Utkiken

Grön Mountainbike | 3,3 km | Örebro - Ånnaboda

Detta är en led för de nya och de minsta. Leden följer asfaltsbacken uppför mot restaurangen och svänger sen ut mot skidspåren. Där tar du direkt höger och kör på plant, fint och lättåkt underlag. Efter några hundratal meter så kommer den första och enda smala stigen på denna led. Strax efter den rullar du över en stenhäll och är framme vid Utkiken. Nu får du en fantastisk vy över Närkeslätten, och en klar dag kan du se flera mil. Du står på kanten till Kilsbergen och blickar ut över gammal havsbotten. För cirka 10 000 år sedan var hela Närkeslätten täckt av ett hav, och på många ställen i Kilsbergen kan man fortfarande se var strandkanten gick. När du sett dig mätt är det dags att hoppa på cykeln rulla utför.

Här behöver du förmodligen använda bromsarna, då det går snabbt utför och sveper höger. Efter den sista backen svänger det vänster och det är dags att börja cykla uppför igen. Det börjar försiktigt och svänger sedan höger på ett motionsspår. Ganska snart står du ovanför den så kallade teknikbacken. Här går leden vidare nedför den allra sista utförskörningen, som dock är enkel och har en ganska svag lutning. När backen är slut och det börjar gå svagt uppför svänger leden hemåt igen. Du ska följa motionsspåret uppför mot den så kallade Vallarstugan, som du passerade i början av leden. Sista biten till målet är samma som du körde som start.

Markering: Grön, MTB 6
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2019-08-30 10:26

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 3,3 km
Starthöjd: 256 m
Målhöjd: 256 m
Högsta punkt: 274 m
Lägsta punkt: 245 m
Höjdstigning: 56 m
Höjdförlust: -56 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.