Sågen runt

| 9,6 km |

Skön tur med lite olika natur och vägtyper. Man utgår kanske enklast från majstången i byn Almo. Cykla in på grusvägen som går västerut (Masesgattu). Först är det en dålig grusväg förbi åkrar och hagar som stundvis kan vara riktigt lerig. Stigen går sedan in i skogen där vägen övergår i en singletrackliknande stig. Håll utkik efter den ensamma cykeln som står helt utlämnad i skogen...

Efter dryga kilometern kommer du tillbaka ut på den dåliga grusvägen som du nyss åkte på. Sväng av höger (söderut) vid den stora stenen och följ den fina stigen in i skogen. Tyvärr är den fina stigen på några ställen lerig och sönderkörd av motorfordon. Håll en bra linje så löser det sig :)

När du kommer ut på grusvägen så håller du höger och följer den någon kilometer upp till ett grustag. Uppe vid grustaget cyklar du vägen som går upp till höger (söderut) så du kommer förbi crossbanan. Fortsätt uppför tills vägen tar slut och du kommer upp till en korsande stig intill ett älgpass. Du är nu ovanför grustaget och en härlig utförslöpa väntar dig strax.

Vid älgpasset håller du vänster (öster) på den torra fina breda stigen. Efter en alltför kort stund men härlig stund kommer du ut på en grusväg. Håll höger (söderut) och bered dig på turens riktiga ansträngning. Följ grusvägen upp, upp och djupare in i skogen.

När stigningen tar slut och vägen planar ut så går det in en stig åt vänster (öster). Den är lite stenig till en början och kan också stundvis vara lite blöt men hav förtröstan... Snart kommer belöningen för alla höjdmetrar. En single track med två fina nerförsbackar som även de tyvärr tar slut alltför snabbt.

När nerförsbackarna tar slut kommer du ut på en åker. Håll direkt höger så ser du att stigen fortsätter direkt efter kanten på åkern. Fortsätt över vägen ner på stigen som fortsätter på andra sidan.

Följ det breda single trackspåret som går över ån och efter den lilla stigningen håller du vänster (Tar du den mindre stigen åt höger kommer du ut på det gamla elljusspåret som iofs också är trevligt att cykla på). Här är det riktigt trevlig stigcykling som tar slut när stigen kommer ut på en grusväg som heter Brändbergsvägen. Håll vänster (norr) för att strax cykla förbi en gammal damm och sedan komma ut på en asfalterad väg som heter Råbäcksvägen. Håll höger (öster)och cykla in i byn. Passera det långa uthuset på din högra sida så är du tillbaka till utgånspunkten.

Svårighetsgrad: Blått (med inslag av rött)

Insänd av: bluetail, senast uppdaterad 2014-08-21 16:25

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 9,6 km
Starthöjd: 164 m
Målhöjd: 168 m
Högsta punkt: 263 m
Lägsta punkt: 161 m
Höjdstigning: 388 m
Höjdförlust: -384 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarer

bluetail 2014-01-17 15:26

Här följer ett litet axplock av (redan publicerade) bilder som jag tagit när jag cyklat den här turen.

Hela turen tar väl (med fotostopp) i normalt tempo ca 45 min för mig. Snitthastigheten ligger på runt 15 km/h och toppfart på ca 40...