Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Magil

Aktiv medlem
Vill köra custom workouts på iPad då min pc kör Zwift med fram rate på cirka 2 fps. Laddat hem och laddat in rätt filer i rätt mapp på pc'n och de landar under custom workouts i spelet, gott så. Det påstås på internet att de skall synkas in till andra enheter via måååålnet men en halvtimme senare ser jag dem då inte när jag loggar på Zwift på iPad. Hur lång tid skall syncen ta?

Edit: såhär 4 dagar senare tror jag att det där med molnsync är hittepå.
Jodå det funkar, jag körde först Zwift på PC, gick sen över till AppleTV och då dök mina egna workouts upp där. Kan dock inte säga hur lång tid det tog för att synka.

xhkx

Medlem
Jodå det funkar, jag körde först Zwift på PC, gick sen över till AppleTV och då dök mina egna workouts upp där. Kan dock inte säga hur lång tid det tog för att synka.
+1 .... bytte ochså från PC till Atv ( 450W vs 5 W !!!) och alla custom workouts är där . Tog väl nån dag bara.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hmm, min betalning för December har tydligen inte gått igenom vilket är lite mysko då inget är ändrat ang. betalkort osv... Handelsbanken och Mastercard.
Någon mer det strulat för?

uandt

Aktiv medlem
Min Jetblack Volt tvärdog idag under en firmware uppdatering och deras support har ledigt till 3'e Januari :(

Nu har jag en reservtrainer så ingen katastrof men det är ändå riktigt, riktigt surt med tanke på att det e jul och att trainern bara är 2 månader gammal...

Framfall

Aktiv medlem
Hur gör ni som cyklar i garaget?
Har 5+ i garaget och kroppen uppskattar det inte 😂
Man vill ju inte bli för varm heller 🤷‍♂️

HejaSverige!

Aktiv medlem
Nu zwiftar jag inte längre men jag hade 8-10 grader, körde med en långärmad tröja från början tills man blev varm, klä dig mer är väl lösningen eller öka värmen! ☺️

Stumpy

Aktiv medlem
Har 10 grader i garaget. Överdragsjacka som åker av efter 5-10 minuter. Efter ytterligare en stund öppnas cykeltröjan allt mer, beroende på ansträngning. Behöver ingen fläkt då.

SIE

Aktiv medlem
Emily’s Short Mix giv lite puls:

773C6F03-207A-4000-B499-513E0C991A13.png

Fan dig Emily.

Magil

Aktiv medlem
Funderade på det här med effekt och kadens, det är ju väldigt mycket jobbigare att trampa 300W med en kadens på 65rpm än 300W och kadens på 95rpm speciellt under en längre tid.
Varför är det så egentligen, det är ju samma effekt? Har det att göra med att trainern måste "bromsa" hårdare för att uppnå samma effekt med färre rpm och då känns varje tramptag tyngre?

Kommer man sen upp på kadens 110+ rpm blir det jobbigare igen, verkar som det finns en sweetspot när det gäller kadensen och hur man upplever hur tungt det går.

nisselarsa

Aktiv medlem
Funderade på det här med effekt och kadens, det är ju väldigt mycket jobbigare att trampa 300W med en kadens på 65rpm än 300W och kadens på 95rpm speciellt under en längre tid.
Varför är det så egentligen, det är ju samma effekt? Har det att göra med att trainern måste "bromsa" hårdare för att uppnå samma effekt med färre rpm och då känns varje tramptag tyngre?

Kommer man sen upp på kadens 110+ rpm blir det jobbigare igen, verkar som det finns en sweetspot när det gäller kadensen och hur man upplever hur tungt det går.
På lägre varvtal krävs mer vridmoment för samma effekt. Fysikens lagar alltså. Det kanske är precis detta du menar med att trainern måste bromsa hårdare?

Magil

Aktiv medlem
Att köra mig sopslut i januari är en gammal hederlig Tour-de-zwift-tradition.
Nu har jag bara 120 W i FTP kvar till toppform. 😂
Visa bilaga 602435
Som det står i beskrivningen till TdZ loppen, "detta är inget race", nä tjena ingen som drar upp tempot eller hur....
Känner igen det, brukar bli rätt hårt under TdZ :-))

lundatok

Aktiv medlem
Som det står i beskrivningen till TdZ loppen, "detta är inget race", nä tjena ingen som drar upp tempot eller hur....
Känner igen det, brukar bli rätt hårt under TdZ :-))
Eller hur, spurtar ur startblocken, sen försöker man hålla i den snabba klungan så länge man orkar! 🤪

Magil

Aktiv medlem
Zwift uppdaterar ju då och då men hade önskat det hände lite mer, kör tredje säsongen nu och det har inte hänt speciellt mycket med inställningsmöjligheter för "heads up displayen" eller vad man ska kalla det man ser på skärmen när man cyklar.
Skulle verkligen vilja att det fanns möjlighet för varje användare att bygga upp "heads up displayen" efter egna önskemål, välja vilka värden man vill se och var på skärmen t ex.

Rutan för höjdprofil skulle också behöva en rejäl översyn, Taxc egen trainerapp har en väldigt bra grafik för stigningar tycker jag.

Har Zwift någon sida där man kan lägga in önskemål om framtida förbättringar eller se vad som är på gång?

Senast ändrad:

uandt

Aktiv medlem
Har Zwift någon sida där man kan lägga in önskemål om framtida förbättringar eller se vad som är på gång?

