Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Fungar det att köra med effektmätare Shimano stages (vevarmen)?

Har en Monark som jag funderar på att komplettera med en sådan

//Tompa

Skaffade mig en Tacx idag och kör mot en Apple TV. Blir imponerad av hur pass aktivt man måste jobba med cykeln när man trampar på. Hoppas att formen blir bättre nu under vintern.

Ett litet problem.. Skaffa Zwift för 4-5 dagar sen och körde ett FTP-pass igår på 45min men när de kom upp att jag skulle spara till Strava så står datorn och laddar i cirka 5min innan programmet stängs ner..

När jag sedan startar Zwift på min iMac igenom så står det att jag bara har kört 20min samt inget passa uppladdat till strava..

Någon som har haft liknade problem?

Kör en Elite Direto samt Zwift direkt via min Imac.. kör gratisversion nu men de borde väl inte spela någon roll..

Johan1978 sa:
Räkna med att Stages-mätaren visar mer än 10% fel. Men en hyfsad uppskattning får man iofs.

Läs mer om Power meter-testet:
http://www.cyclingweekly.com/news/l...hows-inaccuracies-popular-power-meters-330322
Var är testresultatet?
Stages är verkligen riktig skit. Skulle inte bli förvånad om det skiljer mer än så. Addera dessutom differensen mellan benen då den endast mäter vänster bens effekt. Och för att inte tala om alla spikar. Borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.

Senast ändrad:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Johan1978 sa:
Räkna med att Stages-mätaren visar mer än 10% fel. Men en hyfsad uppskattning får man iofs.

http://www.cyclingweekly.com/news/l...hows-inaccuracies-popular-power-meters-330322
Var är testresultatet?
Stages är verkligen riktig skit. Skulle inte bli förvånad om det skiljer mer än så. Addera dessutom differensen mellan benen då den endast mäter vänster bens effekt. Och för att inte tala om alla spikar. Borde inte kosta mer än en tusing och max några hundra för en beggad.
Det finns länk till rapporten lite längre ner i artikeln. I fallet Stages hade det ju varit en sak om den konsekvent visat låt säga 20W fel, då hade man kunnat kompensera för det. Men den är inte konsistent utan watt-siffrorna fluktuerar hejvilt både upp och ner från en gång till en annan. Ganska meningslöst med en watt-mätare med 15-20% felmarginal eller vad det nu blir.

Johan1978 sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Johan1978 sa:

Var är testresultatet?
Det finns länk till rapporten lite längre ner i artikeln. I fallet Stages hade det ju varit en sak om den konsekvent visat låt säga 20W fel, då hade man kunnat kompensera för det. Men den är inte konsistent utan watt-siffrorna fluktuerar hejvilt både upp och ner från en gång till en annan. Ganska meningslöst med en watt-mätare med 15-20% felmarginal eller vad det nu blir.
Precis. Man kan ju lika gärna vara utan och låta strava gissa effekten.

Alla stagesvevar har dock inte samma felmarginal som ni nämner ovan. Jag har Powertap P1-pedaler samt en Tacx Neo jag vintertränar på. Det skiljer 1-2 watt mellan dessa två varpå min G2 Ultegra stagesvev visar 3-4W mindre mellan 300-500W. Har testat ett antal gånger och fått samma resultat på med en blandning av intervalllängder på effektspannet ovan.

Någon som har en Elite Turno? Reglerar Zwift moståndet?

Jag trodde alla moderna trainers var interaktiva/smarta och således tillät tredjepartsprogram som Zwift automagiskt reglera motståndet. Sen läser jag på zwifts hemsida att det inte är så. Duh! Jag tar inte riktigt in det (trög?) och mailar en fråga om detta till Zwift. De svarar snart att att de inte testat turnon "officiellt" ännu, och tillägger att den borde kunna det och ber mig testa och återkomma.

Om man nu ska lattja med Zwift så vill man väl ha den funktionen tänker jag.
Har råkat beställa en Turno. Den har inte anlänt ännu dock.

