Kottabergsrundan

Blå Mountainbike | 3,7 km | Nora - Pershyttan/Nora

Kottabergsrundan är en lämplig barn- och familjerunda, men rekommenderas till alla. Fin stigcykling med härlig utförskörning på väg tillbaka till Pershyttan. Går att förlänga med till exempel Dammsjön runt eller Bäverslingan.

Start vid Kalaskocken (tågvagnarna) i Pershyttan. Leden tar dig förbi stånggången, som drevs av vattenhjulet. Stånggången drev i sin tur bland annat pumpar så att gruvgångarna kunde hållas fria från vatten. Leden passerar några djupa gruvhål och den höga ”Gråbergstippen” där resterna av sten från gruvan staplats till en hög kulle. Du tar höger innan Gråbergstippen och leden klättrar sakta uppför på fin stig och passerar endast några få knixiga partier. Se upp där leden gör en skarp vänstersväng i ett ”fyrstigskors”. På stigen till höger kan du göra en avstickare upp på Kottaberget (cirka 400 m), där du får fin utsikt över sjön Vikern och Åsbosjön.

Rolig körning väntar på svagt utförslut hela vägen tillbaka till Pershyttan. Leden passerar bakom ett garage för att sen ta dig ut på grusvägen. Vid Gråbergstippen kan du svänga vänster och åka samma väg tillbaka. Vill du fortsätta längre följer du till exempel skyltningen för Dammsjön runt.

Markering: Blå, MTB 2
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2019-08-30 10:00

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 3,7 km
Starthöjd: 147 m
Målhöjd: 148 m
Högsta punkt: 199 m
Lägsta punkt: 147 m
Höjdstigning: 58 m
Höjdförlust: -58 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.