Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Med tanke på tidigare ERG mode diskussion: ERG mode verkar fungerar helt perfekt på min setup, det var bara jag som inte kopplat det hela riktigt tidigare samt att jag nog inte hade tillräcklig koll på kadensen (tittade för mycket på watten). Bara en sådan banal sak som att dricka är ju inte helt enkelt när man är mitt upp i ett tufft ERG pass. ? ERG mode tror jag kan vara ett toppen verktyg. Bara ett sådant simpelt ERG pass att se hur lång tid man kan hålla sin "Zwift ftp" är ju klart utmanande/tufft, det blir en ganska bra värdemätare var man står. Det är också först då man inser att ens ftp är just en "Zwift ftp". *skratt* Sannolikt inte särskilt många som klarar att hålla sin "Zwift ftp" i 60 minuter?

Angående fläktar så finns det ju väldigt prisvärda helt ok fläktar både hos Biltema och Clas, jag har en variant från Biltema. Jag kör alltid med fläkt samt öppet fönster. Handduk på ramen delvis styre, handduk bredvid, cykelhandskar på, cykelbyxor på men sällan överdel (blir onödigt varmt), har man mobilen för appen på får man se upp så att inte svett droppar på den eller skydda den. ;-)

Senast ändrad:
Kan ändå förstå att ERG mode känns lite konstigt/avigt till en början. Det är lite som att cykla fixie, man måste hela tiden trampa och hålla uppe en viss kadens. Frihjular man eller håller för låg kadens blir det snart stopp.

Kul att du @MrSthlm fått ordning på det.

Om du med ftp menar 1-timmesmax så är det ju i princip omöjligt att hålla i en timme. Så fort effekten varierar en del så förlorar du på det och då sjunker snittet något.

Någon procent under ftp och det blir klart rimligare. 95% har jag gjort ett par ggr och 98% i 2*40 och jag tror att jag kan klara det i 1*60. Jag har extremt lite att komma med utöver den aerobiska kapaciteten.

Om du med ftp menar 1-timmesmax så är det ju i princip omöjligt att hålla i en timme. Så fort effekten varierar en del så förlorar du på det och då sjunker snittet något.

Någon procent under ftp och det blir klart rimligare. 95% har jag gjort ett par ggr och 98% i 2*40 och jag tror att jag kan klara det i 1*60. Jag har extremt lite att komma med utöver den aerobiska kapaciteten.

Jag är långt ifrån någon ftp expert (tvärtom) men ska inte ftp egentligen vara ett värde på en effekt man klarar hålla 60 minuter?

Jag är långt ifrån någon ftp expert (tvärtom) men ska inte ftp egentligen vara ett värde på en effekt man klarar hålla 60 minuter?
Jo, under optimala förhållanden. Dvs under ex tävling i form(inte nedtränad)
Idag verkar var och en ha sin egen definition och det kan man ha om man ändå använder värdet till ngt vettigt.
20min max i Zwift x 0,95 är för dom flesta way off mot ursprungliga definitionen.

Uppgraderingsplaner:

Ska gå från Ipad på en bänk till apple-tv och större skärm. Kan man ta den apple-tvn som heter HD istället för den som heter 4K? Båda i senaste versionen med nya fjärrkontrollen. 300 kr i skillnad så det är ju inte avgörande, men affären hade ingen 4K inne..

Tvn jag använder är typ 10 år och inköpt för 400 kr på Blocket, så inga bildkrav i övrigt.

Ftp är väldigt löst definierat enligt Coggan mfl och det är nog ingen slump att engelska Wikipedia inte ens har en artikel om det. Kopplingen till laktatnivåer är väl sådär (för individuell) och därför är det problematiskt med exakta definitioner. Sen fungerar ftp skapligt för att styra intensiteten på aerob träning, men i vetenskapligt sammanhang gissar jag att det är ointressant.

Är den köpt så.... Jag har inte testat själv men 4k ska ha en kraftigare GPU.
300 spänn är det säkert värt. Om det är värt väntan vet jag inte

Fick googla rgt..? Jäkligt osäkert om jag ens kommer köra Zwift då jag främst kör intervaller (behöver se att jag träffar måleffekten) alternativt distans (då jag historiskt har tittat på film, typ). Med tanke på att tvn är tio år gammal finns liksom inga bildambitioner...

