För tio år sedan började Lofsdalen satsa på cykling. Idag har den bland annat en fin bike park och flera markerade stigcykelleder i fjällterräng. Nu lägger den lilla fjällbyn i Härjedalen in nästa växel i cykelsatsningen med nära 11 miljoner kronor för att utveckla ett område med två mil cykelleder i olika svårighetsgrader. Lofsdalen är mest känt för sin skidanläggning. Men sedan tio år tillbaka satsar de på cykling i Lofsdalen Bike Park och även på markerad och delvis tillrättalagd stigcykling uppe på fjället på södra sidan av den alltid lika blåglittrande Lofssjön.
Hjärtat av cyklingen i Lofsdalen är nämnda Bike Park som är en grogrund för spirande cyklister, stora som små:
– Vår Bike Park är så otroligt lätt att börja cykla i, här är verkligen platsen där vi skapar nya cyklister och där du har roligt från dag ett. Vår personal hjälper er på i liften och både den gröna samt de blå nedfarterna är roliga för hela familjen. Sen har vi ingen trängsel i vare sig liftköer eller nedfarter, kanske extra skönt att veta om det just denna sommar, berättar platschef Jonny Larsson.

Lofsdalen Bike Park ligger vackert på norrsidan ovanför Lofssjön. Låt oss kika på den södra sidan av nämnda vattendrag, mitt i den ståtliga svenska fjällterrängen, för där invigdes en ny stigcykelled förra sommaren.

I juni förra året invigdes den nya stigcykelleden Stenrutsleden som är 12 kilometer lång och går genom gammelskog och sedan vidare upp på kalfjället där du har utsikt över sjö och fjäll. Det här är en cykelled som erbjuder en heldagsupplevelse med ett härligt flow på nervägen mot sjön.

Stenrutsleden graderas som blå. Då den mestadels är helt tillrättalagd och har inga hopp eller svåra hinder. Den har en hel del stigning och dess längd på 12 km innebär att den passar allra bäst för cyklister med god kondition eller en elcykel:
– Det känns jättekul att sedan juni 2019 kunna erbjuda en sådan här lång och väl tillrättalagd cykelled på fjället, säger Helena Fjellgren, som är projektledare för cykelsatsningen i Lofsdalen.
Leden är som sagt blå, har inga hopp men väl velodromer, spänger, handgrävd stig och gammal vandringsled. Stigningen totalt är cirka 330 meter och vissa delar görs bäst med apostlahästarna:
– Vissa delar av Stenrutsleden har så kraftig stigning att de flesta får njuta av en härlig promenad uppför fjället, förklarar Helena.
Vill man ha tuffare leder i samma område finns exempelvis Pilgrimsleden som är två mil med teknisk fjällcykling, som att åka i Hellas i Stockholm eller Delsjön i Göteborg fast med vidunderlig utsikt under hela turen.

För barnfamiljer finns sedan tidigare framförallt bike parken, men det byggs även ett helt nytt område med leder nedanför bike parken i elljusspåret med svängiga leder där hela familjen kan ha roligt, här finns även ett utegym och det breda elljusspåret med sagostigen fungerar fint med både barnvagn och balanscykel. Längst ner i området vid Bike Parken, utanför Aktivitetshuset finns en pumptrack, där kidsen och deras peppade föräldrar älskar att hänga efter en dag på fjället.

Men mer cykling ska byggas i samma område, inte mindre än nära 11 miljoner kronor ska investeras 2020-2022 i det som kallas Vision Lofsdalen. Vi återkommer till detta, men först måste vi bara tipsa om en riktigt najs och lättcyklad sjörunda som går mestadels på grusvägar.
För vill man ha en lång mountainbikeled i cross country-stil finns också maratonlånga leden Lofssjön runt som startar i Lofsdalen by och går runt vattendraget. Turen går på olika underlag, börjar på asfalt och fortsätter fram på grusvägar och stigar tillbaka mot västvallen och vidare mot Lofsdalen by. Rekommenderas!

