Skump och stök runt Fjäturen

Röd Mountainbike | 10 km | Stockholms län - Täby

Start vid porten till Rösjökilens naturreservat (cykelförbud råder liksom i Rinkebyskogen och de flesta andra naturreservat i området). Banan går i några loopar över områdets höjder som ger bra skump och stök. Stigningarna tar bra på flåset och utmanar tekniken. Första sträckan går över en höjd med lång skön utförskörning ner till Rösjön. Utmanande rotmatta kring grillplatsen vid sjön för en kortare återhämtning på grusväg bort till Roslagsleden. Sträckan vid Fjäturen innehåller både rötter, stenar och en spång. Med lite fart och rätt linjeval har segmentet bra flow. Med fel linjeval kan det bli stopp.
Efter vindskyddet vid fjäturen följer en kort brant klättring uppför Väggen som följs av en skön naturstig mot klättring nummer 2 som kräver snäppet mer än Väggen. Från kullens topp går en rak stenig stig ner till ängsmark och tillbaks in i skogen. Vid spången börjar en av Roslagsledens skumpigaste partier bort till vindskyddet vid Kärringsjön. Om marken är fuktig brukar bästa linjevalet vara över rotmattorna för att inte sjunka ner i torvmossen. Pusta ut vid vindskyddet eller fortsätt direkt över de resterande stenpartierna bort till kraftledningsgatan. Följ Roslagsleden uppför den steniga backen och sväng höger in på den blå markeringen som går bort till en grillplats vid Kärringssjön. Stigen klättrar vidare på rötter och stenar längsmed våtmark för att åter vara tillbaka till turens mittpunkt. Denna gång fortsätter banan ut på ängen och sedan en skön klättring nummer 3 uppför en rak stenig stig som blir knepigare närmare toppen. Väl på toppen är bästa linjevalet till vänster och höger i svackan för att få med sig fart upp på nästa höjd och sedan ge sig utför den slingrande stigen över rötter och stenar.
Vägen tillbaks till startpunkten går via Roslagsleden och utför Väggen över ängen och upp i skogen. Naturstigen går bort till Mörtsjöbacken där banan svänger upp på en grusstigoch senare höger ner på stigen mot Påtåkervägen. Banan avslutas med klättring nummer 4 uppför backen tillbaks till startpunkten. Ge fullt ös uppför backen och du slutar turen med maxpuls.

Ge alltid 2 och 4 fotingar företräde och passera alltid i gångfart alternativt eller ännu bättre, du kör åt sidan och erbjuder dem att passera när du står vid sidan om stigen.
Bromsa mjukt och sladda inte på stigarna.
Sätter svårigheten till Röd pga intensiteten och skumpigheten. Inga svåra hopp.

Insänd av: ejma, senast uppdaterad 2018-11-07 08:52

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 10 km
Starthöjd: 54 m
Målhöjd: 54 m
Högsta punkt: 60 m
Lägsta punkt: 16 m
Höjdstigning: 176 m
Höjdförlust: -176 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.