SuperApe sa:
Någon som har en Elite Turno? Reglerar Zwift moståndet?

Jag trodde alla moderna trainers var interaktiva/smarta och således tillät tredjepartsprogram som Zwift automagiskt reglera motståndet. Sen läser jag på zwifts hemsida att det inte är så. Duh! Jag tar inte riktigt in det (trög?) och mailar en fråga om detta till Zwift. De svarar snart att att de inte testat turnon "officiellt" ännu, och tillägger att den borde kunna det och ber mig testa och återkomma.

Har råkat beställa en Turno. Den har inte anlänt ännu dock.

Enligt sidan nedan så är motståndet varierande med hastigheten, "Progressive fluid resistance as a function of speed", dvs Zwift kommer inte att kunna styra motståndet. De nämner heller aldrig ANT+ FE-C eller BT FTMS vilket är protokollen som används för att tillåta styrning av trainern, utan de skriver bara att de sänder ut effekt, kadens och hastighet via ANT+ Power, ANT+ Speed/Cadence och BT.

Varför supporten på Zwift skulle säga att den borde kunna det är helt obegripligt, den borde inte alls kunna det baserat på informationen som finns. Däremot kommer den att fungera ihop med Zwift, men inte så att Zwift styr motståndet.

http://www.elite-it.com/en/products/gb/trainers/smart/turno

Det verkar onekligen vara ett märkligt svar isf.
Här är supportens svar.
"Zwift should control your resistance. We haven't officially tested the Turno yet so we haven't published any information yet - but your trainer should be able to pair via power and controllable trainer with Zwift. Give it a try and let us know how it goes."

Återstår nu att välja att ge det en try ändå eller returnera direkt och tjacka en annan.

Jag tror att supporten inte läst ordentligt vad trainern stöder. I och med att det är vätskemotstånd som ökar med hastigheten så har jag väldigt svårt att förstå hur ev. kontroll av motståndet skulle gå till. Packa du upp och testa om du ändå är tveksam, men var väldigt noga så du inte gör något som hindrar dig att returnera den för tyvärr lär det sluta med det.

Botis sa:
Packa du upp och testa om du ändå är tveksam, men var väldigt noga så du inte gör något som hindrar dig att returnera den för tyvärr lär det sluta med det.
+1

SuperApe sa:
+1

Jag började Zwifta förra vintern med en Elite Turbo Muin men har precis införskaffat en Tacx Neo. Träningen/Zwift blir roligare/bättre på alla vis.

Ok, jag tror er! tack för input och svar.
Jag har ingen lust att packa upp för att testa. Mailade dock frågan till Elite också. Och en tydligare fråga till Zwift, med infon om trainern från Elites hemsida.

Skickar nog tillbaks den där med vändande post.

Hur går man tillväga om man vill se sina snittwatt, mitt under ett pass? Inte hittat nån sån inställning i iOS-appen.

Om jag startar min Garmin 520, kommer den läsa av min Tacx Flux då samtidigt så man kanske kan använda den?

SuperApe sa:
Ok, jag tror er! tack för input och svar.
Jag har ingen lust att packa upp för att testa. Mailade dock frågan till Elite också. Och en tydligare fråga till Zwift, med infon om trainern från Elites hemsida.

Skickar nog tillbaks den där med vändande post.

Det är väl ganska tydligt på Elites hemsida?

"Does this home trainer work with Zwift? Which data can be displayed?
Yes, this home trainer works with Zwift, just like almost all software on the market. The only limitation is that as it's not a Zwift interactive home trainer you won't be able to adjust resistance to simulate the outline course or conduct training programs. Zwift displays data from the home trainer but it's up to the cyclist to adjust speed to increase or decrease the resistance generated by the home trainer."

Så har du köpt den för att zwifta, så blir det inte så bra :)

Henrik83 sa:
Hur går man tillväga om man vill se sina snittwatt, mitt under ett pass? Inte hittat nån sån inställning i iOS-appen.

