Västra bergen

Blå Mountainbike | 22,1 km | Nora - Pershyttan/Nora

Att tänka på: Mest grus och skogsväg men med kortare fina stigavsnitt. Passerar väg 244 två gånger och följer den också i ca 400 m.

Tekniskt lättcyklad led, som utgår från Digerberget, där större delen av leden går på körväg eller grusväg, med kortare stigavsnitt. Tre leder följs åt längs skidspåret och Västra Bergen tar av vänster ner över hygget direkt efter vändplatsen där grusvägen tar slut (3 km från start). En kort stigsnutt leder ut till Ramshyttevägen som du följer i 2 km.

I ett utförslut svänger leden vänster in på mindre grusväg mot Röbergshagen. Når du Ramshyttan har du kört för långt, men kan då följa Bergslagsleden genom Ramshyttan och skogen så går lederna ihop igen. Mogetorpsleden, Bergslagsleden och Västra Bergen sammanfaller och följs åt via stig som har en stenig start, eftersom du nu passerar Yoldiahavets strandkant. Hit nådde Yoldiahavet för drygt 10 000 år sedan, så resten av turen sker alltså på gammal havsbotten.

Lederna följs åt ner till Rökärr. Där svänger Västra Bergen till vänster och följer grusvägen i cirka 1,5 km. I en utförslöpa bör du se upp igen, då leden svänger skarpt vänster. (Bomväg). Här cyklar du runt Västra Bergen, där leden fått sitt namn ifrån. Vid väg 244, ska du snett höger över vägen, (se upp för bilar!) och passerar sen också veteranjärnvägen (se upp för tåg!).

Sen följer du fin grusväg via Källarhalsen till Västra Sund. En kort bit följer du väg 244 innan du svänger ner mot Turistvägen till Nora. Du kan välja att rulla Turistvägen in till Nora (oskyltat), och få fin utsikt över sjön och staden. Efter viadukten i botten av backen tar du vänster för att komma upp till Pershyttan igen.

Vill du hellre köra relativt lättcyklad stig tillbaka till Digerberget följer du skyltning, men du måste vara uppmärksam på stigen där leden svänger av asfaltsvägen ner till vänster efter knappa 400 m längs asfaltsvägen (Turistvägen). Efter ca 1,5 km stig korsar du återigen väg 244 och något jobbigare och knixigare stig leder uppåt och tar dig efter ca 1 km fram till Digerberget.

Markering: MTB 9 blå
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2019-08-30 09:43

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 22,1 km
Starthöjd: 133 m
Målhöjd: 134 m
Högsta punkt: 214 m
Lägsta punkt: 96 m
Höjdstigning: 318 m
Höjdförlust: -318 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.