Canyon lanserar det styrstabiliserande systemet K.I.S

Datum:
25 oktober 2022 11:46

Canyon och komponenttillverkaren Syntace lanserar styrstabiliseringen K.I.S. En sinnrik konstruktion som lugnar ner framändan på cykeln och samtidigt gör den mer stabil och allsidig – både uppför och utför. Happyride har testat den på några av södra Frankrikes finaste stigar.

Tysk teknik – fransk passion

Peillon, Frankrike, oktober 2022. Vi befinner oss i den lilla byn Peillon, en uråldrig stenby som klamrar sig fast på toppen av en brant kalkstensklippa i de karga bergen en halvtimme från Medelhavets kustlinje vid Nice. I ett konferensrum står en lätt upprörd, tysk man med grått, spretigt hår och viftar med en sopkvast framför en samling cykeljournalister från hela världen. Tysken har tryckt fast en tennisboll på en lång skruv i skaftets ände och trycker den framför sig på golvet samtidigt som han försöker förklara begreppet nachlauf, trail på engelska. I andra änden av rummet sitter en fransk, trefaldig världsmästare i downhill och lyssnar på varje stavelse med en barnslig nyfikenhet.

Den tyske mannen heter Jo Klieber och är grundare av komponentmärket Syntace, och ligger även bakom cykelmärket Liteville. Man kan utan problem kategorisera in honom som en av cykelvärldens verkliga tänkare och uppfinnare. Den franske gentlemannen heter Fabien Barel och kan stoltsera med tre VM-guld i downhill, 1x junior, 2x senior, tillsammans med en lång karriär på Enduro World Series. Numera jobbar han nära Canyon med att driva märkets olika DH- och EWS-team samt med testning och utveckling av nya modeller och tekniker. Som den vi ser framför oss på bordet här; K.I.S. Keep It Stable.

Tobias LiljerothModell på K.IS.
Boris Beyer/CanyonJo Klieber spelar tennis på sitt eget sätt.
Boris Beyer/CanyonFabien Barel lyssnar intresserat.

Vad är K.I.S?

K.I.S är kortfattat en styrdämpare bestående av två metallfjädrar, ett band i Dyneema samt en klämma runt styrröret som syftar till att lugna ner framändan på cykeln och göra den mer integrerad och sammankopplad med resten av cykeln, utan att för den sakens skull göra den mer svårhanterlig. Den har även en centrerande funktion som gör att styret vill sträva tillbaka till sin utgångsposition.

Canyon har gömt in systemet i överröret på sin stigcykel Spectral 29 CF vilket gör att det enda som skvallrar om att något gömmer sig därunder är en liten utanpåliggande platta med en insexskruv. Totalt väger systemet 110 gram.

Teori

Teorin bakom (som andra mer tekniskt bevandrade är bättre på att förklara än mig, och om någon på forumet vill göra en bättre förklaring så varsågod) är att en cykels styrfunktion och hanteringsförmåga bygger på begreppet trail, försprång på svenska. Det är kort förklarat (återigen, någon får gärna fylla i här) skillnaden mellan framdäckets kontaktpunkt i marken och framgaffelns förlängning. Utan försprång skulle en cykel vara vara enormt instabil, medan ett längre försprång skapar stabilitet och lugn. För mycket försprång däremot och styrningen blir extremt trög. Däremot ger flackare vinklar bättre prestanda när terrängen blir brantare och mer teknisk, vilket gör att det till slut blir en avvägning hur långt man törs gå.

Ett annat begrepp i sammanhanget är wheel flop. Det vill säga (sjukt enkelt förklarat, någon annan får gärna ta vid här) att framhjulet ”kollapsar” ut mot styrningens ändlägen, något som förstärks av flacka gaffelvinklar. Särskilt uppför då cyklisten har något mindre tryck på framhjulet vilket blir extra tydligt med moderna stigcyklar som ofta har en kort styrstam, flack gaffelvinkel och lång reach vilket inte ger samma tryck på framhjulet som hos en traditionell XC-hoj.

Boris Beyer/CanyonSystemet går att justera i hårdhet.

Problemlösning

K.I.S är tänkt att motverka wheel flop genom att bli progressivt hårdare ut mot ändlägena, något som sägs öppna upp för att ha ännu flackare gaffelvinklar i framtiden. Fabien Barel avslöjade att han vann VM i downhill i Livignio i 2005 ombord på en Kona Stinky som modifierats till 58 graders gaffelvinkel för att ge fartstabilitet på den snabba och raka banan.

