Kilsbergsturen

Svart Mountainbike | 38,2 km | Nora - Pershyttan/Nora

Leden går över Bofors skjutfält. Ring 0586-84021 eller gå in på länk för att se aktuella avlysningar innan du ger dig ut på leden. Cykelleden har ett avbrott om ca 400m då leden passerar Biotopskydd. Leden återkommer efter Biotopskyddet. Skyddet gäller hackspett, öring, lavar och mossor och död ved. Håll dig på stigen och led cykeln!.

Leden startar vid Digerberget och följer flera andra leder innan den svänger av vänster strax innan Dammsjön. Under någon kilometer kör du i motsatt riktning mot andra leder, så var observant på eventuellt möte. Snart bär det av uppför på teknisk stig tills du når grusväg. Följ skyltningen som vid änden av Larssjön pekar höger. Därifrån följs Grön 10 åt med Kilsbergsturen. OBS! Nu kommer du att passera Skjutfältet och det är viktigt att du kollar om skjutning pågår www.skjutfalten.se eller 0586-84021. Är området avlyst är det förbjudet att cykla över skjutfältet. Det gäller din egen säkerhet! Skarp ammunition används! Rör absolut inga blindgångare!

Du tar dig uppför till Flyckeberget, som under en tid kallades Flickeberget i folkmun, då familjen som bodde där hade elva döttrar. Stigarna du åker på sägs vara upptrampade av alla friare som kom på besök. Vid Flyckeberget svänger du in på stig mot Skrikarboda och du kommer in på bitvis fantastiskt rolig och lagom teknisk stig med små naturliga hopp och drops. Det går hela tiden upp och ner!

Du passerar Skrikarboda (fin rastplats) och ger dig in på ytterligare tekniskt stig. Här passerar du Biotopskyddet under ca 400 m. Gör gärna en avstickare till höger på grusvägen för att se det pittoreska Hyttbacken vid Bocksbodasjön, där gammal ängsmark breder ut sig. OBS, marken får ej beträdas under växtsäsong. Grusväg följer som övergår till slät skogsväg och tillslut slät och fin stig.

Vid Bocksboda måste du vara observant på en högersväng, annars missar du den södra loopen av leden. Vid Rysstorget håller du vänster och följer skogsvägen. Njut av utsikten över Ängamossen. Efter Russjön kommer du ut på Bergslagsleden. Här kan du välja att göra en avstickare på några hundra meter för att njuta av utsikten från Tomasboda. Utsikten och resterna efter torp, stenmurar och ängar gör Tomasboda till en av Kilsbergens vackraste platser.

Rolig men lite krävande stig tar dig tillbaka till Bocksboda och därifrån följer du grusvägen till Blankhult. Håll utkik efter MTBskylten i nedförsbacken, mitt emot Blankhult, så att du inte missar den. Vid Blankhult svänger du vänster in på skidspåret igen. Det går en fin singeltrack mitt i skidspåret! Behaglig men bitvis något blöt utförskörning tar dig ner mot Trollporten. OBS! Brant och ofta lerig backe!

Missade du avtaget i Blankhult och körde för långt? Kommer du fram till Bergslagsledens avtag har du åkt för långt. Kör då in 100 m på Bergslagsleden (gammal körväg och sväng av vänster upp i skogen när du ser orange ledsnitslar och du är på leden igen). Skogsväg och grusväg tar dig till Stakadammen, men där svänger du åter upp på skidspåret. Trots att det borde vara utför mot Pershyttan väntar fortfarande många backar, även om det är tekniskt lätt körning.

Från skidspåret gör du en avstickare ut på grusväg som leder dig längs Rammsjön, innan du svänger av mot Ramshyttan. Du passerar genom byn, så håll utkik efter skyltarna. Någon kilometer efter byn, svänger leden av grusvägen, ner på skidspåret igen. Vid Lilla Ramsjön följer du svart skylt utan nummer, då två svarta leder bitvis följs åt. Leden avslutas på fin stig genom lärkskog. Du väljer själv nedfart utför Digerberget. Leden är skyltad efter den lättaste nedfarten, men det finns flera Downhillnedfarter för den som vågar

Markering: Svart, MTB 8
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2019-08-30 10:11

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 38,2 km
Starthöjd: 134 m
Målhöjd: 134 m
Högsta punkt: 299 m
Lägsta punkt: 134 m
Höjdstigning: 627 m
Höjdförlust: -627 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.