Nya satsningen Vision Lofsdalen nära 11 miljoner 2020-2022
Och nu satsar man ännu mer på cyklingen i Lofsdalen. I maj 2020 sätts spaden i marken för ett helt nytt aktivitetsområde med ”multileder” och cirka 2 mil cykelleder. Det nya området ligger på fjället Hovärken i direkt anslutning till Lofsdalen Bike Park med Bike in bike out från närliggande stugområden Höglandet och Panorama. Det är ett relativt platt område i fjällterräng med utsikt som inte går av för hackor. Logistisk ligger det också bra:
– Vi får två access points både från parkeringen vid Panorama och från sittliften Lången som är det pulserande hjärtat i vår bike park. Läget gör att det nya området på så vis naturligt kopplas ihop med Lofsdalen Bike Park, man kan rulla den 1,8 km långa leden Norra Slingan från toppen av liften och det är nedför till nya området, berättar Helena.
Lofsdalens utvecklingsliga har varit i Trysil i tjuvkikat på deras lösningar vad gäller cykling. Inget dumt ställe att hämta inspiration.

Men vad sjutton är förresten en multiled? Lederna som byggs för cykling sommartid ska användas även vintertid förklarar projektledaren Helena:
– Vi skapar ett område med hållbara leder som kan användas både sommar och vintertid. Därför kommer cykellederna även att kunna användas till snöskovandring och skidled – därav namnet multileder.
I Lofsdalen kommer läget på det nya cykelområdet ge besökare en heldagsupplevelse med både och härliga liftburna flow trails ner till restauranger i Lofsdalen by, söker du mer stillhet ute i naturen men på tillrättalagt underlag så är vi tillbaka där vi började artikeln: Stenrutsleden på andra sidan Lofssjön.

Vad säger platschefen om allt detta?
När invigs det nya området då? Vi slog en signal till platschefen Jonny Larsson för att kolla:
När börjar bygget av det nya cykelområdet på kalfjället?
– 1 juni börjar vi bygget med en bredare led upp till själva området, sen i mitten på juni kommer Bike Solutions hit från Frankrike för att designa hela ledområdet. De har en lång meritlista men har bl.a. designat Trysils område Gullia.

Har det nya området fått något namn??
– Vi har haft en namntävling och fått flera bra kandidater, vi har inte landat i något beslut ännu utan det ska fattas innan byggstart.
När står första leden/lederna klara i det nya området?
– Som vanligt avgör underlaget allt när det gäller hur snabbt lederna blir klara. Vi börjar som sagt 1 juni och sen ska Bike Solutions vara på plats hos oss i tre veckor för att hjälpa teamet komma igång ordentligt. Det viktigaste för oss är att bygga riktigt bra och hållbara leder så vi vill inte stressa fram till något visst datum men förhoppningen är att vi har den första leden klara i augusti. Vi återkommer om detta, håll utkik här på Happryide.se!

Kommer det nya området att vara avgiftsbelagt?
– Ja det kommer det. Vi kommer att testa olika betallösningar nu under projektperioden och målet är att kunna erbjuda våra besökare en fantastisk cykelprodukt som känns självklar att betala för.
Vad tror du kommer göra Lofsdalen till en av Sveriges vassaste cykeldestinationer?
– Vi investerar flera miljoner i ett cykelområde som ska skapas av några av världens bästa cykelledsdesigners. Området kommer att ha flertalet rundslingor och olika svårighetsgrader med panoramautsikt över de fantastiska Härjedalsfjällen. Kombinationen med det här nya området och Lofsdalen Bike Park med sin familjevänliga och roliga downhill kommer göra att du kan vistas i Lofsdalen i flera dagar och bara njuta av riktigt grym cykling. Dessutom har vi mil med tuffare stigcykling på södra sidan Lofssjön där både elcykelfantasten och de som är på jakt efter en unik cykelupplevelse kommer älska.
– Lofsdalens styrka kommer alltid att vara lugnet och vidderna, hit kan du komma som du är utan den senaste cykeln eller dyraste prylarna. Vår cykeluthyrning kan erbjuda ett brett utbud av cyklar och Lofsdalen är verkligen den perfekta platsen för en svensk sommarsemester med stugmys och cykling oavsett om du är nybörjare eller proffs.
Lofsdalens cykling idag
Lofsdalen Bike Park: modern och väl underhållen bike park för familjer, nybörjare och medelgoda åkare. Lederna är designade av Gravity Lodgic, Whistler och bjuder på riktigt långa härliga åk. Det finns 16 km leder i bike parken, fördelat på 8 stycken leder och den längsta av dem är 3,6 km. En av lederna är svart, fyra röda och resten är gröna och blå. En sexstolslift servar bike parken, liftarna har riktiga cykelställ. Det finns en 65 meter lång pumptrack för kickbikes, skateboards, inlines och cyklar utanför Aktivitetshuset, i botten av bike parken. Cykeluthyrning finns givetvis på plats också.
Mer om Lofsdalen Bike Park.
Stigcykling: på södra sidan Lofssjön (bike parken ligger på norra sidan), mitt i fjällterräng, finns Pilgrimsleden MTB (20 km teknisk fjällcykling), i juni 2019 invigdes Stenrutsleden MTB (12 km enklare fjällcykling men med kraftig stigning) och Rutvallsleden (22 km enklare cykling).
Grusvägscykling: Lofssjön runt (40 km enkel cykling på grusväg)
Landsvägscykling: Lofsdalen – Tännäs 120 km (t/r)
Nyasfalterad väg i böljande fjällandskap, nästintill utan trafik. Vägen Lofsdalen – Tännäs är en dold pärla som slingrar sig upp till Sveriges högst belägna by Högvålen och fortsätter hela vägen fram till Tännäs och vidare. Cyklingen till Tännäs undviker tung trafik och här finns möjlighet till både myskoxsafari och god lunch på Tännäskröket. Sträckan Lofsdalen – Tännäs tur och retur är hela 12 mil av oförglömlig cykling.
Framtidens cykling i Lofsdalen
Nytt område byggs ovanför stugområdet Lofsdalen Panorama, enkelt uttryckt i anslutning och strax väster (1,8km) om bike parken. Drygt 11 miljoner satsas fram till sista december 2022 på detta och Lofsdalen skapar flowiga leder som ska passa både vana cyklister och nybörjare, med fokus på blå leder (tänk Trysil). Det blir cirka 2 mil cykelleder där hela familjen kan hitta sin favorit oavsett funktionsvariation. Området byggs med aktiva barnfamiljen i åtanke. Den första leden hoppas Lofsdalen ha klar i augusti 2020, byggstart är 1 juni.
Projektet finansieras av Tillväxtverket via europeiska regionala strukturfonden och region Jämtland Härjedalen.

