Dagens misär: rambrott på, just det, 5 år gammal Scott

thisismycat

Aktiv medlem
Känns som jag är oturförföljd vad gäller cykling. Årets säsong har varit ett skämt.

Lång historia kort: köpte cykeln begagnad förra året, efter att ha läst på massa cykelforum att CX var grejen. Visste ingenting om cyklar mer än att det satt 105-grejer på den (nåja, inte så mycket) och den var ganska billig. Prutade en del, eftersom Evans sålde ut en äldre modell samtidigt (vilken jag givetvis borde köpt). Haft mkt kul med cykeln men ända från början har växlarna krånglat.
Det har jag ÄNTLIGEN fått ordning på genom att byta stora klingan, men nu är kedja, kassett och framväxel också bytt.
I våras var det dödspollen som hindrade mig från att ens vistas utomhus. Sen var jag med på ett cykellopp, fick världens punka så fälgen blev skev. Sista veckorna har jag fått halsfluss och har inte kunnat cykla för det.
Nu har jag precis köpt Thule cykelställ, beställt massor från cyclecomponents, lagt ut minst 2000 hos LBS, köpte 105-reglage och tänkt uppgradera hela drivlinan till 105 2x10. Och mer FIXAT saker med och till cykeln än att faktiskt cykla.

Och så ikväll, skulle cykla till min frus jobb, möta upp henne där och ta en skön cykelrunda hem. Skulle bara kolla en sak... RAMBROTT.

Jag ska kontakta Scott, kruxet är att cykeln är en 2009 och de har fem års ramgaranti. Cykeln köpte jag ju begagnad, så vad vet jag - kanske fanns sprickorna redan då?
Med alla dessa utgifter (jag är fattig) har jag nu inte en krona kvar. Och verkligen ingen cykel, på hela sommaren.
Hur ska jag lägga fram detta för Scott så att de vänligen ger mig en ny ram?? Eller ska jag ge upp cyklingen för alltid och sälja allt skit jag lagt pengar på det senaste halvåret? Kanske man skulle börja med löpning istället? Nästan gratis jämfört med cykling!

EDIT: Det var Evans, inte wiggle som hade utförsäljning. Rätt ska vara rätt.

misr.jpg

Senast ändrad:
Känns meningslöst att kontakta Scott, läser deras garantin nu:
"Transfer of the Product from the first purchaser to another person terminates this limited warranty."

Jo, en ram kanske inte är så dyr. Men för mig, som precis alla pengar jag har på cykeln, blir det således dyrt.

Bevisar lite av min tes att begagnat priserna är sinnessjukt höga. Rimliga priser av inköpspris:
1 månad: 70%
1 år: 45%
3 år: 30%
5 år: 20%

Skit trist och beklagar verkligen. Köp inte begagnat är rådet.

Säljaren hävdade att han knappt använt CX:en och visade sin racer han köpt för 50.000. Färsk som jag var hade jag inte kunskap att kunna avgöra det själv. Möjligt att han bara köpt 30 mil, men nåt har hänt eftersom korgen på framväxeln var skev, vevpartiet var/är skevt och nu ramspricka.

Aldrig mer begagnat från privatpersoner.

Surt! Men ge inte upp:-)

Är det den vertikala sprickan i styrhuvudet som är den enda skadan? Det området borde gå att förstärka, om man vet vad man gör. Försök leta reda på nån kolfiberexpert helt enkelt. Jag kan tänka mig att det går att slipa området och trä på en stålhylsa utanpå, även om det kanske inte blir så snyggt.

Edit: Det kanske inte är kolfiber förresten? Vet inte riktigt varför jag fick för mig det.

Senast ändrad:
thisismycat skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, det är en liten spricka till höger om den
> stora också. Ramen är inte kolfiber, det är
> alu.

Aha! Men då går den sannolikt att svetsa istället:-)

Det var tråkigt att höra.

Jag tittade förra året på en MTB som jag grunnade på att köpa, en Scott Scale från 2009, som också visade sig ha en spricka, fast i baktriangeln
Den var liksom din gjord i legeringen 7005. Jag antar att det kanske hänger ihop.
Nu har Scott sedan några år genomgående bytt legering till 6061 som är något mjukare med betydligt bättre egenskaper mot spricktillväxt, om jag fattat rätt.

Jag hoppas det ordnar sig för dig på nått vis!

Frid!

Jag hade, om jag var i din situation, tagit med ramen till en smidesverkstad och bett dem lägga i en svetsfog över sprickan. Förmodligen så behöver det inte kosta mer än lite fikabröd eller så.

grump skrev:
> Jag hade, om jag var i din situation, tagit med
> ramen till en smidesverkstad och bett dem lägga i
> en svetsfog över sprickan. Förmodligen så
> behöver det inte kosta mer än lite fikabröd
> eller så.