Uppför ska systemet lugna ner framhjulets sidorörelser och förhindra wheel flop, samt göra det enklare för cyklisten att hålla sin tänkta linje genom att styret strävar tillbaka mot en centrerad position och att peka rakt fram.

Utför ska K.I.S göra att cykeln känns mer som en enhet med en bättre koppling mellan framändan – alltså gaffeln, styret och styrstammen – och resten av cykeln. Det ska även ge mer stabilitet i hög fart då cykelns framända blir mindre känslig mot att slås i sidled, till exempel genom stenkistor och rotmattor.

Boris Beyer/CanyonTestcyklar i L’Escarene.
Boris Beyer/CanyonLastning av shuttles.

Hur funkar då K.I.S i praktiken?

Teori och teknik i all ära, det enda som i slutändan spelar någon roll är hur saker upplevs ute på stigarna. För den sakens skull begav vi oss till den lilla staden L’Escarene där Canyon och Liteville hade satt upp ett stort testcenter. Efter lite pill, meck och morgonkaffe så hoppar vi in i shuttlebussen som tar oss upp till början på lednätverket ovanför staden. Det här är klassisk mark med stigar som fostrat åkare som Nico Vouilloz, Loic Bruni och Fabien Barel, bland många andra, och genererat fler världsmästartitlar i mountainbike än någon annan plats på jorden.

Vi har utrustads med varsin Spectral CF 8 K.I.S med 160 mm slag fram, 150 bak och relativt långa mått och flacka vinklar, som 64 graders gaffelvinkel. En lätt, fin och spänstig med aggresiv stigcykel med utförsfokus. Den första känslan när jag sätter mig på cykeln är lite udda, men på ett bra sätt. Jag känner en lätt kraft som drar tillbaka styret mot sin centrala position, men utan att det känns som att det är trögt eller svårt att hantera.

Boris Beyer/CanyonArtikelförfattaren på Disneylanden.
Boris Beyer/CanyonFabien Barel hävdar att K.I.S gör att cykeln går att hantera mer som ett par skidor. Och sladda med.

Uppför

Redan i den korta klättringen från bilen på väg upp till starten på den första leden känner jag att något är annorlunda med styrningen. Där det blir lite brantare och trycket på styret är lite lägre så är det som att framhjulet inte floppar i sidled utan styr lite rakare och framåt, även när framhjulet tar i lite större stenar i marken. I en tvär sväng uppför som annars hade kunnat resultera i att framhjulet viker sig är det några problem, styrningen rätar upp cykeln och lugnar ner framändan. 1-0 K.I.S helt enkelt, tekniken verkar göra sitt jobb som planerat.

Boris Beyer/CanyonHappy camper Barel.
Roo Fowler/CanyonStyrsystemet håller cykeln stabil genom stök.
Roo Fowler/CanyonDimi Tordo låter K.I.S vila en stund.

Utför

När vi pekar hjulen nedåt igen har jag i ärlighetens större fokus på att hålla mig på den smala och steniga stigen än själva tekniken. Men i tvära switchbacks känner jag att det är något annorlunda som händer och jag upplever lite bättre kontroll över framhjulet. Samma sak när det börjar gå undan genom en lång stenkista där det hela tiden känns som att fronten på cykeln är betydligt lugnare än vad jag är van vid och håller linjen bättre än vad jag hade förväntat mig med färre slag i sidled. Lite som att ha ett par skidor som ligger tryggt på skär istället för att vilja styra ut i tailen, om man får slänga in en skidreferens (och det får man). 2-0 till K.I.S, tekniken jobbar på.

Det verkliga testet kommer när vi kopplar loss systemet genom att justera insexskruven på toppröret och köra utan ett halvt åk. Helt plötsligt upplever jag fronten på cykeln som mer loose och mer nervös, och när jag kommer ner till plan mark igen så är det första som jag gör att be om en insexnyckel för att återaktivera K.I.S-systemet igen. Inte en chans att jag kör utan det nu när jag har chansen. K.I.S kan justeras hårdare än vad jag kör det men jag är mer än nöjd i mediumpositionen.