Samtidigt vill man ju inte sitta med en dålig grej för att man inte orkade åka till ett annat mediavaruhus på andra sidan stan och pynta 300 kr till.

Ska röja lite snö nu inatt så jag hinner fundera lite till imorgon. Om någon har annan input (tänkt; "det är bara att köra, HD är grymt!!", helst) så får man gärna komma med sådan.

Såhär ser den tilltänkta mobila Zwift-stationen ut hur som helst.

image.jpg

Sjukhuskänslan är total skulle vissa säkert säga. Jag skulle säga att det är 100% business och smidighet (behöver göra annat än att cykla ibland). Tanken är att flytta runt hyllplanen lite så att en fläkt får plats under tvn. Allt ihopkopplat snyggt och prydligt med bara en "lös" kabel som sätts in i vägguttaget där man för tillfället tänkte sitta och cykla, varpå hela ekipaget är igång.

På tal om fläkt så kör jag med en tornfläkt (Lidls), fast har den liggande framför cykeln. Har riktat den så luften blåser upp mot överkropp och ansikte. Blir självklart svettig som satan, men med svettband och en liten handduk att torka flinten med funkar det riktigt bra. Svettbandet är guld värt för att slippa svett som rinner ner i ögonen.

På tal om fläkt så kör jag med en tornfläkt (Lidls), fast har den liggande framför cykeln. Har riktat den så luften blåser upp mot överkropp och ansikte. Blir självklart svettig som satan, men med svettband och en liten handduk att torka flinten med funkar det riktigt bra. Svettbandet är guld värt för att slippa svett som rinner ner i ögonen.

Ja det är ju ett gissel. Har kört helt utan fläkt men ställt fönster och dörrar på vid gavel (garage med ca 10-12 graders temp under höst/vår), men nu när det är vinter vill jag inte kyla mer hela garaget som jag gjorde förra vintern.

Är dock lite bekymrad över möjligheten att styra fläkten. Fanns det inte något standardtips på bra fläkt med fjärrkontroll?

Zwift är perfekt till styrda intervaller.
Småjobbigt med kort-kort bara, typ 40/20 , men man vänjer sig.
Visst är det så. Jag har aldrig kört något annat än Zwift inomhus heller för den delen. Jag får dock alltid en liten dipp i effekten precis när jag kommer upp bakom någon alternativt när någon kör om, av helt oförklarlig anledning då jag kör med dum-monark med vred. Har resulterat i att Zwift mest blir ett störningsmoment varpå jag har funderat över att köra något annat utan visuell miljö..

Ja det är ju ett gissel. Har kört helt utan fläkt men ställt fönster och dörrar på vid gavel (garage med ca 10-12 graders temp under höst/vår), men nu när det är vinter vill jag inte kyla mer hela garaget som jag gjorde förra vintern.

Är dock lite bekymrad över möjligheten att styra fläkten. Fanns det inte något standardtips på bra fläkt med fjärrkontroll?
Behöver man styra fläkten? Kör alltid på max och skulle inte vilja att den blåste mindre.

Tips på fläkt med fjärrkontroll, https://www.amazon.se/gp/product/B08Z7GX6MD/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Riktigt bra drag i fläkten, sitter inomhus i lägenhet och kör, med denna fläkten blir det ingen svettpöl under cykeln trots 22 grader i rummet.

Har resulterat i att Zwift mest blir ett störningsmoment varpå jag har funderat över att köra något annat utan visuell miljö..
Trainerroad är väl fortfarande bara staplar. Gillade den.
Numera kör jag dock Wahoo SYSTM i miniläge. Då lägger den sig över det "programmet" man kollar på samtidigt. Bara staplar och nuffror då.

Annars kan man köra Zwift på telefon eller platta. Har inte testat hur bra man ser staplar på liten skärm men kör zwift på platta när jag kör med dottern. Annars TR.

Zwift är ju billigare än TR. Skit annars i apple TV och kör golden cheetah eller ICW

Trainerroad är väl fortfarande bara staplar. Gillade den.
Numera kör jag dock Wahoo SYSTM i miniläge. Då lägger den sig över det "programmet" man kollar på samtidigt. Bara staplar och nuffror då.
Låter som en bra grej att kunna köra ett enkelt program i bakgrunden. Är det på apple-tv du kör så?

