofil, hade varit käckt med ngt finare men inget jag tänker bygga ihop en extra pc för.
Basic och ultra är båda ungefär lika fula tycker jag så spela roll men annars, om du väntar någon månad så vet du om det är värt köpa ny pryl

anderski

Aktiv medlem
Nej, men är väl enklast att kolla det officiella forumet. https://forums.zwift.com/
Här kan man se skillnaden mellan apple tv och gaming pc mm, 2020 https://blog.zwiftalizer.com/post/buyersguide-2019

Jag kör ultra i minst 60 fps i 4k, skulle inte vilja köra på nåt annan har sjukt bra grafik

Peach

Medlem
Nu är Zwiftsäsongen här för min del.
Vad säger konditionsteoretikerna?
Långa aneroba pass nu på hösten och framåt februati börja köra hårda vo2-max-intervaller?

Masjevel

Aktiv medlem
Nu är Zwiftsäsongen här för min del.
Vad säger konditionsteoretikerna?
Långa aneroba pass nu på hösten och framåt februati börja köra hårda vo2-max-intervaller?
Läste nyligen detta av Mattias Lundqvist: https://www.instagram.com/p/CkX83eQowTa/?utm_source=ig_web_copy_link

"Omvänd grundträning:

- Det traditionella tänket som jag ofta hör är att man skall bygga en bred bas för att bygga en hög topp. Som en pyramid. Dvs att man skall grunda med basträning med långa lugna pass och sedan addera på korta och hårda formhöjande och tävlingslika pass när säsongen närmar sig. Detta fungerar fortfarande för den som är proffs eller har "checkat ut" eller "gjort exit" och kan träna hur mkt som helst. De flesta andra skall enligt min erfarenhet göra tvärtom. Grundträna med kortare och mer intensiva pass där fokus ligger på att bygga en bra aerob bas. Dvs jobba på sitt VO2max och uthållighet vid din anaeroba tröskel. Kortare pass ger mer tid till återhämtning och adaption. När sedan säsongen närmar sig och du skall orka cykla de där 9, 18 eller 30 milen är det dags att stoppa in fler timmar och det fina då är att du kan ta med dig farten du byggt upp in i distansen.

En Nobrainer - eller hur!?👌

@mattias_aktivitus_lundqvist - Testchef och grundare av Aktivitus"

Peach

Medlem
Tack för ditt snabba svar @Masjevel !
Vo2-max it is. Men Mattias skriver ju även "uthållighet vid din anearoba tröskel". För mig som nästan förstår vad som skrivs - menas där att man maler kring FTP?

Masjevel

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar @Masjevel !
Vo2-max it is. Men Mattias skriver ju även "uthållighet vid din anearoba tröskel". För mig som nästan förstår vad som skrivs - menas där att man maler kring FTP?
Precis. Om jag inte är helt ute och cyklar brukar spannet för tröskelträning vara ca90-ca105% av FTP.
5x8 min, 4x9 min, 3x15 min eller 2x20 min är vanliga intervaller i det spannet.

Freddie L

Aktiv medlem
Toppen Masjevel!
Jag har precis börjat nafsa på z2 med tanken att köra så över jul. Men jag får ju ont i röven vid en timme, och så är det ju sjukt tråkigt. Ut med den skiten och in med lite roligare intervaller! Om Mattias har sagt det så.

xhkx

Medlem
60-minFTP (W):270Sprintertyp
einmaliges Maximum
(min)% FTPWatt(min)% FTPnWatt
60100%2706095%2256
30103%27830102%2275
20105%28320104%2280
15108%29115106%3286
10113%30510110%3297
8118%3188114%3307
6124%3346117%4315
5130%3515121%4326
4138%3724126%4340
3151%4073129%6348
2179%4832146%6394
1250%6751193%6521
60-minFTP (W):270Allrounder
einmaliges Maximum
60100%2706095%2256
30102%27530101%2272
20104%28020103%2278
15106%28615104%3280
10109%29410107%3288
8112%3028109%3294
6117%3156111%4299
5120%3245114%4307
4126%3404118%4318
3135%3643120%6324
2154%4152131%6353
1200%5401164%6442
60-minFTP (W):270Marathontyp
einmaliges Maximum
60100%2706095%2256
30101%27230101%2272
20103%27820102%2275
15104%28015103%3278
10107%28810105%3283
8109%2948107%3288
6112%3026108%4291
5115%3105110%4297
4118%3184113%4305
3125%3373114%6307
2138%3722122%6329
1178%4801145%6391

typ så här ska intervaller se ut för olika typer. typ ...n = antal repetetioner .... har det också som excel där du bara fyller i ftp o får watt värden . . .det här är alltså för ftp=270W