Skall kolla den möjligheten, finns en del verkstäder där jag bor. Liten ort, så risken/chansen är stor att vi är bekanta. Men jag är inte säker på att det går att svetsa.

Skadar ju inte att kolla med Scott. Det kanske är ett vanligt förekommande problem så att de är lite extra snälla?

Tjena!

Kolla definitivt med Scott.. Det var massa ramar som sprack just det året om jag inte minns fel.. Bytte nog ut fem eller sex stycken på några veckor..

http://www.bike-components.de/products/info/p24003_Cyclocross-Rahmen---Auslaufmodell.html

Eller om du är djärv, så kan du limma fast styrlagerkoppen och dra ene slangklämma runt ramröret.

Lulle skrev:
> Skadar ju inte att kolla med Scott. Det kanske är
> ett vanligt förekommande problem så att de är
> lite extra snälla?

Var det inte en scott-tråd uppe häromdagen med en scott som spruckit när styrlagret pressades in?

Köp en begagnad ram och välj en som alla komponenter passar. Jag sålde tex en några år gammal Scott team cx i superskick för 2000 kr nyligen.

jomper skrev:
> Köp en begagnad ram och välj en som alla
> komponenter passar. Jag sålde tex en några år
> gammal Scott team cx i superskick för 2000 kr
> nyligen.

Tjena!

En svart och guldig?

jomper skrev:
> Köp en begagnad ram och välj en som alla
> komponenter passar. Jag sålde tex en några år
> gammal Scott team cx i superskick för 2000 kr
> nyligen.

Lite allergisk inför att köpa begagnad just nu, men det kan ju vara en idé. Dock är jag inte insatt i vevlager- och styrlagerstandarder. Känns som en djungel just nu, när jag bara vill cykla.

Hör med gamla ägaren om han kan kontakta Scott för ett garantiärende? Hade jag sålt ramen hade jag ställt upp på det utan bekymmer.

Jag fick en aluram svetsad för 200 pix på en svetsverkstad förra året. Kolla på det om Scott inte är på bra humör.

Har pratat med Scott nu, de ersätter ramen utan problem om man går med kvitto till återförsäljaren. Så nu får jag försöka leta detektiv och hitta förra ägaren...

Han upplyste mig om att det var ett vanligt problem på Scott-cyklar från 2009-2010, kanske värt att starta tråd om det? Kanske finns redan?

Om den förre ägaren har köpt den i butik, och fått kassakvitto - då räcker det väl EGENTLIGEN bara med kvittot? Butiken vet ju inte huruvida det var jag eller inte som köpte själva cykeln?

Har ringt förre ägaren två ggr, inga signaler går fram. Men kan ju vara utomlands. Eller på jobbet. Eller bytt nummer. Hittade hans adress iallafall, i värsta fall får man väl åka dit som ett annat psycho. "KOMMER DU IHÅG MIG!?" *stirrig blick*

thisismycat skrev:
> Han upplyste mig om att det var ett vanligt
> problem på Scott-cyklar från 2009-2010, kanske
> värt att starta tråd om det? Kanske finns redan?

Är det inbillning eller dyker det upp sådana här mystiska sprickfall ganska ofta?

Killen på Scott föreslog redan vilken ram det var "Jaha är det en Scale från 2009 eller 2010? Eller en [tror jag] Speedster?". "Nä, CX Comp" sade jag. "Ja, dom också".

Kan vara värt att kolla upp ramarna, ni som har en Scott från 2009 eller 2010. Jag frågade om det gällde Cx Team också, eftersom jag var sugen på en ny Scott Cx Team-ram från 2010. Han trodde det var samma problem där. Så tveksam på att köpa den, ifall jag inte får en ny ram av Scott.

Orsaken är nåt med ipressningen av styrlager. Är inte insatt hur det går till, men det är det som orsakar sprickorna.

thisismycat skrev:
> Killen på Scott föreslog redan vilken ram det
> var "Jaha är det en Scale från 2009 eller 2010?
> Eller en Speedster?". "Nä, CX Comp" sade jag.
> "Ja, dom också".
>
> Kan vara värt att kolla upp ramarna, ni som har
> en Scott från 2009 eller 2010. Jag frågade om
> det gällde Cx Team också, eftersom jag var sugen
> på en ny Scott Cx Team-ram från 2010. Han trodde
> det var samma problem där. Så tveksam på att
> köpa den, ifall jag inte får en ny ram av
> Scott.
>
> Orsaken är nåt med ipressningen av styrlager.
> Är inte insatt hur det går till, men det är det
> som orsakar sprickorna.

När jag jobbade "i branschen" 2010 fick vi in rätt många CX Comp med spruckna styrhuvuden. De var 2009or då, men det har säkerligen varit flera.

