Att anordna ett strava-duro/svart race.

Mendel

Aktiv medlem
Vi har gått i tankarna på att anordna ett enduro i Jämtland helgen innan Åre Enduro. Tanken är att det ska visa annan åkning som finns i trakten (ca 7 mil från Åre) och för att erbjuda både locals och besökare som kommit upp tidigt en myspys tävling.

Än så länge så är det bara lösa tankar men vill starta en tråd för synpunkter och tips om hur vi borde gå tillväga.

So far:

Vi tänkte använda oss av 4 strava segment, oseriöst men enkelt! Två veckor innan tävling öppnar vi anmälan, ger ut mer information om exakt var, när, hur, karta etc. som deltagare skriver ut. På dagen för tävling håller vi ett kortare informationsmöte och kollar upp vilka som kommit till start. Vi kommer sätta ut lättare markering men också använda oss av två starters som tar varannan sträcka och en person i dalen som allt i allo/samordnare.

Dvs "A" guidar folk till starten och släpper i väg folk på sträcka 1, när alla åkare har är släppta så gör A ett efter åk. I takt med att åkare från sträcka 1 börjar känna sig redo att bege sig guidar "B" åkarna till sträcka 2 medan "A" väntar vid målgång på att ta åkarna till sträcka 3 - det tillsammans med karta, lättare markering och att man kan fråga personen som är samordnare torde räcka?

Möjlighet till after race fika, mat och bärs finns - där vi tänkte sköta prisutdelningen som består av äran, det ska trots allt vara gratis.

Tankar och åsikter?

Senast ändrad:
Sträckorna bör vara relativt långa och utan möjlighet till genvägar. Strava hoppar ganska många sekunder tror jag. Och strava är extremt godtrogen när det kommer till vilka rutter som hör till ett segment.

Men bortsett från det så go for it!

Kör du 75% eller mer av ett segment, så hamnar du på leaderboarden. Detta enligt strava själva.

Men man kan ju gå igenom åkarnas aktiviter i efterhand och diska de som tagit genvägar.

En fråga man bör ställa sig är om mobilversionen får användas eller om riktig cykeldator måste användas.

Mobilversionen är nämligen helt off för det mesta

Vi tänkte mobil, är medveten om att det kan bli konstiga tider men det är tänkte att vara något mittemellan happyride och tävling, dvs inte allt för seriöst - så det kanske inte gör så mkt? Cykeldator utesluter så många.

Om alla är med på oseriositeten så att det inte blir sura miner efteråt så kan det nog funka hyfsat. Och ju längre sträckor desto bättre för som redan nämnts så är mobil-gps:er lite svajiga.

Jag har labbat lite i frågan (av samma anledning) och testade därför ett segment med två mobiler i fickan (en Sony Z1 compact och en SonyEricsson Active) och det diffade fem sekunder (3:22 vs 3:27):
http://www.strava.com/activities/185980099 vs http://www.strava.com/activities/185980217 .

Några länkar som kan vara av intresse:
http://singletrackworld.com/forum/topic/diy-enduro-with-strava

http://enduro-mtb.com/en/group-test-going-against-the-clock/

http://forums.mtbr.com/all-mountain/how-time-multi-stage-super-d-enduro-races-748315.html

http://forums.mtbr.com/general-discussion/strava-accurate-922659.html

/Johan

EDIT: lite problem med matematiken.

Senast ändrad:
Det blir ju helt enkelt inte en tävling om man försöker sköta tidtagningen med strava. Det är för oexakt och det är för ofta man inte får ett resultat. Är det inte bättre då att bara skaffa tidtagningsgrejer?

Mendel skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, det var rätt mkt med 5 sekunder.

Jo, fast det var ju bara ett enda test så låt inte det avskräcka er. Man skulle behöva labba mer för att få en riktig uppfattning :)

/Johan

jofahjalm skrev:
> Det blir ju helt enkelt inte en tävling om man
> försöker sköta tidtagningen med strava. Det är
> för oexakt och det är för ofta man inte får
> ett resultat. Är det inte bättre då att bara
> skaffa tidtagningsgrejer?

