Westmans blandade göttepåse

Blå Mountainbike | 15,5 km | Göteborg - Delsjöområdet
En runda i Delsjöområdet som packar in flera klassiska stigsnuttar och knyter dem samman i en trevlig runda på cirka 1,5 mil.

START
Antingen utgår du från norr i Sävedalen, där du kan parkera gratis vid Enedalsvägen, vid Ansgars kyrkans parkering eller själva Enedalsvägen (härifrån beskrivs turen). Ett alternativ från norr är också betalparkeringen vid Härlanda Tjärn. Kommer du söder ifrån kan du parkera vid Bertilssons stuga.

BOVIERAN GRUSVÄG-GETRYGGEN BACKSIKDE NORRA
Ta grusvägen Bovieran (namnet på bostadsrättsföreningen med det glasigt växthusliknande flerbostadshuset) in i Delsjöområdet från parkeringen vid kyrkan/Enedalsvägen. Följ grusvägen i nästan en hel kilometer innan du viker höger uppför getryggen och de rejält branta exponerade och gött räffliga hällarna på stigen "Getryggen Backside Norra", drygt 30 höjdmeter på 200 meter. Cyklar du hela uppför kan du troligen kvittera ut en gratis kaffe senare på Bertilssons stuga. Nedför är Getryggen Backside Norra klassad som svart, av goda skäl (brant som sjutton). Väl uppe på Getryggen börjar det roliga efter 1 kilometers transport från starten.

GETRYGGEN XC (söderut) + KÅNKELBERRY
Vik vänster uppe på ryggen och cykla söderut förbi vindskyddet, denna stig heter "Getryggen XC" och följer själva Getryggen i syd-norr riktning i drygt 800 meter, folk kör den åt båda hållen och förutom några små krux är den tämligen enkel, när det börjar gå nedför i slutet av stigen finns det flera val och många väljer att ta lite höger och leta sig till röda stigen Cliff Hanger Trail som går närmast sjön Västra Långvattnets östra kant, men i denna tur tog vi istället den slingrigt roliga och snabba "Kånkelberry" som är mindre teknisk och blå i sin karaktär och även denna är cirka 800 meter. Se bilderna för hur slät och najs stigen är!

KALHYGGET VID VÄSTRA LÅNGVATTNET + KALHYGGET HAPPY ENDING
Ta höger in på stigen upp mot Kalhygget, vilket är fel riktning på nedförslöpan Easy Hybrid DH-stigen, du följer bara stigen uppför söder om Västra Långvattnet mot toppen av Kalhygget. Från toppen går stigen söderut, och kalhygget är inte så himla kallt i skrivande stund iaf (juni 2020) men en förbannat rolig stig på på en halvkilometer där den inledande övre delen går över berghällar och sedan flyter du neröver in i skog och stig, håll vänster i slutet när det är en brant som går ner i en liten ravin/skreva, så får du en rolig och kvick stig som avslutning ner till grusvägen mot Bertilssons stuga.

LITE STRAWBERRY BAKLÄNGES + ORMBUNKEN
Rundan går lite bananas därefter med en vända på svarta stigen "Strawberry" åt fel håll, där du push bajkar upp för ravinbranten, men därefter belönas du med snabb stig och fotovänliga bergshällar (se bilder) utför och sedan kommer du till "Ormbunken" som är en najs kort stig som slutar på grusvägen som går längs Lilla Delsjön, där rullar du lugnt och fint ut, hejar trevligt på alla vandrare och trampar förbi Bertilssons stuga och vidare mot Parkeringen (ca 800 meter transport från slutet av Ormbunken) och tar stigen "Stig Helmet" som börjar i högra hörnet av parkeringen, denna leder in i den del som av somliga kallas "Haga Bike Park".

Har du tagit dig hit så är det troligen dags för en liten paus, dricka, vila och äta nåt kanske.

STIG HELMET + OLE BROMSERUD + AIRY HAIRY + LOOSE MOOSE
Stigen startar som sagt vid sydöstra hörnet på parkeringen vid Bertilssons stuga, södra sidan av Delsjöområdet. Du kör under de stora kraftledningarna och kommer efter typ 400 meter in till hjärtat av Haga Bike Park. Ett kryss där du kan välja en rad godbitar av stigar: söderut ligger de två trevliga blå Ole Bromserud, och du kan också fortsätta på Stig Helmet. Norrut finns Airy Hary, Loose Moose, västerut kan du leta dig fram till svarta Scary Mary.

