Absolut Svart

Svart Mountainbike | 32,6 km | Örebro - Ånnaboda

Tidsåtgång: 2h – 3 h
Att tänka på: Leden är mer fysisk jobbig än teknisk svår.
Den ger dig garanterat trötta ben men som belöning väntar den fina utkiksplatsen vid Kilsbergsstugan och varierad, vacker natur med tydliga spår efter inslandsisen.

Som flera andra leder svänger denna direkt höger upp mot restaurangen och följer sedan grön 6 en bit. Efter motionsspåret viker leden av till höger och vänder utför mot Sånnaboda. Här övergår leden från skogsväg till stig. Det fortsätter att luta utför tills du når ut den beryktade Mattsabacken, en lång grusbacke som leder upp till Ånnaboda. Väl där svänger du höger och utför grusvägen och sen strax vänster in på ny härlig stig. När du når den andra vändplatsen skall du åka på en rolig stig uppför. Stigen trafikeras också av vandrare så visa hänsyn. Längs denna stig ser du flera rester i form av klapperstensfält. För 10 000 år sedan nådde havet ända hit, så det är en strandkant du passerar. De runda stenarna har gjort att stigen går under namnet ”Apelsinstigen” bland lokala cyklister.

Uppe vid nästa grusväg tar du höger och kan återhämta dig en stund då det rullar på fint utför. Du passerar snabbt punkt A på kartan och vid de gamla grustagen är det dags att ladda för nästa klättring. Du tar vänster och snart blir grusvägen brantare och brantare. Om du orkar hålla upp blicken så passerar du häftig natur på båda sidor av vägen. Branta klipphällar och trolsk skog kanske kan avleda tankarna på mjölksyran som troligtvis svider i låren.

Väl uppe tar du höger i nästa korsning och ganska snart en snäv högersväng in på stig. Det går brant utför. Denna stig börjar tekniskt men blir bredare och övergår till skogsväg. Det går att hålla bra fart på slutet men var beredd på möte. Du cyklar längs Vargkittelns naturreservat.

Snart passerar du rakt igenom Blackstahyttan och ska fortsätta rakt fram på stig när grusvägen svänger till höger. Ganska snart går det utför mot punkt B på kartan. Leden gör sällskap med andra leder på bred och riktigt fin stig. Ytterligare stig väntar med fler historiska inslag som vackra klapperstensfält. Men nu väntar nästa tuffa utmaning, nämligen klättringen upp till Kilsbergsstugan, 279 möh. Halvvägs dit korsar Svart 1 leden och då vet du att du bara har en liten bit kvar. Kämpa på, för snart kan du njuta av milsvid utsikt, vilande på bänken vid Kilsbergsstugan. Är vattenflaskan tom kan du fylla på den med klart och kallt vatten från brunnen. Här har Kilsbergens högst belägna by legat, Tomasboda, men av de fyra torpen finns bara Kilsbergsstugan kvar. Det äldsta torpet, Rustorpet, byggdes förmodligen redan på 1600-talet.

När du pustat ut eller utforskat omgivningen klart är det dags att fortsätta några hundra meter på vandringsleden Bergslagsleden. Visa hänsyn mot vandrare. Sen viker mtbleden vänster tillsammans med led Svart 8 från Pershyttan. De kommer fram till punkt D på kartan i Bocksboda där Svart 8 avslutar sin sydligaste loop och tar höger. Men bara några meter senare tar du vänster tillsammans med Svart 8 igen, som där påbörjar sin loop söderut. Lederna följs åt på härlig skogsväg/stig via Lisselängen till Lybackagruvorna. Där tar du höger och cyklar mot Torsaboda längs de vackra Gårdssjöarna. Nu väntar rolig single track där stigen delas med Svart 1. När lederna skiljs åt ska du strax ut på vandringsleden Bergslagsleden en kort stund. Pass upp på vänstersväng som leder till en riktigt härlig utförskörning. Passa på att njuta, eftersom det är den sista utförskörningen på denna led. Sen slipper du inte undan Mattsabacken som du ska klättra uppför innan du når Ånnaboda.

Markering: Svart, MTB 2
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2019-08-30 10:40

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 32,6 km
Starthöjd: 256 m
Målhöjd: 256 m
Högsta punkt: 299 m
Lägsta punkt: 80 m
Höjdstigning: 723 m
Höjdförlust: -723 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.