Varianter på dina önskemål har funnits lika länge som zwift ungefär. Folk har gnällt i diverse forum och andra kanaler och typ inget har någonsin hänt. Zwift skiter i feedback från användare.

jonte987

Aktiv medlem
Zwift är rätt kände för det ja. Om ett företag med ett Z som som symbol inte vill diskutera en blå gul tröja säger väl allt.

Med det sagt tycker jag det kommit stora förbättringar på sistone.

hm

Aktiv medlem

Magil

Aktiv medlem
Kör wahoo rgt istl . Där lyssnar dom på användarna och kartor höjdprofiler och dylikt syns bra .
Har testat ett pass där och det jag slogs av där var hur ödsligt det var! Väldigt få cyklister, mest "bot-cyklister" som trampade runt där. Inte heller på RGT kan man anpassa grafiken direkt.

Zwifts styrka är ju många cyklister, många event, helt enkelt livligare.

robrob

Aktiv medlem
Har testat Zwift sen någon månad. Tycker det är rätt kul. Väldigt tillgängligt då vi har 3 o 6 åring hemma. Och intressant att det går så ”lätt” att köra hårt. Positivt överraskad än så länge. Det borde gå att få friskvårdsbidrag för månadskostnaden?

Magil

Aktiv medlem
Har testat Zwift sen någon månad. Tycker det är rätt kul. Väldigt tillgängligt då vi har 3 o 6 åring hemma. Och intressant att det går så ”lätt” att köra hårt. Positivt överraskad än så länge. Det borde gå att få friskvårdsbidrag för månadskostnaden?
På mitt företag är det inga problem att använda friskvårdsbidraget till Zwifts månadskostnad (eller andra träningsappar som Strava), vet dock inte om det är allmänt vedertaget att man godkänner träningsappar för friskvårdsbidraget.

lundatok

Aktiv medlem
På mitt företag är det inga problem att använda friskvårdsbidraget till Zwifts månadskostnad (eller andra träningsappar som Strava), vet dock inte om det är allmänt vedertaget att man godkänner träningsappar för friskvårdsbidraget.
Samma hör, enkelt när ens chef har Zwift om inte annat.

hnrks3

Aktiv medlem
Har ni epassi är det kört. Har krigat rätt mycket för att få det att fungera, men enligt deras policy så funkar det inte med utländska företag

SIE

Aktiv medlem
Det vore fan smidigt att ha en dedikerad pendlarhoj även om man blir en hejare på att ta av/på bakhjul..

E9607E91-AFC8-4F7F-9D87-224F8B960377.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Jag köpte en gammal ram här på Happy, sen hade jag en styre, styrstam, minigrupp och kompletterade med ett vevparti, kedja och kassett. Blev inte jättemånga kronor, om man har plats då alltså.
Det verkar ju vara gängse metod. Mitt cykelåterfall skedde så sent som för ca 4 år sedan, så gott-och-blandat-lådan är relativt tom (på gott och ont 🙂). Men det ger nog med sig.

lundatok

Aktiv medlem
Ja, man får vara lite långsiktig annars på köp å sälj, det går ganska bra att beta av listan med grejer man behöver där också. Eller så hittar man ett klipp på komplett cykel om det kommer ut något billigt i rätt storlek.

SIE

Aktiv medlem
Ja, man får vara lite långsiktig annars på köp å sälj, det går ganska bra att beta av listan med grejer man behöver där också. Eller så hittar man ett klipp på komplett cykel om det kommer ut något billigt i rätt storlek.
Min tanke är att hugga en White AX 290 för vintertjänstegöring så fort de kommer på rea för under 3000:- igen :)

Stumpy

Aktiv medlem
Landsvägscykeln behöver nåt att göra under vintern, så den står fast monterad i trainern.
Hade jag haft motivation att cykla inomhus under sommarhalvåret, så kunde ena crossen fått ta över den tjänsten.

Magil

Aktiv medlem
Om ni kör Tour de Zwift etapp 3 är det inte lönt att satsa på Mount Ventoux KOM, märkte det när jag fortsatte upp till toppen efter målgången på TdZ....
Tydligen går rutten La Reine inte riktigt enligt KOM:et så fast det dykerupp på skärmen att man är inne på segmentet för Mount Ventoux så belönas man inte för det på toppen!

Surt sa räven men det blev lite extra höjdmeter i alla fall :giggle:

Spindelbenen

Aktiv medlem
La Reine går på baksidan i början men jag tror att den har gemensamt start gällande segmentet Ventoux Top eller vad det heter (jag hade iaf det segmentet på vänstersidan av skärmen). Däremot så slutar ju segmenten typ 9km från varandra. Jag var iaf sjukt nöjd igår att jag slapp de sista kilometrarna.
Har åas sidan hojat Ventoux Top tillräckligt många ggr och behöver aldrig mer göra om det.

mkallstrom

Aktiv medlem
Som jag har fattat det så börjar Ventoux KOM en bit nedanför där Ven-Top och La Reine går ihop och man missar starten om man kör La Reine. Kan väl anses vara en bugg att segmentet ändå visas när man kör La Reine.

Magil

Aktiv medlem
Som jag har fattat det så börjar Ventoux KOM en bit nedanför där Ven-Top och La Reine går ihop och man missar starten om man kör La Reine. Kan väl anses vara en bugg att segmentet ändå visas när man kör La Reine.
Är nog en bugg ja, alla andra banor jag kört så har det varit så att syns segmentet så kan man ta det (om man inte avviker avsiktligt), hade inte kollat banorna innan, men när segmentet visades tänkte jag att det kunde vara kul att försöka plocka det, så ja lite besvikelse när man passerade bannern och inget hände...

Ser att det står en varning i beskrivningen för La Reine att man missar segmentet.

Köp & Sälj

Topp