Vi tog Ole Bromserud som kanske är Göteborgs skönaste stig nedför och sedan Stig Helmet uppför tillbaka och kryssade vår egen väg och kopplade på röda Airy Harry för att sedan hålla höger på den cirka 500 meter långa roliga, barriga Loose Moose och pröva modet utför det lilla stendropet under kraftledningsgatan och därefter ner vidare i skog med kvicka kurvor och ut på grusvägen Kindoboviksvägen, där man viker höger.

TRANSPORT ca 3-4 km (Bertilssons till radiomasterna ovanför Brudaremossen-Brudarebacken)
Håll grusvägen österut tillbaka mot Bertilssons stuga, vik av vänster och fortsätt på grusvägen Kapten Bertilssons Väg som löper vackert längs Lilla Delsjöns strandkant.
Man kan trampa på och vika in höger Edviksvägen leta sig vidare norrut mot Brudaremossen, för att sedan ta klättringen vida asfaltsvägen vid parkeringen i södra delen av Brudaremossen upp mot Teracom och de två enormt höga radiomasterna.
En najs avstickare är dock Nedre Mastrajd som har sköna hällar och en lång spång, den går att cykla åt båda håll är blå i graderingen. Man kan också vika av från denna ner vänster in på Björnberry DH ner till Edviksvägen, Björnberry är en kort rökare i röd svårighet med ett par mindre drops på. Nere på Edsviksvägen är det norrut mot Brudaremossens parkering och sedan vidare upp mot radiomasterna och Teracom.

DOWNHILL FRÅN MASTEN + SMURFSPÅRET
Från toppen vid Teracoms anläggning och de två radiomasterna finns goa grejer nedför. Spåren löper i nordlig riktning och det finns i huvudsak några olika varianter att ta sig ned, där några av stigarna möts och slås ihop. Vi cyklade rakt fram och tog Downhill från Masten som börjar med asfalterad cykelväg som sedan övergår i stig. Cyklar man hela Downhill från masten är det nära 900 meter och drygt femtio höjdmeter med skön stig, relativt bred som är lätt att få flow på med stenhällar till en början, några snällare stenkistor längre ned. Vi tog dock vänster in på "Smurfspåret" som är en härligt snabb single track, inklusive en step-up som sätter dina tekniska kvaliteter på lite prov. Stigen slutar strax norr om själva Brudarebacken och liften.

GÖTTESHREDET + GÖTTESHREDFLOWET + GÖTTEFLOWET + lite mer av MTB-bana
För att runda av turen tog vi sedan början av "Götteshredet", men vek höger in på allt mer populära stigen "Götteshredflowet", som är en ny uppmärkt del av MTB-banan, denna stig är byggd av föreningen Göteborgs Stigcyklister 2017, efter initiativ av Park- & Naturförvaltningen i Göteborg. Avslut sedan med "Götteflowet" och "MTB-banan - Short track 2" som också det är en av den skyltade MTB-banan.

Därefter grusvägen rakt österut förbi Svarttjärnen och ca 7-800 meter senare är vi tillbaks vid parkeringen vid Enedalsvägen och Ansgars kyrkan. Sicken jäkla bra runda!

Insänd av: Wingqvist, senast uppdaterad 2020-06-16 11:22

• Foto: Wingqvist

• Fin och tämligen oteknisk single track på stigsn.
    Fin och tämligen oteknisk single track på stigsnutten "Kånkelberry" nedanför Getryggen XC i Delsjöområdet, Göteborg.
    Foto: Wingqvist

• Foto: Wingqvist
  • Ole Bromserud i Haga Bike park, kanske en av Delsj.
    Ole Bromserud i Haga Bike park, kanske en av Delsjöområdets roligaste stigar.
    Foto: Wingqvist

• Foto: Wingqvist
Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 15,5 km
Starthöjd: 45 m
Målhöjd: 45 m
Högsta punkt: 130 m
Lägsta punkt: 41 m
Höjdstigning: 493 m
Höjdförlust: -493 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)