Köpråd: 26" MTB barn/ungdom

stetind

Medlem
Hej,

Sonen börjar växa ur sin 24" MTB och jag tänkte fynda en 26" med liten ram till honom nu på reorna. Tittar på prisklassen 4 - 5,000:-. Vill helst ha skivbromsar och låg vikt men inser att det inte är de bästa komponenterna man får i den här prisklassen. Undrar därför vilka parametrar jag bör prioritera?
Tittade t.ex. på Trek 4300 med hydraliska skivbromsar på cykloteket (4300:- ). Den verkar ok men googlar man lite verkar det vara väldigt mycket strul med bromsarna (Hayes dyno sport). Därför är min fråga om det generellt sett är bättre att välja mekaniska skivbromsar i den här prisklassen? T.ex har i samma prisklass scott Aspect 650 Mekaniska bromsar från shimano : Shimano BR-M375L .

Eller är det ännu bättre att hålla sig till V-bromsar och köpa en lågviktare som t.ex Cube 260 Team?

/Erik S

Vet inte hur dåliga Hayes bromsar är, men rent generellt tar hydrauliska skivbromsar betydligt bättre än mekaniska. Mekaniska skivbromsar brukar bara trycka med ena belägget mot skivan som sedan böjs lite mot det andra belägget vilket inte riktigt ger samma bromskraft som hydrauliska bromsar som jobbar med bägge bromsbeläggen.

Sedan har jag upplevt fäljbromsar som tar betydligt bättre än vissa hydrauliska skivbromsar...

:) Göran

gober skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte hur dåliga Hayes bromsar är, men rent
> generellt tar hydrauliska skivbromsar betydligt
> bättre än mekaniska. Mekaniska skivbromsar
> brukar bara trycka med ena belägget mot skivan
> som sedan böjs lite mot det andra belägget
> vilket inte riktigt ger samma bromskraft som
> hydrauliska bromsar som jobbar med bägge
> bromsbeläggen.
>
> Sedan har jag upplevt fäljbromsar som tar
> betydligt bättre än vissa hydrauliska
> skivbromsar...
>
> :) Göran

Med tanke på att det är ett barn som ska manövrera cykeln (dvs inte så tung), så torde slitaget bli minimalt, så tror jag att V-bromsar är rätt väg att gå om det är rolig cykel du vill åt (= låg vikt).
Har själv samma huvudbry, hade i princip bestämt mig för att börja leta liten V-bromsad 26" HT för vinterprojekt till sonen. Men nu har hans bästa kompis familj gått o köpt stuga alldeles i närheten av Järvsö-backen, så nu åker man väl på att leta heldämpat med skivbroms i stället...

// Larsa

Bumpar tråden då jag står inför samma problem som ovan.

Har en åttaåring hemma som är 140 cm lång och nuvarande 26" cykeln börjar se liten ut. Är nu på jakt efter en bra 26" vilket verkar bli svårare för varje år som går med tanke på hur utvecklingen har sett ut med hjulstorlekar...

Har hittat följande:

Whyte 403:
http://www.whyte.bike/403
Lagom pris och i övrigt en vettigt konstruerad cykel. Verkar dock svår att få levererad till Sverige. Någon som har lyckats? Hittar ingen som säljer den...

Islabikes Creig 26:
http://www.islabikes.co.uk/products/bikes/item/creig-26
Fin på alla sätt men något dyrare. Är slut på lagret enligt hemsidan men det verkar som att vissa här på forumet fått tag på den i alla fall. Ska kontakta Islabikes och fråga.

Commencal HT:
http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-junior-orange-2017-c2x19265932
Den coola cykeln. Dock något stor då det är 27,5". Tror det saknas 10 cm på åttaåringen för att denna ska funka.

Scott Scale Jr:
Den förnuftiga cykeln. Rätt storlek och billigare än de andra. Lite opraktisk och omodern med 3x8 växlar. Tror inte att den finns 2017 ens.
http://teamsportiaonline.se/scott-scale-jr-26-2016

Vet ni fler cyklar som är lämpliga i denna kategori? Det är alltså hardtail som efterfrågas. Cykeln ska främst funka till träning och tävling på XC-bana men det får gärna funka till och från skolan och att hoppa lite med (trail).

Tar tacksamt emot förslag...

Hej.
skillnaden mellan 26 och 27,5 är inte så stor i höjd på cykeln. Vår son hade en 27,5 tummare som vi nyligen sålt. kommer inte ihåg hur lång han var när vi köpte den, men mitt minne säger kortare än 140 cm, (han är 144 nu) sen beror det på benlängd mm.
Vad vi hade till honom var en Trek X-Caliper 9 med 13,5 tums ram. Bra cykel på alla sätt. Inte supertung, 2 delat, luftgaffel osv. Enda anledningen att vi bytte nu var att vi fick tag i en begagnad 26 tummare, kolfiber rakt igenom, en raket på 9,2 kg.
Dottern hade visserligen kunnat överta den hojen, men vi kände att hon är för kort för den än och att vi troligen ska leta efter en 26a med mindre ram än den grabben fick. Då vi cyklar en del, och rätt mycket i terräng vill vi att det ska vara en lätt cykel.
Trek cykeln hade i storlek 13,5 en överrör som var böjd, nästan som en damcykel, vilket gjorde att även dottern kunde stå med fötterna på marken. En sån kunde vara nåt för er? Eller en mindre utrustad X-caliper om man nu vill gå ner i pris lite.

Det enda jag inte gillade med den modellen var just överröret som var så konstruerat att det inte gick att sätta en vattenflaska någonstans.
Cannondale Trail 4,5 eller 6 kan vara ett alternativ med XS ram. Har sett den och den hade bättre gemoetri sett till att det fick plats vattenflaska om man jämförde mot Trek.
Trek Marlin är ett billigare alternativ som också i XS ( På fjolårets modell) hade plats för flaska. Men ju billigare modell det blir desto tyngre blir de.
Grabben fick en "skolcykel" i storlek S nyligen. En Cannondale Trail 5, bra pris på den, med Hydrauliska bromsar. Enligt mig för tung för terräng, men det beror såklart både på ambitionsnivå på träning och plånbok.
Hoppas du fick lite insight.

Scott cykeln ovan verkar ju hur tung som helst.

Tack för input, fler modeller att kolla på. Såg att jag skrev fel i ovanstående inlägg. Det är 24" som han börjar växa ur och en ny 26" eller 27,5 ska införskaffas. Cannondale säljs hos LBS runt hörnet, kan ju kolla lite på en xs om det finns hemma.

Angående dåliga bromsar så har jag en cykla-till-affären-cykel som kom med dåliga hydrauliska bromsar. Så länge de höll fungerade de bra men så småningom började en av dem läcka. Då köpte jag Shimano Deore-bromsar för 500 kr styck på CRC. De kom färdiga med bromsslang och allt på så det var bara att skruva av de gamla och på med de nya. Kan vara ett alternativ om man hittat en cykel som man gillar i övrigt men tveksam till bromsarna.

Norske svågern som kör för Follo tipsade om Xeeds barn- och ungdomscyklar. Så nu kör min som en 24 Lite helstel på 10 kg. Ca 4 kg lättare än kompisarnas. Vet inte om du kan beställa. Syrran kom med vår cykel till oss...

Tillbaka
Topp