Om jag startar min Garmin 520, kommer den läsa av min Tacx Flux då samtidigt så man kanske kan använda den?

Har inte heller hittat funktionen. Tycker det borde finnas och att det rent generellt borde gå att finjustera datafält bättre. Vet att det är fler som efterfrågar detta och det finns redan flera olika tickets hos Zwift.

Du får köra din Garmin samtidigt och manuellt köra lap och ha lap avg som ett fält framme. Blåtand från Flux till PC/Ipad/Apple-TV och Ant+ från Flux till Garmin.

calleking sa:
Henrik83 sa:

Har inte heller hittat funktionen. Tycker det borde finnas och att det rent generellt borde gå att finjustera datafält bättre. Vet att det är fler som efterfrågar detta och det finns redan flera olika tickets hos Zwift.

Du får köra din Garmin samtidigt och manuellt köra lap och ha lap avg som ett fält framme. Blåtand från Flux till PC/Ipad/Apple-TV och Ant+ från Flux till Garmin.

Kan man inte para flux som en effektmätare till sin Garmin? Nu har jag förvisso pedaler som mäter, så de är parade till min Garmin.

calleking sa:

Får prova det och se hur det funkar. Tycker det vore en vettig funktion att se under race för att veta hur man ligger till. Framförallt när det är backrace. Hänt på tok för många gånger att jag kör slut på mig själv för tidigt och har noll och ingenting att ge sista kilometern. Samma på korta race då man gått i mål utan att bli tillräckligt slutkörd.

Du kan ha flera ANT+ kopplingar som läser från samma enhet. Så det går utmärkt för Zwift styra trainern via Ant+ och samtidigt en Garmin-enhet att läsa av effekten också via Ant+.

prülnörd sa:
Du kan ha flera ANT+ kopplingar som läser från samma enhet. Så det går utmärkt för Zwift styra trainern via Ant+ och samtidigt en Garmin-enhet att läsa av effekten också via Ant+.
Förutsatt att enheten som sänder data sänder som rätt profil. Om trainern bara sänder effekt som FE-C-pryl så finns det en stor risk för att Garmin-enheten försöker kontrollera motståndet och då krockar med mjukvaran i datorn. Sänder den effekt som effektmätare så är det däremot grönt. Har själv inte testat då jag läser av min effektmätare i Garmin eftersom det är den jag även använder ute. Den är dessutom parad som källa för effekt i Zwift, medan jag använder min flux som kontrollerbar smart trainer. Fungerar fint och borde göra att effektsiffrorna som styr trainern är något mer konsekventa genom passet. Flux blir ju mer noggrann över tiden i ett pass medan dedikerade effektmätare mäter lika över hela passet.

tinkerbell sa:
prülnörd sa:
Förutsatt att enheten som sänder data sänder som rätt profil. Om trainern bara sänder effekt som FE-C-pryl så finns det en stor risk för att Garmin-enheten försöker kontrollera motståndet och då krockar med mjukvaran i datorn. Sänder den effekt som effektmätare så är det däremot grönt. Har själv inte testat då jag läser av min effektmätare i Garmin eftersom det är den jag även använder ute. Den är dessutom parad som källa för effekt i Zwift, medan jag använder min flux som kontrollerbar smart trainer. Fungerar fint och borde göra att effektsiffrorna som styr trainern är något mer konsekventa genom passet. Flux blir ju mer noggrann över tiden i ett pass medan dedikerade effektmätare mäter lika över hela passet.

Den risken är noll. Jag har kört så här massor med både Zwift, Trainerroad och min Garmin 500. Allt samtidigt. Noll problem. Sedan kan vi ju diskutera teoretiska problem för den egna sakens skull. Visst kan man säkert klåpa till det på sätt jag aldrig kan föreställa mig men ställer du in att du vill läsa från en effektmätare så är det bara att köra.