Följetången fortsätter: fått tag på tidigare ägaren och han har köpt den i butik, nära mitt jobb. Verkar lösa sig, men det blir några veckor utan cykel... :(

Snuten skrev:
> thisismycat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Han upplyste mig om att det var ett vanligt
> > problem på Scott-cyklar från 2009-2010,
> kanske
> > värt att starta tråd om det? Kanske finns
> redan?
>
>
> Är det inbillning eller dyker det upp sådana
> här mystiska sprickfall ganska ofta?

Jo, men cyklar är dimensionerade med små marginaler och då blir det så här. Flygplan spricker också, men där kollar och lagar man hela tiden så att de inte skall trilla ner för ofta.

Den som är flygrädd skall inte prata för mycket med flygmekaniker...

Hoppas det går bra för dig. Det där med att svetsa alu har väl varit uppe förr? Den är väl värmebehandlad, det sabbar du när du svetsar i den så den blir svagare sen om jag förstått det rätt. Någon som kan 6061 och andra alusorter får chippa in.

Statusuppdatering: Erkänt för Scott att jag är andra ägaren och inte kan visa kvitto, eftersom tidigare ägare vägrar svara när jag hör av mig (väldigt sympatiskt). Killen på Scott föreslog att jag skulle kontakta min lokala Scott-säljare och så kunde de förmedla en ny ram, fast för ett "överj*vligt bra pris".
Sagt och gjort. Problemet är att den killen gick på semester och nästa reklamationskille kom med priset. Förra veckans reklamationskille hade inte lämnat något efter sig om vårt samtal, innan han gick på semester. 5000kr för en Scott CX Team-ram från 2010. Väldigt bra pris, verkligen! Särskilt när 2013-ramen kostar strax över det.

Om tre veckor kommer tidigare reklamationskille tillbaka. Tills dess står jag fortfarande utan cykel.

Nä snart skiter jag i det här med cykling. Det är bara att inse att det är en sport för management-konsulter.

Jag har haft en årsinkomst på runt 130 tusen de senaste åren och det går utmärkt att cykla ändå. Men visst kräver det en rejäl skopa tur ibland för sådär jättemånga haverier finns det ju inte utrymme för. Det behöver man kanske vara managementkonsult för ;-)

"Överjävligt bra" verkar vara en väldigt öppen definition. Jag trodde scott hade bättre rutin på att hantera sånt här i semestertider. Kan du inte övertala kille 2 att ringa kille 1? Bara för att man har semester upphör man inte att existera, och kunden bör ju komma i första rummet för dem. Borde inte vara svårare än så. Istället för att behöva vara cykellös i flera veckor.

Rickard.v skrev:
> 5000 för en ram är ju inte blodigt. Sällan man
> ser billigare.

5000 för en ram som spricker är dock en del.

Rickard.v skrev:
> 5000 för en ram är ju inte blodigt. Sällan man
> ser billigare.

5k för en CX/lvg-ram är jäkligt mycket med tanke på att utvecklingen stått still de senaste 20 åren och att _i stort sett_ alla gör _likadana_ ramar, jämfört FS-ramar för MTB.

Bara att plocka hem första bästa:
http://www.planetx.co.uk/c/q/frames/cyclocross-frames

3000 :- för alu eller 4000 för kålfiber.

En stålram med fästen för både v- och skivbroms kostar en tusenlapp på tidans cykel nu på utförsäljningen :-)

Så kan du ju använda den som vinterpendlare sen när du får råd att köpa en ny trevlig cykel :-)

Senast ändrad:
Fältprästen skrev:
> Rickard.v skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 5000 för en ram är ju inte blodigt. Sällan
> man
> > ser billigare.
>
> 5000 för en ram som spricker är dock en del.

Exakt. 2010 CX Team har alltså samma legering + problem med styrlager som den ram jag redan har. Hade de gett mig ett pris på ett par tusen, så visst - jag kunde kört den ett år tills den också sprack. Men 5000kr för något med kvalitetsproblem? Nä du.

Mitt tips är att kolla upp ordentligt möjligheter att svetsa sprickan. Du vet ju vilket material det är i ramen. Kontakta en seriös verkstad som kan aluminium och prata med dem.
Är troligen inga problem!
Mvh/NXJ

Lagerläget kommer bli deformerat om man svetsar. Tror isåfall mera på att borra ett litet hål i slutet för att förhindra att det spricker vidare & kanske krympa på en ring för att hålla ihop ramen.

Jag tror inte själv på att svetsa, med tanke på att problemet beror på att styrlagret är för hårt ipressat så kommer ju grundproblemet att kvarstå. En svetsfog blir bara en kosmetisk grej.

Tillbaka
Topp