Vi avslutar dagen med ett långt åk som heter Disneyland, ett av signaturåken i den här regionen med ett flowigt stök över vassa kalstenar som traverserar en lång bergssida med en bergvägg på ena sidan och ett stup på den andra. En makalös cykelupplevelse som inte blir sämre av vare sig sällskapet eller en cykel som skänker ett inspirerande lugn till åkningen.

Boris Beyer/CanyonLednätverket runt L’Escarene och Sospel är magiskt.
Boris Beyer/CanyonBarel tar luft bland kalkstenen.

Slutsats

Är K.I.S lösningen på allt ifrån bristande teknik i tvära switchbacks till självförtroende på hala rotmattor? Absolut inte, det är fortfarande saker som sitter i åkarens egen teknik. Är det här systemet lika banbrytande som Fabien Barel vill hävda? Nja, det skulle jag inte vilja påstå, det går alldeles utmärkt att cykla utan. Om det fanns en universell eftermarknadslösning med bra integration som gör samma sak som K.I.S, hade jag köpt det? Alla dagar i veckan.

Vad står då på minuskontot? Väldigt få saker egentligen. Det enda är att det gör cykeln ännu mer komplex än förut, vilket definitivt inte känns som något vi borde sträva efter år 2022 med nog så komplicerade cyklar redan. Och att integrera saker inuti styrröret riskerar att bli en mardröm om något går sönder. Däremot hävdar Canyon själva (surprise) att de haft extremt få problem med systemet i utvecklingsfasen. Hur systemet pallar med svensk lera och konstant tvättande återstår med andra ord att se.

K.I.S-ystemet gör cyklingen lite lugnare, lite tryggare och lite mer behaglig utan att någonsin ta över showen. Det är nästan som att ha ett gammalt rackligt och trögt styrlager, men med en centrerande funktion och låg friktion. Och om det finns teknik som gör cyklingen bättre utan större nackdelar, toppen.

Boris Beyer/CanyonCanyon Spectral CF 8 CLLCTV K.I.S.

På vilka cyklar finns K.I.S?

Just nu finns K.I.S-systemet endast på Canyon Spectral CF 8 CLLCTV K.I.S. Anledningen till det var att Canyon kände att just den modellen ligger i ett segment och i en prisklass som gör den åtkomlig till flest cyklister just här och nu. Men i framtiden planerar man att sätta systemet på fler modeller i sitt sortiment, som exempelvis Strive.

Canyon Spectral CF 8 CLLCTV K.I.S går lös på 55 599 kronor och finns i en begränsad upplaga redan nu.

Canyon Spectral CF 8 CLLCTV K.I.S

Hjulstorlek 29 tum
Dämpning fram
160 mm
Dämpning bak 150 mm
Framgaffel Fox 36 Performance Elite Grip2
Bakdämpare FOX Float X Performance Elite
Drivlina Shimano XT, 1×12
Bromsar Shimano XT 203/203mm
Hjul DT Swiss XM1700
Däck Maxxis Minion DHRII 3C MaxxTerra EXO 2,4×29″

Pris 55 599 kronor

Mer info canyon.com

 

 

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Berk 2022-11-10

Namnet påminde mig om K.I.T.T., men det är också inte K.I.S.

marr 2022-11-10

Tror inte det förkortas med K.I.S iofs.

**** 2022-11-10

KIS MY ASS!

Raftö 2022-11-01

Kan inte alla (vi) Nacka/Täby/Bromma-pappor bara erkänna att cykelbyte inte går att undvika nu? Målgruppen är solklar imho! :giggle:

HejaSverige! 2022-10-29

Vobbel på cykel har jag inte upplevt, däremot tillfälligt på mc och det var inte kul..😱

Snuten 2022-10-29

Orden vi söker är "styrdämpare" och "vobbel".

kaffe_2 2022-10-28

Ha vilket hittepå. Sitter ju redan på flera barncyklar för att kidsen inte ska vika runt styret. Woom har ju t o m lyckets göra den enkel att "stänga av", bara lossa stroppen. 590410590411

bokaj 2022-10-28

Det räcker ju med en fjäder! 590395

HejaSverige! 2022-10-27

Och en elmotor...

Freddie L 2022-10-27

Ha! Vad de hittar på. Å andra sidan har jag varit skeptisk mot skivbroms, bakdämp, dropper, 29”, 27,5”, pizza-kassett och elväxlar också. Så troligen har jag nog ”styrdämp” på nästa hoj. Seriöst alltså.