Vi vill köra med strava för att det är ett enkelt koncept och inte en så seriös tävling. Ett strava-duro & inte enduro ;) Vi är medvetna om bristerna i tidtagningen men tänkte inte att det skulle skilja sig så mkt som 5 sekunder på ett segment som är ca 3 min långt.

Får undersöka det lite och se vad standardavvikelserna är, mest troligt så är det acceptabelt ändå. Med fyra segment så kanske det jämnar ut sig, eller om man har otur så blir väldigt orättvist :P

Edit: Om vi hade haft tillgång till utrustning och personer som kan hjälpa till så hade det varit att föredra. Om vi genomför ett strava-duro och det blir lyckat så har vi något att fortsätta arbeta ut efter till 2016.

Senast ändrad:
Vad är igentligen problemet med manuell tidtagning?
Guide A som släpper iväg åkarna meddelar start/go via mobillänk till Guide B som klockar målgång...
Alt. att Guide A släpper åkarna med ett bestämt tidsintervall (ex 1 min) och Guide B kollar målgångstiden... Allt på autosynkade mobiler.

// L

...Eller om det är dålig mobiltäckning så kan A och B hålla kontakten med varsin jaktradio. Det är ju Jämtland trots allt.

larsaw skrev:
> Vad är igentligen problemet med manuell
> tidtagning?
> Guide A som släpper iväg åkarna meddelar
> start/go via mobillänk till Guide B som klockar
> målgång...
> Alt. att Guide A släpper åkarna med ett bestämt
> tidsintervall (ex 1 min) och Guide B kollar
> målgångstiden... Allt på autosynkade mobiler.

Ja man skulle ju faktiskt kunna stryka att det står nån i starten. Om man ställer upp en klocka så kan ju folk få tilldelade starttider och så får de själv köra iväg. Då behövs bara en klockare i mål.

Stalle

Ännu enklare är att man klockar själv på cykeldatorn. Det undviker inte fusk, men åtminstone Stravas kassa precision. Jag skulle hellre riskera att eventuella fel i resultatlistan beror på fusk än att Strava reggar för oprecists.

Jag skulle gissa (utan att ha några egentliga belägg för det) att man får bäst noggrannhet om man har rullande start in och ur segmentet, och dessutom gärna så hög hastighet som möjligt.

Anledningen är förstås bristande GPS noggrannhet. Om man står still och sen kollar efteråt så ser man ju att man egentligen (enligt GPS/Strava) vimsat omkring som en annan fyllegubbe.
Man kan ju lätt tänka sig vad detta gör om man står still nära segmentets startpunkt, eller om det startar/stoppar vid ett brötigt ställe där man kommer med knapp styrfart.
Så vill man ha rättvisa siffror bör start och mål vara där man håller god fart och att man både startar och stoppar ett antal meter från segmentet så att ev felvisning inte ger falska starter/stopp.

frippegubben skrev:
> Så vill man ha rättvisa siffror bör start och
> mål vara där man håller god fart och att man
> både startar och stoppar ett antal meter från
> segmentet så att ev felvisning inte ger falska
> starter/stopp.

+1

Så har jag lagt upp alla Strava-segment jag skapat.

Så skapar jag också segment. Jag gör inget som är kortare än ett par hundra meter, och tidtagningen startar minst 10 meter "in" på segmentet och "slutar" en bit innan det är slut. Jag försöker också att hålla dem så "raka" som möjligt för att slippa avrundningar i kurvor.

TM skrev:
> Jag försöker också att hålla dem så "raka"
> som möjligt för att slippa avrundningar i
> kurvor.

Menar du att du försöker undvika start/stopp i sväng? Eller svängar rent generellt?