Boende i Lofsdalen: Destination Lofsdalen förmedlar boenden i Lofsdalen med allt från budget till lyx. Allt med möjlighet att kunna cykla in och ut från dörren. Prisexempel: Fjällterrassen, medelnivå 8 bäddar med bike-in/bike-out vecka 30: 4 600 kr/vecka.
Vill du ha ett lyxigare boende finns Ski Lodge där du hyr 12 bäddar fr 8 400 kr/vecka, det finns även budgetalternativ för fr 2 500 kronor/vecka för 4 bäddar på Tallbacken.
Mer info och bokning av boende gör du här.
Vänsterbacken 2021-07-29
Hemkommen från ett par dagar i Lofsdalen. Hann inte cykla allt och parken var det som fick stå tillbaka, ett åk i Skogsleden bara som jag tyckte var kul utan större utmaningar förutom några valbara features som det lite större droppet t.ex. Men så är...
Vänsterbacken 2021-07-25
Ok! Tungtrampat kan jag ta, kanske inte föreslår att frun hänger med där dock:)
BuTTuS 2021-07-25
Vildmarksleden är en tungtrampad rackare pga allt gammalt organiskt crap som inte är bortnött än, men den har sin charm ändå😊
Vänsterbacken 2021-07-25
Ska upp till Lofsdalen nu och bumpar tråden med en fråga. Nån dag kommer spenderas i parken men söker mest mulliga fjällstigar så Stenrutsleden+Vildmarksleden blir det såklart. Om man vill ta sig längre ut på fjället, skulle en tur runt Sömlingshå...
EST 2020-07-19
Oredigerat ner på naturstigen från typ ufot , toppstugan fast där det börjar bli stig. Sen skulle jag upp till panorama igen så körde bara en del av stigen ggmgluEHJ_s
zinkpasta 2020-07-19
Fortsatte här: Stigcykling i Lofsdalen (och lite park också) @Oliverjak Det kommer att funka utmärkt. Jag rekommenderar att du börjar med de blå lederna i bikeparken, ffa Skogsleden som är lång och med snälla stepuphopp och berms. HappyMTB har en...
Sam 2020-07-19
Jallah, @zinkpasta, vad har du hört?
glitch 2020-07-19
Inte klar som i - inte klar :) Tror de siktade på invigning under augusti. detaljer om vad som återstår vet kanske zinkpasta mer om då han pratat med en av ledbyggarna.
Sam 2020-07-19
Definiera klar. Är det markarbete som återstår eller bara skyltningen? Och var kan man få mer info? För lofsdalsspar.se och Destination Lofsdalens hemsida lämnar en del att önska.
Sam 2020-07-19
Håller med. Men ändå väl värd att prova för den som har en timme över. Men så är jag också mer XC än Enduro.