Behöver förvisso inte mer än att datan registreras i bakgrunden då det endast är Z1-2-cykling vi pratar om. Vid intervaller räcker inte min uppmärksamhet till annat än att trampa och titta på en siffra.

Annars kan man köra Zwift på telefon eller platta. Har inte testat hur bra man ser staplar på liten skärm men kör zwift på platta när jag kör med dottern. Annars TR.

Zwift är ju billigare än TR. Skit annars i apple TV och kör golden cheetah eller ICW
Så har jag gjort historiskt. Zwift på telefon, film på ipad. Men jag har ju tänkt levla upp lite från den nivån.

Laddade ner TR för ett halvår sedan men har inte tagit tag i det pga att det kändes onödigt att betala för både TR och Zwift parallellt.. Zwift är ju enkelt, "alla" polare använder det och man kan tävla (aka bli förnedrad) om andan faller på. Gillar dock inte disco-passen som de insisterar på utan vill köra enkla raka intervaller som jag anpassar själv. Det är ju ett litet helvete att lägga upp ett intervallpass från ipad på zwift.

Så har jag gjort historiskt. Zwift på telefon, film på ipad. Men jag har ju tänkt levla upp lite från den nivån.

Laddade ner TR för ett halvår sedan men har inte tagit tag i det pga att det kändes onödigt att betala för både TR och Zwift parallellt.. Zwift är ju enkelt, "alla" polare använder det och man kan tävla (aka bli förnedrad) om andan faller på. Gillar dock inte disco-passen som de insisterar på utan vill köra enkla raka intervaller som jag anpassar själv. Det är ju ett litet helvete att lägga upp ett intervallpass från ipad på zwift.

Kolla lite på om du inte kan ladda upp dem via någon web sida
Annars synkar det från gratis training peaks till Zwift

Den såg ju kanon ut! Tack för tips!

Inte provat den här men har golvvarianten utan fjärr från Biltema vilken jag upplever som överraskande bra (läs tillräckligt bra), ingen aning om livslängd dock, har använt ca 8 månader (ca 1-2 Zwift pass/vecka i snitt).

Fläkt med fjärr

Bör vara den här som jag har (ingen fjärr):

Det är nog det enklaste man kan göra att bygga egna riktiga pass med pc, bara dra och droppa. Låna nåns dator och bygg pass, tar max 3 min/st, så finns dom i custom workouts sen.

Det är nog det enklaste man kan göra att bygga egna riktiga pass med pc, bara dra och droppa. Låna nåns dator och bygg pass, tar max 3 min/st, så finns dom i custom workouts sen.
Skulle ju kunna låna min egen dator och prova den vägen.? Har bara erfarenhet av att bygga pass på paddan, där det är kämpigt att ställa tider, effekt och i princip allt annat då appen beter sig mycket märkligt. Provar datorn, tack!

Gör man en "stapel" i taget så fungerar det rätt bra. Om man använder upprepningsfunktionen så fungerar det ok under förutsättning att man inte sen vill kunna finjustera en av de ingående staplarna.

Jag gillar heller inte såna där spretiga pass. Föredrar betydligt mer enformiga med fokus på 1 eller möjligen 2 zoner. Tyvärr är det ont om såna i Zwift.

Bygg passen i TrainingPeaks med datorn, lägg dagens pass i kalendern. Synka TP med Zwift så dyker passet upp automagiskt i en TrainingPeaksmapp i Zwift.

Kör du ERG-pass, så kan du strunta i effekten. Den ställer trainern in åt dig. Jag tittar bara på kadens vs målkadens samt till viss del puls vs pulszon under intervallpassen.
Kedjan ligger stadigt på lilla klingan och något vänster om mitten bak för så rak kedjelinje som möjligt. Det ger en tyst och fin färd, så man kan lyssna på kommentatorerna i TV-sändningen samtidigt.
Tack för tips! Funkar ju hur bra som helst. Bara att fokusera på kadensen och strunta i watt och växlar.

Bygg passen i TrainingPeaks med datorn, lägg dagens pass i kalendern. Synka TP med Zwift så dyker passet upp automagiskt i en TrainingPeaksmapp i Zwift.
Har "använt" TP i ett halvår men inte tagit tag i det, men ambitionen var att ha en ordentlig träningsplan via det för att därefter köra passen utomhus via Wahoo-datorn eller inomhus via Zwift, men livet har en tendens att vara lite för oregelbundet.

