Bäverslingan

Svart Mountainbike | 9,8 km | Nora - Pershyttan/Nora
Mycket spång, broar och rötter. Kan upplevas som svår vid blöt väderlek. Leden går en kort bit genom Naturreservatet Kvarnbäcken/Lärkesån. Leden går också i motsatt riktning sig själv en kort sträcka.

Bäverslingan startar vid Digerberget och följer skidspåret i drygt 2 km. Vid en skarp högersväng tar du av på en rolig, teknisk och kuperad
singeltrack som leder ut på Ramshyttevägen (grusväg). Leden svänger direkt vänster in längs förlängningen av en kanal. OBS! Du kommer vid två tillfällen att befinna dig i ett naturreservat. Tänk på att vara varsam med naturen samt att inte kliva i ån/kanalen någonstans, då
naturreservatet gäller flodpärlmusslor som lever där.
Den tekniska stigen fortsätter och blir ännu finare och roligare. Många spänger och broar tränar balansen, även om de är breda och inte alls svåra att cykla på. Stigen kommer fram på skidspåret vid Lilla Ramsjön. Där är den skyltad svart utan nummer då två leder följs åt. Det finns en fin rastplats vid sjön om du svänger höger. Leden lämnar skidspåret för att klättra uppför en brant backe. När du når grusvägen tar du vänster och följer vägen en kort bit innan du åter svänger vänster ut på ett hygge. Efter hygget är du åter på skidspåret och svart skylt utan nummer visar vägen. Efter en knapp kilometer kommer du en kort bit att åka motsatt riktning på leden.
Du svängerhöger in på ”Lilla slingan” på skidspåret. Vid vändplanen tar stigen av in i skogen

Markering: Svart 4
Insänd av: Bergslagen Cycling, senast uppdaterad 2018-12-06 09:32

• Bäverstigen bjuder på varierad natur och det är.
    Bäverstigen bjuder på varierad natur och det är nästan lite norrlandskänsla när du tar dig över Kvarnbäcken och ut på en myr. Naturligtvis på nätad och bred spång.
    Foto: Bergslagen Cycling
Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 9,8 km
Starthöjd: 133 m
Målhöjd: 133 m
Högsta punkt: 209 m
Lägsta punkt: 133 m
Höjdstigning: 167 m
Höjdförlust: -167 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.