Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

jonte987

Aktiv medlem
Apropå wifi issues så hade jag det på i tisdags. Inte i zwift, eftersom jag körde TR, men i netflix.

Testar med att plocka ner wifi till cat i en gammal router med tomato installerat istället för i varje box.
Tyvärr bara N men det borde väl räcka för 1 Netflix plus zwift.
20230119_085759.jpg

Kopplar även in kickr connect på LAN. Enda rummet jag inte har kabel i.... I värsta fall får jag köpa en extra AC router.

mkallstrom

Aktiv medlem
Körde etapp 4 i Tour de Zwift idag. Jag har insett mina begränsningar och släpper iväg täten, men idag var det en ordentlig backe redan på lead-in och det är svårt att inte försöka ta rygg på dom runt omkring. Det gick lite väl snabbt där. Blev tvungen att slå av på farten för att ta mig i mål, blev ett redigt sweetspot/tröskel-pass i 1:30h.
0217C756-F02E-4EF3-BDFD-B9F62E105351.jpeg

nisselarsa

Aktiv medlem

Laan84

Aktiv medlem
Nu kommer zumo säkert ta slut direkt , men om man bara har 12-delat på cyklarna, blir det då problem om man sätter en 11-delad kasett på trainern? Annars måste man byta hub..

jonte987

Aktiv medlem
Nu kommer zumo säkert ta slut direkt , men om man bara har 12-delat på cyklarna, blir det då problem om man sätter en 11-delad kasett på trainern? Annars måste man byta hub..
Det finns 12 delat för HG så det är väl det som gäller + spacer för 11 Lvg body. NX eller sunrace

EDIT. om det är mtb 12s

Laan84

Aktiv medlem
Så borde jag slå till eller köpa en Zwift hub? Kollade jämförelsefunktionen på dcr och det skiljer inte mycket… inklusive kassett cirka 1700kr mer för Zwift.

skjivert

Aktiv medlem
Så borde jag slå till eller köpa en Zwift hub? Kollade jämförelsefunktionen på dcr och det skiljer inte mycket… inklusive kassett cirka 1700kr mer för Zwift.
Då zumon verkar varit lite sådär med träffsäkerheten hade jag kanske valt zwift hub om jag var tvungen att köpa ny kassett. Jag vinter zwiftar bara så jag lyfter över kasetten.

Stumpy

Aktiv medlem
Kör du via dator, så behövs en sladd som ansluter videoutgången (hdmi, displayport ed) på datorn till hdmi-ingång på TVn.

Laan84

Aktiv medlem
Till er andra som köpt zumo och funderar på microspline hub, så är det flera versioner som finns och inte alla som passar.

skjivert

Aktiv medlem
Till er andra som köpt zumo och funderar på microspline hub, så är det flera versioner som finns och inte alla som passar.

Är det inte lättare/billigare att köpa en HG kassett? På mtb sidan kan man ju blanda sram/shimano kasetter utan större problem. Eller du kanske har en tilltänkt kassett på hyllan redan.

Laan84

Aktiv medlem
Är det inte lättare/billigare att köpa en HG kassett? På mtb sidan kan man ju blanda sram/shimano kasetter utan större problem. Eller du kanske har en tilltänkt kassett på hyllan redan.
Säkert bra det med, men har passande kassett, tänkte även köra kassettrenovering för att ge den ett längre liv på trainern.

lobben

Ny medlem
Jag lyckades också klicka hem en Zumo :) Skall bli spännande att se skillnaden i backarna uppför, jämfört med min smart tacx. En sak jag inte förstod var ifall det går att köra med båda navtyperna utan att behöva köpa ytterligare adapters osv. Går det att köra båda från start?

Det står i beskrivningen enl. nedan.
"130–135 x 5 mm nav, 142 x 12 mm med Thru Axle"

jonte987

Aktiv medlem
Jag lyckades också klicka hem en Zumo :) Skall bli spännande att se skillnaden i backarna uppför, jämfört med min smart tacx. En sak jag inte förstod var ifall det går att köra med båda navtyperna utan att behöva köpa ytterligare adapters osv. Går det att köra båda från start?

Kolla bättre shop vad som brukar ingå i leverans. Står det som ovan borde adapter ingå.

moros

Aktiv medlem

Yes, det ingår adapters för både vanlig QR och 142mm TA

Magil

Aktiv medlem
Är det någon speciell procedur för att "joina" ett TT-lopp i Zwift? Igår skulle jag köra mitt första TT-lopp och joinade racet i god tid för att värma upp, mer än 10 min innan men när min starttid gick var inte min avatar i startfållan och kom inte iväg.
Nåja, anmälde mig till nästa lopp, samma visa igen, avataren ställer sig lite snett i startfållan, går ur igen och cyklar runt lite på nån bana tills det är 3 minuter kvar till start, joinar och se, nu funkar det, tiden räknar ner som det ska och allting funkar!

Kan man inte joina för tidigt i TT-lopp?

placebo

Medlem
Min zumo kom i går, ungefär samtidigt som jag åkte på en förkylning… Förhoppningsvis orkar jag montera den i kväll, är sjukt sugen på att provköra!

stralle

Medlem
Är det någon speciell procedur för att "joina" ett TT-lopp i Zwift? Igår skulle jag köra mitt första TT-lopp och joinade racet i god tid för att värma upp, mer än 10 min innan men när min starttid gick var inte min avatar i startfållan och kom inte iväg.
Nåja, anmälde mig till nästa lopp, samma visa igen, avataren ställer sig lite snett i startfållan, går ur igen och cyklar runt lite på nån bana tills det är 3 minuter kvar till start, joinar och se, nu funkar det, tiden räknar ner som det ska och allting funkar!