Framför allt start/stopp i sväng, men om jag kan undvika serpentiner och liknande som är väldigt tighta så gör jag helst det. Egentligen vet jag inte om det spelar så stor roll om man får knasiga avläsningar mitt i ett segment, för det är ju totaltiden som avgör ändå. Så om en person "anses" ha kört 10 meter extra i ett segment jämfört med kompisen kvittar så länge totaltiden stämmer. Det förutsätter dock att banan är lagd så att det inte går att "fuska" med genvängar utan att alla faktiskt håller samma spår.

Egentligen är det bara att klura lite på vad som kan bli fel, och göra sitt bästa för att undgå det. Ytterligheten är ju en 1km helt rak och platt bana med flygande start. Men så kan man ju inte ha det i skogen så då får man komma så nära som möjligt men samtidigt bibehålla nöjet att cykla.

Med flygande start och målgång, samt inga kurvor som är tightare än typ radie 5 meter (alt. helt omöjligt att ta en genväg) och inga segment kortare än 300 meter så blir det nog rätt så rättvist. =)

TM skrev:
> Ytterligheten är ju en 1km helt rak och
> platt bana med flygande start.

Det var väl typ för sådana tillämpningar som Strava skapades? LVG-utmaningar uppför backar mm...

TM skrev:
> Exakt. Och de flesta av mina segment är just
> uppförsbackar, fast i skogen och på grusvägar.
> :)

Haha, mina segment är (nästan) bara nerför på smala skogsstigar. Och dessutom ofta rätt korta. Felmarginalen är brutal. :)

Strava suger kraftigt när det gäller tidtagning i skog. Man behöver varken passera start eller mål eller följa banan för att få tid. Ex. har jag lagt upp ett segment i Lackarebäck , Mölndal som heter Lättsomenplätt enduro. https://app.strava.com/segments/3420186 Huvuddelen av alla "snabbisar" har varken passerat start eller mål eller följt banan rätt som snirklar runt det som kallades Staffans Störtlopp.

/S

Tack för inputen - vi ska överlägga om vi ska släppa strava.

Edit; Möjlighet till rullande start finns och majoriteten av åkning går över trädgränsen men det är ändock roligare om tiderna blir rätt.

Senast ändrad:
Om sträckorna är några minuter långa och man använder rullande start och mål, borde noggrannheten räcka för ett plojrejs.
Problem med genvägar har man ju med all annan tidtagning också.

Senast ändrad:
C-dale skrev:
> Ex. har
> jag lagt upp ett segment i Lackarebäck , Mölndal
> som heter Lättsomenplätt enduro.
> https://app.strava.com/segments/3420186 Huvuddelen
> av alla "snabbisar" har varken passerat start
> eller mål eller följt banan rätt som snirklar
> runt det som kallades Staffans Störtlopp.
>
Se där, jag som alltid trott att det segmentet
a) är Staffans störtlopp, det är den vi brukar köra
b) är inlagt av någon som inte vet att det är din bana och kallas Staffans störtlopp

:)

För övrigt finns numera lite nya varianter på den banan, i verkligheten alltså.

Jag tror egentligen inte det är Strava som suger utan GPS:erna i mobilerna och cykeldatorerna.
De kan skilja rejält i noggrannhet och även hur ofta de sparar data.
Strava blir nog inte exaktare än det data den har att jobba med.
Men som sagts tidigare, se till att starta en bit innan segmentet börjar och avsluta en bit efter det tar slut så blir det nog inte så pjåkigt, om alla är medvetna om ev brister innan start!

Efter två dagars loggande i Järvsö kan jag konstatera att Strava verkligen är totalt värdelöst. :)

Körde tex den lätta starten ett femtontal gånger under en eftermiddag (stravasegmentet "Oh mary"). Två av dessa loggades. Körde leden "Malin" typ fem-sex gånger. Tror det loggades en gång. osv.

Visst, det beror främst på att GPSen fladdrar mycket, men i praktiken så innebär det att Strava är väldigt svårt att använda tillförlitligt. Som en rolig grej för att motivera på träning är det toppen - men aldrig att använda det för en tävling. Två KOM-radios och ett stoppur har bättre precision.

Tillbaka
Topp