Tycker TP-appen verkar ganska begränsad - man bör utgå från en dator både när man bygger pass och när man planerar sina pass framåt i tiden? Jag hade gärna kört ett ordentligt träningsupplägg men där man har möjlighet att "dra ut" schemat om man missar en dag. Har du erfarenhet av det, dvs vad som händer om man titt som tätt måste ändra i sitt planerade schema i TrainingPeaks?

Kanske frångår trådens ämne lite väl mycket nu..

Har "använt" TP i ett halvår men inte tagit tag i det, men ambitionen var att ha en ordentlig träningsplan via det för att därefter köra passen utomhus via Wahoo-datorn eller inomhus via Zwift, men livet har en tendens att vara lite för oregelbundet.

Tycker TP-appen verkar ganska begränsad - man bör utgå från en dator både när man bygger pass och när man planerar sina pass framåt i tiden? Jag hade gärna kört ett ordentligt träningsupplägg men där man har möjlighet att "dra ut" schemat om man missar en dag. Har du erfarenhet av det, dvs vad som händer om man titt som tätt måste ändra i sitt planerade schema i TrainingPeaks?

Kanske frångår trådens ämne lite väl mycket nu..
Jag använder datorn när jag bygger pass eller ändrar och flyttar runt pass.
Missade pass kan man enkelt flytta till en annan dag. Tror inte det går att stretcha ut hela träningsplanen om man missar några pass.
Vill man inte bygga egna pass kan man köpa färdiga träningsplaner genom TP. Du bestämmer när planen börjar, sen placerar TP ut planen. Alla pass går att flytta eller justera efter eget önskemål.

Vet inte om det var svar på dina frågor.

Jag använder datorn när jag bygger pass eller ändrar och flyttar runt pass.
Missade pass kan man enkelt flytta till en annan dag. Tror inte det går att stretcha ut hela träningsplanen om man missar några pass.
Vill man inte bygga egna pass kan man köpa färdiga träningsplaner genom TP. Du bestämmer när planen börjar, sen placerar TP ut planen. Alla pass går att flytta eller justera efter eget önskemål.

Vet inte om det var svar på dina frågor.
Tack! Det är ungefär så jag uppfattat läget. Var på vippen att köpa en träningsplan men vet sedan tidigare att jag får svårt att hålla planen, varpå jag blir stressad (oftare och oftare har jag två okörda pass men bara en dag kvar av veckan som exempel) och sen faller hela upplägget.

Att bara skrota ett pass till följd av tidsbrist leder till att planen man köpt (ganska dyrt) tappar en del av progressiviteten och annat, varpå ännu mer stress byggs upp. Verkar ha svårt att få till såpass strukturerad träning och ändå behålla cykelglädjen.

Men jag tror att fortsatt diskussion kring detta kanske passar bättre i "Visa ditt träningsupplägg"-tråden eller dylikt! Tack för god återkoppling!?

Tack! Det är ungefär så jag uppfattat läget. Var på vippen att köpa en träningsplan men vet sedan tidigare att jag får svårt att hålla planen, varpå jag blir stressad (oftare och oftare har jag två okörda pass men bara en dag kvar av veckan som exempel) och sen faller hela upplägget.

Att bara skrota ett pass till följd av tidsbrist leder till att planen man köpt (ganska dyrt) tappar en del av progressiviteten och annat, varpå ännu mer stress byggs upp. Verkar ha svårt att få till såpass strukturerad träning och ändå behålla cykelglädjen.

Men jag tror att fortsatt diskussion kring detta kanske passar bättre i "Visa ditt träningsupplägg"-tråden eller dylikt! Tack för god återkoppling!?
Testa en gratis plan från trainerday?

Undersökte lite snabbt. Typ som en billigare version av Training Peaks med tillägger att man kan köra intervallpass i deras egen app. Bra sammanfattat?
Jag har bara kollat gratisversionen och det var ett tag sen. Då kunde man skapa en plan gratis men bara synka en wo i taget. Betalade man kunde man synka hela planen så klart.

Har ett vagt minne av att de ändrat upplägg...

Edit. Du kan köra intervaller gratis i icw.

Körde lite erg-db (trainerday) via Golden Cheetah för ett par år sen. Fanns en hel del, så man fick leta efter det man gillade. Som jag vill minnas det så är andelen "vettiga" pass (personlig pref) högre än på Zwift.

Tillbaka
Topp