Kan man inte joina för tidigt i TT-lopp?
Du kan joina 30min innan. Att du inte kom iväg från startfållan första gången berodde inte på att du anslöt tidigt. På vanliga race med draft är det en fördel att joina tidigt då det underlättar att hålla sig kvar i täten vid de alltid hetsiga starterna.

VKruger

Aktiv medlem
Fått hem min zumo och tänkte prova att montera min Canyon Ultimate, men får inte det att passa? Trots byte av adapter enligt instruktionerna. Vad är det jag missar?

Spec från Canyons hemsida:
  • Genomgående axel
    • Canyon GP0235-01 Thru Axle 142x12
    • Axle dimensions: 142 x 12 mm

Bilagor

• CFBB772E-089B-415D-9FFE-CAB9DE3458E3.jpeg
    CFBB772E-089B-415D-9FFE-CAB9DE3458E3.jpeg
    657.8 KB · Besök: 19

VKruger

Aktiv medlem
Fått hem min zumo och tänkte prova att montera min Canyon Ultimate, men får inte det att passa? Trots byte av adapter enligt instruktionerna. Vad är det jag missar?

Spec från Canyons hemsida:
  • Genomgående axel
    • Canyon GP0235-01 Thru Axle 142x12
    • Axle dimensions: 142 x 12 mm
Nevermind. Det var bara ett JÄKLA pill att få det att passa…

SIE

Aktiv medlem
Happykorrekt och prisvärd fläkt då? 😁
Denna är ”good enough” även om den inte är super. Plus för fjärr. Jag använder inte foten utan låter den ligga på sidan framför framhjulet med vinkel upp.

Mer happykorrekta ligger runt tusenlappen.

Laan84

Aktiv medlem
Denna är ”good enough” även om den inte är super. Plus för fjärr. Jag använder inte foten utan låter den ligga på sidan framför framhjulet med vinkel upp.

Mer happykorrekta ligger runt tusenlappen.
Kommer sitta i en relativt kall källare med möjlighet till att öppna ett fönster också, borde klara mig relativt bra med klen fläkt tänker jag.

moros

Aktiv medlem
Happykorrekt och prisvärd fläkt då? 😁
Vad som helst som fläktar :) Det är enligt mig skillnaden mellan att bli varm och svettig eller att allt är dränkt i svett.

Det är som natt och dag för mig om det finns bara en minimal vindavkylning. Sitter i en källare med medioker värme, typ 17-18 men utan fläkten så är det katastrof.

Jag har en modell likt ovan stående snett framför så nära det går.

n3wton

Aktiv medlem
På tal om fläkt!

Körde från början med öppet fönster osv, men upplevde det som ytterst svårt att hitta rätt läge i alla lägen så att säga. När det inte var kallt ute blev det supervarmt att cykla trots att jag gör det i ett svalt garage. Höll på länge med att titta på fläkt, men det slutade med en enkel men stor enkel fläkt från Hornbach eller vad det nu var. Behövde egentligen fjärr, men byggde om istället.

Originalmontering för styrdonet:

D4268817-0876-45BC-B7DC-0BE958CFBB55.jpeg

Bytte ut kabeln mellan styrdon och motor till en mycket längre. Moddade donet genom att sätta fast två starka magneter på baksidan. Satte donet på Monarken vid cykling och på TV-vagn-grejen när jag rullade undan grejerna.
A2D0BB1C-75DF-442C-B4DD-146944606381.jpeg

AD692946-8CD5-40DE-9E00-C72161C49CC8.jpeg

Hela riggen i sin fulla härlighet (fast från tillfälle innan fläkten moddats färdigt...).

6ADFE974-DB96-463E-820E-9066D7FBBB20.jpeg

Sen ska sägas att jag idag faktiskt kör med två krokar istället för magneter. Ibland ramlade reglaget ned och då blev det kaos en stund.

Laan84

Aktiv medlem
På tal om fläkt!

Körde från början med öppet fönster osv, men upplevde det som ytterst svårt att hitta rätt läge i alla lägen så att säga. När det inte var kallt ute blev det supervarmt att cykla trots att jag gör det i ett svalt garage. Höll på länge med att titta på fläkt, men det slutade med en enkel men stor enkel fläkt från Hornbach eller vad det nu var. Behövde egentligen fjärr, men byggde om istället.

Originalmontering för styrdonet:

Visa bilaga 604992

Bytte ut kabeln mellan styrdon och motor till en mycket längre. Moddade donet genom att sätta fast två starka magneter på baksidan. Satte donet på Monarken vid cykling och på TV-vagn-grejen när jag rullade undan grejerna.
Visa bilaga 604995

Visa bilaga 604994

Hela riggen i sin fulla härlighet (fast från tillfälle innan fläkten moddats färdigt...).

Visa bilaga 604991

Sen ska sägas att jag idag faktiskt kör med två krokar istället för magneter. Ibland ramlade reglaget ned och då blev det kaos en stund.
Tack för bra flyktingorgan. (Haha, fläktinfo ville jag skriva..)

Seriöst med så bra högtalare. Än så länge är planen iPad + sonos roam. Känns som att det här riskerar att eskalera som allt annat man gör 😱

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp