Ruskiga Rusan - MTB 1

Svart Mountainbike | 37,5 km | Örebro - Ånnaboda

Tidsåtgång: 2,5h – 4,5 h
Att tänka på: Denna led går ihop med Svart 8 från Pershyttan. Ruskiga Rusan, är precis som namnet säger, en tuffing. Den innehåller den beryktade Monsterbacken 1, som är en lång och brant klättring upp till Rusakulan. Namnet har den fått av lokala cyklister som kämpat i backen. Men slitet är mödan värd, för väl på toppen når du det fantastiska utkiksstället Rusakulan, med milsvid utsikt över Närkeslätten.

Leden börjar med att ta till höger upp mot restaurangen. Den går tillsammans med flera andra leder via Vallarstugan och sen svagt utför på hårda motionsspår. Du ska åka rakt över Mattsabacken (grusväg) och in på vandringsleden Bergslagsleden. Då detta är ett populärt stråk för vandrare bör du visa hänsyn. Stigen är bred så det finns gott om plats för möte.

Efter några kilometer längs leden svänger du höger på en liten stig mot Moshyttan. En böljande, rolig utförskörning väntar dig innan du återigen är ute i Mattsabacken. Åk nerför ca 150 meter innan du tar in vänster in i skogen igen till ny underhållande stig. Sen väntar en kortare körning längs grusväg innan du är framme vid punkt A på kartan. Du fortsätter förbi de gamla grustagen och åker en skogsväg ner till Blackstahyttan. När grusvägen svänger kör du rakt fram. Ganska snart väntar en härlig utförskörning ner mot Algutstorp och punkt B på kartan. Här ansluter leden Röd 10 och lederna följs åt till Klockhammar på en av de finaste stigarna som finns i Kilsbergen. Du kör genom byn och ut på ny grusväg innan lederna skiljs åt.

Här börjar den första klättringen som tar dig över Uggleberget. Ta det lugnt för ganska snart dyker dagens utmaning upp, när du någon kilometer senare skall ta dig an Monsterbacken 1. Klättringen sker på en brant stig som är uppdelad i två etapper. Även om leden inte är skyltad till Utkikspunkten Rusakulan, så missa inte den. Klättra de sista höjdmetrarna upp för att få din belöning. En klar dag kan du med kikare se radartorn i Östergötland, 75 km bort!

Efter Rusakulan väntar en uppförsbacke och sen utför till ett T-kors. Här möter du led Svart 8 från Pershyttan som går åt höger, medan du och Svart 1 tar vänster och sen direkt höger uppför en ny backe. Snart når du platsen Skrikarboda där Svart 8 på väg söderut dyker upp igen. Lederna gör sällskap genom skogen på teknisk stig. Respektera biotopskyddet längs vägen. Se skyltar.

Väl ur skogen svänger leden ut vänster och det blir återigen kuperad grusväg. Du passerar punkt D på kartan där svart 8 svänger av. Snart bär det utför men håll utkik då du vid Blankhult skall ta höger. Här väntar en härlig single track. Du passerar en grusväg på mitten men mer fin stig kommer. Den blir dock mer och mer teknisk på så håll fokus tills du är nere på skogsväg igen. Framme i Blackstahyttan kommer du att köra i motsatt riktning mot vad du cyklade tidigare. Detta sker ända fram till punkt A på kartan. Där håller du höger. En lång klättring på grusväg väntar. Klättringen avslutas med ett kort stigparti innan du står vid Torsaboda. Nästan direkt dyker dagens sista stig mot Ånnaboda upp. Den är väldigt stenig bitvis så det gäller att hålla koncentrationen på topp trots trötta ben.

Markering: MTB 1
Insänd av: JohanA, senast uppdaterad 2018-11-06 15:37

• Foto: JohanA
    Foto: Johan Karlhager

Ladda upp foton Ladda upp video

Längd: 37,5 km
Starthöjd: 256 m
Målhöjd: 256 m
Högsta punkt: 275 m
Lägsta punkt: 79 m
Höjdstigning: 819 m
Höjdförlust: -819 m
Ladda ner: GPX

Forumkod Bädda in kod (HTML)

Senaste kommentarerna

Bli först att kommentera detta turtips genom att skapa en ny forumtråd.