Masjevel

Aktiv medlem
Glöm bara inte att rekommendationen om 2 max 3 hårda pass i veckan fortfarande gäller. Kör man fler pass i veckan så bör dessa vara lugna. Toppa sen det hela med lite styrke- och rörlighetsträning så är ni i hamn. ;-)

Studenten

Medlem
Snart färdig med min setup...hoppas jag!
Fick hem wahoo tickr pulsband igår och va såklart taggad på att testa, väl på cykeln så var det inget problem att få det att synka men sen tappade det kontakten hela tiden, typ 5 sek med puls sen 30s utan och så fortsatte det. Den kopplade ifrån mest hela tiden. Någon som haft liknande problem? Kommer pulsbandet med dåligt batteri eller vad kan vara fel?

GLaDERx

Medlem
Snart färdig med min setup...hoppas jag!
Fick hem wahoo tickr pulsband igår och va såklart taggad på att testa, väl på cykeln så var det inget problem att få det att synka men sen tappade det kontakten hela tiden, typ 5 sek med puls sen 30s utan och så fortsatte det. Den kopplade ifrån mest hela tiden. Någon som haft liknande problem? Kommer pulsbandet med dåligt batteri eller vad kan vara fel?
Vad kör du Zwift på för hårdvara?

uandt

Aktiv medlem
En ny Macbook fixar zwift fin-fint i 4k. Har ett Wahoo pulsband med exakt samma beteende. får bt dropouts och då har jag en bt-sticka hängandes i en sladd nån meter från sensorn. Ant+ har funkat bättre när jag får det att funka men nu kör jag ut pulsen från klockan istället.

Ilritorno

Aktiv medlem
Nån som testar nya banorna än? Något ny favorit?

Jag har åkt på en förkylning nu. Känns som en som kan sitta i en stund, så dröjer nog ett tag innan jag kan prova dem själv.

Senast ändrad:
En ny Macbook fixar zwift fin-fint i 4k. Har ett Wahoo pulsband med exakt samma beteende. får bt dropouts och då har jag en bt-sticka hängandes i en sladd nån meter från sensorn. Ant+ har funkat bättre när jag får det att funka men nu kör jag ut pulsen från klockan istället.

Macbook orka knappt medium inställningar (4k) med M2 enl Zwiftalizer (30fps avg). Rekommenderar GTX 1660 Super eller högre om man vill köra på max inställningar.

Tips är att skaffa en aktiv USB-förlängare så borde BT funka bättre för dig.

uandt

Aktiv medlem
Macbook orka knappt medium inställningar (4k) med M2 enl Zwiftalizer (30fps avg). Rekommenderar GTX 1660 Super eller högre om man vill köra på max inställningar.

Tips är att skaffa en aktiv USB-förlängare så borde BT funka bättre för dig.
Drog igång Zwift nu på jobbmacen som är en M1'a Air. Flyter på fint i 4k men jag får inte välja inställning högre än 'Extreme' och vattenskvalp osånt bjäffs ser lite sämre ut än på datorn i källarn (som har en 1660 super tror jag)

Ny kartorna är annars same-same. Är en ny grotta efter neon-stan som är lite kul men som samtidigt har rent horribla pop-ins. Samtidigt har designerna gjort ett helt okej jobb. Har tex inte hittat några vägbanor som flyter några dm över marken som på de flesta andra kartorna

Peach

Medlem
Hur pannkaka blir träningen om man har fel FTP?

Om man har satt för hög FTP så blir 100% typ som intervaller och har man satt för låg FTP så utmanas ju inte den anearoba tröskeln. Så vilket fel blir minst fel?

Säg att ens verkliga FTP är 250w men att FTP är satt till 240w alt 260w.

Senast ändrad:

GLaDERx

Medlem
Hur pannkaka blir träningen om man har fel FTP?

Om man har satt för hög FTP så blir 100% typ som intervaller och har man satt för låg FTP så utmanas ju inte den anearoba tröskeln. Så vilket fel blir minst fel?

Säg att ens verkliga FTP är 250w men att FTP är satt till 240w alt 260w.
För gemene man tror jag risken att man inte tränar tillräckligt hårt är större än att man tränar för hårt.

Och har du bara satt +/- 10W fel tror jag absolut inte du behöver oroa dig.

Peach

Medlem
Jag köper det du skriver.

För mig personligen så slåss jag med två olika känslor. Är inte jag halvt ”död” tänker jag att jag nog kunde ha tagit i liiiite till. Om jag måste bryta passet så är det precis tvärtom - satte jag för hög tröskel så att jag inte får tillräckligt med träning? Kanske låter knas men det är iaf vad jag känner.

