Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

hnrks3

Aktiv medlem
Det här med att random folk börjar följa en, är det en grej?
Haha det här har jag också lagt märke till. Av någon anledning är det bara 50+ män från olika länder som vill följa mig och undrar varje gång varför. Det är väl trevligt med följare men ibland störigt så jag har ändrat inställningarna så att jag måste godkänna förfrågningarna :LOL:

pme

Aktiv medlem
Det där med att följa random personer är väl som på sociala medier, ett sätt att skaffa många följare/ride on genom att de som följs oftast följer tillbaka av olika anledningar?

anderski

Aktiv medlem
Jag har aldrig mätt effekt eller så ute. Men jag tycker att Zwift är otroligt jobbigt i jämförelse. Svettas som en gris, är kroppsligt och mentalt död efter 1-1.5h i vad jag nu förstår är ett högst mediokert tempo.
Beror väl på vad man kör och vilket tempo. Tykjer det generellt är enklare att t ex hålla högre snittfart än ute, är ju ingen motvind. Sen vill jag ha lite högre kadens på platten i alla fall. Intervaller och backar är jobbiga, men annars är det inga problem, men man måste ju ha bra fläkt, stänga av element mm.

snoogans

Aktiv medlem
Beror väl på vad man kör och vilket tempo. Tykjer det generellt är enklare att t ex hålla högre snittfart än ute, är ju ingen motvind. Sen vill jag ha lite högre kadens på platten i alla fall. Intervaller och backar är jobbiga, men annars är det inga problem, men man måste ju ha bra fläkt, stänga av element mm.
Åh ja tempot spelar ju roll, jag kör med rätt mycket snabbare i snitt inne på trainern. Det går bättre nu efter ett par veckor men svetten flödar trots jag kör i garaget som håller 16C med fläkt. Grabben som är tre frågade om oljan läckt ut från cykeln!

Men en sak jag verkligen gillar är att man aldrig kan sluta trampa, det kombinerat med lite intervaller och backpass är mumma för en lat och tung coastare.

Lingon

Aktiv medlem
Nån som haft problem med dropouts på apple tv?
Har zwiftat i flera år utan problem med en kickr och en gammal ipad air2, men nu när jag skulle lyxa till det med stor skärm så lirar inte äppeltv:n, (4k Gen2). Under en timmes cykling får jag kanske 5 dropouts där effekten går ner till noll i 3-6 sekunder.
Värdelöst om man skall rejsa. :(
Har dragit igång zwiftandet för säsongen och konstaterat att zwift äntligen fixat kompatibiliteten mellan apple tv 4k g2 och kickr.
Inga mer dropouts! 👌

SIE

Aktiv medlem
Jag har på ren rutin kört Zwift på den redan ikopplade Apple TV HD från typ 2017 och tänkt att det kvittar väl, grafisk profil basic som basic liksom. Men igår testade jag mata projen med min iPad Pro 2020 istället och insåg då att det kan diffa ordentligt i fps även inom samma grafikprofil, stor skillnad!

erolwi

Aktiv medlem
OM ni skulle få för er att testa en 24h-utmaning på Zwift, vilken bana skulle ni då välja?
Banan i sig blir ju helt ointressant. Kör utmaningen att haka på en robopacer i ett dygn. Ta en lagom snabb så du klarar av att köra i kapp efter toapauser etc. Då blir det ju en tydlig utmaning.

hm

Aktiv medlem
Nja en kuperad bana kan ha sina fördelar .
Jag körde Mallorca 312 förra året på rgt på lite över 10h har jag för mig . 5000hm gav gått om tid I utförsbackar där man frihjular i 60km/h . Kunde då passa på att gå på muggen , kliva av cykeln och sträcka på mig eller käka något i lugn o ro medans avataren dunkade på km vis utan att tappa fart .. nästan lite fusk ..

SIE

Aktiv medlem
Idag blev jag omblåst av en kille som körde i 12w/kg, jag trillade nästan av trainern. Hur vanligt är sånt?

Idag blev jag omblåst av en kille som körde i 12w/kg, jag trillade nästan av trainern. Hur vanligt är sånt?
Väldigt vanligt under slutspurter i race, under segment med interrimpoäng samt när folk vill sätta bra tider på segment under vanlig freeride-körning.
Men att någon dunkar på dessa siffror mycket längre än ett par hundra meter verkar orimligt :)

erolwi

Aktiv medlem
Väldigt vanligt under slutspurter i race, under segment med interrimpoäng samt när folk vill sätta bra tider på segment under vanlig freeride-körning.
Men att någon dunkar på dessa siffror mycket längre än ett par hundra meter verkar orimligt :)
Följer Ashton Lambie på Zwift. Han matar ut sådana siffror varje pass. Och verkar köra Zwift typ jämt…

superdea

Aktiv medlem
Kör på en tacx neo 2t, har väldigt svårt att nå ens liknande spurtsiffror som ute, skiljer ca 300w i peak. Kan det hänga ihop med relativt lätt utväxling på trainerhojen, 50/13 är det tyngsta jag har att spurta med, kommer upp i över 120 kadens. Störigt om jag skulle förlora race pga av det när spurta är det enda jag kan…

jonte987

Aktiv medlem
Hr10 ska vara bra. Jag har aldrig själv haft annat än polar men verkar vara erkänt bra.
De har billigare också men vet inte vilka mer som har ant. Inte h7 som jag också har

uandt

Aktiv medlem
Behöver tips på nytt pulsband, mitt från Wahoo har ballat ut helt.

Behöver ha BT och Ant+.
Vad ska man köpa?
Används bara till zwift.
Alla dör efter ett tag. Det som levde längst för mig var ett Garmin från 10-talet. Köpte den här nu och den har hållit i 10 mil hittils ungefär

superdea

Aktiv medlem
Har haft många tickr och alla har var kass, fått flera på garanti men de kanske inte gillar mig… garmin hrm dual har funkat utmärkt år ut och år in

Stumpy

Aktiv medlem
Mitt Tickr har funkat fint under några års svettigt trainercyklande.
Å andra sidan, så har mina Garmin också funkat bra. Fick göra reset på ett, så tickade det igång igen med nytt batteri.

Framfall

Aktiv medlem
Hr10 ska vara bra. Jag har aldrig själv haft annat än polar men verkar vara erkänt bra.
De har billigare också men vet inte vilka mer som har ant. Inte h7 som jag också har
Vi använder oss av polar när vi gör fystester på jobbet.
Mitt wahoo band fick jag totalt frispel på under senaste passet.
Fått köra omstart flera gånger men till slut låser den sig på en puls och ligger där.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Jag gillar Garmins gamla band i plast. De sitter bättre än de mjuka banden de levererat på senare år och tycks tycks hålla för evigt. Haken var att de bara hade ANT och inte BT och inte levererar löpdata till löparklockorna.
Om du inte löptränar och inte behöver blåtand rekommenderar jag att köpa ett gammalt Garmin. Det torde bli billigt också.

Topp