Den risken är inte alls noll, är rätt enkelt att råka para ANT FE-C istället för ANT+ Power och då kan Garminen skicka önskad effekt till trainern vid oönskade tillfällen. Har själv haft det problemet när jag kört edge 520 + TrainerRoad alt GoldenCheetah på PC.

Risken för dig är såklart noll, eftersom din Garmin 500 inte stöder ANT+ FE-C.

Om man vill köra zwift på IOS och använda sina garmin sensorer (HR, Speed, cadence)

Hur gör man då?
Måste man har en ant+ i en dator då eller hur funkar det?

Köpte Wahoo speed och kadenssensor eftersom Garmin sensorer med ANT+ krånglade hela tiden. Två frågor:

1) Det verkar som att man inte kan ha både kadens och speedsensor inkopplade till Zwift samtidigt.... man kan bara välja en åt gången. Ska det vara så?

2) Kadessensorn tappar kontakten hela ca var tionde sekund. Den är kopplad via bluetooth. RPM går tillfälligt ner till noll för att sedan gå tillbaka till rätt värde. Jag har bytt batteri och flyttat sensorn lite fram och tillbaka på vevarmen men inget hjälper, någon som har samma problem?

99 fall av 100 när jag haft strul med Bluetooth så har det berott på att telefonen jag använt haft en dålig implementation. Hade massor av problem med Trainerroad på Sony Z1 (två olika) t.ex, men med Sony Z5 eller Ipad funkar det hur bra som helst.

Då insåg jag också orsaken till varför bluetooth-headset alltid funkat så dåligt för mig med Z1:an.

nypan sa:
Lodet sa:

Nej, den är till äldre modeller av iPhone. Du behöver minst iPhone 5 helst ännu senare för att Zwift ska fungera ok.

Jag har en Iphone 7 så jag tänkte jag kunde kört den ANT:en med en 30pins to Lightning adepter. Det borde ju funka?!
Annars blir det väl att köpa Bluetooth sensorer!

Någon mer än mig som har problem med att Zwift inte kan styra motståndet på Direto'n? Kör Ant+. Vet inte om frågan varit uppe tidigare...

Ska man känna sig dum när man inte från början fattade detta:
* Appen är en kommunikationslänk för datatrafik mellan träningsapparater och spel. Ingen app, inge cykla.

* För att byta kit etc måste man starta spelet helt men man får inte börja trampa

* Varför kan de inte ge information om de två övre punkterna när man tex försöker trigga igång tidigare nämnda apparater samt försöker byta kit medan man värmer upp.

Ronn sa:
Någon mer än mig som har problem med att Zwift inte kan styra motståndet på Direto'n? Kör Ant+. Vet inte om frågan varit uppe tidigare...

Har du valt ”rätt” trainer från listan, alltså den med FE-C? Kan nämligen finnas flera alternativ. FE-C används för att styra trainern.

Arsozath sa:
* Appen är en kommunikationslänk för datatrafik mellan träningsapparater och spel. Ingen app, inge cykla.

* För att byta kit etc måste man starta spelet helt men man får inte börja trampa

* Varför kan de inte ge information om de två övre punkterna när man tex försöker trigga igång tidigare nämnda apparater samt försöker byta kit medan man värmer upp.

Om man har ant+-dongel och/eller bluetooth i datorn (beroende på vilka sensor), så behövs inte telefonen.

För att byta kit så är det bara att att trycka på t eller gå via menyn i stort sett när som helst.

StefanBe sa:
Arsozath sa:

Om man har ant+-dongel och/eller bluetooth i datorn (beroende på vilka sensor), så behövs inte telefonen.

För att byta kit så är det bara att att trycka på t eller gå via menyn i stort sett när som helst.

Nja, jag har blåtand i datorn, men det vill inte zwift kännas vid. Ska tydligen fungera på iOS men ej Windows.

Kit ja. Men inte cykel. Var lite otydlig.

Arsozath sa:
StefanBe sa:
Arsozath sa:

Nja, jag har blåtand i datorn, men det vill inte zwift kännas vid. Ska tydligen fungera på iOS men ej Windows.