Jag får väl HTFU, sluta tänka och börja hoja mer.

snoogans

Aktiv medlem
Jag har aldrig mätt effekt eller så ute. Men jag tycker att Zwift är otroligt jobbigt i jämförelse. Svettas som en gris, är kroppsligt och mentalt död efter 1-1.5h i vad jag nu förstår är ett högst mediokert tempo.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har aldrig mätt effekt eller så ute. Men jag tycker att Zwift är otroligt jobbigt i jämförelse. Svettas som en gris, är kroppsligt och mentalt död efter 1-1.5h i vad jag nu förstår är ett högst mediokert tempo.
Beror väl helt på vad man gör på zwift, jag är ganska trött efter ett 60 minuters intervallpass. Men att rulla något event på 3 timmar är mindre påfrestande (förutom för rumpan).

Hej,vilka träningsplaner har gett er mest?Själv har jag testat,anicka langard,dirt destroyer,build me up,men skulle behöva något nytt nu när vintern slagit till,så bilen skulle ni rekommendera?Eller föredrar dom flesta att köra tävlingar?

NickPick

Aktiv medlem
Hej,vilka träningsplaner har gett er mest?Själv har jag testat,anicka langard,dirt destroyer,build me up,men skulle behöva något nytt nu när vintern slagit till,så bilen skulle ni rekommendera?Eller föredrar dom flesta att köra tävlingar?
Trainerroad och adaptive plan. Sitta och köra tävlingar hela vintern är väl ingen ”träningsplan” utan det man gör för att det är skoj 😀

Masjevel

Aktiv medlem
Zwift är väl inte kända för att skapa de bästa träningsplanerna så antingen kan du göra egna pass eller om du använder Trainingpeaks så kan du köpa/skapa träningsplaner där som automagiskt läggs in i Zwift om du sammankopplar dem.

SIE

Aktiv medlem
Zwift är väl inte kända för att skapa de bästa träningsplanerna så antingen kan du göra egna pass eller om du använder Trainingpeaks så kan du köpa/skapa träningsplaner där som automagiskt läggs in i Zwift om du sammankopplar dem.
Jag har dålig koll på kvalitet på träningsplaner inom cykling, uppskattar dock enkelheten i att dra igång appen och direkt få frågan ”Detta är ditt nästa pass, kör vi eller?”

anderski

Aktiv medlem
Kör mina egna "planer", lite allergisk mot styrda dagar och scheman generellt. Vill ha det mer flexibelt och kul.
Kör mest solo på olika banor med olika syften för dagen, I backar och berg går jag som regel all in, när jag kör banor. sen lite pace,
det som är bäst är väl workouts, har kört nån som zwift har, men kör i första hand egen gjorda 4x4 intervaller@120% ftp sen har jag några längre "mtb intervaller" 6 min, på 150% av ftp, har funkat bra. Har tagit en existerade zwift intervall 40/20 och anpasat den så den passar mig också. och så blir det några race.
Grupp cyklingarna jag testat har ju vart en "ostrukturerad katastrof" pallar inte med dem..

Kör mina egna "planer", lite allergisk mot styrda dagar och scheman generellt. Vill ha det mer flexibelt och kul.
Kör mest solo på olika banor med olika syften för dagen, I backar och berg går jag som regel all in, när jag kör banor. sen lite pace,
det som är bäst är väl workouts, har kört nån som zwift har, men kör i första hand egen gjorda 4x4 intervaller@120% ftp sen har jag några längre "mtb intervaller" 6 min, på 150% av ftp, har funkat bra. Har tagit en existerade zwift intervall 40/20 och anpasat den så den passar mig också. och så blir det några race.
Grupp cyklingarna jag testat har ju vart en "ostrukturerad katastrof" pallar inte med dem..
Ja precis,lite hatkärlek blir det för mig,skönt med helt uppstyrt,man vet precis vad man har att göra,men blir samtidigt en stress när det krockar med annat,kör man ett program med 5 dagars träning per vecka är det svårt att flytta dagar.

anderski

Aktiv medlem
Ja precis,lite hatkärlek blir det för mig,skönt med helt uppstyrt,man vet precis vad man har att göra,men blir samtidigt en stress när det krockar med annat,kör man ett program med 5 dagars träning per vecka är det svårt att flytta dagar.
Japp, en av skälen det inte funkar för mig. Men finns ju mycket bra workouts som man kan hand plocka, anpassa och så vidare. Tror även de flesta workouts i planerna finns fristående om jag inte minns fel.

Topp