Sjöspetsen

Grön Mountainbike | 8,3 km | Örebro - Ånnaboda

Denna led är teknisk lätt men har en något tyngre avslutning än Utkiken.

Från startområdet svänger du vänster mot sjön och sedan följer skyltarna som pekar åt höger längs den asfalterade vägen. Det är väldigt lätt teknisk stig som lutar svagt utför. Framme vid första grusvägen tar du vänster och strax tar du sedan första avtagsvägen till vänster igen. Även här rullar det på lätt utför. Vid vändplatsen övergår grusvägen till en smalare skogsväg. Den böljar både uppför och nerför och bjuder på härlig cykling tills den rundar norra toppen på Falkasjön. Medan skogsvägen följer strandkanten är det värt att ta det lugnt och njuta av den fina terrängen och utsikten. Vid nästa korsning når du en större grusväg. Här tar du vänster och kör ytterligare någon kilometer på bred och fin grusväg som går svagt utför.

Vid trevägskorsningen skall du hålla vänster. Du fortsätter att köra utför mot Storstenshöjden, men håll utkik efter en skylt som pekar in mot vänster mot slalombackarna. Nu väntar en lång klättring på vänstra sidan om slalombackarna. Det är en skogsväg som är lätt tekniskt, men du kommer att få det lite jobbigt eftersom det är en rejäl stigning. Håll dig på den högra sidan av skogsvägen. Du kan få möte av både cyklister, vandrare och fordon. Följ skyltningen som leder till den asfalterade slingan runt Ånnabodasjön. Du ska till höger. Efter några hundra meter på asfalt tar du till höger och ut till den avslutande grusvägen upp till Ånnaboda.

Markering: Grön, MTB 7
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2019-08-30 10:28

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 8,3 km
Starthöjd: 256 m
Målhöjd: 256 m
Högsta punkt: 259 m
Lägsta punkt: 186 m
Höjdstigning: 138 m
Höjdförlust: -138 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.