Ok. Köpte en ant+dongel för att kunna köra på windows-datorn. Funkar klockrent. På min mac-laptop kör jag med bluetooth o det funkar utmärkt också. Vet inte hur det är med windows o bluetooth.

Det går också att byta cykel, du måste stanna helt innan du kan byta. Alltså din avatar måste stå stilla. Var tvungen att testa det, blev lite osäker, men det funkade att byta cykel så fort jag stannat.

StefanBe sa:
Arsozath sa:
StefanBe sa:
Arsozath sa:

Ok. Köpte en ant+dongel för att kunna köra på windows-datorn. Funkar klockrent. På min mac-laptop kör jag med bluetooth o det funkar utmärkt också. Vet inte hur det är med windows o bluetooth.

Det går också att byta cykel, du måste stanna helt innan du kan byta. Alltså din avatar måste stå stilla. Var tvungen att testa det, blev lite osäker, men det funkade att byta cykel så fort jag stannat.

Jag köpte en BL-dongle när jag byggde datorn i tron att jag behövde det. Får skaffa en ANT+dongle istället/också. Vart lite trött igår för mitt under ett race så kopplade appen bort sig från spelet. Min gissning är att den inte fattat att jag betalat för tjänsten än, och att jag därför var begränsad till 25km. Electronic flat som min kollega kallar det. Inte första gången.

Tack StefanBe för förtydligande. Men du svarade inte på ursprungsfrågan :)

Arsozath sa:

Jag tänkte det får vara outtalat ;)
Nä, du har en poäng, det borde komma fram nånstans att man måste stanna för att kunna byta cykel.

Nu när jag blev nyfiken och lusläser alla sidor, så står det faktiskt under Getting started och What do I need to start...:
If you're on a PC using BLE, you'll use the Zwift Mobile Link app.
Men vem orkar läsa instruktioner...

Hoppas du får det att funka Arsozath. Jag köpte Garmins dongel o det funkar utmärkt, trots gammal pc.

StefanBe sa:
Arsozath sa:

Jag tänkte det får vara outtalat ;)
Nä, du har en poäng, det borde komma fram nånstans att man måste stanna för att kunna byta cykel.

Nu när jag blev nyfiken och lusläser alla sidor, så står det faktiskt under Getting started och What do I need to start...:
If you're on a PC using BLE, you'll use the Zwift Mobile Link app.
Men vem orkar läsa instruktioner...

Hoppas du får det att funka Arsozath. Jag köpte Garmins dongel o det funkar utmärkt, trots gammal pc.

Precis. Jag koncentrerade mig mer på utrustningen och hur man får tag på den bästa. Nu ska jag bara klättra 40000m ;)
Ska nog funka nu tror hoppas jag. Nu när jag vet vad man ska göra :)

Jag hade testat Zwift förut men tyckte inte det var så kul, gillade Trainerroad mer. Men sen testade jag race, det var ju sjukt kul!

Jag kör på en Monark med Stages. Någon som gått från liknande uppsättning till Smart Trainer och kan berätta om det var värt det?
Sen, är man dumsnål om man köper Tacx Flux (eller liknande, medveten om diverse problem som varit med den) istället för Neo/motsvarande?

Givetvis finns inga rätt svar men ös på med era tankar :-)

Jag har svårt motivera en ny trainer om du har en Monark som du är nöjd med. Nu har jag inte testat Monark till Zwift men jag har kört mycket Monark. Den största skillnaden är att trainern bromsar när lutningen ändrar sig. Fördelen med Monark är att den är så stabil. Den känslan får du inte på en trainer.

Har själv en Kickr, den är grymt stabil ( 20kg ) inga problem att ställa sej upp o sprinta, den rubbar sej inte.
Coolt när det blir en brant backe, då ändras sej Kickern blixtsnabbt till tyngre. Så jäkla nöjd med den.
Har själv aldrig använt Monark så kan inte jämföra.

Tillbaka
Topp